نویسنده: علی گودرزی
// جمعه, ۱۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۴

کارگردان خلاق بازی Ghost of Tsushima از چالش‌های یک استودیو آمریکایی برای ساخت اثری تماما شرقی می‌گوید

نیت فاکس، کارگردان خلاق بازی Ghost of Tsushima در جدیدترین مصاحبه‌اش، از چالش‌های تیم سازنده‌ی بازی برای ساخت اثری با درون‌مایه‌ی تماما شرقی سخن گفته است.

Ghost of Tsushima یکی از آن چهار اثر انحصاری سونی است که طی سال‌های اخیر، شاهد سرمایه‌گذاری این کمپانی ژاپنی برای تبلیغات و شناساندن آن به جامعه‌ی گیمرها بودیم. جدیدترین ساخته‌ی استودیو ساکرپانج برخلاف ساخته‌های قبلی این استودیو، دیگر حال و هوای ابرقهرمانی و فانتزی ندارد، در شهرهایی از آمریکا جریان نخواهد داشت و بازیکنان را به ژاپن فئودال می‌برد؛ همین موضوع، باعث شده تا نیت فاکس (Nate Fox)، کارگردان خلاق بازی، در گفت‌وگو با بلاگ گیم اینداستری در جریان رویداد VIEW در شهر تورین، از چالش‌های تیم سازنده‌ی بازی برای خلق یک فضای تماما شرقی و صدالبته اشتیاقشان برای انجام این کار بگوید.

داستان بازی Ghost of Tsushima در جریان یکی از قدیمی‌ترین حوادث تاریخ کشور ژاپن، در یک جزیره به نام سوشیما که میان کره و ژاپن واقع شده است، جریان دارد و نسبت به سیاتل که در آخرین ساخته‌ی تیم ساکرپانچ یعنی InFamous: Second Son طراحی شده بود، فضایی کاملا متفاوت خواهد داشت. فاکس در این رابطه می‌گوید:

برای طراحی یک بازی در دوره‌ی ژاپن فئودال واقعا هیجان‌زده هستیم. این موضوع، چیزهای زیادی را به ذهن ما می‌آورد که یکی از آن‌ها ایفای نقش یک سامورایی است. سامورایی بودن در دوره‌ی ژاپن فئودال، یک شغل واقعا هیجان‌انگیز بوده است. راستش هنوز نمی‌دانم که چرا تعداد بازی‌های ساخته شده با محوریت این دوره از تاریخ ژاپن اینقدر کم است.

فاکس در ادامه‌ی صحبت‌هایش به موضوع دقت و صحت در طراحی بازی پرداخت. فاکس در صحبت‌هایش اشاره می‌کند که تیم سازنده‌ی بازی تمامی تلاششان را کرده‌اند تا اثری که می‌سازند، از همه نظر مثل طراحی درست سبک مبارزات سامورایی‌ها و صحت در روایت تاریخی، دقیق و کامل باشد. تیم ساکرپانچ در طول مراحل ساخت بازی از متخصص‌های ژاپنی، مثل اساتید مدرسه‌ی کن‌جوتسو (Kenjutsu)، برای طراحی صحیح مبارزات بازی یا پیاده‌سازی درست وقایع تاریخی، کمک گرفته است. ساکرپانچ حتی برای اینکه بتواند ایده‌ی بهتری برای پیاده‌سازی فرهنگ مردم ژاپن در بازی داشته باشد، از شعبه‌های ژاپنی سونی مشاوره گرفته است. فاکس باور دارد که کار کردن با افراد متخصص، تیمش را در مسیر درست قرار داده است؛ تیمی که روز به روز موارد جدیدی درباره ژاپن فئودال یاد می‌گیرد و با حوادث این دوره بیشتر و بیشتر آشنا می‌شود. در مصاحبه‌ی فاکس می‌خوانیم:

ما روی این افراد حساب می‌کنیم و از آن‌ها کمک خواهیم گرفت تا بدانیم که آیا در مسیر درست هستیم یا نه. تیم ساکرپانچ خیلی خوب می‌تواند گیم‌پلی بازی را شکل بدهد اما ما چیز زیادی از فرهنگ مردم ژاپن در دوره‌ی سامورایی‌ها که در شهر کاماکورا حکومت داشتند، نمی‌دانیم و به کمک متخصص‌ها نیاز داریم. این موضوع برای‌ ما کاملا واضح است و از اینکه داریم از یک‌سری متخصص کمک می‌گیریم، بسیار خوشحال هستیم.

کار کردن روی این بازی برای‌مان خیلی جالب است. ما قبل از Ghost of Tsushima یک اثر ابرقهرمان-محور را که در شهر سیاتل جریان داشت ساختیم و حقیقتا می‌دانستیم که قرار است چه مراحلی را طی کنیم و چه کارهایی را انجام بدهیم. اما حالا در حال یادگیری فرهنگ ژاپن و سامورایی‌ها هستیم و اینکه مراحل ساخت بازی برای‌مان به یادگیری یک سری موضوع تبدیل شده، خیلی جالب و هیجان‌انگیز است؛ چرا که ما در طی ساخت بازی، با مواردی که ذکر شد به‌صورت مرحله به مرحله آشنا می‌شویم و این دقیقا چیزی است که بازیکنان در طی تجربه‌ی بازی، آن را با جزئیات بسیار زیاد تجربه خواهند کرد.

هر مرحله از ساخت این بازی برای ما شگفت‌آور است. امیدوارم که بتوانیم این شگفتی‌ها را به بهترین شکل ممکن در بازی پیاده کنیم و به کاربران نشان بدهیم که ژاپن فئودال چقدر زیبا است.

در قسمتی دیگر از گفت‌وگوی نیت فاکس، پیرامون جریان داشتن بازی‌های بزرگ و AAA در محیط‌های جدید و خلاقانه بحث‌هایی مطرح شد. فاکس در این قسمت از مصاحبه‌اش، از بازی‌های موفق سونی یعنی God of War  و Horizon: Zero Dawn نام برد و اشاره کرد که این دو بازی چقدر خوب توانسته‌اند بازیکنان را وارد یک فضای کاملا جدید بکنند. در صحبت‌های فاکس می‌خوانیم:

بازی‌ها درحال حرکت هستند و محیط‌ها و تجربیاتی کاملا جدید را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند. ژاپن فئودال هم یکی از همین مکان‌ها است. من به‌عنوان یک بازیساز، از علاقه‌ام برای ساخت یک بازی با محوریت این دوره‌ی تاریخی خبر داشتم و به‌عنوان یک گیمر می‌دانستم که چقدر دوست دارم یک بازی جهان‌باز با محوریت سامورایی‌ها را بازی کنم. ژاپن فئودال یکی از بهترین دوره‌ها و مکان‌های تاریخی موجود است و صدالبته موارد تازه‌ی بیشتری هم وجود دارند.

پس آره، من فکر می‌کنم که مکان‌ها و فضاهای زیادی برای طراحی یک بازی وجود دارد و آرزو می‌کنم که صنعت بازی‌های ویدیویی کمی در این موضوع، گسترده‌تر از قبل عمل بکند. فکر می‌کنم که مدیوم گیم در ارائه‌ی تجربه‌های جالب و غیرمنتظره، خیلی خوب عمل می‌کند.

اینکه یک استودیو غربی، چطور قرار است یک بازی با درون‌مایه‌ای تماما شرقی و واقع‌گرایانه را بسازد، یک موضوع جالب و هیجان‌انگیز است و برای رسیدن به جواب، باید تا انتشار بازی منتظر ماند.

بازی Ghost of Tsushima در تاریخی نامشخص، راهی پلی استیشن 4 خواهد شد. این بازی روایتگر ماجرای حمله‌ی مغولستان به ژاپن است؛ حمله‌ای که طی آن، جزیره‌ی سوشیما (Tsushima) که میان دو کشور ژاپن و کره قرار دارد، به آتش کشیده می‌شود و جین، شخصیت اصلی بازی را که یک سامورایی است وارد یک ماجرای بزرگ و حماسی می‌کند.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده