۵ بازی برتر سال ۲۰۱۸ روی پلی استیشن 4

۵ بازی برتر سال ۲۰۱۸ روی پلی استیشن 4

پنجشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۹

پلی‌استیشن 4 در سال ۲۰۱۸ ترکیب خوبی از بازی‌های انحصاری و مولتی‌پلتفرم را در اختیار طرفدارانش قرار داد که در این قسمت از بهترین‌های زومجی، به سراغ آن‌ها رفته‌ایم. 

سونی در نسل هشتم حتی بیش‌تر از همیشه توجه ویژه‌ای به بازی‌های انحصاری داشته و نتیجه این توجه هم چیزی نیست جز خلق شدن بازی‌های ارزشمندی که هرکدام به نحوی مورد توجه طرفداران قرار گرفته‌اند. ۲۰۱۸ هم سال خوبی برای پلی‌استیشن 4 بود و در این سال شاهد انتشار آثار انحصاری و مولتی‌پلتفرم زیادی برای این کنسول بودیم؛ از بازی درخشانی مثل God of War گرفته تا آثار کوچک ولی با‌کیفیتی چون Astro Bot Rescue Mission یا حتی بازی‌های مولتی‌پلتفرم فوق‌العاده‌ای که تجربه‌شان روی کنسول سونی لذت‌بخش بود. در این قسمت از بهترین‌های سال ۲۰۱۸ زومجی، به پلی‌استیشن 4 رسیده‌ایم و بهترین بازی‌هایی را که یک شخص در سال ۲۰۱۸ می‌توانست روی این کنسول تجربه کند، انتخاب کردیم:

بهترین بازی های پلی استیشن 4

Astro Bot Rescue Mission

با اینکه هدست‌های واقعیت مجازی آنطور که باید و شاید همه‌گیر و محبوب نشدند، اما هر از گاهی بازی‌های با‌کیفیتی برای آن‌ها منتشر می‌شود که Astro Bot Rescue Mission هم یکی از این دست بازی‌ها است. در واقع این ساخته استودیو ژاپن سونی، از موفقیت‌های یک مینی گیم به نام Robot Rescue الهام گرفت؛ مینی گیمی از مجموعه بازی‌های Playroom VR که به‌شدت مورد استقبال کاربران قرار گرفت و همین باعث شد تا استودیو ژاپن، اثری مستقل با محوریت این مینی‌گیم و ربات‌های دوست‌داشتنی آن بسازد. Astro Bot Rescue Mission در اصل یک تجربه پلتفرمر است که در آن باید در قالب چالش‌های مختلف، ربات‌هایی را که گرفتار شده‌اند نجات بدهید. روند سرگرم‌کننده بازی و تجربه مفرح آن، باعث شده که خیلی از منتقدین Astro Bot Rescue Mission را نه فقط یکی از بهترین بازی‌های هدست پلی‌استیشن VR که در کل یکی از بازی‌های پلتفرمر ارزشمند سال ۲۰۱۸ نامگذاری کنند؛ به طوریکه این بازی توانست در جریان The Game Awards 2018 هم جایزه بهترین بازی واقعیت مجازی/افزوده سال را دریافت کند و در رویداد‌های دیگری مثل جوایز دایس هم نامزد دریافت جایزه شده است. همه این‌ها، نشان از کیفیت بسیار بالای بازی Astro Bot Rescue Mission دارند و به همین دلیل هم این بازی با نهایت شایستگی، یکی از نامزد‌های جایزه بهترین بازی سال پلی‌استیشن 4 از دید زومجی بوده است. 

بهترین بازی های پلی استیشن 4

Tetris Effect

اما دومین بازی برتر پلی‌استیشن 4 در سال ۲۰۱۸ از دید زومجی، اثری نیست جز Tetris Effect؛ اثری که به‌عنوان بخشی از برنامه‌های سونی برای نمایشگاه E3 2018 چند روز مانده به این رویداد معرفی شد و خب در زمان معرفی هم خیلی‌ها روی خوشی به آن نشان ندادند؛ چرا که انتظار داشتند سونی به جای معرفی یک نسخه از تتریس، اثری بزرگ‌تر را برای این نمایش‌هایش در نظر گرفته باشد. با این حال Tetris Effect پس از انتشار، به شکلی عالی جواب منتقدینش را داد و حتی به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ بر اساس نمره متا هم شناخته می‌شود. Tetris Effect ترکیبی ایده‌آل از تتریس قدیمی، دوست‌داشتنی و اعتیادآور با جلوه‌های بسیار مدرن و امروزی است. جلوه‌هایی بسیار چشم‌نواز و از حیث صوتی گوش‌نواز که باعث شده‌اند تا لذت کنار هم قرار دادن خانه‌ها و تماشای حذف شدن آن‌ها پس از تکمیل کردن یک خط، بیش‌تر از همیشه باشد. 

البته Tetris Effect ضمن حفظ فرمول همیشگی مجموعه تتریس، خلاقیت‌های منحصر‌به‌فرد خودش را هم به آن اضافه کرده است؛ به طوریکه در بازی شاهد مکانیزم‌هایی هستیم که هرکدام پیچش خاصی به گیم‌پلی آن می‌دهند و باعث می‌شوند تجربه بازی جذاب‌تر از همیشه باشد. یا موسیقی جدا از اینکه وظیفه نوازش گوش‌های مخاطب را به بهترین شکل انجام می‌دهد، تاثیر کلی زیادی روی بازی دارد و در هر مرحله از Tetris Effect شاهد تاثیر متفاوت موسیقی هستیم. در نهایت آخرین عاملی که Tetris Effect را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و ارزشمند تبدیل می‌کند، حفظ چالش‌های بازی است که باعث می‌شود به مرور و با پیشروی در بازی، شاهد چالش‌های جدیدی باشیم که تجربه بازی را همواره تازه و ارزشمند نگه می‌دارند. 

بهترین بازی های پلی استیشن 4

Marvel's Spider-Man

با وجود هنرنمایی‌های فراوان اسپایدرمن در دنیای کمیک و سینما، تا به امروز کم‌تر بازی فوق‌العاده‌ای بر اساس این شخصیت ساخته شده بود. با این حال زمانی که سونی در جریان نمایشگاه E3 از اثری با محوریت این شخصیت رونمایی کرد و وظیفه ساخت آن هم به استودیو اینسامنیاک گیمز محول شد، طرفداران مرد عنکبوتی امیدوار شدند که شاید اینسامنیاک بتواند همان کاری را با این شخصیت انجام بدهد که سال‌ها پیش، راک‌استدی با بتمن انجام داده بود. پس از انتشار بازی، مشخص شد که انتظار‌ها برای این اثر ارزشش را داشتند و Marvel's Spider-Man نه فقط یکی از بهترین بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن 4 در سال ۲۰۱۸، که یکی از بهترین بازی‌های سال و یکی از ارزشمند‌ترین آثار خلق‌شده با محوریت ابرقهرمان‌ها در دنیای بازی‌های ویدیویی است. ارائه تعریفی درست از شخصیت اسپایدرمن، یکی از دلایل موفقیت این بازی است و علاوه بر آن حضور دشمنانی آشنا از کمیک‌های این شخصیت و استفاده درست سازندگان از این شخصیت‌ها برای بخشیدن هرچه بیش‌تر هیجان به بازی هم از دیگر دلایل موفقیت اسپایدرمن به شمار می‌روند. 

به این‌ها، باید روان بودن فوق‌العاده Marvel's Spider-Man را هم اضافه کنیم؛ ویژگی که مخصوصا برای چنین تجربه‌ای بسیار مهم است و باعث می‌شود تا زمانی که در حال تنیدن تار برای حرکت کردن در بین ساختمان‌ها هستید یا زمانی که با فنون رزمی و تکنیک‌های مختلف اسپایدرمن با دشمنان مبارزه می‌کنید، شاهد کوچک‌ترین وقفه‌ای که بتواند مانعی برای لذت بردن‌تان از روند سریع و روان بازی باشد پیدا نکنید. راستی تا یادمان نرفته، به گرافیک زیبای بازی هم اشاره کنیم که اینسامنیاک از طریق آن نیویورک را به شکلی کاملا زیبا و چشم‌نواز به‌تصویر کشیده و در نهایت با ترکیب همه این المان‌ها، اثری درخورِ نام اسپایدرمن پدید آورده است. 

بهترین بازی های پلی استیشن 4

Red Dead Redemption 2

برخی بازی‌ها انقدر ارزشمند هستند که نادیده گرفتن‌شان در لیست بهترین‌ها کار دشواری است و Red Dead Redemption 2، قطعا یکی از همین دست بازی‌ها است. راک‌استار گیمز به‌عنوان استودیویی که بازی‌هایش را با فاصله نسبتا زیادی از هم منتشر می‌کند، از همان زمان معرفی Red Dead Redemption 2 کاری کرد که انتظار برای تجربه این بازی به یکی از سخت‌ترین کار‌ها برای گیمر‌ها تبدیل شود. در نهایت پس از انتشار بازی هم مشخص شد که همه این انتظار‌ها ارزشش را داشتند و این شرکت پس از تجربیاتی فراموش‌نشدنی مثل نسخه‌های متعدد GTA یا نسخه‌های پیشین همین سری Red Dead، مجددا قدرتش در خلق بازی‌های ویدیویی با‌کیفیت را به رخ همگان کشیده است. برای پی بردن به کیفیت فوق‌العاده Red Dead Redemption 2، حتی اگر راه دور هم نرویم نظرسنجی‌هایی که تا به امروز در زومجی منتشر شده‌اند و این بازی در صدر آن‌ها قرار گرفته است، گواهی بر کیفیت بالای آن هستند. 

Red Dead Redemption 2 به‌واقع هر آنچه را که از یک بازی ویدیویی می‌خواهیم دارد؛ از داستانی فوق‌العاده در غرب وحشی که مفاهیم متفاوتی را موشکافی می‌کند گرفته تا شخصیت‌پردازی فراموش‌نشدنی کاراکتر‌هایش از آرتور مورگان دوست‌داشتنی گرفته تا داچ کایزماتیک و حتی جان مارستون. جدا از این، Red Dead Redemption 2 یکی از بهترین جهان‌ها را در بین بازی‌های ویدیویی تا به امروز خلق کرده است؛ جهانی که حتی اگر همه ماموریت‌های اصلی و فرعی‌اش را هم کنار بگذریم، صرفا سوار اسب شدن و حرکت کردن در آن هم لذت‌بخش است. گرافیک فوق‌العاده، موسیقی‌های بی‌نهایت عالی و وجود انواع و اقسام فعالیت‌های جانبی عوامل دیگری هستند که Red Dead Redemption 2 را نه فقط به یکی از بهترین‌های سال، که به یکی از بهترین بازی‌های نسل هشتم تبدیل می‌کنند. 

God of War

God of War

مقاله مرتبط

اما با وجود کیفیت فوق‌العاده تک تک بازی‌های حاضر در این بخش، اثری که از دید زومجی لیاقت انتخاب شدن به عنوان بهترین بازی سال پلی‌استیشن 4 را داشت، چیزی نیست جز God of War، ساخته فوق‌العاده حماسی و عظیم استودیو سانتا مونیکا. سازندگان این بازی پس از اینکه در نسخه‌های پیشین آن خدایان یونان را از تیغ شمشیر‌های کریتوس گذراندند، این بار به جای تکرار مکررات به‌سراغ ساخت تجربه‌ای انقلابی رفتند؛ تجربه‌ای که واضح‌ترین تغییرش عوض شدن زاویه دوربین بود اما در باطنش، تغییرات مهم دیگری داشت. از تفاوت‌های خود کریتوس گرفته تا همراه شدن این شخصیت با کاراکتری دیگر در قالب آترئوس، پسرش. جدا از این سانتا مونیکا این بار افسانه‌های نورس را به‌عنوان فضای کلی اثرش انتخاب کرد که از حیث حماسی بودن و داشتن کاراکتر‌های جذاب، دست کمی از افسانه‌های یونانی ندارند و چه بسا حتی غنی‌تر هم هستند. این فضاسازی عالی باعث شده تا God of War یک اثر کاملا حماسی باشد و سیستم مبارزات جدید بازی هم باعث شده تا گاد آف وار از یک تجربه صرفا کلید‌زنی سریع، به تجربه‌ای واقع‌گرایانه‌تر و عمیق‌تر تبدیل شود. 

ترکیب تمام ویژگی‌های مثبت بازی با یکدیگر، به معجونی ختم شده است که داستانی عالی پر از نکات ریز و درشت روایت می‌کند، رابطه پدر و پسری کریتوس و آترئوس را به شکلی فوق‌العاده به‌تصویر می‌کشد، در مبارزاتش لذت تکه‌پاره کردن دشمنان را برای‌مان به ارمغان می‌آورد و به‌عنوان تجربه کلی، ما را به سفری طولانی و فراموش‌نشدنی در سرزمین‌های نورس می‌برد و با برخی از شخصیت‌های افسانه‌ای مشهور این سرزمین‌ها روبه‌رو می‌کند. God of War آنقدر عظیم و پرجزییات است که بلافاصله پس از تمام کردنش، مشتاق تجربه مجددش می‌شویم و از آن بیش‌تر انتظارمان برای دنباله این بازی سخت‌تر می‌شود. 

پس بهترین بازی‌های سال پلی‌استیشن 4 از دید زومجی به شرح زیر هستند:

  • God of War
  • Red Dead Redemption 2
  • Marvel's Spider-Man
  • Tetris Effect
  • Astro Bot Rescue Mission

نظرسنجی بهترین بازی پلی‌استیشن 4 سال با برتری God of War به پایان رسید. 

Best PS4

همچنین نظرسنجی مربوط به بهترین بازی موبایل هم به پایان رسیده است که می‌توانید نتایج آن را در مطلب مربوطه مشاهده کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده