نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۲

اطلاعات جدید گیم پلی و داستان بازی Ghost of Tsushima در E3 2018

پس از نمایش بسیار زیبای بازی Ghost of Tsushima در کنفرانس سونی، اطلاعات بیش‌تری هم از این بازی ارائه شده است که در این مطلب، مروری بر آن‌ها داریم. 

سونی در کنفرانس امسالش در نمایشگاه E3 2018، روی چهار بازی بزرگ خود تمرکز داشت که یکی از این بازی‌ها Ghost of Tsushima، ساخته جدید استودیو ساکر پانچ بود. سونی در این کنفرانس یک نمایش جالب از گیم‌پلی بازی ارائه کرد و باعث شد تا طی چند روز اخیر، این بازی به یکی از مهم‌ترین مباحث در فروم‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود و خیلی‌ها، در حال تعریف و تحسین این بازی و مخصوصا جلوه‌های هنری آن هستند. در نمایش گیم‌پلی Ghost of Tsushima، شاهد به تصویر کشیده شدن محیط‌های بازی به شکلی بسیار زیبا بودیم و به نظر می‌رسد که استودیو ساکر پانچ، اهمیت زیادی برای این جنبه از بازی خود قائل شده است. 

اما از این صحبت‌ها که بگذریم، پس از نمایش گیم‌پلی بازی، سازندگان Ghost of Tsushima در استودیو ساکر پانچ، طی مصاحبه‌های مختلف اطلاعاتی جذاب از این بازی به اشتراک گذاشته‌اند که در این مطلب، سعی کرده‌ایم آن‌ها را در کنار هم جمع‌آوری کنیم و یک جمع‌بندی از اطلاعات موجود از این بازی داشته باشیم. 

Ghost of Tsushima

بازی Ghost of Tsushima قرار است یک تجربه جهان‌باز با دنیایی بسیار بزرگ باشد

در ابتدا بد نیست به سراغ صحبت‌های برایان فلمینگ، تهیه‌کننده بازی، برویم. به گفته فلمینگ، داستان بازی Ghost of Tsushima قرار است در سال ۱۲۷۴ و در زمان حمله مغول‌ها به ژاپن روایت شود. همچنین هدف سازندگان، روایت یک داستان اوریجینال در ژاپن فئودالی است. شخصیت اصلی بازی، یک سامورایی با نام جین ساکای است که مهارت بالایی در مبارزات دارد و سازندگان برای خلق وی، از تاریخ کشور ژاپن و همچنین فرهنگ سامورایی‌ها بهره برده‌اند. به گفته تهیه‌کننده بازی، Ghost of Tsushima قرار است داستانی با محوریت «امید، انتقام و قدرت‌طلبی» روایت کند. 

با اینکه جین ساکای شخصیت اصلی بازی Ghost of Tsushima است، اما در طول بازی با شخصیت‌های مختلف دیگری هم آشنا خواهیم شد. یکی از این کاراکتر‌ها، ماساکاو است. ماساکو همان سامورایی زنی است که در نمایش گیم‌پلی بازی هم با وی آشنا شدیم و قرار است در کنار جین ساکای، از حمله مغول‌ها به سرزمین مادری‌اش دفاع کند. البته در کنار این روایت مبارزه با مغول‌ها، ماساکو یک داستان شخصی هم دارد که در بازی به آن هم پرداخته خواهد شد. البته به گفته تهیه‌کننده بازی، ماساکو تنها یکی از شخصیت‌هایی است که در طول بازی با وی آشنا خواهیم شد و Ghost of Tsushima، قرار است تعدادی کاراکتر تاثیرگذار دیگر هم داشته باشد. 

Ghost of Tsushima

فلمینگ همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش، توضیحات بیش‌تری در مورد نمایش گیم‌پلی بازی در کنفرانس سونی ارائه کرد. با اینکه این نمایش جذابیت بالایی داشت و تحسین طرفداران را هم برانگیخته است، اما به گفته تهیه‌کننده بازی، این بخش از Ghost of Tsushima تنها یک ماموریت فرعی ساده است و آن‌ها هنوز نمایشی از ماموریت‌های بزرگ‌تر و اصلی بازی ارائه نکرده‌اند! همچنین فلمینگ در صحبت‌هایش به برگ‌های قرمز رنگی که در مبارزه پایانی بین جین ساکای و ماساکو مشاهده کردیم هم اشاره‌ای داشت و اعلام کرد که این برگ‌ها، به‌نوعی نمادی از داستان بازی و همچنین ایده‌هایی هستند که سازندگان در طول توسعه Ghost of Tsushima داشتند؛ ایده‌هایی که همزمان هم بسیار زیاد بودند و هم بسیار جذاب و زیبا. 

درست است که فلمینگ اطلاعات جذاب و جالبی در مورد Ghost of Tsushima به اشتراک گذاشته است، اما وی تنها عضو استودیو ساکر پانچ نیست که طی روز‌های اخیر، در مورد این بازی اظهارنظر کرده است. جیسون کانل، طراح هنری بازی، یکی دیگر از اعضای این استودیو است که پس از نمایش گیم‌پلی بازی، در قالب یک سوال و جواب در توییچ، اطلاعاتی از بازی ارائه کرده است. به گفته کانل، Ghost of Tsushima جهان بسیار بزرگی دارد و بازیکنان، امکان سفر کردن به هر نقطه‌ای از این جهان را که قابل رویت باشد، خواهند داشت. از طرف دیگر، با اینکه سازندگان سعی کرده‌اند در طراحی محیط‌های بازی و طراحی منطقه Tsushima از منابع تاریخی موجود الهام بگیرند، ولی در عین حال بازی یک تجربه اوریجینال هم به حساب می‌آید و به همین دلیل، سازندگان گاهی از خلاقیت خود هم کمک گرفته‌اند تا دنیای بازی، بیش از پیش جذاب‌تر و بهتر طراحی شود. 

Ghost of Tsushima

در ساخت بازی، علاوه بر تاریخ و فرهنگ ژاپن، از فیلم‌های آکیرا کروساوا و فیلم‌های وسترن جان فورد هم الهام گرفته شده است

به گفته کانل، قرار نیست وضعیت آب و هوایی بازی همواره آفتابی و مناسب باشد و برای مثال هر از گاهی شاهد شرایط آب و هوایی طوفانی هم خواهیم بود. همچنین با اینکه تیم سازنده می‌توانست محیط جنگ‌زده را برای بازی طراحی کند، ولی آن‌ها به جای این کار، تصمیم گرفته‌اند تا محیط زیبا برگرفته از محیط‌های واقعی ژاپنی طراحی کنند و به‌نوعی، این زیبایی را در نقطه مقابل و متضاد دنیای درگیر جنگ بازی قرار دهند. به همین دلیل هم در طول نمایش گیم‌پلی بازی، شاهد مناظر بسیار زیبایی بودیم و این زیبایی قرار است در جای جای بازی Ghost of Tsushima دیده شود. 

با اینکه کانل طراح هنری بازی به شمار می‌رود، اما در طول سوال و جواب‌هایش اطلاعاتی هرچند اندک از گیم‌پلی بازی هم ارائه کرده است. به گفته وی، جین ساکای یک سامورایی است که با فرهنگی خاص آموزش دیده و سبک مبارزه‌ای منحصر‌به‌فردی هم دارد. با این حال به مرور و در طول بازی، ساکای با مشکلاتی رو‌به‌رو خواهد شد که وی را مجبور به تغییر می‌کنند و این تغییر، به هیچ وجه برای فردی با عقایدی مشخص و تعیین‌شده، راحت نخواهد بود. از بعد گیم‌پلی و سیستم مبارزات، قرار است Ghost of Tsushima ترکیبی از درگیری‌ها و مخفی‌کاری باشد و سازندگان، حتی قرار است یک نوع سیستم پیشرفت هم در بازی قرار دهند که البته، هنوز قصد ارائه اطلاعاتی بیش‌تر را در این مورد ندارند. کانل همچنین در پاسخ به سوال کاربری در مورد شخصیت‌های منفی بازی، اعلام کرد که هدف ساکر پانچ، خلق شخصیت‌هایی باورپذیر و چند بعدی است و دشمنان بازی هم چنین شخصیت‌پردازی خواهند داشت. 

Ghost of Tsushima

در نهایت علاوه بر توضیحات رسمی سازندگان بازی در استودیو ساکر پانچ، یک سری اطلاعات جانبی هم توسط منابع دیگر ارائه شده است که بد نیست مروری هم بر آن‌ها داشته باشیم. بر این اساس، بازی Ghost of Tsushima قرار است به مراتب از هر نظر بزرگ‌تر از ساخته‌های پیشین استودیو ساکر پانچ مثل سری Infamous باشد. داستان اصلی بازی همان‌طور که سازندگان هم اشاره کردند، به مبارزه جین ساکای با مغول‌ها مربوط می‌شود و این وسط، رهبر مغول‌ها یک فرد کاملا بی‌رحم و خشن است که علاقه خاصی به کشت و کشتار دارد. همچنین جین، به‌نوعی یک قهرمان افسانه‌ای در ژاپن است که لقب وی، «روح سوشیما» است و برخی افراد هم وی را با نام «روح» می‌شناسند. جین همچنین در طول بازی، امکان سوار شدن به اسب را خواهد داشت و اسم اسب وی «نوبو» است. همچنین جین قرار نیست همیشه یک پوشش ثابت داشته باشد و برای مثال زمانی که به قسمت‌های بارانی می‌رود، یک نوع لباس مخصوص باران با نام «مینو» به تن خواهد کرد که این لباس، توضیح داستانی هم دارد. 

به‌استناد اطلاعات ارائه‌شده، سازندگان قرار است در آینده اطلاعات بیش‌تری از مبارزات بازی ارائه کنند ولی در حال حاضر، مشخص شده است که مبارزات بازی با هدف ارائه یک نوع حس خطر به بازیکن طراحی شده‌اند و در طول مبارزه با دشمنان بازی، قرار نیست دقایقی ساده را پشت سر بگذارید و توانایی‌های گیمر و همچنین جین ساکای، در طول مبارزات به چالش کشیده خواهند شد. این چالش‌ها همان موردی هستند که باعث می‌شوند جین ساکای، وارد یک نوع فرایند تغییر شود و از یک سامورایی با روش مبارزه خاص، تبدیل به یک مبارز چند بُعدی شود که گاهی حتی خشونت یک قاتل بی‌رحم را هم چاشنی کار خود می‌کند. 

Ghost of Tsushima

آب و هوای پویا و چرخه روز و شب در بازی وجود خواهند داشت و هم از جنبه ظاهری و هم گیم‌پلی، تاثیرگذار خواهند بود

جالب است بدانید که سازندگان بازی Ghost of Tsushima، علاوه بر الهام گرفتن از فرهنگ و تاریخ ژاپن و سامورایی‌ها، توجه ویژه‌ای هم به فیلم‌های آکیرو کروساوا و همچنین فیلم های وسترن جان فورد داشته‌اند و این موارد هم جزو منابع الهام بازی به‌شمار می‌روند. همچنین استودیو ساکر پانچ، همان‌طور که طراح این استودیو هم اشاره کرد، توجه ویژه‌ای به جنبه بصری بازی داشته است و جزییات گرافیکی زیادی را در Ghost of Tsushima مشاهده خواهیم کرد. مواردی مثل چرخه طبیعی آب و هوایی و شب و روز، یا طراحی طبیعی و پر از جزییات ابر‌ها از جمله این موارد هستند. همچنین در صورتی که در طول مبارزات خونی روی لباس شخصیت اصلی بریزد یا فرضا لباس وی در اثر برخورد با زمین گِلی شود، این موارد روی لباس شخصیت اصلی باقی خواهند ماند و زمانی که بارش باران آغاز شود، شاهد شسته شدن آن‌ها خواهیم بود! به‌علاوه طبق اطلاعات ارائه‌شده، در صحنه مبارزه پایانی که در تریلر گیم‌پلی مشاهده کردیم، ۳۰ هزار عدد برگ روی زمین قرار داشت و چنین جزییات گرافیکی قرار است در کل بازی وجود داشته باشد و سازندگان، سعی کرده‌اند تمام محیط‌های بازی را از جنگل‌های بامبو گرفته تا مناطقی مثل قلعه‌ها، با نهایت جزییات طراحی کنند. 

Ghost of Tsushima

در نهایت یک سری اطلاعات فاش‌شده هم از بازی در دسترس هستند که شاید خیلی قابل اعتماد نباشند ولی مرور آن‌ها ضرری نخواهد داشت. بر این اساس، در بازی Ghost of Tsushima قرار است شاهد دو شهر اصلی و تعداد زیادی منطقه کوچک‌تر باشیم. همچنین با اینکه جین به عنوان یک سامورایی فردی بسیار محترم در منطقه است و افراد زیادی به وی احترام می‌گذارند، اما در عین حال برخی افراد هم ترس خاصی از سامورایی‌ها دارند و به همین دلیل هنگام عبور جین از نزدیکی آن‌ها، به داخل خانه‌هایشان خواهند رفت و آن حس ترس را در رفتار‌هایشان متوجه خواهیم شد. همچنین از نظر گیم‌پلی،‌ احتمالا در بازی امکان سوییچ کردن بین لباس‌های مختلف را خواهیم داشت که این مساله روی گیم‌پلی هم تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، وقتی با پوشش کامل سامورایی بازی را تجربه کنیم، جین امکان بالا رفتن از بنا‌های مختلف را از دست خواهد داد و به یک مبارز با زره سنگین تبدیل خواهد شد و برعکس وقتی به پوشش مخصوص مخفی‌کاری سوییچ کنیم، وی توانایی‌های مخفی‌کاری بهتری به‌دست خواهد آورد. یا از طرف دیگر، وقتی که در لباس سامورایی باشید، مردم هم احترام بیش‌تری برای شما قائل خواهند بود ولی وقتی در لباس مخفی‌کاری باشید، آن‌ها شما را به دید یک قاتل خواهند دید و حتی ممکن است رفتاری تهاجمی با شما داشته باشند. به همین دلیل هم لباس مخفی‌کاری بیش‌تر برای ماموریت‌هایی که در شب انجام می‌دهید مناسب خواهد بود. 

Ghost of Tsushima

به هر حال آنطور که از اطلاعات رسمی و غیر رسمی بازی Ghost of Tsushima می‌توان نتیجه گرفت، استودیو ساکر پانچ در حال ساخت یک بازی بزرگ جهان‌باز است که قصد دارد طرفداران را وارد جهان زیبای ژاپنی بازی کند و از طرفی، بدون داشتن کوچک‌ترین المان تخیلی و ماوراطبیعی، تجربه‌ای از جنس تاریخ را تقدیم طرفدارانش کند و البته، حس و حالی اوریجینال هم داشته باشد. ساکر پانچ در مجموع استودیو موفقی است و نمایشی هم که آن‌ها از گیم‌پلی بازی در E3 2018 ارائه کردند، کاملا امیدوارکننده بود و Ghost of Tsushima کاملا پتانسیل تبدیل شدن به یک تجربه موفق را دارد. 

نظرات خود را در مورد بازی Ghost of Tsushima و اطلاعات ارائه‌شده از آن، با زومجی به اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده