نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۷

بررسی بازی Assassin's Creed Odyssey از دید سایت‌های معتبر دنیا

جدید‌ترین نسخه اسسینز کرید یا همان Assassin's Creed Odyssey، تجربه‌ای است که دوباره این سری را به روز‌های اوج بر‌می‌گرداند. با نگاهی به نمرات بازی همراه زومجی باشید. 

از همان زمان که در نسخه اول اسسینز کرید با الطائر همراه شدیم و یک بازی کاملا متفاوت را در سرزمین‌هایی چون اورشلیم تجربه کردیم، این سری نوید یک بازی خاص و بسیار دوست‌داشتنی را می‌داد. یوبی‌سافت در جریان نسخه‌های مختلف این سری، ما را با شخصیت‌های مختلفی از اتزیو محبوب گرفته تا ادوارد کنوی و سال گذشته هم بایِک همراه کرد و این فرصت را پیدا کردیم تا در بازه‌های تاریخی مختلف، به گشت و گذار در شهر‌ها بپردازیم و با استفاده از هیدن بلید، دشمنان‌مان را به ساکت‌ترین شکل ممکن از سر راه برداریم یا اینکه نه، بی‌خیال مخفی‌کاری شویم و با انواع و اقسام سلاح‌هایی که هر نسخه در اختیارمان قرار می‌داد، به دل دشمن بزنیم. Assassin's Creed با اینکه روز‌های پر فراز و نشیبی داشته، اما همیشه یک سری محبوب بوده است. Assassin's Creed Odyssey جدید‌ترین نسخه از این سری است که ۴ روز دیگر یعنی در تاریخ ۱۳ مهر منتشر می‌شود، اما امروز، نقد‌های این بازی منتشر شده‌اند و در این مطلب، نگاهی بر آن‌ها خواهیم داشت. 

Assassin's Creed Odyssey ما را به دوران یونان باستان می‌برد و با دو شخصیت الکسیوس و کساندرا همراه می‌کند که در ابتدای بازی، می‌توانید یکی از این دو را به عنوان کاراکتر اصلی انتخاب کنید. در این نسخه، یوبی‌سافت مکانیزم‌های نقش آفرینی بازی را تا حد زیادی افزایش داده و از سیستم انتخاب مهارت‌های مختلف گرفته تا مواردی مثل سیستم جدید دیالوگ‌ها را در بازی شاهد هستیم. Assassin's Creed Odyssey همچنین اثری با پایان‌های داستانی مختلف است و البته آنقدر ماموریت اصلی و فرعی هم دارد که بتواند برای ساعات طولانی، مخاطبش را سرگرم نگه دارد. جدا از این، یوبی سافت وعده داده تا به مرور زمان بسته‌های الحاقی و محتویات جذاب دیگری را هم برای این بازی منتشر کند تا طرفداران، پیش از انتشار نسخه بعدی مجموعه که در سریع‌ترین حالت در سال ۲۰۲۰ منتشر خواهد شد، بتوانند با این نسخه سرگرم شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به بررسی بازی Assassin's Creed Odyssey از دید سایت‌های معتبر دنیا، از جمله زومجی که بررسی بازی را همزمان با سایت‌های خارجی منتشر کرد،‌ داشته باشیم. 

Assassin's Creed Odyssey

  • سازنده و ناشر: یوبیسافت
  • سبک: اکشن ماجراجویی با المان‌های نقش آفرینی
  • تاریخ انتشار: ۱۳ مهر
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و پی‌سی

Assassin

زومجی: ۸۵ از ۱۰۰

ما در زومجی، از این گفتیم که Assassin's Creed Odyssey چطور نقاط قوت نسخه قبلی یعنی Origins را برداشته و با بهتر کردن آن‌ها، یک تجربه در کل جذاب‌تر و کامل‌تر را در اختیار مخاطب قرار داده است. میثم خلیل زاده در بررسی خود، مواردی مثل نبرد‌های دریایی پرجزییات، داستان غنی بازی با پایان‌های مختلف، تغییرات در سیستم مبارزات، موسیقی‌ها و حالت‌هایی مثل آرنا و کانکوئست را جزو نقاط قوت بازی عنوان کرده است و در آن طرف، مشکلاتی مثل دوربین نه‌چندان خوب و انیمیشن‌های چهره بعضا مشکل‌دار را هم از ایراد‌های بازی دانسته است. خلاصه بررسی زومجی به شرح زیر است:

یوبی‌سافت کبک توانسته با الهام از ویژگی‌های مثبت اساسینز کرید اوریجینز و اضافه کردن ویژگی انتخاب دیالوگ و تغییرات مثبت در گیم‌پلی بازی، اوریجینزی کامل‌تر،‌ بهتر و کم‌باگ‌تر را منتشر کند. اودیسی در بخش داستانی با پایان‌های مختلف، موجودات اساطیری و انواع و اقسام دشمنان شما را غافلگیر می‌کند و هرچند دوربین اعصاب خردکن و باگ‌های گاه‌ و بی‌گاه دارد، اما بی‌شک یکی از بهترین‌های اساسینز کریدهایی محسوب می‌شود که تاکنون منتشر شده است.

Assassin's Creed Odyssey

گیمزرادار: ۱۰۰ از ۱۰۰

معتبر‌ترین سایتی که تا این لحظه نمره کامل به بازی Assassin's Creed Odyssey داده، گیمزرادار است. این سایت یکی از بهترین نقاط قوت بازی را جهان بسیار بزرگ و پر‌جزییات آن می‌داند؛ جهانی که در آن، وارد یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی می‌شویم و این فرصت را داریم تا در نقاط مختلفش مشغول گشت و گذار شویم و از تنوع بالایی که در گوشه گوشه‌ی این جهان وجود دارد، لذت ببریم. گیمزرادار در ادامه، امکان انتخاب شخصیت را یکی دیگر از ویژگی‌های خوب بازی می‌داند و بر این باور است که این ویژگی، تغییری مثبت برای بازی است. البته انتخاب‌ها در Assassin's Creed Odyssey فقط به کاراکتر محدود نمی‌شوند و این بازی، در ادامه هم بارها گیمر را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که باید از بین چند گزینه موجود، یکی را انتخاب کند و این انتخاب‌ها می‌توانند تاثیر زیادی روی داستان بازی و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهند داشته باشند. مورد بعدی، این است که Odyssey از حیث ماموریت‌های فرعی هم به سطحی عالی رسیده است؛ به طوریکه بازی، در مقایسه با نسخه قبلی، ماموریت‌های فرعی به‌مراتب بهتری دارد و حتی گاهی تشخیص دادن ماموریت‌های فرعی از اصلی به کار سختی تبدیل می‌شود؛ چرا که موارد فرعی، گاهی از نظر کیفی هم‌سطح ماموریت‌های اصلی هستند. 

گیمزرادار یکی دیگر از موارد خیلی خوب Odyssey را چالش‌های همیشگی آن می‌داند؛ چالش‌هایی که به مرور در طول بازی پیش روی شما قرار می‌گیرند و روند بازی، همیشه به شکلی است که توان به‌چالش کشیدن مخاطب را دارد و روند بازی هرگز آسان و یکنواخت نمی‌شود و به مرور زمان، با چالش‌های جدیدی رو‌به‌رو می‌شوید و البته به اقتضای آن، مواردی مثل آیتم‌های ارزشمند را پیدا می‌کنید که فرصت رو‌به‌رو شدن با این چالش‌ها را به شما می‌دهند. در مجموع این سایت، اعتقاد دارد که Odyssey یکی از بهترین نسخه‌های این مجموعه و لایق نمره کامل است؛ البته با‌وجود این ادعا، گیمزرادار لودینگ‌های نسبتا طولانی بازی را هم یک ایراد برای آن می‌داند. 

Assassin’s Creed Odyssey

آی‌جی‌ان: ۹۲ از ۱۰۰

آی‌جی‌ان بازی Assassin's Creed Odyssey را یک تجربه جهان‌باز و اکشن نقش آفرینی می‌داند که در جهانی بسیار وسیع و گسترده جریان دارد؛ جهانی که هم از نظر ابعادی بسیار بزرگ است و هم اینکه از نظر جزییات عالی ظاهر می‌شود و این، یکی از عواملی است که باعث می‌شود تا Odyssey، جهشی بزرگ نسبت به نسخه‌های قبلی مجموعه و بهترین بازی این سری تا به امروز باشد. البته به‌اعتقاد این سایت، بازی یک سری باگ هم دارد؛ مواردی مثل هماهنگ نبودن صدا‌ها در برخی قسمت‌ها یا گاهی دیر لود شدن بافت‌ها. البته بازی یک سری باگ‌های مهم‌تر هم دارد و مثلا، گاهی پس از اینکه شخصیت شما کشته می‌شود و بازی را مجددا بارگذاری می‌کنید، متوجه خواهید شد حیوانی که قبلا رام کرده بودید، دوباره وحشی شده است! با این حال این باگ‌ها نمی‌توانند تاثیر منفی زیادی روی تجربه بازیکن از بازی داشته باشند. 

آی‌جی‌ان یکی دیگر از ویژگی‌های خوب بازی را، آزادی‌عمل بالای آن در زمینه کاراکتر‌ها می‌داند؛ به طوریکه بازی، این اجازه را به بازیکن می‌دهد تا از طریق تصمیم‌هایش، شخصیتش را به شکلی که می‌خواهد شکل بدهد و این ویژگی، یکی از مواردی است که در Odyssey شاهد آن هستیم و پیش از این، کم‌تر چنین آزادی‌عمل‌هایی در سری اسسینز کرید به بازیکنان داده می‌شد. این سایت همچنین اشاره‌ای هم به سیستم مبارزات بازی داشته است؛ جایی که Odyssey، سیستم مبارزاتی معرفی‌شده در نسخه سال گذشته را بهبود بخشیده است و در آن، شاهد حرکات ترکیبی با استفاده از ضربات ضعیف و قوی هستیم. همچنین وجود مهارت‌های مختلف هم مورد دیگری است که تنوع خوبی به گیم‌پلی بازی و مبارزات آن می‌بخشد و در مجموع، شاهد مبارزات لذت‌بخشی هستیم و کشتن دشمنان جذابیت خاص خود را دارد و همچنین سلاح‌ها هم تنوع خوبی دارند و هر کدام حس و حال منحصر‌به‌فردی ارائه می‌دهند. 

با‌اینکه ارتقای کاراکتر در سطوح بالاتر کمی کُند می‌شود، اما در مجموع آی‌جی‌ان سیستم ارتقای نسبتا متفاوت بازی را خوب می‌داند و بر این باور است که Odyssey، همیشه پاداش‌هایی به بازیکنان می‌دهد تا به خاطر آن‌ها هم که شده، گیمر به تجربه بازی ترغیب شود. در مجموع، این سایت بر این باور است که Odyssey علی‌رغم داشتن یک سری مشکلات جزئی، تجربه‌ای با جهان بسیار بزرگ و غنی، گیم‌پلی درگیر‌کننده و ویژگی‌های مثبت دیگر است که تجربه کردن آن برای همه طرفداران مجموعه ضروری است. 

Assassin’s Creed Odyssey

گیم‌اسپات: ۸۰ از ۱۰۰

آخرین سایتی که نگاه نسبتا مفصلی به بررسی آن خواهیم داشت، گیم اسپات است که نمره ۸ از ۱۰ را برای بازی در‌نظر گرفته است. یکی از موارد اشاره‌شده در بررسی این سایت، داستان بازی است؛ جایی که گیم‌اسپات، بر این باور است که بازی با داشتن ۹ پایان مختلف، داستانی تدارک دیده است که در آن، تصمیم‌گیری‌ها اهمیت زیادی در پیشبرد بازی دارند و همین مساله هم باعث می‌شود تا هر بازیکن، تجربه منحصر‌به‌فرد خودش را از بازی داشته باشد و آنچه که تجربه می‌کند، متفاوت از تجربه سایر بازیکنان از بازی باشد. گیم‌اسپات همچنین در ادامه، به دنیای بازی اشاره کرده است؛ دنیایی بزرگ که گشت و گذار در آن، بسیار لذت‌بخش و جذاب است و از آن طرف، این سایت یونان را محیطی بسیار مناسب برای جدید‌ترین نسخه از اسسینز کرید معرفی و اعلام کرده است که در بازی، شاهد یک یونان بسیار زیبا، رنگارنگ و پر‌جزییات هستیم که سازندگان به بهترین شکل توانسته‌اند جنبه‌های مختلف آن را شبیه‌سازی کنند. 

ماموریت‌های اصلی و فرعی Odyssey موردی هستند که خیلی از سایت‌های معتبر دنیا، از کیفیت بالای آن‌ها گفته‌اند و خب گیم‌اسپات هم یکی از همین سایت‌ها است و اعتقاد دارد که بازی، شامل یک سری ماموریت‌های اصلی و فرعی بسیار جذاب می‌شود که در آن‌ها، فرصت تعامل داشتن با یک سری از شخصیت‌های تاریخی مشهور را هم به‌دست می‌آوریم. با این حال گیم‌اسپات، مشکلاتی را هم برای بازی ذکر کرده است که باعث می‌شوند Odyssey نتواند به پتانسیل واقعی‌اش دست پیدا کند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات بازی، ریتم نسبتا کُند بازی است که باعث می‌شود گاهی دنبال کردن داستان اصلی این اثر، کاری بیش از حد نیاز طولانی و خسته‌کننده باشد. از آن طرف برخی مکانیزم‌های گیم‌پلی بازی مثل سیستم Faction‌ها (حزب‌ها) هم عملکرد خیلی خوبی ندارند و اینطور به نظر می‌رسد که انگار هنوز کاملا آماده نیستند. 

Assassin’s Creed Odyssey

اما پس از مرور نسبتا مفصل بررسی‌های چند سایت، در ادامه نگاهی هم به خلاصه نقد برخی سایت‌های دیگر خواهیم داشت:

یو‌اِس گیمر: ۹۰ از ۱۰۰

Odyssey با الهام گرفتن از مواردی که اولین بار در نسخه قبلی یعنی Origins معرفی شده بودند، یک تجربه کامل‌تر شده است و المان‌های نقش آفرینی بازی در کنار نبرد‌های دریایی جذاب هم که قبلا مشابه آن‌ها را در نسخه Black Flag دیده بودیم، باعث می‌شوند تا تجربه بازی بیش از پیش بهتر شود. تصمیم‌گیری‌ها تاثیر زیادی در نسخه Odyssey دارند و امکان انتخاب کاراکتر از بین الکسیوس یا کساندرا هم یکی دیگر از ویژگی‌های خوب بازی است. با اینکه همه‌چیز در این نسخه بی‌نقص و عالی نیست و مواردی مثل تربیت نیرو یا نبرد‌های حالت کانکوئست جای کار بیش‌تری دارند، اما در مجموع این نسخه یک قدم رو به جلو برای سری است. 

گیم اینفورمر: ۸۳ از ۱۰۰

سازندگان در Assassin’s Creed Odyssey سعی کرده‌اند تا یک سری خلاقیت‌های جدید را با ویژگی‌های آشنای مجموعه ترکیب کنند و با اینکه در این راه اجرای بی‌نقصی نداشته‌اند، اما باز هم شاهد تعادل خوبی در بخش‌های مختلف بازی هستیم؛ برای مثال، داستان بازی درگیر‌کننده است و گشت و گذار در محیط هم تجربه‌ای مفرح ارائه می‌دهد. مبارزات بازی، جذابیت خاص خودشان را دارند و پیدا کردن یک آیتم ارزشمند هم می‌تواند اتفاق بسیار خوبی در بازی باشد. در مجموع فرمول کلی بازی، برای اینکه Assassin’s Creed Odyssey را به تجربه‌ای موفق تبدیل کند کافی است، اما خب کیفیت بازی به شکلی هم نیست که بتوانیم آن را یک شاهکار بدانیم. 

ویدیو گیمر: ۸۰ از ۱۰۰

Assassin's Creed Odyssey بهترین و بلندپروازانه‌ترین نسخه از سری اسسینز کرید است و با داستان غنی، مکانیزم‌های نقش آفرینی مناسب و محتویات زیاد، می‌تواند برای مدت زمانی طولانی شما را درگیر خود کند. 

هاردکور گیمر: ۷۰ از ۱۰۰

Assassin’s Creed Odyssey یک بازی بی‌نقص نیست و مخصوصا مشکلات فنی آن، بسیار آزاردهنده هستند. با این حال بازی ویژگی‌های مثبتی هم دارد که باعث می‌شوند تجربه کردن این اثر لذت‌بخش باشد. البته شاید برخی طرفداران قدیمی مجموعه، از حجم زیاد تغییراتی که روی فرمول‌های کلی این سری اعمال شده‌اند، راضی نباشند، ولی در کل، بازی ارزش تجربه کردن را دارد. 

نمره های بازی Assassin’s Creed Odyssey

نمره های بازی Assassin’s Creed Odyssey

در مجموع، می‌توان گفت که بازی Assassin's Creed Odyssey، بدون شک نسخه‌ای موفق در این مجموعه دوست‌داشتنی است و جدا از آن، تجربه‌ای جهان‌باز با المان‌های نقش آفرینی به‌حساب می‌آید و اگر طرفدار قدیمی این سری باشید یا اینکه کلا به بازی‌های این سبک علاقه داشته باشید، تجربه این اثر می‌تواند برای‌تان لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد. نظرات خود را در مورد نمره‌های بازی با زومجی به اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده