بهترین استریمر/یوتیوبرهای ایرانی سال ۲۰۱۸ از نگاه زومجی

بهترین استریمر/یوتیوبرهای ایرانی سال ۲۰۱۸ از نگاه زومجی

جمعه, ۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱

امسال قرار است تا در یک شاخه جدید در مراسم بهترین‌های سال، بهترین استریمرهای ایرانی در سال ۲۰۱۸ را از نگاه زومجی معرفی کنیم.

بدون تعارف، سال ۲۰۱۸ سال استریم و فورتنایت بود! این دو مقوله که اولی قدیمی و پرریشه است و دومی یک ترند سرگرمی، یک‌ جاهایی به هم برخورد می‌کنند، برخوردی که از دل آن نینجا متولد می‌شود. استریم بازی اما قدیمی‌تر از نینجا و فورتنایت است، قدیمی‌تر از امروز که سلبریتی‌های دنیای بازی‌های ویدیویی حالا استریمرها هستند. خیلی معادله سختی نیست، بازی‌های ویدیویی اگرچه هنر هستند و در عین حال فرمی نوین از سرگرمی اما فضا برای مطرح شدن یک چهره به اندازه مثلا سینما یا هنرهای تجسمی هموار نیست. جواب به این سوال که چرا مدیوم بازی‌های ویدیویی سلبریتی‌محور نیست نه در حوصله این نوشتار می‌گنجد و نه هدف آن. اجازه دهید به جای شرح دادن چرایی این موضوع، به صدها نمونه فکر کنیم؛ به اینکه چقدر اسم کارگردان یک بازی برای‌تان مهم است تا کارگردان یک فیلم سینمایی. چقدر سلبریتی در دنیای بازی می‌شناسید که دنبال‌شان کنید و چقدر در سینما.

بله؛ جان کارمک، گیب نیوول، سم لیک، کن لوین، هیدئو کوجیما اسامی بزرگ و دهن‌پرکنی هستند، پر از تجربه ساخت شاهکارهایی که به بازی‌های ویدیویی معنا دادند اما باید قبول کنیم که آن‌ها سلبریتی نیستند. سلبریتی‌های این مدیوم، استریمرها هستند. نگاهی به درآمد و میزان اقبال عمومی که آن‌ها دارند، به راحتی نشان می‌دهد که حالا چقدر کارگردان، طراح مرحله یا صداپیشه یک شخصیت از دنیای بازی‌های بلیزارد محبوب‌تر و شناخته‌شده‌تر است تا استریمر همان بازی! 

استریم بازی حالا از تماشا بازی کردن یک فرد احتمالا ماهر در آن بازی گذشته؛ استریم پا را فراتر از این گذاشته و کم‌کم با رشد روزافزون سرویس‌های میزبانی استریم و البته، پیشرفت بازی‌های چند نفره خود به یک سرگرمی تبدیل شده است. به سرگرم شدن با سرگرم‌ شدن یک گیمر، یک گیمر مثل شما. 

امسال تصمیم گرفتیم تا یک شاخه جدید به رویداد بهترین‌های سال زومجی اضافه کنیم. اضافه کردن این شاخه صرفا بهانه‌ای بود تا از استریم و استریمرها صحبت کنیم. لیست پنج‌تایی زومجی از بهترین استریمرها و یوتیوبرهای ایرانی رتبه‌بندی ندارد. اگر فرم اجرای این کمپین اجازه می‌داد، بیشتر از ۵ استریمر محبوب ایرانی داریم، خیلی بیشتر. این لیست می‌توانست نام‌های بیشتری را در خود جای دهد. افرادی که هم جامعه مخاطب دارند و هم تلاش می‌کنند تا ترند روز را به زبان فارسی به مخاطبان فارسی‌زبان ارائه دهند. ما در این لیست ۵ استریمر محبوب این روزهای بازی‌های ویدیویی در ایران را معرفی می‌کنیم و در نهایت یکی از آن‌ها را به عنوان بهترین استریمر/یوتیوبر ایرانی معرفی می‌کنیم. 

امیدواریم با این معرفی، روندی را در زومجی شروع کنیم تا بیشتر شما را با استریم، فرهنگ استریم‌ کردن، استریمرهای ایرانی و هر چیزی درباره این موضوع آشنا کنیم. با اینکه این توضیحات برای بیان هر کدام از نامزدها قطعا کوتاه است اما بنا داریم تا از این به بعد بیشتر درباره هم استریمرهای این لیست و هم دیگر استریمرهای مطرح ایرانی به طور مفصل صحبت کنیم. 

استریمر

iNiloowf 

بازی‌های ویدیویی، یک سرگرمی عامه هستند. سرگرمی که اگر سر بچرخانیم، دور تا دور خود می‌بینیم پیر و جوان و مرد و زن‌هایی که هر کدام به نحوی، درگیر تجربه این دنیای شیرین هستند، فرقی نمی‌کند یک پدربزرگ باشید که از بازی‌های کلمه‌ای و جورچین لذت می‌برد تا یک دختر یا پسر جوان که بازی‌های روز را انجام می‌دهد؛ در نهایت نمی‌توان حد و مرزی برای این فرم از سرگرمی تعیین کرد. این از آمار موسسه دایرک که پژوهش‌ها و پیمایش‌های آماری را زیر نظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌کند مشخص است  و از نوع رویکردها هم مشخص‌تر.

نیلو یکی از استریمرهای دختر ایرانی است که در سرویس توییچ استریم می‌کند، ۲۲ سال دارد و به گفته خودش از ۶ سالگی و با مورتال کامبت نسخه سگا وارد این سرگرمی شده است. نیلو حالا ۳۱۹۶ دنبال کننده در توییچ دارد که برای آن‌ها بازی‌هایی مانند کانتر استرایک، لیگ او لجندز و بازی‌های روز را استریم می‌کند. او اگرچه سن و سال کمتری نسبت به دیگر استریمرهای این لیست دارد اما توانسته در مدت زمان کوتاهی، جایگاهی برای خود بین علاقه‌مندان به تماشای استریم بازی‌ها باز کند. 

Mia

Mia Plays

نفر بعدی از لیست پنج‌تایی ما شاید دلیل این باشد که این شاخه یک بند اضافه یعنی بهترین یوتیوبر دارد. میا با اینکه بیشتر از اینکه استریمر باشد، یک تولیدکننده محتوای ویدیوی درباره بازی‌ها است اما در دسته استریمرها هم قرار می‌گیرد. بیشتر فعالیت میا این روزها در یوتیوب است و برای حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفری که عضو کانال یوتیوب او هستند، از بازی‌ها می‌گوید و تا جایی که ما می‌دانیم، علاقه و ارادت خاصی هم به فورتنایت دارد. 

ویدیوهایی که میا تولید می‌کند جدای از Let's Playها، هرچیزی درباره بازی‌ها را شامل می‌شود. از تاریخچه مجموعه‌های محبوب تا گاهی بررسی اجمالی بازی‌ها و البته ویدیوهای طنز و فکاهی که میا را بیشتر به یک تولیدکننده محتوا سوق می‌دهد تا یک استیمر؛ حداقل در این روزها.

Aria

Aria Keoxer 

احتمالا میا، تنها یوتیوبر این لیست نیست. با اینکه آریا در توییچ هم فعالیت دارد و برای حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفری که عضو کانال توییچ او هستند، استریم‌هایی از فورتنایت یا بازی‌های روز را پخش می‌کند اما به گفته خودش، این روزها بیشتر فعالیت محتوایی را در کانال یوتیوب انجام می‌دهد. اینکه چطور می‌توان هم استریمر بود هم تولیدکننده محتوای ویدیویی سوال خیلی سختی نیست. اگر بتوانید مخاطبان‌تان را سرگرم کنید و البته ذوق و سلیقه در تدوین ویدیوهای مختلف درباره بازی‌ها داشته باشید، می‌توانید در عین استریمر بود، در سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری ویدیو مانند آپارات و یوتیوب، به یک منبع تبدیل شوید. 

هم استریم فورت‌نایت و بازی‌های روز و هم ویدیوهایی درباره بازی‌های ویدیویی و البته ویلاگ‌هایی با محوریت طنز، از مواردی است که می‌توانید از آریا تماشا کنید. 

toxic girl

ToxicGirlow 

 کوثر ۲۴ ساله می‌گوید اولین استریمر دختر در ایران است. راستش رو بخواهید ما در زومجی این موضوع را پیگیری نکردیم اما چیزی که واضح و مشخص است، پرمخاطب‌بودن استریم‌های تاکسیک‌گرل است. کوثر در کانال توییچ خود برای حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفری که مشترک کانال او هستند، بازی‌هایی مانند فورتنایت، رینبو سیکس و بازی‌های روز دیگر را استریم می‌کند. احتمالا بهترین استریمی که از او خواهید دید، استریم‌ از بازی‌های ترسناکی است که روی کانال خود قرار می‌دهد. در نهایت اینکه بازی اصلی کوثر، اورواچ استودیو بلیزارد است که توانست به رتبه خوبی هم در لیدربورد جهانی دست پیدا کند. 

amir

Amirphanthom

اما امیر فانتوم از نگاه ما در زومجی، بهترین استریمر ایرانی در سال ۲۰۱۸ است. با اینکه در ابتدای متن هم گفتیم که هدف از این شاخه جدید بهترین‌ها چه بود و هست اما هر لیستی باید یک بهترین داشته باشد و خوب، این هم انتخاب ما بود. 

فانتوم شاید یکی از باسابقه‌ترین استریمرهای ایرانی باشد. یکی از بهترین بازیکن‌های دوتا ۲ در ایران و کاپیتان سابق تیم ملی که سعی کرده تا به صورت جدی به بازی‌های ویدیویی بپردازد. استریم‌های امیر در توییچ برای حدود ۱۰ هزار مشترکی که دارد، اغلب به بازی مورد علاقه او یعنی دوتا ۲ اختصاص دارد و احتمالا او برای بیشتر دنبال کننده‌های این بازی، چهره‌ای شناخته‌شده باشد. جدای از بحث فنی درباره دوتا ۲ که امیر را به یک استریمر حرفه‌ای در رشته مخصوص خود تبدیل می‌کند، استریم‌های او سرگرم‌کننده هم هست و ارتباط خوبی که با مخاطبان خود دارد، باعث می‌شود تا علاقه‌مندان پرشمار این بازی در ایران، استریم‌های او را به صورت جدی دنیال کنند. 

نظرسنجی بهترین یوتیوبر استریمر ایرانی با برتری Mia Playz به پایان رسید. در این نظرسنجی ۵۹۶۹ نفر شرکت داشتند:

بهترین یوتیوبر استریمر

همچنین نظرسنجی مربوط به شخصیت سال هم به پایان رسیده که می‌توانید نتایج آن را در مطلب مربوطه مشاهده کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده