بررسی راندمان نسخه پی سی بازی Forza Horizon 4

بررسی راندمان نسخه پی سی بازی Forza Horizon 4

سه شنبه, ۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۱

Forza Horizon 4 به عنوانِ بهترین بازیِ ریسنگ در دنیای ویندوز هم عرضِ اندام می‌کند. با بررسی راندمانِ نسخه‌ی پی‌سی همراه باشید.

Forza Horizon 4 یک بازی ریسینگِ جهان باز است که توسطِ استودیوهای بازی‌سازیِ Playground Games و Turn 10 Studios ساخته شده و Microsoft Studios هم آن را منتشر کرده است. Microsoft Studios به عنوان یک زیر مجموعه، وظیفه‌ی ساخت و انتشارِ بازی‌های کمپانیِ مایکروسافت را برای کنسولِ ایکس‌باکس و پی‌سی بر عهده دارد. این بازی در تاریخِ ۲ اکتبرِ ۲۰۱۸ میلادی مطابق با ۱۰ مهر ماهِ ۱۳۹۷ به صورت جهانی برای کنسول‌های ایکس‌باکس وان و همین‌طور پی‌سی‌های ویندوزی عرضه شد.

استودیوی پلِی‌گراند گیمز در سال ۱۳۸۹ شمسی (۲۰۱۰ میلادی) در شهر لمینگتون از توابعِ وارک‌شِیر در انگلستان تاسیس شد. این استودیو در سال ۲۰۱۲ اولین پروژه‌ی رسمیِ خود را در مراسمِ مایکروسافت اعلام کرد که ساختِ بازیِ Forza Horizon برای کنسولِ Xbox 360 بود و در همکاری با Turn 10 Studios توسعه داده شد. Turn 10 Studios هم در شهرِ ردموندِ ایالتِ واشنگتن در امریکا تاسیس شده است. قسمت‌های بعدیِ این سریِ موفق شاملِ Forza Horizon 2 و Forza Horizon 3 نیز با همین الگو ساخته شدند و نمراتِ عالی را از منتقدانِ بازی‌ها کسب کردند. در کنفرانسِ اختصاصیِ مایکروسافت در E3 2018 هم همزمان با معرفیِ رسمی Forza Horizon 4، فیل اسپنسر اعلام کرد که استودیوی Playground Games خریداری شده و از این پس به عنوان زیر مجموعه‌ای از Microsoft Studios فعالیت خواهد کرد.

نسخه‌ی چهارم از سری فورزا هورایزن در محیطِ بازسازی شده از جغرافیای انگلستان جریان دارد و شاملِ ۴۵۰ اتوموبیلِ لایسنس شده می‌شود. این بازی از سیستمِ آب و هوای پویا برخوردار شده که به نحوِ تاثیرگذاری از تغییراتِ فصولِ سال هم متاثر شده‌اند. بنابراین در جاده‌ها و مناظر‌ِ برفی و بارانی هم می‌توان به صورتِ آفلاین و هم به صورت آنلاین با بازیکنان‌ِ دیگر به رقابت پرداخت. بعد از معرفی و طیِ مراحلِ در نظر گرفته شده برای هر چهار فصل، تغییرِ فصل در بازی در بعد از ظهرِ پنج‌شنبه‌ی هر هفته (راسِ ساعتِ ۱۹ به وقت ایران) در بازی اعمال خواهد شد.

Forza Horizon 4 از موتور بازی‌سازیِ اختصاصیِ سازنده به نام Forzatech استفاده می‌کند. فورزاتِک ترکیبی از موتورهای گرافیک و فیزیک است که توسطِ Turn 10 و مایکروسافت برای سریِ فورزا ساخته شده‌اند. موتورِ فورزاتک در تشخیصِ collision (برخورد) در سرعت‌های بالا، شبیه‌سازیِ فیزیک و همین‌طور مدل‌های اختصاصی برای شبیه‌سازی اجزای مختلفِ ماشین تخصصِ ویژه‌ای دارد و آن را برای این سبک بازی توانمند‌تر از موتورهای رقیب می‌کند. مواردی مانند دقتِ فیزیکی، سطحِ جزئیات و بارگذاریِ منابع به میزانِ زیادی تحتِ تاثیرِ سرعتِ حرکتِ بازیکن در دنیای مجازیِ بازی قرار می‌گیرند و لازم است که موتورِ بازی برای این اولویت‌ها بهینه سازی شده باشد.

برای این مقاله تعداد زیادی از کارت‌های گرافیکیِ بررسی شده در چند سالِ اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستمِ مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارت‌ها و آخرین فناوری‌های به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر دایرکت ایکس 12 را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن‌های بررسی شده در این مقاله شاملِ 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا چهار برابر تعداد پیکسل‌های بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بارِ تراشه‌ی گرافیکی برای پردازش آن سنگین‌تر خواهد بود.

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

طبق ملزوماتِ اعلام شده، این بازی برای اجرا به حداقل ۸ گیگابایت حافظه‌ی اصلی نیاز دارد و از آنجایی که تحتِ دایرکت ایکسِ 12 ساخته شده، فقط روی ویندوز 10 کار می‌کند. بررسیِ ما هم نشان داد که داشتنِ ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه‌ی اصلی برای بازی قابل استفاده نیست و اجرای بازی در این حالت امکان پذیر نخواهد بود و حداقل به ۸ گیگابایت حافظه‌ی اصلی نیاز است. به علاوه اگر کارتِ گرافیکِ ۳ یا ۴ گیگابایتی دارید و قصد اجرای بازی در رزولوشنِ 2K یا 4K را داشته باشید، به حافظه‌ی اصلیِ بیشتری نیاز است و تا ۹.۵ گیگابایت از حافظه‌ی اصلی اشغال می‌شود. فضای موردِ نیاز روی هارددیسک هم از طریقِ فروشگاهِ ویندوز (Windows Store) که امکان دانلودِ مستقیمِ بازی از سرورهای مایکروسافت و نصبِ آن را دارد، حدود ۶۴.۷ گیگابایت را روی ذخیره‌ساز اِشغال کرده است.

 

 

حداقل سیستم مورد نیاز

پردازنده:

Intel i3-4170 @ 3.7Ghz یا Intel i5-750 @ 2.67Ghz

حافظه‌ی اصلی:

۸ گیگابایت

سیستم عامل:

Windows 10 version 15063.0 یا بالاتر

کارت گرافیک:

Nvidia GTX 650Ti یا AMD R7 250X 2GB یا بالاتر

حافظه‌ی گرافیکی:

۲ گیگابایت یا بالاتر

دایرکت ایکس:

Direct X 12 API, Hardware Feature Level 11


سیستم پیشنهادی

پردازنده:

Intel i7-3820 @ 3.6Ghz

حافظه‌ی اصلی:

۱۲ گیگابایت

سیستم عامل:

Windows 10 version 15063.0 یا بالاتر

کارت گرافیک:

Nvidia GTX 970 یا Nvidia GTX 1060 3GB یا AMD R9 290X یا AMD RX470

حافظه‌ی گرافیکی:

۴ گیگابایت یا بالاتر

دایرکت ایکس:

Direct X 12 API, Hardware Feature Level 11


امکانات گرافیکی بازی

Forza Horizon 4 مانندِ نسخه‌ی قبلی قابلیت‌های تکنیکیِ متنوعی را در بر دارد، اما بهبودِ چشمگیری نسبت به Forza Horizon 3 نداشته است. تنظیماتِ گرافیکیِ بازی در حالت‌های مختلف در عمل تاثیرِ قابل توجهی روی کیفیتِ تصویر ایجاد می‌کند و با تمرکز روی تغییر در جزییات، افکت‌ها و کیفیت سایه‌ها در بازی به راحتی قابل تشخیص است. این بازی همچنین از HDR هم پشتیبانی می‌کند.

در تصاویرِ زیر روی هر یک از آنها کلیک کرده و پس از بزرگنمایی با کلیدهای جهتیِ چپ یا راستِ صفحه کلید یا کلیک مجدد روی تصویر، تفاوت‌ِ تنظیمات پیش فرضِ گرافیکی را مشاهده و مقایسه کنید. برای دقتِ بیشتر در مقایسه می‌توانید تمام عکس‌ها را دانلود کرده و در Windows Photo Viewer مقایسه کنید.

forza-horizon-4-Art

در ادامه فهرستی از این تنظیمات و گزینه‌های قابل انتخاب برای آنها را مشاهده می‌کنید:

<BASIC

DYNAMIC OPTIMIZATION = OFF /ON

DYNAMIC RENDER QUALITY = VERY LOW /LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

RESOLUTION = 1920*1080

FRAME RATE = 30 /60 /90 /120 /144 /UNLOCKED -VARIABLE

VERTICAL SYNCHRONIZATION = OFF /ON

FULL SCREEN = OFF /ON

SUBTITLES = OFF /ON

BRIGHTNESS SETTINGS

COLORBLIND MODE = OFF /ON

SHOW FPS = OFF /ON

MOTION BLUR = SHORT  /LONG

USER INTERFACE SCALE = 100

FOLLOW LOW CAMERA FOV  - DEFAULT 48.5º

FOLLOW HIGH CAMERA FOV - DEFAULT 58.0º

DRIVER CAMERA FOV - DEFAULT 48.0º

DRIVER NO WHEEL CAMERA FOV - DEFAULT 48.0º

BONNET CAMERA FOV - DEFAULT 66.0º

BUMPER HIGH CAMERA FOV - DEFAULT 58.0º

<ADVANCED

PRESET = VERY LOW /LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA /CUSTOM

ANISOTROPIC FILTERING = MEDIUM /HIGH /ULTRA

NIGHT SHADOWS = ON /OFF

SHADOW QUALITY= OFF /LOW /HIGH /ULTRA /EXTREME

MOTION BLUR QUALITY = /LOW /NORMAL /HIGH /ULTRA 

ENVIRONMENT TEXTURE QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

STATIC GEOMETRY QUALITY = VERY LOW /LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

DYNAMIC GEOMETRY QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA /EXTREME

MSAA = OFF /2X /4X /8X

FXAA = ON /OFF

SSAO QUALITY= OFF /MEDIUM /HIGH /ULTRA

REFLECTION QUALITY = VERY LOW /LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA /EXTREME

WINDSHIELD REFLECTION QUALITY = OFF /MEDIUM /HIGH /ULTRA

MIRROR QUALITY = LOW /HIGH /ULTRA /EXTREME

WORLD CAR LEVEL OF DETAIL = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA /EXTREME

DEFORMABLE TERRAIN QUALITY = OFF /MEDIUM /HIGH /ULTRA /EXTREME

SSR QUALITY = OFF /LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

LENS EFFECTS = OFF /MEDIUM /HIGH /ULTRA

SHADER QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

PARTICLE EFFECTS QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH

در این جدول گزینه‌های پیش فرض در بنچمارکِ ما برجسته شده‌اند.

Dynamic Render Quality: تمامِ تنظیماتِ بصری را به صورت پویا تعیین می‌کند تا حداکثر‌ راندمان در هر سناریوی گیم‌پلی بدست آید.

Show FPSتعداد فریم‌های رندر شده در هر ثانیه در بازی را نمایش می‌دهد.

Motion Blur: تنظیماتِ Motion Blur را تعیین می‌کند. گزینه‌ی Short Motion Blur برای نرخِ فریم‌های بالا و گزینه‌ی Long Motion Blur برای نرخِ فریم‌های پایین توصیه می‌شود.

Low Camera FOV Follow: از این گزینه و گزینه‌های مشابه برای تعیینِ زاویه‌ی دیدِ افقی از نگاه‌ِ دوربینِ مورد نظر استفاده می‌شود.

 Preset: این بازی تنظیماتِ پیش فرض و کلیِ Graphics Quality با گزینه‌های متعددِ Very Low, Low، Medium، High و Ultra دارد که کارکردِ تنظیماتِ گرافیکیِ بازی را بر اساسِ مقدارِ انتخاب شده با مقادیرِ از پیش تعیین شده برای هر گزینه‌ی زیر مجموعه تعیین می‌کند.

Night Shadows: سایه‌ی ناشی از چراغ‌های جلوی ماشینِ بازیکن و چراغ‌های خیابان در شب را فعال می‌کند. این گزینه می‌تواند تاثیرِ زیادی روی راندمانِ CPU و GPU ایجاد کند.

Shadow Quality: نرخِ بروز رسانیِ سایه‌ها و کیفیتِ جزئیاتِ آن را تعیین می‌کند. این گزینه می‌تواند تاثیرِ محسوسی در راندمانِ پردازنده و کارتِ گرافیکی -مخصوصا در تنظیمِ Ultra- ایجاد کند.

Environment Texture Quality: کیفیت نمایشِ بافت‌ها در محیطِ پیرامونی را تعیین می‌کند. این گزینه‌ تغییرِ زیادی در میانگین فریمِ بازی ایجاد نمی‌کند، اما گزینه‌های بالاتر نیاز به حافظه‌ی بیشترِ کارت گرافیکی یا VRAM خواهند داشت.

Static Geometry Quality: کیفیتِ پردازشِ هندسی با الگوی ثابت را تعیین می‌کند. گزینه‌های بالاتر می‌توانند از راندمانِ تراشه‌ی گرافیکی بکاهند.

Dynamic Geometry Quality: کیفیتِ پردازشِ هندسیِ پویا و میزانِ جزئیاتِ آبجکت‌ها در افقِ دید را تعیین می‌کند. گزینه‌های بالاتر می‌توانند از راندمانِ GPU بکاهند. همچنین با اضافه شدنِ کیفیتِ این گزینه، بارِ بیشتری به CPU تحمیل می‌شود که در کل قابلِ توجه نیست.

MSAA: مخففی برای Multi Sample Anti-Aliasing که معمول‌ترین نوعِ این تکنیک است. به زبان ساده‌تر، در این تکنیک نمونه‌های رنگی از اطرافِ قسمتی از سطوح برداشته شده و میانگینی از آن رنگ‌ها را نمایش می‌دهد. به این ترتیب تصورِ نرمی اطرافِ یک شی ایجاد می‌شود. هرچه تعدادِ این نمونه‌برداری‌ها بیش‌تر باشد (2X, 4X, 8X)، پردازنده‌ی گرافیکیِ شما باید پردازشِ بیش‌تری کند که این روی عملکردِ بازی تاثیر می‌گذارد.

FXAA: مخفف Fast Approximate Anti-Aliasing بوده که رویکردی پوششی برای نرم کردنِ تصویر است. به‌جای بررسیِ هر فریم و محاسبه‌ی سطوح مثل MSAA، در این تکنیک افکتِ نرم شدن بدونِ استثنا به کلِ تصویر اثر می‌گذارد. این روش باعث می‌شود تا کارتِ گرافیک بارِ پردازشی کم‌تری تحمل کند، اما وضوحِ تصویر در آن پایین‌تر و تصویر محوتَر خواهد بود.

SSAO: مخففی از Screen Space Ambient Occlusion که سایه‌های تماسی را به بازی اضافه می‌کند، در جایی که دو سطح یا شئ در مجاورتِ هم باشند و یکی از آنها مانع رسیدن نور به دیگری شود. تکنیکی که استفاده می‌شود و کیفیت پیاده سازی آن روی جزئیات و دقت سایه‌ها تاثیر خواهد داشت. اضافه کردن به این گزینه روی راندمانِ تراشه‌ی گرافیکی اثر می‌گذارد.

Windshield Reflection Quality: کیفیتِ بازتابِ نور و انعکاسِ محیط روی شیشه‌ی اتوموبیل را تعیین می‌کند.

Mirror Quality: کیفیتِ دید در آینه‌ی عقب و آینه‌های کناری وقتی که در زاویه‌ی دوربینِ داخلِ ماشین در حالِ بازی هستید را تعیین می‌کند. افزایشِ این گزینه هم روی راندمانِ GPU و هم CPU تاثیرِ منفی خواهد داشت.

World Car Level of Detail: کیفیتِ نمایشِ اتوموبیلِ انتخابی، ترافیک و جزئیاتِ ماشین‌ِ بازیکنانِ دیگر را تعیین می‌کند. افزایشِ این گزینه تاثیرِ متوسط روی راندمانِ پردازنده و کارتِ گرافیکی دارد، اما به افزایشِ استفاده از حافظه‌ی گرافیکی هم منجر می‌شود.

Deformable Terrain Quality: جزئیاتِ سطوحِ تغییرپذیر و ناهموار را تعیین می‌کند و روی راندمانِ GPU تاثیرِ منفی دارد.

SSR Quality: کیفیتِ انعکاسِ محیط در داخلِ جاده و آب را تعیین می‌کند.

Shader Quality: کیفیتِ پردازشِ بصری در آبجکت‌ها و نورپردازیِ بازی را تعیین می‌کند.

Particle Effects Quality: جزئیات و پیچیدگیِ افکت‌های تخریب و بخار و دود را تعیین می‌کند.

 

 

تنظیمات گرافیکی بازی

این بازی از یک بنچمارکِ داخلیِ پر جزئیات و قابلِ اتکا برای سنجشِ راندمانِ خروجی برخوردار است و اطلاعاتِ فنیِ FPS یا فریم بر ثانیه، CPU یا پردازنده‌ی مرکزی و GPU یا تراشه‌ی گرافیکی را در قالبِ مقادیر عددی و نمودار گرافیکی استخراج و به نمایش می‌گذارد، بنابراین آزمایشاتِ خود را هم بر اساسِ آن استوار کردیم. برای هر تست، کارت گرافیکِ منتخب را روی سیستم نصب کرده و بنچمارکِ بازی را اجرا کردیم تا میانگین فریمِ مورد نظر و حداقلِ آن را بدست آوریم. تنظیماتِ گرافیکی و گزینه‌های مربوطه را در ادامه شاهد هستید:

بنچمارک زومجی

بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد در بالاترین سطح و فعال کردنِ گزینه‌ی Ultra به ترتیب در رزولوشنِ 2K ،FULL HD و 4K اجرا شد. آخرین درایورهای گرافیکیِ ای‌ام‌دی و انویدیا را هم نصب کردیم. در نظر داشته باشید که بازی از SLI و CF پشتیبانی نمی‌کند، زیرا دایرکت ایکس 12 با این ترکیب‌ها سازگار نیست و قابلیتِ چند کارتیِ مخصوص به خود را دارد که آن هم در این بازی پشتیبانی نشده است. این بازی روی مانیتورهای ۱۰۰ یا ۱۴۴ هرتزی هم با آخرین نرخ بازسازیِ تصویر به خوبی اجرا خواهد شد و بنابراین مشکلی با مانیتورهای گیمینگِ حرفه‌ای نخواهد داشت.

Forza Horizon 4 VIDEO BENCHMARK

سیستم تست

• پردازنده: Intel Core i7 – 7700K
• مادربرد/ حافظه: GigaByte Z270X Gaming 5/ GSkill DDR4 3200Mhz 16GB
• سیستم عامل: ویندوز 10 نسخه‌ی October Update با آخرین آپدیت‌ها (1809- 17763.55)
• درایورها: انویدیا GeForce 416.34 WHQL و ای‌ام‌دی Radeon Software Adrenalin Edition 18.10.1 

کارت‌های گرافیک

• GeForce GTX 1080 Ti 8GB
• GeForce GTX 1080 8GB
• GeForce GTX 1070 8GB
• GeForce GTX 980 Ti 6GB
• GeForce GTX 980 4GB
• GeForce GTX 970 4GB
• GeForce GTX 1060 6GB
• GeForce GTX 1050 Ti 4GB
• Radeon R9 Fury NANO 4GB
• Radeon RX 570 4GB
• Radeon R9 290X 4GB
• Radeon R9 290 4GB
• Radeon R9 280X 3GB
• GeForce GTX 960 4GB
• GeForce GTX 950 2GB
• GeForce GTX 750 Ti 2GB
• Radeon R9 270 2GB

راندمان 1080p

Forza Horizon 4 PC Performace Benchmark

داشتنِ کمتر از ۶۰ فریم اصولا از تجربه‌ی واقعی و طبیعیِ یک بازیِ در سبکِ ریسنگ کم می‌کند، بنابراین بر خلافِ بسیاری بازی‌های دیگر توصیه می‌شود که نرخِ فریمِ هدف را حداقل ۶۰ فریم در ثانیه در نظر بگیرید و گزینه‌های گرافیکیِ بازی را بر اساسِ آن تنظیم کنید. با این پیش فرض و در نظر گرفتنِ گزینه‌ی Ultra برای Preset در رزولوشنِ 1080p، همان‌گونه که می‌بینید کارت‌های گرافیکِ GeForce GTX 970 و Radeon R9 290 قادر به رعایتِ استانداردِ ما برای این بازی هستند و توانسته‌اند بیشتر از ۶۰ فریم را به طورِ میانگین در آزمایشِ ما رعایت کنند، هر چند که کمینه‌ی فریم در آنها در برخی صحنه‌ها به زیرِ ۶۰ فریم هم سقوط داشته است.

همچنین مدل‌های GTX 960 و R9 280X هم با اینکه نتوانسته‌اند به محدوده‌ی ۶۰ فریم برسند، اما بالاتر از ۳۰ فریم و در حدِ قابلِ تحمل ظاهر شده‌اند. کاربرانِ این کارت‌های گرافیکی لازم است که برای دستیابی به فریمِ بالاتر، برخی گزینه‌های شرح داده شده در بخشِ تنظیماتِ گرافیکی را که تاثیرِ زیادی بر افتِ راندمانِ GPU می‌گذارند کاهش دهند. کاستن از کیفیتِ سایه‌ها یا انتخاب گزینه‌ی High برای Preset می‌تواند راندمان را در این رده کارت‌ها افزایش دهد. دارندگانِ کارت‌های قدیمی و ضعیف مثلِ GTX 950 یا GTX 750 Ti هم باید به تنظیماتِ Medium یا Low رضایت دهند تا دستِ کم به نرخِ فریمِ قابل بازی در محدوده‌ی ۳۰ تا ۴۰ فریم در ثانیه برسند.

نکته‌ی قابلِ توجهِ دیگر این که کارت‌های AMD عملکردِ بهتری نسبت به همرده‌های خود از NVIDIA داشته‌اند و کارت‌های نسلِ پاسکال هم توانسته‌اند همرده‌های نسلِ مَکسول را با اختلافِ واضحی پشتِ سر گذارند. مثلا GTX 1060 توانسته به میزانِ زیادی به GTX 980 Ti نزدیک شود و توانِ بالاترِ خود را در شتابدهی به پردازشِ گرافیکی تحتِ دایرکت ایکس 12 به رخ بکشد.

راندمان 1440p

Forza Horizon 4 PC Performace Benchmark 1440p

با صعود به دقتِ 1440p یا 2K مشخص می‌شود که برخی کارت‌های رده پایینِ گرافیکی تابِ تحملِ این حجم از پردازش را ندارند و از زیرِ بارِ اجرای قابلِ قبولِ این بازی شانه خالی می‌کنند. R9 280X و GTX 1050 Ti توانسته‌اند فریمِ تولیدی را به زحمت بالاتر از مرزِ خطرِ ۳۰ فریم در ثانیه حفظ کنند و تنها بازی را قابلِ اجرا ساخته باشند، هر چند که سرعتِ مناسبی در این کار ندارند و در عوض مدل‌های RX 570 و GTX 1060 به محدوده‌ی ایده‌آلِ ۶۰ فریم بر ثانیه رسیده‌اند و تجربه‌ی ایده‌آلی را در هنگامِ رانندگی و مسابقه به کاربرانِشان هدیه می‌دهند. همان‌طور که می‌بینید کارت‌های GTX 1070 و GTX 980 Ti مدل‌های ایده‌آلی برای تجربه‌ی عالیِ این بازی در دقتِ 2K و با نمایشگرهای ۱۰۰ و ۱۴۴ هرتزی هستند.

راندمان 2160p

Forza Horizon 4 PC Performace Benchmark 2160p

شاید برای بسیاری از گیمرهای کنسولی رسیدن به رزولوشنِ 4K مترادف با محدود شدنِ بازی به سقف ۳۰ فریم (در برخی بازی‌ها هم به کمک Upscaling) باشد، اما در پی‌سی راندمانِ 4K تنها به قدرتِ سیستم و خصوصا کارتِ گرافیکی محدود می‌شود. بر اساس آمارِ بدست آمده، برای رسیدن به حدِ نصابِ بی نقص‌ِ ۶۰ فریم در ثانیه می‌توان روی راندمان GTX 1070 یا بهتر از آن GTX 1080 حساب باز کرد. در این رده مدلی از محصولاتِ ای‌ام‌دی را برای بررسی در اختیار نداشتیم، اما بر اساس نتایجِ بهترِ کارت‌های این کمپانی در Forza Horizon 4، احتمالا این مدل کارت‌ها هم می‌توانستند راندمانی عالی را در این رزولوشن ثبت کنند.

برای مدل‌های R9 Fury NANO و پایین‌تر از آن هم بهتر است اگر قصدِ بازی روی نمایشگر یا تلویزیونِ 4K را دارید، به فکر آزمایشِ تنظیماتِ پایین‌تر و یا غیرِ فعال کردنِ MSAA در این بازی باشید. در این تراکمِ پیکسلی نیاز به استفاده از تکنیک‌های Anti-Aliasing کمتر ضرورت دارد و بدون‌ آن هم لبه‌ها کمتر شطرنجی به نظر خواهند رسید.

مصرف حافظه‌ی گرافیکی

Forza Horizon 4 VRAM PC Performance Benchmark

طبقِ روالِ بیشتر بازی‌های اخیرا بررسی شده، در اینجا هم می‌بینیم که مجهز شدن به بالاترین تنظیماتِ گرافیکی با داشتنِ حافظه‌ی گرافیکیِ ۲ گیگابایتی همخوانی ندارد و در عوض تمامِ حافظه‌ی مدل‌های ۴ گیگابایتی را هم پر می‌کند. در رزولوشنِ 1440p هم میزانِ مصرفِ حافظه حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ مگابایت بیشتر می‌شود که نسبت به بازی‌های دیگر افزایشِ اندکی محسوب می‌شود.

در آخرین رزولوشنِ بررسی شده و برای بهره‌‌مندی از دقتِ 4K هم حدودِ ۵.۵ گیگابایت در کارت‌های گرافیکِ ۶ و ۸ گیگابایتی مصرف شده است. بنابراین این بازی در هیچ شرایطی از جنبه‌ی میزانِ حافظه در کارت‌های رده متوسط هم گلوگاه نخواهد شد و همه چیز تا حدِ زیادی به راندمانِ تراشه‌ی گرافیکی یا GPU منتهی خواهد شد.

جمع بندی

نسخه‌ی سوم از سری Forza Horizon علی رغمِ استقبالِ زیادِ کاربران و نقدهای مثبت، در ابتدای عرضه روی ویندوز با مشکلاتِ متعددِ فنی همراه بود و شکایتِ بسیاری را به همراه داشت. Forza Horizon 3 فشارِ زیادی روی پردازنده‌ی پی‌سی می‌گذاشت و حتی روی سخت افزارهایِ قوی هم از Micro Stutter در امان نبود. استودیوی سازنده مدت زمانِ زیادی را صرف بهبود و بهینه سازیِ بازی کرد و سرانجام توانست به مشکلاتِ متعدد چیره شود. حالا تمام این تجارب و بهینه سازی‌ها به نسخه‌ی ویندوزیِ Forza Horizon 4 هم منتقل شده و این بازی از همان ابتدای عرضه توانست اجرای تقریبا بی نقصی را روی سیستم‌های متعددِ گیمینگ تجربه کند و انتشارِ به مراتب کم اشکال‌تری نسبت به نسخه‌ی قبلی داشته باشد.

از نظرِ گرافیکِ فنی تفاوتِ عمده و خاصی نسبت به نسخه‌ی قبلی به چشم نمی‌آید، اما اتمسفرِ متغیرِ چهار فصل و باورپذیر حال و هوای تازه‌ای به بازی داده و طراحیِ محیط‌های بازی هم متنوع‌‌تر از نسخه‌ی قبلی به نظر می‌رسد. استفاده از API مدرنِ مایکروسافت در کاهشِ سربارِ سخت افزاری موثر بوده و بهبود‌هایی که در کیفیتِ اجرای موتورِ گرافیکی تحتِ دایرکت ایکس 12 داشته، باعث شده که تجربه‌ی بازی حتی روی سیستم‌های متوسط هم ستودنی و لذت بخش باشد. بازی بر خلاف گذشته می‌تواند کاندیدِ یکی از بهترین و تکنیکی‌ترین بازی‌های ریسینگِ پی‌سی باشد و به عنوانِ یکی از معیارهای سنجشِ سخت افزار پی‌سی‌های گیمینگ در Direct X 12 بکار گرفته شود.

Forza Horizon 4 Screenshot Ingame

در نسخه‌ی پی‌سی تنظیماتِ گرافیکی متعدد و کاملا حرفه‌ای و مخصوصِ یک بازی در سبکِ ریسنگ تدارک دیده شده که قطعا نظرِ حرفه‌ای‌ها را جلب خواهد کرد. بازی در اولین اجرا می‌تواند بر اساسِ برآوردی که از توانِ سخت افزاری دارد، گزینه‌های گرافیکی را به صورتِ خودکار تعیین کند و در صورتِ تاییدِ کاربر اجرا کند. هر چند که این تنظیمات ممکن است کمی محافظه کارانه به نظر برسند، اما امکان ارائه‌ی راندمانِ بالا در عینِ حفظِ کیفیتِ بصری را در تمامِ سناریوهای بازی تضمین می‌کنند. در این بازی برای هر یک از تنظیمات گرافیکی توضیحاتِ مفیدی در نظر گرفته شده و میزانِ باری که روی CPU و GPU تحمیل می‌کند را هم گوشزد می‌کند. بنچمارکِ داخلیِ بازی هم در منوی اصلیِ Options در کنارِ Video قرار داده شده و پروسه‌ی اجرای ثابت و یکنواختی را برای سنجشِ راندمانِ بازی در تنظیماتِ مختلف دنبال می‌کند. از این نظر نتایجِ بدست آمده از بنچمارکِ داخلیِ بازی کاملا دقیق و قابلِ اتکا محسوب می‌شوند.

Forza Horizon 4 به خوبی برای پی‌سی بهینه‌سازی شده و به پردازنده‌ی رده بالایی برای اجرای بی نقص نیاز ندارد

اجرای مناسبِ این بازی بر خلافِ نسخه‌ی قبلی به پردازنده‌ی قدرتمندی هم نیاز ندارد و تنها فشارِ پردازشیِ متوسطی روی CPU می‌گذارد. به لطف بهینه‌سازی‌های صورت گرفته در نسخه‌ی پی‌سی، اکنون پردازنده‌های Core i3 8100 و حتی نسلِ قبلیِ Core i5 2500K هم برای اجرای بی کم و کاستِ این بازی در کنار کارت‌های گرافیکِ رده حرفه‌ای به اندازه‌ی کافی قدرتمند به نظر می‌رسند و اجباری به داشتنِ Core i7 در سیستمِ گیمینگ نیست. حتی مشخص شده که تقریبا تمامِ پردازنده‌های سری رایزن از سری Ryzen 3 2200G و Ryzen 5 به بالا، قادر به بهره گیری از تمامیِ توانِ گرافیک‌های رده حرفه‌ای و اجرای پردازش‌های موردِ نیازِ این بازی هستند و از این منظر Forza Horizon 4، حقِ مطلب را در بکارگیریِ بهینه‌ی پردازنده و اجرای مناسب روی سخت افزارِ معمولی ادا می‌کند.

برای اجرای بهینه و بدونِ مشکلِ بازی به حداقل ۸ گیگابایت حافظه‌ی اصلی در سطحِ تنظیماتِ بالای گرافیکی نیاز خواهید داشت. در مجموع بین ۸ تا ۱۰ گیگابایت از رمِ سیستم در حینِ اجرای این بازی در بالاترین تنظیمات استفاده خواهد شد و بنابراین داشتنِ حافظه‌ی ۸ گیگابایتی برای اجرای بازی ضروری است، اما داشتنِ ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت رم برای رزولوشن‌های بالاتر و اجرای روانِ بازی توصیه می‌شود.

Forza Horizon 4

میزانِ مصرفِ حافظه‌ی گرافیکی نسبت به کیفیتی که در بازی با این سرعتِ بالای گیم‌پلی خواهید گرفت، آنچنان بالا به نظر نمی‌رسد و در حدِ متعارفِ بازی‌های روز است. بنا بر نتایجِ بدست آمده، یک کارتِ گرافیکِ ۴ گیگابایتیِ رده متوسط برای تنظیماتِ High و Ultra در رزولوشنِ 1080p کفایت می‌کند. اما برای نمایشگرهای 2K و 4K توصیه می‌شود که از کارتهای گرافیکِ ۶ و ۸ گیگابایتیِ رده بالا و حرفه‌ای برای اجرای بدون وقفه و روان استفاده کنید. حتی یک کارت GTX 1060 یا RX 570 هم برای اجرای مناسب در نمایشگرهای معمولی می‌تواند تجربه‌ای بیش از انتظار را به گیمر عرضه کند. اما برای بازی در بالاتر از ۶۰ فریم بر ثانیه که پیشنهادِ موکدِ ما است و تجربهِ بازی در نمایشگرهای رزولوشن بالای ۱۰۰ و ۱۴۴ هرتزی، توصیه می‌کنیم که حداقل از کارت‌های گرافیکِ رده حرفه‌ای مثل GTX 1070 یا GTX 980 Ti بهره بگیرید. همچنین حتما درایورِ کارت گرافیکیِ خود را به آخرین نسخهکه در زمان انتشارِ مقاله GeForce 416.64 برای انویدیا و Radeon Adrenalin Edition 18.10.2 Beta برای ایامدی است، ارتقا دهید. متاسفانه بسیاری از کاربران بدونِ توجه به این نکته بازیهای جدید را نصب میکنند و با مشکلاتِ زیادی در اجرای آنها مواجه میشوند.

اما اجرای بازی بر خلافِ عناوینِ دیگر کمی دردسر دارد و به ارتباط اینترنتی نیاز خواهید داشت. برای رقابتِ آنلاین و گروهی با دوستان و گیمرهای دیگر هم نیاز است که علاوه بر ارتباطِ اینترنتی، به اپلیکیشنِ داخلی ویندوز برای بازی که Xbox است لاگین کنید تا به سرویسِ Xbox Live متصل شوید و این کار هم در بیشترِ سرویس دهنده‌های داخلی و با آی‌پی‌های ایران، بدون استفاده از ابزارِ گذر از تحریم مقدور نمی‌باشد. بازی را می‌توانید از طریقِ ویندوز استور دانلود و نصب کنید، اما دانلودِ بازی از طریقِ خود Microsoft Store با توجه به حجمِ بسیار بالایی که دارد و مشکلاتِ فنیِ استور که کماکان هنوز پابرجا است توصیه نمی‌شود. بهتر است فایلِ نصبیِ بازی با پسوند Appx را ابتدا از یکی از سایت‌های اشتراکِ فایلِ داخلی به صورتِ فشرده شده دانلود کنید و سپس از طریقِ خطِ فرمانِ Windows PowerShell در مسیرِ دلخواه نصب کنید. پس از نصب هم به روالِ عادی بازی را از طریقِ استور بروز رسانی کنید و سپس به اجرای بازی در حینِ استفاده از برنامه‌ی تغییرِ آی‌پی یا فیلترشکن بپردازید. پس از لاگین کردنِ ابتداییِ بازی به سرویسِ Xbox Live، دیگر نیازی به استفاده از فیلترشکن نخواهید داشت.

متاسفانه ویندوز استور هنوز هم کاملا قابلِ اطمینان نیست و در تجربه‌ای که از نصب بازی داشتیم ما را دلسرد کرد. پس از این که بازی را از طریقِ Store به آخرین نسخه بروز کرده بودیم، به دلیلی مجبور شدیم ویندوز را به نسخه‌ی چند روز پیش از آن Restore کنیم. اما در کمالِ تعجب پس از بازگشت به ویندوزِ قبلی دیدیم بازی که بر روی درایوِ دیگری نصب و قبلا به روز رسانی شده، دیگر اجرا نمی‌شود. پس از تلاش از طریقِ آپدیت در ویندوز استور هم در کمالِ تعجب دیدیم که ویندوز استور فایل‌های جدیدِ بازی را درست تشخیص نداده و تمامِ محتوای فولدرِ بازی را هم پاک کرده و قصد دارد دوباره کلِ محتوای بازی را از ابتدا دانلود کند! به همین جهت اکیدا توصیه می‌شود که همیشه نسخه‌ی پشتیبان از فایل‌های بازی در اختیار داشته باشید تا در صورتِ نیاز به روشِ دستی برگردانید.

Playground Games و Turn 10 Studios در همکاری با بخشِ سرگرمی‌های کمپانیِ مایکروسافت توانسته‌اند تجربه‌ای ناب و دلپذیر از ریسینگ را در غالبِ یک بازیِ مدرن با گیم‌پلیِ عالی و نفس گیر به طرفدارانِ این سبک عرضه کنند. هر چند که این تجربه در ابتدا در انحصارِ کنسول‌های مایکروسافت و Xbox بود، اما اکنون به لطفِ سیاست‌های مایکروسافت در بخشِ سرگرمی و بازی، با پیشرفت‌های فنی و بصریِ بیشتر در پلتفرمِ ویندوزی هم عرضه شده و گیمرهای پی‌سی هم از آن برخوردار شده‌اند.

اگر از علاقه‌مندان به بازی Forza Horizon 4 هستید، می‌توانید تمام مطالب و ویدیوهای مربوط به این بازی را در صفحه‌ی Forza Horizon 4 مشاهده کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده