نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۴

توبین بل از تفاوت سری فیلم اره با آثار ترسناک دیگر می‌گوید

توبین بل، بازیگر نقش شخصیت جیگساو در سری فیلم اره (Saw) در مصاحبه اخیر خود توضیح داد که چه چیزی این مجموعه را نسبت به آثار ترسناک دیگر متمایز می‌کند.

با اینکه تا به امروز هشت قسمت در سری فیلم Saw (اره) اکران شده که آخرین قسمت آن هم سال ۲۰۱۷ روی پرده سینماها رفت، اما طرفداران پر و پا قرص این مجموعه فیلم ترسناک هنوز هم خواهان قسمت‌های بیشتری هستند. توبین بل، بازیگر محبوب نقش شخصیت اصلی داستان یعنی جیگساو، در تمامی قسمت‌های این مجموعه حضور داشت؛ در صورتی که از لحاظ فنی، این شخصیت در قسمت سوم «مرده است». در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، توبین بل در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد که در هر یک از قسمت‌های این مجموعه و خط داستانی‌ای که دنبال می‌کرد، یک طبیعت غیرقابل پیشبینی وجود داشت که همین موضوع بسیار مهم باعث شده این مجموعه نسبت به آثار ترسناک طولانی مدت دیگر بسیار متفاوت باشد. بل در مصاحبه خود با سایت خبری ComicBook.com این حرف‌ها را درباره سری فیلم اره مطرح کرد:

یکی از موارد بسیار مهمی که درباره سری فیلم اره وجود دارد این است که حتما لزومی ندارد آن چیزی که شما در لحظه تماشا می‌کنید، همان چیزی باشد که از آن متوجه می‌شوید. ممکن است شما در حال تماشای صحنه به‌خصوصی باشید که فکر کنید مربوط به همان برهه زمانی است، اما بعد از آن متوجه می‌شوید که آن صحنه مربوط به قسمت اول است. در حین تماشای فیلم یک مرتبه شما شاهد صحنه‌ای هستید که یک مرد مرده روی زمین افتاده است؛ او آنجاست، او دقیقا همانجا افتاده است، همه او را می‌بینند و بعد متوجه می‌شوید که اصلا مربوط به آن خط داستانی نبوده است. من فکر می‌کنم سازندگان این مجموعه اثر، خیلی برای کار خود، صحنه‌های تقریبا نامربوط به خط داستانی اصلی و موضوعات شوکه‌کننده ارزش قائل هستند. به نظر من همین خصیصه درباره سری فیلم اره است که می‌تواند این مجموعه را نسبت به مجموعه‌های ترسناک طولانی مدت دیگر متمایز کند؛ اینکه موضوعات مختلف و المان‌هایی که در فیلم به کار می‌رود داستان را از روش‌های مختلف کمی پیچیده و اغلب اوقات شگفت‌انگیز می‌کند.

همانطور که در ابتدای بحث به آن اشاره شد، توبین بل در تمامی هشت قسمت این مجموعه حضور داشته و نقش شخصیت اصلی داستان یعنی جاناتان کرامر را که به «جیگساو کیلر» هم معروف شده، ایفا کرده است.

مفاهیم پیچیده و سبک‌های فلسفی که در اغلب صحنه‌های سری فیلم اره به کار رفته باعث می‌شود مردم درباره خودشان و اینکه چگونه با زندگی خودشان ارتباط برقرار می‌کنند، کمی فکر کنند

جیگساو شخصیتی است که قربانیان خود را در شرایط سخت و پیچیده‌ای قرار می‌دهد که آنها به واسطه این شرایط، یا باید مرگ را به هر چیزی ترجیح دهند یا باید یکی از اعضای بدنشان را قربانی کنند تا بتوانند زنده بمانند. از آنجایی که ما در قسمت سوم شاهد مرگ او بودیم، در قسمت‌های بعدی این مجموعه، یک قاتل دیگر پا جای پای او گذاشته و راه او را ادامه داده است؛ جالب است که هر کدام از آن قاتلان هم به نحوی با خود کرامر در ارتباط بوده‌اند. در ادامه این مصاحبه، توبین بل درباره شخصیت جاناتان کرامر و اینکه چگونه هر قسمت از این مجموعه گذشته کاراکتر اصلی را مورد بررسی قرار می‌داد، صحبت کرد:

خودم به‌شخصه وقتی به کارهایی که با این شخصیت انجام داده‌ام فکر می‌کنم، واقعا لذت می‌برم. آیا فکر می‌کنید که من برخی اوقات چیزهایی غیرضروری و اضافی را اضافه می‌کردم تا شاید فرصتی پیش بیاید و به واسطه داستان فیلم، بیشتر از قبل گذشته جاناتان بررسی شود؟ بله، درست فکر کردید. همچنین فکر می‌کنم که نویسنده‌های زیادی که در این پروژه حضور داشتند و تهیه‌کنندگان این اثر، همگی با من هم‌عقیده بودند و علاقه زیادی به نمایش گذشته کرامر داشتند. چیزی که در این میان به عقیده من خیلی جالب به نظر می‌رسد این است که تمام افرادی که در ساخت این سری فیلم سهیم هستند، چقدر آرام و ملایم مسیر هر قسمت را مشخص می‌کنند. همچنین فریم‌هایی که از زمان‌های مختلف هستند هم برای من خیلی جالب است که در فیلم Jigsaw (جیگساو) هم خیلی به کار رفته است؛ شما با تماشای یک صحنه فکر می‌کنید فقط در یک برهه زمانی به‌خصوص هستید، ولی مدتی بعد متوجه می‌شوید که در واقع در چند برهه زمانی قرار دارید. 

Jigsaw

خط زمانی‌های مختلف و متنوع تنها عنصر هیجان‌انگیزی نیست که در این سری فیلم وجود دارد. برخی اوقات با تماشای فیلم متوجه می‌شوید که داستان هرچه بیشتر به سمت جلو حرکت می‌کند، سبک‌های فلسفی بزرگ‌تری را درباره قربانی کردن و درک کردن اینکه زندگی یک فرد دیگر چه شکلی دارد، مورد بررسی قرار می‌دهد. در پایان این مصاحبه، توبین بل حرف‌های پایانی خود را اینگونه بیان کرد:

من فکر می‌کنم این فیلم و داستانی که بازگو می‌کند، باعث می‌شود مردم کمی به فکر فرو بروند. حتی فکر می‌کنم برخی از مفاهیمی که در آن به کار رفته شده خیلی قانع‌کننده بوده و باعث می‌شود مردم درباره خودشان و اینکه چگونه با زندگی خودشان ارتباط برقرار می‌کنند، کمی فکر کنند. اینگونه مسائل، مواردی است که مردم در اغلب موارد با من درباره‌شان صحبت می‌کنند. به همین دلیل، ساخت و ایفای نقش در قسمت‌های مختلف این مجموعه یک نوع پاداش برای من محسوب می‌شود؛ زیرا باعث می‌شود مردم درباره خود و زندگیشان فکر کنند.


منبع ComicBook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده