نویسنده: حسین صدری
// سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۸

بازی Horizon Zero Dawn ابتدا قرار بود حالت همکاری داشته باشد

کارگردان بازی Horizon Zero Dawn در مصاحبه‌ای اعلام کرده که قرار بوده این بازی از حالت همکاری دو نفره بهره گیرد، اما به منظور قرار دادن برخی ویژگی‌های دیگر، این امکان از بازی حذف شده است.

متایس دی یانگ، کارگردان بازی تحسین‌شده‌ی Horizon: Zero Dawn که در گذشته بازی‌هایی چون قسمت اول و دوم سری Killzone و نسخه‌ی Liberation از این سری را نیز کارگردانی کرده، در مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب Noclip درباره‌ی روند ساخت این بازی زیبای پساآخرالزمانی سخن گفته است.

این مصاحبه که حدودا پنجاه دقیقه به طول انجامیده کمی طولانی به نظر می‌رسد، اما دیدن آن به خاطر موارد مهمی که درباره‌ی بازی بیان شد، برای طرفداران به‌شدت توصیه می‌شود؛ برای مثال، دی یانگ در سخنانش به طرح اولیه‌ی بازی اشاره کرد و گفت که قرار بوده در ابتدا این بازی از کو-آپ و همکاری دو بازیکن نیز پشتیبانی کند، اما این ویژگی به خاطر اینکه از اضافه شدن ویژگی‌های مهم دیگر جلوگیری می‌کرد به‌ناچار از بازی حذف شد.

در طرح‌هایی اولیه‌مان از بازی، ما به این فکر می‌کردیم که قابلیت همکاری دو نفره یا Co-op را در اختیار بازیکنان قرار دهیم. ما حتی این قابلیت را در بازی پیاده‌سازی کردیم و آن را در حالت کوآپ تست کردیم که از قضا نتایج بسیار خوبی نیز داشت و بازی بسیار عالی به نظر می‌رسید.

اما به‌ناچار در نسخه‌ی نهایی بازی آن را حذف کردیم؛ چرا که برنامه‌نویسان تیم به ما گفتند در صورتی که بخواهیم این ویژگی را در بازی قرار دهیم ناگزیر فقط پیاده‌سازی پنجاه درصد از دیگر ویژگی‌های مد نظرمان در گیم‌پلی عملی خواهد شد و پیاده کردن همه‌ی آن‌ها ناممکن است. چون قرار بود این بازی نخستین قسمت از یک مجموعه قدرتمند باشد، ما می‌خواستیم که ویژگی‌های مدنظرمان صد درصد در بازی پیاده شوند. به همین خاطر ناچار شدیم در نسخه‌ی نهایی همکاری دو نفره را حذف کنیم.

در این حالت اگر NPCها بخواهند در کنار شما بجنگند، اوضاع بسیار پیچیده می‌شود و پیاده کردن صحیح آن بسیار سخت است. ما نمی‌خواستیم که بازی به این سمت هدایت شود؛ زیرا که کار فراوانی لازم بود تا بتوانیم آن را به‌درستی پیاده کنیم.

دی یانگ همچنین جزئیات بسیار جالب دیگری را نیز درباره‌ی روند ساخت بازی به اشتراک گذاشت؛ مثلا اینکه در طرح‌های اولیه قرار بوده نقشه‌ی بازی چیزی حدود پنجاه برابر (بله! درست خواندید!) بزرگ‌تر از چیزی باشد که هم‌اکنون هست. به گفته‌ی او تیم هنری بازی، پس از بررسی این محیط گفتند که امکان ندارد که بتوانند چنین محیط عظیمی را با محتویات کافی پر کنند؛ به همین خاطر آن‌ها ناچار شده‌اند سایز نقشه‌ی بازی را کاهش دهند. او همچنین از اینکه سونی این مدت طولانی را در اختیار آن‌ها قرار داد تا روی بازی کار کنند ابراز خوشحالی کرد. روند ساخت بازی و کار سازندگان روی مبارزات آن زمان بسیار زیادی برده و آن‌ها وقت بسیاری را صرف کرده‌اند تا سیستم مبارزه‌ی بازی آن به آن اندازه‌ای که هم‌اکنون هست روان و عالی شود. او به این مسئله اشاره کرد که بخش عظیمی از بازی در واقع در یک بازه‌ی زمانی دو ساله ساخته شده؛ چنانکه همه‌ی تیم گوریلا گیمز از اواخر سال ۲۰۱۴ روی بازی کار می‌کنند. کار روی بازی اصلی زمانی آغاز شد که تیمی کوچک‌تر قبل از آن به صورت حدودی سیستم مبارزات بازی را طراحی کرده بود.

بازی Horizon: Zero Dawn برای دریافت جوایز بسیاری نامزد شد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جایزه‌ی بهترین بازی سال و بهترین اکشن ماجراجویی اشاره کرد. این بازی همچنین یک بسته‌ی الحاقی با نام The Frozen Wilds نیز دریافت کرد.

وبسایت WccfTech در بررسی خود از این بسته‌ی الحاقی این‌گونه نوشت:

با وجود داستانی نو و متمرکز شده، محیط‌های زیبا و جدید، سلاح‌ها، دشمنان و مهارت‌های تازه، Horizon Zero Dawn The Frozen Wilds یک بسته‌ی الحاقی ارزشمند است که برای بازی جهان‌باز گوریلا گیمز عرضه شده. البته مانند اکثریت بسته‌های الحاقی، نمی‌توان تفاوت فاحشی را در مکانیک‌های گیم‌پلی بازی شاهد بود، اما وقتی که برای ساخت یک بازی تا این اندازه عشق به کار می‌رود آیا واقعا این یک اشکال به حساب می‌آید؟ خرید این بسته به‌شدت به همه‌ی دارندگان این بازی توصیه می‌شود.

اینکه دنباله‌ای برای این بازی عرضه شود تقریبا تضمین‌شده است، اما ممکن است زمان زیادی تا معرفی این بازی باقی مانده باشد. شما می‌توانید بررسی بازی Horizon Zero Dawn را در زومجی مطالعه کنید.


منبع WccfTech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده