نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۱

انصراف کیسی افلک از حضور در مراسم اسکار 2018

کیسی افلک که برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال گذشته بود و بنا به رسمی قدیمی در هالیوود، جایزه بهترین بازیگر زن امسال را او باید اهدا می‌کرد، در مراسم امسال شرکت نخواهد کرد.

کیسی افلک به‌صورت رسمی از حضور در مراسم اسکار 2018 به‌عنوان یکی از مجریان اهداکننده جایزه، انصراف داد. وی قرار بود جایزه بهترین بازیگر زن امسال را اهدا کند. چندی پیش بسیاری از کاربران اینترنتی، با امضای طوماری آنلاین خواستار جلوگیری از حضور کیسی افلک در مراسم اسکار شده بودند.

سال گذشته نیز با نامزد شدن کیسی افلک برای بازی در فیلم Manchester by the Sea (منچستر کنار دریا)، جنجال زیادی به پا شد، ولی اعضای آکادمی بدون توجه به این جار و جنجال‌ها و با توجه به بازی فوق‌العاده کیسی افلک در آن فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد را به او دادند و وی نه‌‌تنها در مراسم حضور یافت، که جایزه را نیز با خود به خانه برد. مطابق قانون نانوشته هر ساله مراسم اسکار، عرف این است که بهترین بازیگر مرد مراسم اسکار سال گذشته، اهدای جایزه به بهترین بازیگر زن سال آینده را بر عهده داشته باشد و البته در مورد بهترین بازیگر زن سال گذشته نیز چنین است. با توجه به اخباری که پیرامون این بازیگر آمریکایی به بیرون درز کرده بود، بسیاری از کاربران اینترنتی و فعالان سینما روی نام کیسی افلک حساس شدند و در نهایت نیز گویا فشارهای این افراد نتیجه داده است و کیسی افلک را وادار به انصراف از حضور در مراسم اسکار کرده است. طبق گزارش سایت دِدلاین، کیسی افلک رسم قدیمی سینمای هالیوود را کنار گذاشته و ترجیح داده است با عدم حضور خود حساسیت‌ها را کمتر کند و ابتدا از جار و جنجال‌های ایجاد شده مبرا شود و بعد در چنین مراسمی حضور پیدا کند.

در چند ماه اخیر به دفعات خبرهایی راجع به رفتار ناشایست و غیراخلاقی بعضی بازیگران، کارگردانان و تهیه‌کنندگان مشغول در سینمای هالیوود به بیرون درز پیدا کرده است. بعد از اینکه نزدیک به چهل زن، هاروی واینستین، رئیس کمپانی فیلمسازی واینستین را به رفتار غیراخلاقی متهم کردند، گویا تازه پرده کنار رفته است و رفتارهای زننده برخی از دیگر افراد معروف بدنه سینمای هالیوود نیز در حال برملا شدن است. بعد از رسوایی هاروی واینستین، نوبت به آشکار شدن رفتارهای مشابه برادرش، باب واینستین رسید. در واقع بعد از مطرح شدن نام این دو برادر بود که زنان کمی جرئت پیدا کردند و تصمیم درست را گرفتند که از این ناهنجاری‌های نفرت‌انگیز پرده بردارند. تایلر گراشام از دیگر متهمان رسوایی‌های اخیر است و اگر بخواهیم به نام‌های مطرح اشاره داشته باشیم باید به جیمز توبک، نویسنده و کارگردان آمریکایی، برت رتنر، کارگردان و تهیه‌کننده، اندی دیک، جرمی پیون و متأسفانه بازیگران تکرارنشدنی سینمای هالیوود همچون کوین اسپیسی، سیلوستر استالونه، داستین هافمن، استیون سیگال و بسیاری نام‌های دیگر در حوزه رسانه و سیاست اشاره داشته باشیم. هر کدام از این افراد به بدرفتاری و انجام حرکات خارج از عرف در حوزه کاری خود متهم شده‌اند. در مجموع کیسی افلک تصمیم هوشمندانه‌ای گرفته است و حضور پیدا نکردن در مراسم اسکار خیلی بهتر از حضور توأمان با تحقیر و داستان‌های بعد از آن است.

Affleck

دو نفری که از کیسی افلک شکایت کرده‌اند یکی ماگدالنا گورکا، فیلمبردار و دیگری آماندا وایت، تهیه‌کننده سینما هستند. این دو گفته‌اند که کیسی افلک در جریان فیلمبرداری فیلم I’m Not There به آن‌‌ها حمله‌ور شده است و رفتاری غیرطبیعی داشته است. هر دو نفر علیه کیسی افلک اقامه دعوی کردند. آن‌ها مدعی بودند پس از رد خواسته کیسی افلک، این بازیگر شروع به فحاشی به آن‌ها کرده و رفتاری خشونت‌آمیز و غیرقابل کنترل داشته و پیامک‌های توهین‌آمیز برایشان ارسال می‌کرده است و موارد دیگر که قابل بیان در این مطلب نیست. پرونده کیسی افلک در سال ۲۰۱۰ به دادگاه کشیده شد و با جریمه مالی پایان‌یافته تلقی می‌شد، ولی گویا برنده شدن جایزه اسکار و دوباره مطرح شدن نام کیسی افلک همزمان با داستان‌های واینستین و دوستانش، دوباره پروندهٔ قدیمی و تقریباً بسته‌شده افلک را باز کرده است و گویا وی برای یک جرم باید دو مرتبه مجازات شود!

تصمیم هوشمندانه کیسی افلک هم به نفع خود او می‌شود و هم بازیگری که قرار بود جایزه را از وی دریافت کند. هر بازیگری برندهٔ این جایزه می‌شد، حضور کیسی افلک و داستان‌های ایجادشده برای وی، سایه‌ای سنگین بر بازیگر برنده جایزه بهترین بازیگر زن می‌انداخت

مراسم اسکار امسال مطمئناً متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود و همین اخبار مرتبط با رفتار ناشایست و غیراخلاقی برخی افراد که در سال گذشته فاش شد، سوژه‌های زیادی را دست مجریان خواهد داد و احتمالاً باید شاهد طعنه‌های فراوانی از سوی آن‌ها به متهمان باشیم. بسیاری از بازیگران زن به جنبش MeToo پیوسته‌اند؛ افراد این جنبش خواستار بیان بدون ترس و آشکار چنین اتفاقاتی از سوی زنان بوده و امیدوار هستند رفتارهای ناشایست برخی از مردان، نه فقط در حوزه سینما و تلویزیون، بلکه تمام بخش‌های جامعه، کم و در بهترین حالت اصلاح شود.

تصمیم هوشمندانه کیسی افلک هم به نفع خود او می‌شود و هم بازیگری که قرار بود جایزه را از وی دریافت کند. هر بازیگری برندهٔ این جایزه می‌شد، حضور کیسی افلک و داستان‌های ایجادشده برای وی، سایه‌ای سنگین بر بازیگر برنده جایزه بهترین بازیگر زن می‌انداخت. از آنجایی که خود بهتر می‌دانیم در شبکه‌های اجتماعی اوضاع چگونه است، احتمالاً بعد از مراسم نامی که بیشتر در یادها می‌ماند کیسی افلک بود تا برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن! گویا شخص کیسی افلک نیز دلیل اصلی عدم حضور خود را همین موضوع عنوان کرده است و نمی‌خواست نام او، بهترین لحظه برنده جایزه اسکار را خراب کند.

کیسی افلک با بازی در فیلم Manchester by the Sea کنت لونرگان، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتادونهمین مراسم سالیانه اسکار شد. کیسی افلک برای همین فیلم برنده جایزه گلدن گلوب بازیگر نقش اصلی مرد و جایزه بفتا بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. وی همچنین در سال ۲۰۰۷ برای نقش‌آفرینی فوق‌العاده خود در نقش رابرت فورد در فیلم بسیار تحسین‌برانگیز The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل)، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

گفتنی است نودمین دوره مراسم جوایز اسکار در تاریخ ۴ مارس ۲۰۱۸ (۱۳ اسفند) برگزار خواهد شد. چند روز پیش نیز لیست کامل نامزد‌های اسکار ۲۰۱۸ اعلام شد و در خبری بدین موضوع پرداختیم. 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده