نویسنده: آرش رستمی
// چهار شنبه, ۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۱

معرفی بازی موبایل Tone Sphere

در ادامه، بازی موبایل Tone Sphere را خدمت‌تان معرفی می‌کنیم؛ اثری ریتمیک که موسیقی‌های‌اش حال‌وهوای شرق دور را دارند.

یکی از دسته بازی‌هایی که روی صفحه لمسی موبایل‌ها خوب جواب می‌دهد، سبک ریتمیک یا موسیقایی است. بازی موبایل Tone Sphere یکی از همین آثار به شمار می‌رود که یک توسعه‌دهنده‌ی ژاپنی آن را ساخته است. این بازی اندروید و آیفون البته مناسب همه نیست و برای اینکه از آن لذت ببرید باید با موسیقی‌های امروزی جنوب شرق آسیا، به‌ویژه در سبک‌هایی مانند پاپ و راک، میانه‌ی خوبی داشته باشید.

بازی Tone Sphere تقریبا ساخته یک نفر است

بازی Tone Sphere ساخته‌ی Bit192 Labs و تقریباً پروژه‌ای تک‌نفره است. بازی برای iOS به صورت تجاری و برای اندروید به رایگان منتشر شده است. در نسخه‌ی اندروید برای دسترسی به برخی آهنگ‌ها که در بخشی مجزا قرار گرفته‌اند، باید هزینه کرد و ظاهراً تبلیغات درون برنامه‌ای هم در آن وجود دارند؛ گفتیم ظاهراً، چون نه در حالت آفلاین و نه آنلاین بازی با تبلیغات روبه‌رو نشدیم.

در Tone Sphere هر آهنگ در یک فضای انتزاعی سه‌بعدی و به شکل نوعی موزیک ویدیو پخش می‌شود. در همین حین، در طول پخش موسیقی و با توجه به ضرب‌های آن، دایره‌هایی هم‌مرکز روی صفحه پدیدار می‌شوند؛ به این شکل برای هر ضرب، یک دایره از سمت داخل شروع به رشد می‌کند و در آن سو، یک دایره بیرونی هم کوچک و کوچک‌تر می‌شود، تا اینکه محیط هر دو دایره روی هم منطبق شود. کاربر باید در همین نقطه‌ی مرزی، دایره داخلی را لمس کند؛ حرکتی که اگر خیلی زود یا دیر انجام شود، امتیازی در پی نخواهد داشت و زنجیره شکل‌گرفته از حرکاتِ به‌موقعِ پیشین هم قطع می‌شود.

بازی موبایل Tone Sphere
بازی موبایل Tone Sphere
بازی موبایل Tone Sphere

با اولین اجرای تُن اسفیر، یک صفحه کالیبره‌سازی پیش روی‌تان نمایان می‌شود که به شما امکان می‌دهد صدا و تصویر بازی را با هم هماهنگ کنید. بعد از آن می‌توانید به مرحله‌ی آموزشی سر بزنید تا با اصول گیم‌پلی آشنا شوید. در این بخش، بازی انواع مختلف دایره‌ها را به شما نشان می‌دهد و می‌گوید که کدام‌ها را کافی است لحظه‌ای لمس کنید و برای کدام دایره‌ها هم باید انگشت‌تان را بیشتر نگه دارید یا به جهت خاصی بکشید.

در Tone Sphere هر آهنگ در یک فضای انتزاعی سه‌بعدی پخش می‌شود

ساخته‌ی «بیت 192» چند ده آهنگ مختلف را، از هر دو نوع باکلام و بی‌کلام، شامل می‌شود. در ابتدای بازی به همه موسیقی‌ها دسترسی نخواهید داشت و باید با امتیاز گرفتن (در‌واقع ستاره جمع کردن) به آن‌ها دست پیدا کنید. در این میان، بعضی آهنگ‌ها هم مخفی‌اند و با شرایط خاصی آزاد می‌شوند. بازی چندین سطح دشواری هم دارد که یک نوع آن از طریق منوی اصلی قابل انتخاب است. نوع دیگر سطح دشواری هم به نسخه‌های مختلف موسیقی‌ها برمی‌گردد که البته در آن‌ها تفاوتی در اجرای آهنگ دیده نمی‌شود؛ بلکه تعداد و محل قرارگیری دایره‌ها است که نسبت به نسخه اصلی تغییر می‌کند. برخلاف خیلی از بازی‌های سبک موسیقی، در Tone Sphere باید صفحه‌نمایش موبایل را به حالت عمودی بگیرید؛ ضمن اینکه این اثر را نمی‌توان با یک دست، درست تجربه کرد.

بازی موبایل Tone Sphere
بازی موبایل Tone Sphere
"بازی

بازی ریتمیک تن اسفیر از لحاظ گرافیکی حال‌وهوای خاصی دارد و پس‌زمینه‌های آن رنگارنگ، مقداری شلوغ و پرجنب و جوش است. البته این شلوغی معمولاً به اندازه‌ای نیست که باعث شود دایره‌ها از نظر دور بمانند، اما شاید عادت کردن به آن کمی زمان ببرد. موسیقی‌های بازی هم همان جوی را دارند که کم و بیش برای طرفداران بازی‌هایی مانند Cytus و Deemo و دیگر ساخته‌های Rayark، پادشاه سبک ریتمیک در دنیای موبایل، آشنا است. در این میان، آهنگ‌های موجود در تن اسفیر ممکن است به خوبی نمونه‌هایی نباشند که در دیگر بازی‌ها دیده‌ایم، اما اگر اهل کارهای اینچنینی باشید کارتان را راه می‌اندازند؛ ضمن اینکه چنانچه بازی‌های Rayark را تجربه کرده باشید احتمالاً موسیقی‌هایی آشنا را در Tone Sphere خواهید یافت. در پایان هم یادآوری می‌کنیم که بازی را بهتر است با هدفون تجربه کنید؛ چرا که هرچه باشد بازی موسیقی محور است و از طرفی سبک خاص آهنگ‌های‌اش (که اصواتی مثل صدای گربه هم بین‌شان پیدا می‌شود!) شاید چندان مناسب حضور در جمع نباشد!

بازی موسیقی Tone Sphere حدوداً نیم گیگابایت حجم دارد و می‌توانید آن را از لینک‌های زیر برای اندروید و آیفون دریافت کنید. نسخه اندروید رایگان است و نسخه iOS بازی ۲ دلار قیمت دارد.

دانلود بازی اندروید و آیفون Tone Sphere


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده