نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Roma - رم

فیلم رم (Roma) با کارگردانی آلفونسو کوارون، به‌تازگی به روی پرده سینماها رفته و تا حد زیادی توجه منتقدان را به خود جلب کرده و توانسته امتیازات بسیار خوبی کسب کند.

فیلم Roma یا در زبان فارسی «روما» یکی از جدیدترین آثار درام شبکه نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست آلفونسو کوارون، کارگردان فیلم Gravity (جاذبه)، فیلم Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (هری پاتر و زندانی آزکابان) و فیلم A Little Princess (پرنسس کوچک)، ساخته شده است. در فیلم روما، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون یالیتزا آپاریسیو در نقش کلوئی، مارینا د تاویرا در نقش سوفیا، فرناندو گریدیاگا در نقش آنتونیو، جرج آنتونیو گیرِرو در نقش فرماین، مارکو گراف در نقش پپه، دنیلا دمسا در نقش سوفی، کارلوس پرالتا، ننسی گارسیا در نقش ادلا، دیگو دی کورت و ورونیکا گارسیا در نقش تریسا (مادر سوفیا) و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم روما در تاریخ ۳۰ آگوست سال جاری (۸ شهریور) در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۹۶ را از بین ۳۴ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۸ (۳۰ آبان ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. آلفونسو کوارون علاوه بر کارگردانی این اثر درام، نگارش فیلمنامه‌ی آن را هم بر عهده داشته و حتی فیلمبرداری این فیلم را هم خود او انجام داده است. علاوه بر آلفونسو کوارون که یکی از تهیه کنندگان پروژه هم به حساب می‌آید، گابریلا رودریگز و نیکولاس سلیس دیگر تهیه کنندگان تیم هستند. همچنین لازم به ذکر است که این اثر برای نمایش در شبکه نت فلیکس، در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۳ آذر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده است.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Roma در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و همچنین نمایش عمومی آن در سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Roma از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی داستان این فیلم را که توسط شبکه Netflix منتشر شده هم بخوانید:

فیلم روما داستان شخصیت کلوئی (با بازی یالیتزا آپاریسیو) را حکایت می‌کند؛ زن جوانی که در محله روما (در شهر مکزیکو سیتی واقع است) در خانه‌ی یک خانواده با سطح طبقاتی متوسط، کار می‌کند. آلفونسو کوارون یک نامه‌ی دوست‌داشتنی و زیبا را برای زنی نوشته که او را بزرگ کرده است. آلفونسو کوارون داستان این فیلم را براساس دوران کودکی خودش نوشته تا یک تصویر زنده و احساسی را از مشکلات داخلی، سیاسی و همچنین اختلاف طبقاتی‌ای که در دهه ۱۹۷۰ به‌شدت وجود داشت، به نمایش بگذارد.

Roma

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Roma بیندازیم:

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۱۰۰ از ۱۰۰

هیچ راه دیگری وجود ندارد که بتوان بهتر از این، این موضوع را بیان کرد: فیلم روما، یکی از بهترین و یکی از تکان دهنده‌ترین آثار سینمایی‌ای است که من تا امروز دیده‌ام.

دانا استیونز | اسلیت

۱۰۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم روما یک اثر هیپنوتیزم کننده، فوق‌العاده احساسی، تکان دهنده و به‌شدت عالی است؛ ویژگی‌هایی که زمانی که یک اثر سینمایی به روی پرده سینماها می‌رود، باید آنها را در خود داشته باشد.

توماریک لافلی | تایم اوت

۱۰۰ از ۱۰۰

یک اثر سینمایی فوق‌العاده شاهکار که دارای بافت‌های غنی‌ای درون خود است. فیلم روما را می‌توان خالص‌ترین و انسانی‌ترین اثر سینمایی دانست.

رابین کالین | تلگراف

۱۰۰ از ۱۰۰

اینگونه احساس می‌شود که هر کدام از صحنه‌های این فیلم، مملو از جزئیاتی واضح و شفاف است؛ جزئیاتی از تجدید یک خاطره‌ی بسیار مهم یا تکرار شدن یک رویای خاص.

رافائل موتامایور آگویتن | آی جی ان

۹۸ از ۱۰۰

بررسی تحولات سیاسی، اختلافات طبقاتی و همچنین نابرابری‌های جنسی باعث می‌شود که این اثر، تبدیل به یک فیلم خیلی مهم شود. اما در حقیقت، از آنجایی که این اثر یک داستان شخصی را برای مخاطب بیان می‌کند، باعث می‌شود که از نظر احساسی و جذابیت، در سطح فوق‌العاده بالایی قرار داشته باشد. فیلمبرداری استادانه‌ی این فیلم توسط یک کارگردان کهنه‌کار انجام شده است؛ کارگردانی که در نهایت توانست شاهکار سینمایی خود را تولید کند.

Roma

سارا استوارت | نیویورک پست

۸۸ از ۱۰۰

فیلم روما اثری محسوب می‌شود که دوست‌داران فیلم را به چالش‌هایی می‌کشد؛ کاری که یک فیلم دنیای سینمایی مارول یا یک اثر کمدی-رمانتیک این کار را انجام نمی‌دهد. به همین دلیل، می‌توان گفت که این اثر کاملا ارزش صرف کردن زمان و آن تمرکز لازم را دارد تا شما اثر هنری بسیار زیبای ساخته شده توسط آلفونسو کوارون را تماشا کنید.

سارا کوچراک | کانسیکوئنس آو ساوند

۸۳ از ۱۰۰

فیلم Roma هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ احساسی، بسیار جذاب، درگیر کننده، پر آب و تاب و به‌شدت خودمانی است.

اوون گلیربمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

روما صرفا تنها یک فیلم سینمایی نیست؛ بلکه یک دیدگاه و یک بازی با خاطرات است. ویژگی‌های بسیار خوبی درباره این فیلم وجود دارد اما با این حال، من باز هم فکر می‌کنم که این اثر فاصله‌ی زیادی با یک شاهکار دارد.

راجر مور | مووی نیشن

۶۳ از ۱۰۰

فیلم روما بسیار هنرمندانه و زیبا ساخته شده است، اما تا حدی به این صورت است که انگار شما روی یک مبل نشسته‌اید و آلبوم عکس‌های خانوادگی آلفونسو کوارون را ورق می‌زنید. اصلا یک لحظه یا یک تصویر خاص روایت و توضیح داده نمی‌شود.

لازم به ذکر است که فیلم Roma توانسته رتبه ۱ را در لیست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Roma نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Roma


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده