نویسنده: سجاد پاک آیین
// یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۱

بازی خود را در سی دقیقه معرفی کنید از زبان حسن مهدی اصل در TGC 2018

حسن مهدی اصل سخنرانی‌ای با موضوع بازی خود را در سی دقیقه معرفی کنید در نمایشگاه TGC 2018 برگزار کرد. با زومجی همراه باشید.

در آخرین کنفرانس بخش کسب و کار نمایشگاه TGC سال ۲۰۱۸، حسن مهدی اصل به روی سن آمد و سخنرانی خود را با موضوع «بازی خود را در سی دقیقه معرفی کنید (جنگ برای بقا)» شروع کرد. حسن مهدی اصل رییس استودیو سورنا است که در این کنفرانس قصد داشت در زمینه نحوه معرفی بازی برای ناشران خارجی نکات مهم و کلیدی را به حاضرین در سالن ارائه کند. وی بیان کرد در طول فعالیت حرفه‌ای خود در این زمینه تجارب ارزنده‌ای کسب کرده که لازم دانسته است راه و روش‌های مهمی را برای کسانی که قصد دارند محصولات خود را برای ناشرین خارجی بازی معرفی کنند، به اشتراک بگذارد تا میزان اشتباهات تیم سازنده کمتر شود و با آشنایی کامل به این موضوع بپردازند.

TGC 2018

سخنرانی مهدی اصل یک کنفرانس تعاملی بود که حضار می‌توانستند پس از بیان هر بخش از آن، سوالاتی بپرسند یا نظرات خود را نسبت سخنان سخنران بیان کنند. وی در شروع سخنرانی خود بیان کرد معرفی بازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارائه محصول یک استودیو بازی‌سازی است که اگر تیم سازنده نتواند بازی خود را به خوبی معرفی کند، به مشکلات فراوانی بر خواهد خورد و شانس بزرگی را برای انتشار بازی خود از دست خواهد داد. به عنوان یک بازی‌ساز ایرانی در برابر یک ناشر خارجی، تیم بازی‌ساز باید در بخش تجاری محصول خود کارهایی انجام دهد تا بتواند ناشر را برای سرمایه‌گذاری ترغیب کند. به عنوان اولین راه، استودیو باید یک وبسایت و یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی در توییتر یا فیسبوک بسازد و تمام اطلاعات عوامل تیم سازنده، تریلر معرفی بازی و سبک و نوع بازی خود را در آن معرفی کند. ناشران بازی روی این موارد بسیار حساس هستند و هرچه اطلاعات بیشتری نسبت به بازی و تیم سازنده داشته باشند، با خیالی راحت‌تر و با اعتماد بیشتری با استودیو همکاری خواهند کرد. رییس استودیو سورنا در ادامه گفت بازی‌سازان یک نسخه قابل بازی حتی با وجود باگ یا مشکلات فنی برای ارائه محصول خود در اختیار داشته باشند و در روز معرفی بازی، آن را برای ناشر اجرا کنند و اجازه تجربه بازی را به ناشر دهند تا آنها با این بازی بیشتر آشنا شوند.

پس از آماده کردن پیش‌نیازهای معرفی بازی، بازی‌سازان این نکته را فراموش نکنند که ناشران افرادی کم صبر و حوصله هستند؛ به همین منظور، تیم سازنده سعی کند محصول خود را در مدت سی دقیقه معرفی کند و تمام داشته‌ها و اطلاعات بازی را در این مدت ارائه دهد. این سی دقیقه یک فرصت طلایی برای بازی‌سازان است و اگر نتوانند از این فرصت استفاده کنند، یک شانس بزرگ را برای انتشار بازی خود از دست خواهند داد. حسن مهدی اصل توصیه کرد بازی‌سازان برای معرفی بازی خود حتما با ناشر ارتباط رو در رو داشته باشند. این ارتباط باعث خواهد شد حس و انگیزه تیم سازنده نسبت به بازی را در حالات رفتاری آنها ببینند و همین حس و حال به ناشر القا شود. سازندگان سعی کنند در رویدادهای مهمی که مربوط به بازی خود است، شرکت کنند؛ به عنوان مثال اگر بازی یک اثر برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های خانگی است، در نمایشگاهی مثل گیمزکان شرکت کنند و اگر بازی آنها یک بازی موبایل است در نمایشگاه گیم کانکشن حضور داشته باشند. پروژه در دست ساخت تیم سازنده مانند یک ویترین می‌ماند و آنها به بهترین نحو، ویترین خود را بسیار کامل و دقیق بچینند. سازندگان حتما اطلاعات تماس را در پوستر و کارت‌ استودیو قرار دهند تا امکان برقراری ارتباط از طریق دیگر ناشران نیز فراهم شود.

TGC 2018

مهدی اصل در ادامه سخنان خود اعلام کرد بازیسازان باید در روز ارائه محصول خود رفتاری صمیمی و دوستانه با ناشر داشته باشند و برای برقراری ملاقات با آنها، ایمیلی صمیمی و سفارشی مخصوص آن ناشر بنویسند. خلاقیت در معرفی بازی یکی از مهم‌ترین نکات پیروزی در ارائه بازی است که می‌تواند ناشر را برای بازی و ساخت آن هیجان‌زده کند؛ نوع ارتباط غیرکلامی (Body Language) در معرفی بازی بسیار مهم است. وی پیشنهاد کرد تیم سازنده پیش از رویداد معرفی بازی، استراحت کافی داشته باشد و زمان خود را با زمان آن کشور هماهنگ کنند تا ترتیب برنامه رویداد آنها هماهنگ با آن کشور باشد. بازی‌سازان به نکات ریز توجه بسیاری داشته باشند؛ به عنوان مثال اگر تیم سازنده قصد دارد برای شرکت سونی، بازی خود را معرفی کند از کنترلر دوال‌شاک 4 استفاده کند؛ اگر با کنترلر ایکس‌باکس وان وارد رویداد شوند، قبل از معرفی بازی ناشر رویداد را لغو خواهد کرد و برعکس، برای شرکت مایکروسافت نیز انجام چنین کاری لازم است. صداقت و پرهیز از اغراق در معرفی بازی یکی از کلیدی‌ترین نکاتی است که باید تیم سازنده به آن توجه کند؛ عدم توجه به این موضوع باعث خواهد شد بازی معرفی شده دچار مشکل حقوقی شود.

TGC 2018

رییس استودیو سورنا بیان کرد توسعه‌دهندگان پس از معرفی بازی، کار خود را از ناشر پیگیری کنند و طبق اصول ایمیل درخواست ملاقات برای معرفی بازی، یک ایمیل مخصوص آن ناشر به همراه یادآوری نکات گفته شده در روز رویداد ارسال کنند. زمان انعقاد قرارداد بازی‌سازان حتما به این موضوع توجه کنند که تمام حق انتشار بازی را در اختیار ناشر قرار ندهند؛ تا اگر بازی در آن منطقه فروش خوبی نداشت، استودیو سازنده بازی این شانس را داشته باشد که با یک ناشر دیگر در یک منطقه دیگر یک قرارداد همکاری امضا کند. همچنین، تسلط بر زبان انگلیسی و حضور یک حقوقدان مجرب بین‌المللی در زمان انعقاد قرارداد همکاری بسیار مهم است.

پس از سخنان باارزش مهدی اصل درباره انعقاد قرارداد، کنفرانس وی با فریادها و شادی پس از گل بازدیدکنندگان در بیرون از سالن کنفرانس برای گل زدن تیم ملی فرانسه به تیم ملی اروگوئه در جام جهانی ۲۰۱۸ به پایان رسید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده