بهترین بازی نینتندو سوییچ سال 2018 از نگاه زومجی

بهترین بازی نینتندو سوییچ سال 2018 از نگاه زومجی

جمعه, ۲۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۹

سوییچ در دومین سال عرضه خود بازی‌های با‌کیفیتی داشت که در این قسمت از بهترین‌های سال به‌سراغ آن‌ها رفته‌ایم. 

نینتندو سوییچ پس از عرضه شدن در سال ۲۰۱۷، به بهترین شکل توسط نینتندو و خیلی از شرکت‌های دیگر بازیسازی حمایت شد و شاهد انتشار آثار بسیار خوبی برای آن بودیم. سال پیش بازی‌هایی مثل Super Mario Odyssey یا The Legend of Zelda: Breath of the Wild شاخص‌ترین آثار این کنسول بودند و توانستند درخشش خوبی هم در زمینه دریافت جوایز مرتبط با بازی‌های ویدیویی داشته باشند و امسال هم این روند انتشار بازی‌های با‌کیفیت برای سوییچ ادامه داشت و هم شاهد آثار انحصاری خیلی خوبی بودیم و هم هم بازی‌های مولتی‌پلتفرم جذابی برای این کنسول هیبریدی در دسترس قرار گرفتند. در این قسمت از بهترین‌های سال ۲۰۱۸ زومجی، به سوییچ رسیده‌ایم تا بهترین بازی‌های این کنسول را انتخاب کنیم:

نینتندو لبو

Nintendo Labo

کمی تحقیق در تاریخچه نینتندو، به‌مان نشان خواهد داد که شرکت ژاپنی همواره علاقه زیادی به ایده‌های نو و خلاقانه داشته و صرفا همیشه دنباله‌رو یک مسیر از پیش تعیین‌شده برای رسیدن به موفقیت نبوده است. خود کنسول سوییچ یکی از این ایده‌های خلاقانه نینتندو است که توانسته با ترکیب درست یک کنسول خانگی و یک کنسول دستی، محصولی جذاب ارائه کند که بتوان در هر زمان و مکانی لذت بازی کردن با آن را چشید. اما یکی از خلاقانه‌ترین آثاری که برای سوییچ منتشر شده هم چیزی نیست جز نینتندو لبو؛ محصولی که آن را می‌توان تلفیقی عالی از کاردستی و بازی ویدیویی دانست. نینتندو لبو در اصل شامل کیت‌هایی می‌شود که از مقوا تشکیل شده‌اند و خریداران می‌توانند از طریق این مقوا‌ها، اجسام مختلفی را بسازند و سپس با ترکیب این اجسام با کنسول سوییچ و کنترلر‌های جوی‌کان بازی‌های مخصوص آن‌ها را اجرا کنند. برای مثال یکی از این بازی‌ها ساخت قلاب ماهیگیری توسط مقوا‌های مذکور و سپس تجربه یک بازی ماهیگیری است. یا در مثالی دیگر امکان نواختن پیانو برای بازیکن فراهم می‌شود. 

نینتندو لبو البته جدا از جنبه سرگرمی، اهداف آموزشی مختلفی هم دارد و نینتندو اعلام کرده بود که از طریق این محصول، قصد دارد اصول پایه مهندسی، فیزیک یا حتی برنامه‌نویسی را آموزش بدهد و به همین دلیل حتی اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه لبو در یک سری مراکز آموزشی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه این‌ها، از لبو یک محصول خلاقانه می‌سازند که بدون شک یکی از جذاب‌ترین ساخته‌های نینتندو در سال‌های اخیر بوده است و همین آن را لایق حضور در بین بهترین‌های سال این کنسول می‌کند. 

بهترین بازی نینتندو سوییچ

Octopath Traveler

اما یکی از بهترین بازی‌های انحصاری سوییچ در سال ۲۰۱۸، نه توسط خود نینتندو که توسط اسکوئر انیکس خلق شده است؛ کمپانی ژاپنی که تبحر ویژه‌ای در زمینه بازی‌های نقش آفرینی دارد و این بار هم یک اثر باکیفیت در این ژانر برای سوییچ خلق کرده است. Octopath Traveler حتی پیش از انتشار هم توجه خیلی از گیمر‌ها را به‌سبب سبک طراحی بسیار خاص و چشم‌نوازش جلب کرد و پس از انتشار هم مشخص شد که این بازی، صرفا فقط ظاهر زیبایی ندارد و از دیگر جنبه‌ها مثل گیم‌پلی و داستان هم اثر با‌کیفیتی است. Octopath Traveler به بازیکنان حق انتخاب از بین شخصیت‌های مختلفی را می‌دهد که هرکدام پس‌زمینه داستانی مشخصی دارند و به همین سبب هم تجربه بازی با هرکدام از آن‌ها، به معنی همراه شدن با شخصیتی با خصوصیات منحصر‌به‌فرد در مقایسه با سایر کاراکتر‌ها است که همین امر ارزش تکرار بالایی به Octopath Traveler می‌بخشد. 

جدا از روایت داستان خوب در بازی، Octopath Traveler گیم‌پلی بسیار مناسبی هم دارد و نبرد‌های آن از عمق بالایی که از یک بازی نقش آفرینی انتظار می‌رود، بهره می‌برند و از دیگر جنبه‌ها مثل امکان ارتقای شخصیت هم شاهد کیفیت بالایی هستیم. اما یکی از جنبه‌هایی که Octopath Traveler  را به اثر بسیار شاخصی تبدیل می‌کند، کارگردانی هنری فوق‌العاده آن است که باعث شد بازی در بخش کارگردانی هنری هم یکی از نامزد‌های زومجی باشد. سبک گرافیکی خاص Octopath Traveler، به‌نوعی تلفیقی از آثار مدرن و قدیمی است و اسکوئر انیکس هویت خاصی را در این بخش به بازی بخشیده است که نتیجه آن، پدید آمدن چشم‌انداز‌های بسیار زیبا بوده است؛ چشم‌انداز‌هایی که باعث می‌شوند قدم زدن در محیط‌های مختلف این بازی و مبارزه با انواع و اقسام دشمنان، لذت‌بخش‌تر از قبل باشد. 

Super Mario Party

Super Mario Party

نینتندو اما در کنار ایده‌های همیشه خلاقانه‌اش که به آن‌ها اشاره داشتیم، در یک زمینه هم مهارت ویژه‌ای دارد و آن ساخت بازی‌های خانوادگی است که امسال هم با Super Mario Party این مهارتش را دوباره به رخ کشید. پس از اینکه چند نسخه قبلی سری ماریو پارتی حس و حالی نسبتا متفاوت پیدا کرده بودند، Super Mario Party دوباره به ریشه‌های این مجموعه برگشته است و همین هم برای بازگرداندن این مجموعه به روز‌های خوبش کافی است. Super Mario Party برای این ساخته شده که در دورهمی‌ها، تا سقف چهار بازیکن را سرگرم نگه دارد. در بازی شاهد مینی‌گیم‌های مختلفی هستیم که هرکدام به‌نوعی بازیکنان را وارد رقابتی جذاب می‌کنند؛ از مسابقه ریسینگ گرفته تا یک جور بازی رومیزی‌مانند که همه و همه برای ارائه یک تجربه مفرح خلق شده‌اند. 

برای تجربه Super Mario Party، تنها داشتن یک جوی‌کان کافی است و این بدین معنی است که دو نفر صرفا روی یک کنسول سوییچ می‌توانند از تجربه این بازی لذت ببرند. علاوه بر این وجود امکان تجربه چندنفره بازی به شکل محلی یا آنلاین هم عاملی است که باعث می‌شود هرگز در تجربه Super Mario Party، تنها نمانید و این بازی بتواند به بهترین شکل به هدفش که ارائه یک تجربه مفرح دورهمی و دسته‌جمعی است، برسد. گرافیک‌های شاد و رنگارنگ در کنار تنوع خوب مینی‌گیم‌ها و از آن مهم‌تر توجه ویژه این مینی‌گیم‌ها به مفرح بودن به جای سخت و چالش‌برانگیز بودن، باعث شده‌اند تا Super Mario Party یک تجربه خانوادگی کاملا مفرح باشد که همه می‌توانند از بازی کردنش لذت ببرند. 

Celeste

Celeste

Celeste بدون شک و تردید، یکی از پدیده‌های سال ۲۰۱۸ بود که به‌عنوان یک بازی پلتفرمر دو‌بعدی توانست به موفقیت‌های بزرگی برسد و نمرات فوق‌العاده‌ای هم دریافت کند. صحبت کردن از ویژگی‌های مثبت Celeste، بیش‌تر تکرار مکرراتی است که بارها به آن در زومجی پرداخته‌ایم؛ از داستان خاص و تاثیرگذار بازی با محوریت شخصیت مدلین گرفته تا طراحی مراحل فوق‌العاده بازی که به بهترین شکل ممکن توانایی‌های بازیکنان را به چالش می‌کشند و البته جذاب ماندن بازی از ابتدا تا انتها که به سبب معرفی درست المان‌های جدید در مقاطع مختلف بازی رخ داده است. البته نمی‌توان از گرافیک ساده ولی بسیار زیبای بازی و موسیقی‌های فوق‌العاده سلست هم چشم‌پوشی کرد که البته دیگر همگی، با این ویژگی‌ها که سلست را به یکی از بهترین‌های سال تبدیل کرده‌اند آشنا هستیم. 

مقاله مرتبط

اما اینکه چرا Celeste در بین بهترین‌های سال سوییچ قرار گرفته، بحثی جدید و نشات‌گرفته از ماهیت این بازی است؛ ماهیتی که باعث می‌شود تا لذت بازی کردن سلست روی سوییچ و مخصوصا در حالت دستی بیش‌تر از پلتفرم‌های دیگر باشد. مکانیزم‌های کنترل بازی کاملا برای سوییچ مناسب هستند و بازیکن می‌تواند با استفاده از جوی‌کان، در سریع‌ترین زمان ممکن واکنش نشان بدهد و مدلین را در بین تله‌ها و پلتفرم‌های بی‌پایان بازی هدایت کند. در اینکه سلست روی هر پلتفرمی تجربه‌ای فوق‌العاده است، شکی نیست اما عملکرد بسیار مناسب آن روی سوییچ باعث می‌شود تا یکی از بهترین بازی‌های این پلتفرم در سالی که گذشت هم باشد. 

Super Smash Bros Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate

اما بهترین بازی سوییچ سال ۲۰۱۸ از نگاه زومجی، چیزی نیست جز Super Smash Bros. Ultimate؛ اثری که البته به دلیل انتشار در روز‌های پایانی سال در مراسم‌هایی مثل The Game Awards 2018 حضور نداشت ولی بدون شک یکی از بهترین بازی‌های ۲۰۱۸ است و نمره‌های فوق‌العاده‌اش و فروش عالی بازی هم گواهی بر این ادعا هستند. آنچه که Super Smash Bros. Ultimate را به اثری عالی تبدیل می‌کند، این است که ما فقط با یک بازی مبارزه‌ای ساده طرف نیستیم و بازی آنقدر گسترده است که حتی افرادی که شاید علاقه زیادی به بازی‌های مبارزه‌ای ندارند هم بتوانند از آن لذت ببرند. 

در واقع وجود بخش داستانی در Super Smash Bros. Ultimate، کاری می‌کند تا به مرور با مکانیزم‌های آن با یک منحنی یادگیری عالی آشنا شوید و از ماجراجویی در دنیای بزرگی که سازندگان بازی خلق کرده‌اند لذت ببرید. نبرد‌های بازی هم در اوج هیجان دنبال می‌شوند و البته این هیجان، وقتی چند برابر می‌شود که درست مثل نیم نگاه زومجی از این بازی، چهار نفر کنار هم باشند و مبارزه‌ای شلوغ،‌ نفس‌گیر و بی‌نهایت مفرح را در کنار یکدیگر تجربه کنند؛ مبارزه‌ای که می‌تواند در حالت‌های مختلفی صورت بگیرد و تنوع بالای شخصیت‌ها، محیط‌ها و قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد هر شخصیت هم گستردگی فوق‌العاده‌ای به بازی می‌بخشد که در کم‌تر اثر دیگری می‌توان نمونه‌اش را مشاهده کرد. همه این‌ها، وقتی دست به دست هم می‌دهند باعث می‌شوند تا Super Smash Bros. Ultimate بالاتر از هر بازی دیگری، از دید ما لیاقت دریافت عنوان بهترین بازی سال سوییچ را داشته باشد. 

پس بهترین بازی‌های سوییچ در سال ۲۰۱۸ به ترتیب زیر هستند:

  • Super Smash Bros. Ultimate
  • Celeste
  • Super Mario Party
  • Octopath Traveler
  • Nintendo Labo

نظرسنجی بهترین بازی سوییچ با ۱۱۰۸ رای به پایان رسید و Super Smash Bros Ultimate برنده این بخش شد:

بهترین بازی سوییچ

همچنین نظرسنجی بهترین بازی پلی‌استیشن 4 هم به پایان رسیده است که می‌توانید نتیجه آن را در مطلب مربوطه مشاهده کنید. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده