Twinfold در حالی که ویژگی‌های پایه بازی‌های پازل را شامل می‌شود، در آن سو با مکانیزم‌های روگ لایک و همچنین نوبتی توانسته است یک روند اعتیاد آور و سرگرم کننده به همراه داشته باشد.

بازی‌های موبایل، به خصوص آثاری که در سبک پازل طراحی شده‌اند، توانایی جذب هر نوع مخاطبی را در خود دارند. این نوع بازی‌ها بیشتر روی این تمرکز دارند که با روند سریع خود بتوانند بازیکنان را سرگرم کنند و با محتویات خود آن‌ها را وادار کنند که رکوردشان را هر بار بشکنند. از سبک‌هایی که در این میان توانسته است به محبوبیت خاصی دست پیدا کند می‌توان به بازی‌هایی همچون 1024، 2048 و Threes اشاره کرد که در آن، بازیکنان آیتم‌های بازی را به سمت‌های مختلف می‌کشند. بازی اندروید و آیفون Twinfold، ساخته کنی سان (Kenny Sun)، در حالی که مکانیزم‌ پایه کشیدن آیتم‌ها را در خود نگه داشته، توانسته‌ است با المان‌های جدیدش عملکرد مطلوب و اعتیادآوری داشته باشد.

در ادامه قصد داریم درباره محتویاتی که این بازی را از سبک‌های مشابه متمایز می‌کند، صحبت کنیم. با اینکه در ظاهر Twinfold یک بازی ساده به نظر می‌رسد اما از مکانیزم‌های عمیقی همچون روگ لایک و حتی نقش آفرینی نیز بهره‌مند است. همانند بازی‌های هم‌سبک، کاربران بازی خود را در محیطی مستطیل-مانند به طور عمودی آغاز می‌کنند. در این میان، کاربران هدایت یک مکعب را بر عهده می‌گیرند که با کشیدن همین مکعب که در واقع کاراکتر بازی است، تمام اجزای محیط را به یک سمت جابه‌جا می‌کنند. برای اینکه بازی روندی تکراری به خود نگیرد تمامی محتویات آن به طور غیرتکراری نمایان می‌شود و هر بار با دیوار‌ها، آیتم‌ها و دشمنان متفاوتی روبه‌رو خواهید شد.

برای آنکه بازی روندی تکراری به خود نگیرد محتویات آن به طور غیرتکراری نمایان می‌شود و هر بار با دیوار‌ها، آیتم‌ها و دشمنان متفاوتی روبه‌رو خواهید شد

کاربران در بازی نه تنها یک روند معمایی و پازل را تجربه می‌کنند بلکه در آن سو با برخی از دشمنان نیز به مبارزه می‌پردازند. مکعب‌هایی نیز به عنوان امتیاز در محیط بازی وجود دارد که در واقع شما باید کاراکتر خود را به آن‌ها برسانید تا با آن‌ها ادغام شوید. البته در این راستا موانعی سد راه کاربران می‌شود که نه تنها کار را برای بازیکنان دشوار می‌سازد، بلکه در کل آن‌ها را با یک بازی پازل دشوار و چالش برانگیز روبه‌رو می‌کند. کاربران باید تک تک حرکات خود را مورد بررسی قرار دهند و همانند بازی شطرنج حواسشان به شرایط و موقعیت‌های مختلف باشد. البته در این میان، کلیدی برای بازگشت به حرکت پیشین وجود دارد که تعداد استفاده از آن محدود است.

گفتنی است که روند بازی با جزئيات هرچه تمام‌تر طراحی شده است؛ به طوری که سازندگان مکانیزمی در بازی تعبیه کرده‌اند که شما را تا حدودی از نتیجه حرکت بعدی مطلع می‌کند. برای انجام این کار شما باید از کشیدن کامل کاراکتر خود تا جایگاه بعدی خودداری کنید و آن را تا نیمی از راه بکشید تا از نتیجه حدودی حرکت بعدی خود باخبر شوید. با جمع‌آوری کردن مکعب‌های امتیاز که به رنگ نارنجی در محیط نمایان می‌شود، سطح شما یا همان مقدار XP افزایش می‌یابد و شاهد عوض شدن کامل محیط بازی خواهید بود که در این مرحله دشمنان ظاهر می‌شوند.

در این میان، شما باید با دشمنانی که در محیط بازی ظاهر می‌شوند مبارزه کنید. برای هیجان بخشیدن به این موضوع هم کاراکتر شما و هم دشمنان از نوار سلامتی برخوردار هستند که بالای سر آن‌ها نشان داده می‌شود. رفته رفته با افزایش سطح، شما شاهد دشمنان مختلفی خواهید بود که هر کدام‌شان نه تنها از طراحی خاص خودشان بهره‌مند هستند؛ بلکه قابلیت‌های آن‌ها نیز مختلف است. برخی از آن‌ها از دیوار عبور می‌کنند و برخی دیگر نیز به هر یک از حرکات شما واکنش نشان می‌دهند. در واقع همین موضوع باعث می‌شود که در هر مرحله تنها یک روند کشیدنی یا همان Swiping نداشته باشید و در هر محیط با چالش‌های جالبی روبه‌رو شوید.

رفته رفته با افزایش سطح، شما شاهد دشمنان مختلفی خواهید بود که هر کدام‌شان نه تنها از طراحی خاص خودشان بهره‌مند هستند؛ بلکه قابلیت‌های آن‌ها نیز مختلف است

مکانیزم دیگری برای کسب امتیاز بیشتر در Twinfold گنجانده شده است که شما را وادار می‌کند که امتیازات (مکعب‌های نارنجی) را در ابتدا با یکدیگر ادغام کنید و در مرحله آخر آن‌ها را به دست آورید. البته این کار خطرات زیادی را به همراه دارد اما اگر بتوانید آن را انجام دهید، سیستم جوایز دهی بازی آیتم‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این آیتم‌ها در واقع به عنوان مهارت یا قابلیت در بازی عمل می‌کنند اما باز در این مرحله سیستم روگ لایک وارد عمل می‌شود. با افزایش سطح یا همان لول شما در بازی، چندین مهارت مختلف به طور انتخابی در دسترس‌تان قرار می‌گیرد که شما تنها یکی از آن‌ها را می‌توانید برای ورود به محیط بعدی انتخاب کنید.

از آنجا که بازی از المان‌های Roguelike بهره‌مند است در هر مرحله المان‌ها، از آیتم‌های مهارتی گرفته تا جایگاه دشمنان و دیوار‌ها، به طور غیرتکراری طراحی می‌شود و شما پس از باختن به ابتدای بازی برمی‌گردید. از همین رو هر بار برای پشت سر گذاشتن مراحل باید استراتژی خود را با توجه به مهارت‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، انتخاب کنید. گفتنی است که وجود بیش از ۳۰ مهارت مختلف باعث می‌شود بازی به هیچ وجه رنگ تکراری به خود نگیرد و شما هر بار برای بالا بردن مهارت‌ خود به تمرین Twinfold بپردازید.

ایرادی که در جریان بازی می‌تواند به تجربه آن آسیب برساند روند آرام اثر است. با اینکه سازندگان تنظیماتی در این رابطه در منوی بازی تعبیه کرده‌اند اما باز با این حال پس از انجام هر حرکت باید منتظر بمانید تا انیمیشن‌ آن به پایان برسد و هدایت بازی را دوباره در دست بگیرید. البته در این بین با اینکه بازی از طراحی گرافیکی ساده‌ای برخوردار است، اما جذابیت کاراکترها در جلوه‌های بازی دیده می‌شود.

همانند دیگر بازی‌های روگ لایک شاید آیتم‌های انتخابی که در اختیار شما قرار می‌گیرد با توجه به مرحله‌ای که در آن حضور پیدا می‌کنید، کارآمد نباشد و روند دشواری بازی بالا برود، اما باز با این حال این موضوع باعث می‌شود که حوصله شما از تجربه این بازی سر نرود. متاسفانه صداگذاری این اثر با جزئيات بسیار پایینی تنظیم شده است و حتی در هنگام شنیدن برخی از اصوات با تاخیر حرکات و صدا مواجه خواهید شد. سازندگان برای پر کردن اتمسفر بازی حتی زحمت ساخت موسیقی را به خود نداده‌اند و در حین بازی سکوتی فضای آن را فرا می‌گیرد.

بازی Twinfold با اینکه المان‌های خود را از سبک‌های مشابه الهام گرفته است اما باز با این حال محتویات بسیار جالب و منحصر‌به‌فردی دارد که می‌تواند شما را ساعت‌ها به خود سرگرم کند و و یک روند اعتیادآور به همراه داشته باشد.

 

بازی Twinfold روی پلتفرم اندروید بررسی شده است.


منبع زومجی

Twinfold

Twinfold یک بازی پازل با مکانیزم ثابت کشیدن یا همان Swiping است که با داشتن المان‌های دیگر توانسته است یک روند سرگرم کننده و اعتیادآور به همراه داشته باشد. سیستم پردازش غیر تکراری مراحل، دشمنان و آیتم‌های مهارتی، هر بار شما را با محیط‌های مختلف روبه‌رو می‌کند که هر بار باید استراتژی متفاوتی را برای تمام کردن مراحل در بازی پیاده کنید. با وجود تنظیم سرعت بازی باز هم شاهد سرعت کمی در روند آن هستیم و نبود موسیقی متن در بازی می‌تواند تا حدودی به تجربه آن لطمه وارد کند.
آراییس نظریان

8

نقاط قوت

  • + گیم پلی اعتیادآور
  • + مکانیزم روگ لایک جذاب
  • + المان‌های Turn-based یا همان نوبتی
  • + طراحی گرافیکی ساده و در عین حال جذاب

نقاط ضعف

  • - سرعت کم بازی با اینکه در این زمینه تنظیماتی در نظر گرفته شده
  • - صداگذاری ضعیف، بدون موسیقی متن
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده