نویسنده: رضا علمی
// چهار شنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۷

اثر دیگری از نویسنده رمان Ready Player One تبدیل به فیلم می‌شود

رمان Armada، دیگر اثر ارنست سلین، نویسندهٔ رمان Ready Player One، تبدیل به فیلمی سینمایی می‌شود.

رمان Armada، نوشتهٔ ارنست سلین، نویسندهٔ رمان Ready Player One، قرار است تبدیل به فیلمی سینمایی شود و اقتباس سینمایی این اثر را یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) خواهد ساخت. از پنج‌شنبه هفته گذشته، اکران جهانی فیلم Ready Player One (بازیکن شماره یک آماده)، جدیدترین فیلم استیون اسپیلبرگ، آغاز شد. بدون احتساب فروش روز پنج‌شنبه، فیلم جدید اسپیلبرگ در سه روز نخست اکران خود کمی بیش از ۴۱.۷ میلیون دلار در گیشه‌ٔ آمریکای شمالی فروخت. همچنین با احتساب فروش روز پنج‌شنبه، فیلم Ready Player One توانسته در چهار روز اول اکران خود کمی بیش از ۵۳.۲ میلیون دلار در گیشه‌ٔ آمریکای شمالی بفروشد تا بهترین عملکرد شروع در گیشه فیلم‌های استیون اسپیلبرگ را از زمان اکران فیلم Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین) در سال ۲۰۰۸، به خود اختصاص دهد. این فیلم، پس از فیلم Black Panther (بلک پنتر)، بهترین عملکرد شروع را در سال ۲۰۱۸ میلادی داشته است.

ارنست سلین پس از انتشار رمان Ready Player One در سال ۲۰۱۱ و موفقیت بالای این رمان، در سال ۲۰۱۵ رمانی دیگر با عنوان Armada را به رشتهٔ تحریر درآورد که این رمان نیز همچون رمان ابتدایی سلین، در صدر فهرست کتب پرفروش نیویورک تایمز قرار گرفت. همچون رمان Ready Player One، رمان Armada نیز حول پیرامون مرد جوانی است که بیشتر زمان خود را صرف بازی کردن و چرخیدن در دنیای بازی‌های ویدیویی می‌کند. این مرتبه قهرمان داستان کشف می‌کند که بازی آنلاین مورد علاقه‌اش، در واقع شبیه‌سازی طراحی‌شده با این هدف است که بازیکنان را برای دفاع از زمین در برابر تهاجم موجودات بیگانه آماده سازد. همان‌طور که طرفداران فیلم های علمی تخیلی حدس زده‌اند، داستان تا اینجای کار شبیه فیلم‌ دهه هشتاد The Last Starfighter (آخرین مبارز ستاره‌ای) است. این فیلم نیز توسط یونیورسال پیکچرز اکران شده بود و با بودجهٔ ساخت ۱۵ میلیون دلاری، حدود ۲۸ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. کارگردانی فیلم The Last Starfighter بر عهدهٔ نیک کَسل بود.

Ready Player One

طبق گزارشی که سایت دِدلاین منتشر کرده است، قرار است رمان Armada نیز اقتباسی سینمایی داشته باشد. با توجه به بازخورد خوب فیلم Ready Player One در میان منتقدان و فروش نسبتاً مناسب این فیلم، قابل پیش‌بینی بود که دیگر رمان ارنست سلین نیز تبدیل به فیلمی سینمایی شود. دن مازیو، نویسندهٔ فیلمنامه Wrath of the Titans (خشم تایتان‌ها)، قرار است نگارش نهایی فیلمنامه نسخهٔ سینمایی Armada را بر عهده داشته باشد. ارنست سلین نسخه‌ٔ اولیه فیلمنامه را خواهد نوشت و بازبینی نهایی کار با دن مازیو است. دیلان کلارک، تهیه‌کنندهٔ فیلم War for the Planet of the Apes (جنگ سیاره میمون‌ها) و دن فرح، تهیه‌کنندهٔ فیلم Ready Player One، تهیه‌کنندگان فیلم جدید خواهند بود. اسکات استابر نیز مدیریت اجرایی تولید را بر عهده خواهد داشت.

در این رمان، شخصیت زک لایتمن دفترچه‌ای به‌جای‌مانده از پدرش را پیدا می‌کند و در آن دفترچه، پدر زک با اشاره به فیلم‌ها و رمان‌های علمی تخیلی، یک تئوری‌ دقیق، پیچیده، پرجزئیات و تا حدودی توطئه‌آمیز را شرح می‌دهد

در رمان Armada نیز همچون رمان Ready Player One، اِلمان‌های نوستالژی فراوانی از فرهنگ عامه وجود دارد. داستان این رمان در مورد شخصیتی به نام زک لایتمن است که دفترچه‌ای به‌جای‌مانده از پدرش را پیدا می‌کند و در آن دفترچه، پدر زک با اشاره به فیلم‌ها و رمان‌های علمی تخیلی، یک تئوری‌ دقیق، پیچیده، پرجزئیات و تا حدودی توطئه‌آمیز را شرح می‌دهد. همین اشارات دست ارنست سلین را باز گذاشت تا در رمان خود به فیلم‌های مجموعهٔ جنگ ستارگان تا آثاری همچون The Last Starfighter و Ender's Game (بازی اندر)، اشاره داشته باشد. در انتها نیز بیگانگان قمر اروپا (یکی از قمرهای سیاره مشتری که توسط گالیله کشف شد)، به زمین حمله می‌کنند. زک و دیگر دوستانش در این بازی ویدیویی، باید از مهارت‌های خود استفاده کنند و از زمین در برابر هجوم این بیگانگان، دفاع کنند.

همان‌طور که مشخص است، ارنست سلین علاقهٔ بسیاری به فرهنگ عامه و فیلم‌ها و رمان‌های علمی تخیلی دارد و این موارد را از طریق یک راوی گیمرِ مرد، روایت می‌کند و در داستان خود می‌گنجاند. با این حال برخی معتقدند که نسخهٔ سینمایی Ready Player One بیش از اندازه متکی بر امر نوستالژی بوده است و حتی در مواردی خود ارنست سلین نیز غافلگیر شده است و شاید بهتر بود در این زمینه فیلم متعادل‌تر می‌بود، اما در طرف مقابل بسیاری هم از این ویژگی فیلم لذت بردند و شاید یکی از دلایل موفقیت فیلم اسپیلبرگ همین موضوع باشد.

در هر صورت فیلم Ready Player One شروع امیدوارکننده‌ای داشته است و به احتمال فراوان در گیشه جهانی بسیار بهتر هم از گیشه داخلی عمل خواهد کرد. جالب است بدانید از حالا خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه ارنست سلین در حال کار روی دنبالهٔ داستان Ready Player One و نگارش فیلمنامهٔ آن است.

نگارش فیلمنامهٔ فیلم Ready Player One بر عهده زک پن، نویسندهٔ فیلمنامهٔ فیلم‌هایی همچون The Avengers (انتقام‌جویان) و X-Men: The Last Stand (مردان ایکس: آخرین ایستادگی) بوده است. فیلم Ready Player One داستان وید اوون واتس (و آواتار Parzival در دنیای OASIS) با بازی تای شرایدن را روایت می‌کند که به‌ دنبال یافتن Easter Egg به‌جای مانده از جیمز هالیدی با نقش‌آفرینی مارک رایلنس، بوده که خالق دنیای واقعیت مجازی OASIS است و باید سه کلید منحصربه‌فرد در دنیای گسترده OASIS را پیدا کند تا جایزهٔ بزرگ و ثروت عظیم هالیدی را به‌دست بیاورد. واتس در این ماجراجویی با Art3mis با نقش‌آفرینی اولیویا کوک، همراه می‌شود و در این راه باید با نولان سورنتو با بازی بن مندلسون و گروه IOI مبارزه کند.

کارگردانی فیلم Ready Player One بر عهده استیون اسپیلبرگ بوده است و زک پن و اریک ایسن نیز کار نوشتن فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشته‌اند. کار ساخت موسیقی فیلم Ready Player One نیز بر عهده آلن سیلوستری بوده است. تای شرایدن، اولیویا کوک، بن مندلسون، سایمون پگ، هانا جان کامن، لتیشیا رایت، رالف اینسون، تی جی میلر و مارک رایلنس، از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم Ready Player One حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده