نویسنده: آریا بهپور
// شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳

توضیحات جان کارمک در مورد آکیولس کوئست و مقایسه آن با نینتندو سوییچ

بعد از معرفی آکیولس کوئست، جان کارمک به عنوان یکی از مدیران کمپانی آکیولس وی آر به صحبت در مورد آن پرداخته است.

جدیدترین هدست آکیولس به نام آکیولس کوئست (Oculus Quest) چند روز قبل توسط این کمپانی معرفی شد و از همین الآن بیش از ۵۰ بازی برای روز اول عرضه آن در نظر گرفته شده است، از بازی محبوب Robo Recall و Moss تا Vader Immortal: A Star Wars VR Series که هم‌زمان با این هدست معرفی شد. هدستی مستقل که شاید بتواند تغییرات بزرگی در بازار ایجاد و مخاطبین جدیدی را به جمع دارندگان هدست‌های واقعیت مجازی اضافه کند.

جان کارمک که او را بیشتر با حضور در استودیو اید سافتور (id Software) می‌شناسیم و این روزها مدیر ارشد فناوری کمپانی آکیولس وی آر است، در جریان صحبت‌های خود در کنفرانس Oculus Connect 5 توضیحات بیشتری در مورد آکیولس کوئست داده است و آن را از جهاتی با کنسول‌های نسل قبل مقایسه می‌کند:

کوئست در محدوده قدرت کنسول‌های نسل قبل قرار دارد و از نظر پردازنده و کارت گرافیک در جایگاهی است که می‌توان آن را با پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 مقایسه کرد. به همین دلیل نباید از آن انتظار اجرای بازی‌های با کیفیت بسیار بالا را داشته باشید، هر چند میزان پیکسل‌هایی که کوئست ارائه می‌دهد از آن‌ها بالاتر است.

با اینکه هنوز روی این حرف خودم هستم که جادویی‌ که Oculus Rift با آن مخاطب را درگیر می‌کند می‌توان با کوئست هم تجربه کرد، ولی نباید تفاوت بین قدرت این دو محصول را هم نادیده گرفت.

البته کوئست در مجموع اوضاع بهتری نسبت به کنسول‌های نسل هفتم دارد و برخلاف پلتفرم‌های سونی و مایکروسافت که به شکل استاندارد اکثر بازی‌ها را با رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ و ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌کردند و بیشتر آثار این کنسول‌ها هم از AA چندان خوبی برخوردار نبودند، این هدست واقعیت مجازی در مقابل هر چشم مخاطب رزولوشنی معادل ۱۲۸۰*۱۲۸۰ را با ۷۲ فریم بر ثانیه نمایش می‌دهد و کیفیت تصویر بالایی دارد. موضوعی که باعث می‌شود تعداد پیکسل‌های بازی‌های آکیولس کوئست حدود ۸.۵ برابر بازی‌های ایکس باکس 360 باشد و با تصویری بهتر از کنسول‌های نسل قبل طرف باشیم.

در نهایت هم کارمک فکر می‌کند کوئست بیشتر از اینکه برای رقابت با پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان طراحی شده باشد، وسیله‌ای است برای رقابت با کنسول نینتندو سوییچ:

اگر واقع‌بین باشیم، هدست کوئست بیشتر از اینکه رقیبی برای کنسول‌های فعلی سونی و مایکروسافت باشد برای رقابت با سوییچ ساخته شده است. بعید می‌دانم افراد زیادی باشند که بگویند «من پلی استیشن 4 نمی‌خرم و به جای آن آکیولس کوئست خواهم خرید.» در طرف مقابل احتمالاً با خیلی‌ها مواجه شویم که می‌گویند «من یک گیمر هستم و در حال حاضر هم پلتفرم اصلی خودم یعنی یک کنسول یا کامپیوتر را انتخاب کرده‌ام و برای پلتفرم جانبی و همراه به سراغ کوئست می‌روم.» یعنی همان نقشی که سوییچ هم ایفا می‌کند.

آکیولس کوئست قرار است در بهار ۲۰۱۹ با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شود و سازندگان آن حساب ویژه‌ای روی موفقیتش باز کرده‌اند.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده