نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۱

بررسی بازی Age of Empires: Definitive Edition از دید سایت‌های معتبر دنیا

Age of Empires: Definitive Edition با اینکه نمره‌های نسبتا خوبی گرفته، اما از آن شاهکاری که انتظار داشتیم هم خیلی فاصله دارد. با نگاهی به نمره‌های بازی همراه زومجی باشید.

چه طرفدار سبک استراتژیک بوده و چه حتی علاقه‌ای به بازی‌های این ژانر نداشته باشید، احتمالا حداقل یک بار نام سری Age of Empires را شنیده‌اید؛ مجموعه‌ای که اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۷ منتشر شد و بسیاری از المان‌هایش بعدا در بازی‌های دیگری هم استفاده شدند. به همین دلیل هم معرفی یک ریمستر از نسخه اول بازی در جریان رویداد E3 2017 خبر خوشحال‌کننده‌ای برای خیلی از طرفداران بود. البته مایکروسافت در ادامه ریمستر نسخه‌های دوم و سوم و همچنین یک نسخه جدید از این مجموعه با نام Age of Empires 4 را هم تایید کرد که هیچکدام در حال حاضر تاریخ انتشار دقیقی ندارند. 

از آنجایی که خیلی‌ها در زمان انتشار نسخه اصلی بازی Age of Empires ساعات زیادی را صرف ساخت و ساز، جمع‌آوری منابع و همچنین لشکرکشی در آن کرده بودند، انتظار داشتیم تا نسخه ریمستر بازی با نام کامل Age of Empires: Definitive Edition در این روز‌هایی که خیلی بازی‌های استراتژیک کلاسیک منتشر نمی‌شوند، بتواند تجربه شیرین یک Age of Empires عالی را برای‌مان زنده کند. با این حال با نگاهی به نمره‌های بازی، می‌توان گفت که این اثر آنطور که باید و شاید در حد یک اثر فوق‌العاده و یک شاهکار واقعی ظاهر نشده است و در بهترین حالت، یک بازی خوب است. در ادامه نگاهی به نمره‌های بازی Age of Empires: Definitive Edition و نقاط قوت و ضعف آن از دید سایت‌ها خواهیم داشت، اما پیش از آن بد نیست اشاره کنیم که در حال حاضر اگر قصد تجربه این اثر را دارید، تنها راه خرید آن از طریق فروشگاه ویندوز 10 است. البته اخیرا سازندگان بازی اعلام کردند که شاید Age of Empires: Definitive Edition در آینده روی استیم هم در دسترس قرار بگیرد

در ادامه با زومجی همراه باشید تا نگاهی به بررسی بازی Age of Empires: Definitive Edition از دید سایت‌های معتبر دنیا و نمره‌های آن داشته باشیم:

Age of Empires: Definitive Edition

  • سازنده: استودیو‌های بازیسازی مایکروسافت
  • ناشر: مایکروسافت
  • تاریخ انتشار: ۱ اسفند
  • پلتفرم: ویندوز 10
  • سبک: استراتژیک

Age of Empires Definitive Edition

ویندوز سنترال: ۹۰ از ۱۰۰

Age of Empires: Definitive Edition از نظر فنی به بهترین شکل ممکن اجرا می‌شود و گرافیک و پیشرفت‌های گیم‌پلی بازی هم تاثیر مثبت زیادی در تبدیل شدن این اثر به یک بازی عالی داشته‌اند. البته یک سری مشکلات هم در این بازی وجود دارد؛ برای مثال نیرو‌ها گاهی در پیدا کردن مسیر به مشکل می‌خورند یا شاهد برخی برخورد‌های عجیب بین نیرو‌ها هم هستیم. ولی در کل Age of Empires: Definitive Edition اثری است که ارزش تجربه کردن را دارد. 

پی‌سی گیمز: ۸۲ از ۱۰۰

Age of Empires: Definitive Edition به بهترین شکل خاطراتی را که ۲۰ سال پیش با نسخه اصلی بازی داشتیم زنده کرده و آن‌ها را در قالب یک بازی کاملا مدرن ارائه می‌کند. گرافیک بهبود‌یافته بازی واقعا عالی است و با وجود اینکه نیرو‌ها مشکلاتی در پیدا کردن مسیر دارند، اما هنوز هم ساخت یک تمدن در این بازی بسیار سرگرم‌کننده است.

پی‌سی گیمز ان: ۸۰ از ۱۰۰

Age of Empires: Definitive Edition هنوز هم یک سری از مشکلات نسخه اصلی را در خودش دارد که البته این موضوع قابل درک است؛ چرا که این بازی یک ریمستر است نه یک بازسازی تمام عیار. با این حال هسته اصلی گیم‌پلی بازی کماکان جذاب و سرگرم‌کننده است و برخی ایده‌های بازی هنوز هم مثل ۲۰ سال پیش نو و جذاب به نظر می‌رسند. از طرف دیگر بازی از نظر صوتی و بصری هم پیشرفت بسیار خوبی داشته و قطعا طرفداران نسخه اصلی از بازی کردن این نسخه هم لذت زیادی خواهند برد. 

دیستراکتوید: ۸۰ از ۱۰۰

Age of Empires: Definitive Edition اثری است که بازی کردنش لذت خاصی دارد. در واقع وقتی این بازی را با نسخه اصلی آن مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که گرافیک بازی تا چه حد دیوانه‌واری پیشرفت داشته است و از آن بهتر، این است که نسخه ریمستر هرگز باعث نمی‌شود تا خاطرات‌مان از نسخه اصلی خراب شوند و مجددا آن‌ها را زنده می‌کند.

پی‌سی گیمر: ۶۰ از ۱۰۰

راستش را بخواهید ساخته شدن ریمستر نسخه‌های دوم و سوم بازی عاملی است که Age of Empires: Definitive Edition را تحت‌شعاع قرار داده و باعث می‌شود تا در بازی کردن این اثر دچار تردید شویم. البته که اگر خاطرات زیادی با نسخه اصلی بازی داشته باشید، به خاطر آن حس نوستالژیک هم که شده بد نیست دوباره سراغ بازی کردن آن بروید اما به نظر من ۲۰ دلار برای زنده کردن یک سری خاطرات قدیمی مبلغ زیادی است.

گیم روولوشن: ۶۰ از ۱۰۰

با اینکه یادگیری بازی ساده بوده و بازی کردن این اثر لذت خاص خودش را دارد، اما Age of Empires: Definitive Edition مخصوصا برای گیمر‌های امروزی اثری کهنه و تاریخ‌گذشته به نظر می‌رسد؛ چرا که مواردی مثل هوش مصنوعی ضعیف یا گیم‌پلی نامتعادل را در آن شاهد هستیم که باعث می‌شوند این بازی توان رقابت با آثار استراتژیک روز را نداشته باشد. 

تویین‌فینیت: ۵۰ از ۱۰۰

پس از تجربه کردن Age of Empires: Definitive Edition، فقط می‌توانم امیدوار باشم که روزی یک دنباله لایق نام این سری ساخته شود که در آن شاهد هوش مصنوعی بهتر دشمنان، کنترل‌های بهتر و همچنین مکانیسم‌های ساخت و ساز شهر درست و حسابی باشیم. 

در مجموع می‌توان گفت که Age of Empires: Definitive Edition بیش‌تر برای دو گروه از کاربران اثری عالی خواهد بود؛ اول افرادی که علاقه خیلی زیادی به بازی‌های استراتژیک دارند و به دنبال یک اثر کلاسیک با ظاهری امروزی می‌گردند و دوم هم افرادی که خاطرات زیادی با این نسخه داشته و قصد تکرار آن خاطرات را دارند. به هر حال امیدواریم مایکروسافت چه در ریمستر نسخه‌های دوم و سوم و چه در نسخه چهارم بازی که اثری کاملا جدید خواهد بود، تجربه به مراتب بهتری ارائه کند. 

Age of Empires: Definitive Edition

Age of Empires: Definitive Edition


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده