نویسنده: سارا مرتضوی
// یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵

راه‌های ورود به رسانه‌ های جهانی از زبان نماینده خاورمیانه IGN در TGC 2018

هیتش اوچیل نماینده وب‌سایت IGN طی کنفرانس خود در رویداد TGC 2018 به بررسی راه‌های برقراری ارتباط میان بازی‌ سازان مستقل با رسانه‌های جهانی پرداخت. 

هیتش اوچیل (Hitech Uchill) نماینده شعبه خاورمیانه و آفریقای شمالی وب‌سایت IGN‌، یکی از مطرح‌ترین سخنرانان حاضر در رویداد TGC 2018 بود. هیتش در رویداد امسال در چندین کنفرانس و پنل مختلف شرکت کرد و در یکی از این کنفرانس‌ها به بررسی موضوع «چگونه در رسانه‌های جهانی تاثیرگذار باشیم» پرداخت. هیتش کنفرانس خود را با ارائه تاریخچه‌ای از نحوه ملحق شدنش به وب‌سایت IGN‌ آغاز کرد و تعریف کرد که چطور ابتدا کار خود را از راه‌اندازی یک وب‌سایت کوچک آغاز کرده است و بعد از موفقیت چشمگیری که نصیبش شده، توانسته بالاخره توجه وب‌سایت IGN را به خود جلب کند. در حال حاضر هیتش ۱۸ سال است که به فعالیت در شعبه خاورمیانه‌ی بزرگ‌ترین وب‌سایت حوزه گیمینگ دنیا، یعنی وب‌سایت IGN مشغول است.

در این کنفرانس تمرکز اصلی هیتش بر معرفی راه و روش‌های جلب توجه رسانه‌های خارجی برای بازی‌سازان مستقل بود. هیتش عقیده دارد که در حال حاضر در کشور ایران افراد بااستعداد زیادی وجود دارند که متاسفانه جامعه جهانی از وجود آن‌ها بی‌خبر است. هیتش همچنین عقیده داشت که در کشور ما رسانه‌های حرفه‌ای زیادی نیز در زمینه گیمینگ فعالیت می‌کنند که به معرفی و بررسی بازی‌های ایرانی می‌پردازند؛ اما به دلیل عدم رابطه با رسانه‌های خارجی، کسی از وجود چنین بازی‌های در کشور خبردار نمی‌شود.

راه های ورود به رسانه‌های جهانی

هیتش در ادامه صحبت‌های خود از دیگر تجاربش از شرکت در کنفرانس‌های مختلف صحبت کرد و گفت که در تمامی این کنفرانس‌ها، معمول‌ترین سوال بازی‌سازان مستقل این است که چرا وب‌سایت‌های بزرگی مانند IGN تنها بازی‌های بزرگ و AAA را پوشش می‌دهند و چرا از بازی‌سازان مستقل حمایت نمی‌کنند؟ هیتش دلیل این اتفاق را کم‌کاری خودِ بازی‌سازان می‌داند و ادعا دارد که وب‌سایت‌های بزرگ از وجود بازی‌های مستقل بی‌خبرند و این وظیفه خودِ بازی‌ساز است که با وب‌سایت‌های بزرگ ارتباط برقرار کرده و بازی خود را به آن‌ها معرفی کند. هیتش عقیده دارد که یک بازی‌ساز با ارایه درست و اصولی بازی خود حتی می‌تواند وب‌سایت‌های معروف و مشهور را وادار به نوشتن نقد و بررسی بازی خود کند. هیتش برای رسیدن به این هدف چهار راه مختلف را پیشنهاد می‌دهد:

  •  تلاش کنید تا با روزنامه‌نگاران بیش‌تری در ارتباط باشید
  •  تا جایی که می‌توانید در رویدادهای مرتبط با بازی‌سازی شرکت کنید
  •  با توسعه‌دهنده‌های بیش‌تری مرتبط شوید
  •  تیم PR داشته باشید
فردی را برای نقد و بررسی بازی خود انتخاب کنید که آشنایی و تسلط کامل با سبک بازی شما داشته باشد

موضوع بعدی بررسی شده در این کنفرانس نحوه آغاز برقراری ارتباط با رسانه‌‌های خارجی بود. برای این‌کار هیتش مراجعه به سایت‌های معروف و معتبری مانند متاکریتیک و Opencritic که منابع معتبر و قابل‌اعتمادی در زمینه بررسی بازی محسوب می‌شوند را پیشنهاد می‌دهد. قدم بعدی پیدا کردن منتقد و روزنامه‌نگار مناسب برای کارِ خودتان است. بعد از پیدا کردن فرد مورد نظر تنها کافی است به صفحه تماس با ما شخص مورد نظر مراجعه کرده و ارتباط خود را با او آغاز کنید. برای برقراری یک رابطه درست با فردی که به کارتان بیاید باید دو نکته دیگر را نیز حتماً رعایت کنید: اول لیستی از سایت‌هایی که بازی‌های هم‌سبک با بازی شما را نقد و بررسی می‌کنند پیدا کنید و در قدم بعدی فردی را برای نقد و بررسی بازی خود انتخاب کنید که آشنایی و تسلط کامل با سبک بازی شما داشته باشد. برای مثال فردی ممکن است تنها در زمینه نقد نوشتن بر بازی‌های ورزشی تخصص داشته باشد و اگر بازی شما با زمینه تخصصی این فرد سازگاری نداشته باشد ممکن است نقدهای منفی‌ غیرمنصفانه‌ای نصیب بازی‌تان شود.

بعد از انتخاب فرد یا وب‌سایت مورد نظر باید راه درست آغاز ارتباط با آن‌‌ها را نیز پیدا کنید. برای مثال اگر هدف شما برقراری ارتباط با یک رسانه حرفه‌ای است، بهتر است از راه‌هایی نظیر ایمیل، لینکداین، توئیتر یا شماره تماس مستقیم آن فرد یا وب‌سایت استفاده کنید و اگر هدف شما برقراری ارتباط با رسانه‌ای شخصی است، همیشه بهترین راه مراجعه به صفحه‌های شخصی این افراد در شبکه‌های اجتماعی است.  

راه های ورود به رسانه‌های جهانی

پیش از اتمام کامل بازی، بازی خود را در اختیار رسانه ها قرار ندهید

اگر از مراجعه به افراد یا وب‌سایت‌های مختلف قصد نقد و بررسی بازی خود را دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی ابتدا چندین و چندبار بازی خود را مرور کنید تا مطمئن شوید بازیِ کاملی را برای منتقد مورد نظر می‌فرستید. اگر بازی‌ خود را با وجود مشکلاتی که دارد تقدیم منتقد کنید و انتظار هم داشته باشید که او وعده شما را مبنی بر بهتر شدن بازی‌تان در آینده بپذیرد، مطمئن باشید نه تنها  منتقد هرگز به وعده شما اطمینان نخواهد کرد، بلکه در صورت دریافت نقد منفی دیگر راه بازگشتی هم نخواهید داشت. پس از آن‌که از کامل بودن بازی خود اطمینان پیدا کردید حالا زمان آن است که به رسانه‌ها مراجعه کنید. از دیگر راه‌های معرفی بازی می‌توان به مصاحبه کردن با توسعه‌دهنده های مختلف و نیز استریم زنده بازی از طریق مراجعه به استریمرهای مشهور اشاره کرد.

مورد دیگر پر اهمیت از نظر هیتش زمان‌بندی درست است. یک بازی‌ساز باید بداند که بهترین زمان برای مراجعه به وب‌سایت‌های معتبر جهانی چه زمانی است. برای پرهیز از اشتباه و دیده‌ شدن بازی‌تان بهتر است ماه‌هایی از سال را که زمان عرضه بازی‌های بزرگ است کنار بگذارید و زمان خلوت‌تری را انتخاب کنید.

موضوع مهم دیگری که یک بازی‌ساز باید برای معرفی بازی خود در نظر داشته باشد، شرکت در رویدادهای مهم و بزرگ مرتبط با صنعت بازی است. برای شروع، بازی‌سازان ایرانی می‌توانند در رویدادهای بزرگ منطقه مانند TGC یا IGN Convention که دومی در کشورهای عمان، قطر و عربستان برگزار می‌شود شرکت کنند و پس از آن وارد رویدادهای جهانی مانند E3، گیمزکام و نیز Tokyo Game Show شوند. حتی اگر شرکت در رویدادهای مهم جهانی برای یک بازی‌ساز مشکل باشد، بازهم راه‌ حل‌هایی وجود دارد. برای مثال بازی‌سازان مستقل می‌توانند در کنار یکدیگر جوامع کوچکی ایجاد کنند و در این رویدادها به صورت گروهی حضور بهم رسانند. از فواید این جوامع کوچک پیدا کردن ارتباطات موثری است که ممکن است در آینده بسیار مفید واقع شوند. حتی اگر هیچ‌یک از اعضای این گروه نیز قادر به شرکت در رویدادهای مختلف نباشند، باز هم می‌توانند به طور مشترک از یک شرکت فعال در زمینه PR برای معرفی بازی‌های خود استفاده کنند.

راه های ورود به رسانه‌های جهانی

موضوع مهم و حیاتی بعدی اما مبحث PR است. هیتش عقیده دارد مسلماً بهترین راه موجود، استفاده از افراد متخصص در زمینه PR است. اگر بازی‌سازی قدرت استخدام فردی متخصص برای PR را نداشته باشد، بازهم می‌تواند از راه‌های دیگری برای معرفی بازی خود استفاده کند. برای مثال می‌توانید با روزنامه‌گار مورد نظر خود تماس مستقیمی ایجاد کنید یا به ملاقاتش بروید و راجع به بازی خود با او صحبت کنید. یا اینکه از روزنامه‌نگاران بخواهید که محتوایی مختص و منحصر به فرد برای شما تولید کنند که هم بازی شما را به طور جامع و کامل معرفی کند و هم برای خواننده‌ها مطلب جالب و با ارزشی به نظر رسد.

برای آن‌که PR موفقی داشته باشید ابتدا باید از ساز و کار رسانه‌ها به‌درستی سر درآورید. باید از خود بپرسید که آیا بازی شما از محتوای جذابی برای مخاطب برخوردار است؟ ممکن است از نظر خودِ بازی‌ساز، بازی‌ای که ساخته بی‌نهایت جذاب و سرگرم‌کننده باشد، اما باید دید که آیا جامعه جهانی نیز همین نظر را دارد یا خیر. بازی شما قرار است در بازار جهانی و در رقابت با هزاران بازی دیگر قرار گیرد و به همین دلیل باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف شما مخاطبان جهانی هستند، نه شخصِ شما.

هیتش اوشیل کنفرانس خود را با تاکید بر چند نکته مهم به پایان می‌رساند. در اولین مورد هیتش به بازی‌سازان سفارش می‌کند که مطمئن شوند پیام خود را برای شخص درستی می‌فرستند. اگر درخواست بررسی بازی خود را از رسانه‌ای دارید، ابتدا موارد لازم برای ارائه صحیح بازی خود را آماده کنید؛ از بازی خود تریلری برای معرفی یا دموی هرچند کوتاه که به راحتی قابل دانلود و تجربه کردن باشد بسازید و در اختیار رسانه مورد نظر خود قرار دهید. نیازی نیست که در ایمیل خود به تمام جزئیات اشاره کنید؛ تنها مواردی را ارائه دهید که تصویر کامل و جامعی از بازی شما ارائه خواهند کرد. برای درخواست بررسی بازی خود، بین زمان انتشار بازی تا درخواست نقد نویسی بر بازی خود فاصله‌ای طولانی نیاندازید؛ منتقدان حرفه‌ای معمولاً علاقه‌ای به نقد و بررسی بازی‌هایی که مدت زمانی طولانی از انتشارشان می‌گذرد ندارند. نگران هزینه‌های PR بازی خود نباشید. اگر توان مالی بالایی ندارید، راهی کم هزینه‌تر ولی خلاقانه و موثر را برای معرفی بازی خود پیدا کنید و درنهایت پیش از اقدام به هر کاری، از جذابیت بازی خود اطمینان کامل پیدا کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده