نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۹

مایک مورهایم از ریاست بلیزارد کناره‌گیری کرد

مایک مورهایم که جزو موسسین استودیو بلیزارد بود، از ریاست این استودیو استعفا داد.

استودیوی قدیمی و محبوب بلیزارد انترتینمنت (Blizzard Entertainment) کار خود را از سال ۱۹۹۱ با نام Silicon & Synapse آغاز کرد و مایک مورهایم در کنار الن ادم و فرانک پیرس با کمک یکدیگر آن را تأسیس کردند. اکنون خبر کناره‌گیری مایک مورهایم از ریاست بلیزارد منتشر شده است و از این پس جی الن برک مدیریت استودیو را برعهده خواهد داشت، تهیه‌کننده اجرایی دنیای وارکرفت (World of Warcraft) که با سابقه زیادی که در استودیو دارد، انتخاب مناسبی برای این پست به نظر می‌رسد.

البته مورهایم به طور کامل از بلیزارد جدا نخواهد شد و به عنوان مشاور به کار با استودیو ادامه می‌دهد. از طرف دیگر الن ادم، یکی دیگر از موسسین بلیزارد که اولین رییس استودیو هم بود و نقش زیادی در تولید Warcraft، Diablo و StarCraft داشت، به تیم مدیریت اجرایی اضافه می‌شود و ری گرسکو هم رییس بخش توسعه آن خواهد بود. گرسکو کارگردان تولیدی دیابلو 3 بوده و کارگردانی اجرایی اورواچ (Overwatch) را هم برعهده داشته است که اولین IP کاملاً جدید بلیزارد بعد از سال‌ها بود و از دل خاکسترهای پروژه کنسل شده Titan متولد شد.

بلیزارد جزو بزرگ‌ترین استودیوهای صنعت بازی است و این تغییرات مدیریتی را می‌توان اتفاقی مهم در آن دانست. استودیویی که با بازی خوش‌ساخت وارکرفت بر سر زبان‌ها افتاد و سال‌ها بعد دنیای وارکرفت را تهیه کرد که مدت‌ها به عنوان عظیم‌ترین بازی MMORPG از آن یاد می‌شد و عرضه بسته الحاقی Battle of Azeroth هم باعث شد بازی‌ای که سال‌ها پیش منتشر شده است، یک بار دیگر با افزایش فروش همراه شود. بازی کارتی Hearthstone هم در سبک خود پیشتاز است و از طرف دیگر بازی‌ای مثل استارکرفت سال‌ها پیش توسط این استودیو ساخته شد که یکی از اولین آثار بزرگ ورزش‌های الکترونیکی (eSports) بود. دیابلو اثری بود که سبک اکشن نقش‌آفرینی را محبوب‌تر از قبل کرد و اورواچ هم در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین شوترهای تیمی تبدیل شده و جایگاه بزرگی در مسابقات به‌دست آورده است.

مورهایم در مورد کناره‌گیری از ریاست استودیو گفته است:

وقتی که بلیزارد را تأسیس کردیم، فقط می‌خواستیم بازی‌های خوبی تولید کنیم. چیزی که بعد از مدتی متوجه آن شدیم این بود که بازی‌های ما بیشتر نقش یک چارچوب اولیه را دارند و چیزی که به آن‌ها جان می‌دهد، خریداران بازی و افرادی هستند که آن را تجربه می‌کنند. وقتی به سال‌های قبل نگاه می‌کنیم، چیزی که بیشتر از همه توجه ما را به خود جلب می‌کند رابطه‌ای است که بین این بازی‌ها و طرفداران آن‌ها برقرار شده است. این شما گیمرها بودید که منبع الهام من برای ساخت بازی‌ها می‌شدید و قلب و روح من را به سمتی می‌بردید که به ساخت این بازی‌ها ختم شود و بدون شما هرگز نمی‌توانستم چنین کارهایی انجام دهم. درست است که این دنیاها را ما خلق کردیم، ولی این شما بودید که به آن‌ها جان دادید، با عشق و علاقه‌ای که به آن‌ها نشان دادید، فن‌آرت‌هایی که تهیه کردید، ویدیوهایی که ساختید و کارهایی که در قالب کازپلی انجام دادید. (کازپلی به عمل پوشیدن لباس و طراحی چهره برای شبیه شدن به شخصیت بازی‌ها، فیلم‌ها و... می‌گویند.)

بابی کوتیک، مدیرعامل اجرایی اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) هم در مورد جی الن برک که جایگزین مورهایم شده است، می‌گوید:

جی بیش از ۱۲ سال با هدایت تیم تولید دنیای وارکرفت همراه بلیزارد بوده است و با بینش و خلاقیت بالای خود توانسته است طرفداران این بازی را برای بیش از یک دهه با خود همراه کند. او یک رهبر الهام‌بخش است که تا امروز بارها تعهدش را نشان داده است و با افکار خلاقانه و نوآورانه خود می‌تواند گزینه‌ای باشد که به بهترین شکل ممکن از فرهنگ استودیو بلیزارد حمایت کند و آن را ادامه دهد.

شاید تغییرات مدیریتی بلیزارد در نگاه اول باعث به وجود آمدن شک و تردیدهایی در مورد آینده آن شود، ولی با توجه به حضور مورهایم در نقش مشاور و به ریاست رسیدن یکی از افراد قدیمی استودیو، طرفداران این استودیوی محبوب نیازی به نگرانی ندارند.


منبع Venturebeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده