نویسنده: مسیح کریمی
// شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

بهترین فیلم‌های سایبرپانکی که باید تماشا کنید

در این مقاله به معرفی ۹ فیلم و انیمیشن برتر سایبرپانکی می‌پردازیم که باید آن‌ها را تماشا کنید. در ادامه با زومجی همراه باشید.

در طول سال ۲۰۱۸، یک فیلم و یک سریال که اتفاقات آن در یک دنیای سایبرپانکی و البته تاریک جریان داشت، منتشر شدند. در ابتدا سریال Altered Carbon (کربن تغییر یافته) و در ادامه فیلم Mute (صامت) هر دو از شبکه نت فلیکس منتشر شدند. برای خلق دنیای این فیلم و سریال از محله‌هایی مانند محله‌های توکیو، نورهای نئونی و بازارها و کوچه‌های تاریک و بارانی که مانند آن را در فیلم Blade Runner (بلید رانر) دیده بودیم، استفاده شده است که این عناصر نه عناصری منحصر به فرد و نه ضروری برای ساخت یک فیلم سایبرپانکی هستند. فیلم‌های علمی‌تخیلی سایبرپانکی باید سطوح مختلف جامعه را در یک آینده تاریک نمایش دهند که چگونه فناوری باعث از بین رفتن انسانیت‌ها و زیر پا گذاشتن آن شده است و دیگر مردم از فانتزی‌های اتوپیایی لذت نمی‌برند. فیلم‌های سایبرپانکی معمولا پایانی خوب و خوش ندارند و اغلب دارای یک پایان مبهم و تاریک هستند که باعث می‌شود بیننده پس از تماشای آن شروع به پرسیدن سوالات متعدد در مورد آن و ایجاد نظریه‌های مختلف کند. در این مقاله ۹ فیلم برتر سایبرپانکی را که دنیا و فضای تاریکی نیز دارند، معرفی می‌کنیم تا بیشتر با بهترین فیلم‌های این چنینی آشنا شوید و اگر تا به امروز موفق به تماشای این فیلم‌ها نشده‌اید، آن‌ها را به فهرست فیلم‌های آینده خود برای تماشا کردن اضافه کنید.

The Matrix

فیلم The Matrix

سال آینده قرار است بیستمین سالگرد اکران اولین قسمت از فیلم The Matrix (ماتریکس) با بازی کیانو ریوز، را جشن بگیریم. یکی از فیلم‌های برتر اکشن تاریخ سینما که در سال ۱۹۹۹ روی پرده‌های سینما رفت و نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های دوران خود بود، بلکه هنوز در کنار برترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما نیز قرار می‌گیرد. فیلم ماتریکس هنوز یکی از پرچم‌داران فیلم‌های اکشن امروزی است و چه از نظر اکشن و چه از نظر جلوه‌های ویژه با بسیاری از فیلم‌های اکشن قرن ۲۱ هنوز قابل مقایسه است و حتی برتری‌هایی نیز نسبت به این فیلم‌ها دارد.

فیلم ماتریکس هنوز هم یکی از پرچم‌داران فیلم‌های اکشن امروزی است

علاوه بر مسائل فنی و صحنه‌های اکشن، فیلم The Matrix هنوز بهترین اثر واچوفسکی‌ها به حساب می‌آید و صحنه شروع فیلم، بدون شک باعث می‌شود که فیلم ماتریکس را به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سایبرپانکی سینما تبدیل کند. با اینکه شاید تمام ایده‌های فیلم ماتریکس جدید و نو نباشد یا هر سه قسمت به‌خصوص قسمت دوم و سوم دارای لحظات خوب و بد بسیاری باشند اما بدون شک قسمت اول فیلم Matrix یکی از بهترین، با ارزش‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های سایبرپانکی تاریخ سینما است.

RoboCop

فیلم RoboCop

با اینکه پیتر ولر از کار کردن در لباس پلیس آهنی متنفر بود اما بدون شک عملکرد درخشان ولر باعث شد تا او یکی از نماد‌های جدید دنیای سایبرپانک در سینما را خلق کند. قسمت اول فیلم RoboCop (روبوکاپ) که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد، هنوز هم اثری لذت بخش با صحنه‌های ترسناک و مورمور کننده است. با اینکه می‌دانیم سیاست بخش جدایی ناپذیری از دنیای فیلم‌های سایبرپانکی است اما فیلم RoboCop علاوه بر جلوه‌های ویژه و اکشن فوق العاده‌اش روی موضوع‌های مختلف بسیاری دست گذاشته که در نمایش آن نیز تقریبا موفق بوده است.

در فیلم RoboCop شاهد استفاده از موضوعاتی چون نظام سرمایه‌داری، پلیس دولتی، استبداد، عدالت، رسانه‌ها و ماهیت واقعی روح بودیم

در فیلم RoboCop شاهد استفاده از موضوعاتی چون نظام سرمایه‌داری، پلیس دولتی، استبداد، عدالت، رسانه‌ها، ماهیت واقعی روح و غیره بودیم که ممکن است اکنون بیشتر پیام‌های فیلم را به یاد نیاورید و بیشتر صحنه افتادن پل مک‌کرین در یک ظرف اسید را به یاد بیاورید اما پل ورهوفن، کارگردان فیلم، به خوبی از این موضوع‌ها در فیلم استفاده و با جدیت کامل و شیوه‌های عجیب، تعادل بسیار خوبی را در فیلم ایجاد کرد و این دقیقا برخلاف چیزی است که در ریبوت فیلم RoboCop که در سال ۲۰۱۴ به‌روی پرده‌های سینما رفت، شاهد آن بودیم و این فیلم در یک مسیر کاملا اشتباه قرار گرفته بود.

Dredd

فیلم Dredd

فیلم Dredd (درد) که در سال ۲۰۱۲ اکران شد، ممکن است در زمان اکران توسط منتقدان و تماشاگران تحویل گرفته نشده باشد اما عملکرد درخشان و بی‌نقص کارل اوربان باعث شده که امروز این فیلم به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سایبرپانکی تبدیل شود که طرفداران متعصب بسیاری دارد؛ دقیقا برخلاف نسخه دهه ۹۰ فیلم Judge Dredd با بازی سیلوستر استالونه که از انتخاب اشتباه استالونه برای نقش قاضی درد تا خلق دنیای آن یک شکست بزرگ بود و بیش از اینکه این فیلم به منبع خود وفادار باشد، بیشتر به ترکیبی از فیلم RoboCop و فیلم The Raid (یورش) شباهت داشت.

امروز فیلم Dredd به گروه فیلم‌های کالت کلاسیک با طرفداران بسیار سر سخت پیوسته است

با اینکه فیلم Dredd توانست تجربه خوب و نسبتا موفقی از نمایش یک شهر بدون قانون را داشته باشد؛ اما با این حال، این نسخه از فیلم نیز نتوانست کاملا شهر مگا سیتی وان را به تصویر بکشد. با این حال، به تصویر کشیدن کامل کمیک‌های 2000 AD کار سختی است و می‌تواند باعث مرگ حتمی فیلم در گیشه نیز شود. البته، فیلم Dredd تا سطح قابل قبولی به نسخه کمیکش وفادار بود و این موضوع شاید بی‌تاثیر در عملکرد آن در گیشه نباشد اما امروز فیلم Dredd به گروه فیلم‌های کالت کلاسیک با طرفداران بسیار سر سخت پیوسته است و یک انتخاب عالی برای طرفداران فیلم‌های سایبرپانکی نیز است.

Blade Runner

فیلم Blade Runner

پیش از اینکه شاهد اکران فیلم Blade Runner (بلید رانر) به کارگردانی ریدلی اسکات، در سال ۱۹۸۲ باشیم، دنیای سایبرپانکی وارد دنیای ادبیات شده بود. این فیلم اقتباسی از رمان آیا آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟ اثر فیلیپ کی. دیک است که به عبارتی بسیاری دنیای سایبرپانک را با این فیلم می‌شناسند. در واقع فیلم بلید رانر از آن زمان به یک الگو و حتی منبع الهام برای دیگر فیلم‌های سایبرپانکی تبدیل شد و با اینکه این فیلم‌ها همیشه موفقیت چشمگیری را در گیشه‌ها نداشته‌اند اما این فیلم تاثیر زیادی را روی این زیر سبک‌ از ژانر فیلم‌های علمی‌تخیلی گذاشته است. 

حتی پیش از اکران فیلم Blade Runner، دنیای سایبرپانکی وارد دنیای ادبیات شده بود

با اینکه سال ۲۰۱۹ با چشم اندازی غمگین و تاریک از شهر لس آنجلس که در فیلم Blade Runner مشاهده کردیم هیچگاه کاملا امروز رخ نداده و شاهد آن نیستیم اما تم‌های اصلی آن تاثیر زیادی را روی سینمای سایبرپانکی گذاشته است. حتی با اینکه شاهد جنگ‌های بزرگ و حماسی بین رپلیکانت‌ها و انسان‌ها در فیلم Blade Runner نبودیم اما این فیلم و دنیای آن کاملا باشکوه به تصویر کشیده شده که بدون شک چشم انداز سینمایی اسکات تاثیر زیادی را در این موضوع داشته و او با این چشم انداز فوق العاده، یک تصویر فوق العاده از دنیای آینده را به تصویر کشیده است.

Snowpiercer

فیلم Snowpiercer

فیلم Snowpiercer (برف‌شکن) محصول سال ۲۰۱۳ است اما این فیلم تحسین شده نتوانست اکران گسترده‌ای را تجربه کند و حتی تا سال ۲۰۱۴ در گیشه آمریکا و بریتانیا نیز نمایش داده نشد و در نهایت نمایش فیلم با یک شکست بزرگ تجاری روبه‌رو شد. یکی از دلایل شکست تجاری این فیلم، اختلاف نظر بونگ جون-هو با ناشران فیلم بود و این اثر دارای ناشرهای بسیار زیاد و کوچکی بود که هیچکدام نتوانستند سینماهای زیادی را برای نمایش فیلم در سینماها محیا کنند. با این حال، اتفاقات فیلم Snowpiercer به‌جای اینکه در یک شهر تاریک و غم زده جریان داشته باشد، در یک قطار بزرگ جریان دارد. در این قطار که ظاهرا آخرین خانه انسان‌ها روی زمین یخ زده است، شاهد نمایش اختلافات طبقاتی بین هر واگن هستیم و فیلم به خوبی و به بهترین شکل ممکن فاصله طبقاتی و فساد در یک جامعه را به تصویر می‌کشد.

فیلم Snowpiercer به بهترین شکل ممکن فاصله طبقاتی و فساد در یک جامعه را به تصویر می‌کشد

در طول فیلم شاهد حرکت انقلابی فقیرترین گروه در این قطار به رهبری کریس ایوانز هستیم. ایوانز که بیشتر او را برای بازی در نقش کاپیتان آمریکا در دنیای سینمایی مارول میشناسیم، یک نقش بسیار متفاوت نسبت به دیگر نقش‌های خود در فیلم Snowpiercer بازی کرده است و در این فیلم رهبری گروهی را بر عهده دارد که به دنبال گرفتن کنترل این قطار هستند. در طول فیلم، شاهد آن هستیم که جون هو از موضوعات مختلفی مثل گرمایش زمین، استثمار کودکان و بحث‌های سیاسی مختلف به خوبی در فیلم برای پیشبرد داستان استفاده کرده است و همچنین در طول فیلم شاهد صحنه‌های اکشن نفس گیر خوبی نیز هستیم. با این حال، نباید هیچگاه انتظار ساخت یک دنباله برای فیلم Snowpiercer داشته باشیم.

Akira

انیمه Akira

در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی می‌توان ردپایی از انیمه Akira را مشاهده کرد

امروزه می‌توانید فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری را مشاهده کنید که از انیمه Akira (آکیر) محصول سال ۱۹۸۸، الهام گرفته باشند. سریال Stranger Things (اتفاقات ناآشنا)، مجموعه جنگ ستارگان (Star Wars)، سریال Altered Carbon و غیره، از جمله سریال‌ها و فیلم‌هایی هستند که می‌توان ردپای این انیمه سینمایی را در آن‌ها مشاهده کرد. همانند فیلم Blade Runner، انیمه Akira نیز در سال ۲۰۱۹ و یک دنیای پادآرمانی رخ می‌دهد که اتفاقات آن در شهر نئو توکیو که ظاهر آن خیره کننده و شگفت انگیز به نظر می‌رسد، جریان دارند. در مقایسه با دیگر فیلم‌های سایبرپانکی، انیمه Akira داستان چندان تاریکی ندارد اما موضوعات دیگری از جمله اختلافات طبقاتی و سقوط اجتماعی را به خوبی به تصویر می‌کشد. در حال حاضر هالیوود در حال ساخت یک اقتباس لایو اکشن براساس انیمه Akira است اما بسیار بعید است که دنیای سایبرپانکی این انیمه را بتوان در یک فیلم لایو اکشن به خوبی پیاده سازی کرد و نمایش داد.  

Blade Runner 2049

فیلم Blade Runner 2049

بیشتر دنباله فیلم‌ها که با اختلاف زمانی بسیار طولانی ساخته می‌شوند، محکوم به شکست هستند اما فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) این اصل را رعایت نکرده است و حتی توانسته در مقابل قسمت اصلی قرار بگیرد. این فیلم که سال ۲۰۱۷ اکران شد، با اینکه روند کند آن چندان به مذاق بسیاری خوش نیامد و این فیلم علمی‌تخیلی گرانقیمت در گیشه با شکست مواجه شد اما قطعا یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ دنیای سایبرپانکی است که تاکنون سینما به خود دیده است. دنی ویلنو با کارگردانی منحصر به فرد خود به‌همراه فیلمبرداری بی‌نظیر راجر دیکینز توانسته نمای خشن‌تر و جدید‌تری از یک دنیا و شهر سایبرپانکی را ارائه دهد.

فیلم Blade Runner 2049 یک نگاه جدید و خشن‌تر از دنیای خسته و مریض سایبرپانکی را ارائه داده است

با این حال، فیلم Blade Runner 2049 طرفداران دنیای بلید رانر را به دو دسته تقسیم کرده است و با اینکه این فیلم درکل صحنه‌های اکشن بسیار کمی دارد اما در آن شاهد جزئیات بیشتری از یک دنیای خسته و مریض هستیم که جامعه در آستانه فروپاشی است و رپلیکانت‌ها در آستانه یک حرکت انقلابی جدید برای آزادی خود و افراد مثل خود هستند. با این حال، فیلم Blade Runner 2049 از اصول و قواعد اصلی فیلم اول پیروی می‌کند اما بدون شک این فیلم، همان دنباله‌ای است که فیلم Blade Runner سزاوار آن بود و قطعا انتظارات برای فیلم Blade Runner 3 را در صورتی که یک روز ساخته شود، بسیار بالاتر برده است. 

Total Recall

فیلم Total Recall

فیلم Total Recall (یادآوری کامل)، اقتباس دیگری از رمان‌های فیلیپ کی دیک بود که در سال ۱۹۹۰ به کارگردانی پل ورهوفن روی پرده‌های سینما رفت. این فیلم که اقتباسی از رمان We Can Remember It For You Wholesale است، داستان داگلاس کوایید را روایت می‌کند که زندگی مصنوعی و خیالی به او القا شده است اما او کم کم زندگی سابق خود را که یک مامور مخفی در سیاره مریخ بوده است، به یاد می‌آورد. این فیلم در زمان خود یکی از گران قیمت‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بود که موفقیت خوبی را نیز در گیشه کسب کرد.

فیلم Total Recall یکی از گران‌قیمت‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در زمان خود بوده است

ممکن است فیلم Total Recall یکی از بهترین فیلم‌های سایبرپانکی سینما نباشد اما علاوه بر اینکه فیلم به مراتب سرگرم کننده‌تری است، در آن بیشتر روی روابط و مشکلات شخصیت اصلی داستان تمرکز شده است که این موضوع باعث می‌شود مخاطب بیشتر با شخصیت داستان ارتباط برقرار کند. پس اگر به دنبال یک فیلم سرگرم کننده دو ساعته با تم دنیای سایبرپانکی که آرنولد شوارتزنگر نقش اصلی آن را بازی کرده است، هستید، فیلم Total Recall قطعا می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در سال ۲۰۱۲ نیز بازسازی این فیلم به کارگردانی لن وایزمن و با بازی کالین فارل اکران شد که خیلی با استقبال تماشاگران و منتقدان مواجه نشد.

Ghost in The Shell

انیمه Ghost in the Shell

انیمه Ghost in the Shell یکی از شاهکارهای دنیای انیمه و یکی از اولین انیمه‌های بزرگسالانه است

ما قطعا در مورد فیلم Ghost in the Shell (شبح درون پوسته) محصول سال ۲۰۱۷، صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد انیمه Ghost in the Shell محصول سال ۱۹۹۵ صحبت می‌کنیم که یکی از شاهکارهای دنیای انیمه است. این انیمه، یکی از اولین انیمه‌های بزرگسالانه بود که با هر فیلم لایو اکشنی برابری می‌کرد. این انیمه سینمایی در واقع ایده‌های دنیای سایبرپانکی را با طعم ژاپنی ارائه داد که داستانی با تاثیرات موضوعات عاطفی روایت می‌کرد که هر بیننده‌ای را می‌توانست تحت تاثیر خود قرار دهد و باعث تفکر در مورد آن شود.

شرکت انیمیشن‌سازی پروداکشن آی. جی دنیای فوق العاده، جذاب و بسیار مرموز را در انیمه Ghost in the Shell خلق کرد. از طرفی دیگر، نسخه لایو اکشن این انیمه با بازی اسکارلت جوهانسون نیز می‌توانست بسیار شگفت انگیز باشد اما سازندگان هیچگاه نتوانستند روح و دلایل موفقیت انیمه Ghost in the Shell را در نسخه سینمایی آن پیاده کنند.

شما کدامیک از این فیلم‌ها را تماشا کرده‌اید؟ محبوب‌ترین فیلم سایبرپانکی که دیده‌اید، کدام فیلم بوده است؟ به نظر شما کدامیک از فیلم‌های سایبرپانکی دیگر می‌توانستند در این فهرست حضور داشته باشد؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.


منبع Gamesradar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده