Absolver یک بازی مبارزه‌ای سرگرم‌کننده است که البته مشکلاتی هم دارد. با بررسی بازی همراه زومجی باشید. 

امسال بازی‌های مبارزه‌ای مختلفی منتشر شده‌اند که اکثرا کیفیت خوبی هم داشته‌اند. بازی‌هایی مثل Injustice 2 یا Tekken 7 که یک بازی مبارزه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده بودند. با این حال اخیرا یک بازی مبارزه‌ای دیگر با نام Absolver منتشر شده که البته با بازی‌هایی که نام بردیم، تفاوت زیادی دارد. چرا که در Absolver قرار نیست که از بین چند کاراکتر مختلف یکی را انتخاب کرده و سپس وارد یک میدان مبارزه شوید. Absolver در اصل یک بازی جهان‌باز است که شما را وارد دنیای نسبتا بزرگی می‌کند و در آن باید برای اثبات توانایی‌های خودتان، با استفاده از فنون رزمی با دشمنان‌تان مبارزه کنید. 

به طور دقیق‌تر، داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که کاراکتر اصلی بازی که می‌توانید با گزینه‌های محدودی ظاهر کلی وی را شخصی‌سازی کنید، دوره آموزشی خود را پشت سر گذاشته و یک ماسک دریافت می‌کند؛ ماسکی که پس از زدن آن به صورت‌تان، وارد جهان Adal می‌شود و حال وظیفه شما این است که توانایی‌های خودتان در فنون رزمی را اثبات کرده و به یک Absolver تبدیل شوید. به شخصه قبل از انتشار بازی Absolver، انتظار نسبتا زیادی از داستان بازی داشتم. چرا که وقتی داستانی به این شکل آغاز می‌شود و علاوه بر آن سازندگان جهانی نسبتا بزرگ برای بازی خلق می‌کنند، انتظار می‌رود که بتوانند در آن داستان خوبی را روایت کنند. اما اگر بگوییم که بازی فاقد داستان است، اشتباه نگفته‌ایم. در اصل هدف شما در بازی فقط این است چند دشمن را که روی نقشه مشخص هستند شکست بدهید و پس از آن به بالاترین نقطه برج رسیده و با کشتن باس نهایی بازی، به یک Absolver تبدیل شوید و داستان بازی هرگز به چیزی فراتر از این تبدیل نمی‌شود.

بررسی بازی Absolver

بازی روندی شبیه به فیلم بازی مرگ بروس لی دارد که در آن باید چند نفر را بکشید تا بتوانید به آخرین باس بازی برسید

بازی در اصل یادآور برخی از فیلم‌های بروسلی است که وی در آن‌ها باید چند نفر را شکست می‌داد و در نهایت هم شخصیت منفی اصلی فیلم را شکست می‌داد. البته در Absolver خبری از شخصیت منفی و مثبت نیست و کلا چیزی به اسم شخصیت‌پردازی از بازی معنا ندارد و به قول یکی از باس‌های بازی، کاراکترهای این جهان و این بازی، هیچ انگیزه عمیق و خاص یا دشمنی با یکدیگر نداشته و هدف‌شان فقط این است که توانایی‌های خودشان را اثبات کنند و به یک Absolver تبدیل شوند. البته با در نظر داشتن اینکه Absolver در اصل یک بازی مبارزه‌ای است، می‌توان از مشکل نبود داستان تا حدودی چشم‌پوشی کرد اما مشکلی که این وسط وجود دارد و نمی‌توان هم بی‌خیال آن شد، این است که نبود داستان تا حدودی باعث شده تا روند بازی تکراری شود؛ چرا که درست است مبارزات بازی شدیدا لذت‌بخش هستند و در ادامه مفصل به آن خواهیم پرداخت، اما روند کلی بازی، بسیار ساده و سرراست است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند باس را شکست دهید تا درب برج باز شود و پس از آن آخرین باس را هم شکست دهید و به یک Absolver تبدیل شوید و تمام. این در حالی است اگر بازی داستان بهتری داشت یا حداقل شخصیت اصلی به شکلی بود که می‌شد ارتباط بهتری با وی برقرار کرد، دنبال کردن ماجراجویی‌های وی هم لذت بیش‌تری برای مخاطب داشت.

بررسی بازی Absolver

با توضیحاتی که تا به اینجا داده‌ام، شاید این حس را داشته باشید که با بازی ضعیفی رو‌به‌رو هستیم و خب باید اعتراف کنم که Absolver کاملا پتانسیل تبدیل شدن به بازی ضعیفی را داشت. با این حال عاملی وجود دارد که بازی را از تبدیل شدن به اثری ضعیف و سقوط در پرتگاه نجات می‌دهد و آن هم سیستم مبارزات عالی و شدیدا سرگرم‌کننده بازی است. شاید آن عطش مبارزه کردن در درون همه ما وجود داشته باشد و به همین دلیل هم بازی‌های مبارزه‌ای تا این حد طرفدار دارند و خب Absolver بازی‌ای است که به بهترین شکل این عطش را سیراب می‌کند. همین هم باعث شده تا هر بار که موفق به شکست دادن یک دشمن در بازی می‌شوید، بدون لحظه‌ای شک و تردید به سراغ حریف بعدی بروید و این چرخه می‌تواند ساعت‌ها ادامه داشته باشد. دلیل اصلی این موضوع هم این است که مبارزه‌های بازی، واقعا لذت‌بخش و تا حدود زیادی شبیه به واقعیت هستند. از طرف دیگر، عامل بسیار مهمی که در مبارزات بازی وجود دارد، این است که صرفا زدن سریع یا پشت سر هم چند دکمه، تضمین‌کننده موفقیت شما نیست و چه بسا بتواند باعث مرگ سریع‌تر شما هم بشود! سازندگان بازی در استودیو اسلوکلپ، سیستم مبارزاتی برای آن طراحی کرده‌اند که اولا اجازه می‌دهد هر فردی سبک مبارزه‌ای خاص خودش را داشته باشد و ثانیا باعث می‌شود تا مجبور باشید برای هر مبارزه‌ای، حتی مبارزه با ساده‌ترین دشمنان بازی، هم با فکر و برنامه جلو بروید. بازی را شاید از این نظر بتوان با سری دارک سولز مقایسه کرد که در آن هم خبری از اکشن‌های هک اند اسلش سریع نبود و تنها استراتژی درست می‌توانست تضمین‌کننده موفقیت شما باشد.

بررسی بازی Absolver

فقط بودن سیستم شخصی‌سازی حرکات در بازی مهم نیست بلکه مهم پیاده‌سازی درست این سیستم است

اما برای شرح دلیل خوب بودن سیستم مبارزات بازی، باید کمی بیش‌تر راجع به آن توضیح بدهم. در بازی کلا دو کلید برای ضربه زدن داریم؛ یکی کلید ضربات معمولی و دیگری کلید ضربات مخصوص. شاید در ابتدا به نظر برسد که خب یک بازی فقط با دو کلید برای ضربه زدن، نمی‌تواند پیچیده باشد و حق هم با شما است ولی خب در Absolver از این دو کلید به شکلی خلاقانه استفاده شده که باعث می‌شود این مشکل به وجود نیاید. چون زمانی که شما روی حریف قفل می‌کنید و وارد حالت مبارزه می‌شوید، در پایین صفحه یک دایره دیده می‌شود که چهار گارد یا حالت ایستادن مختلف را در آن می‌توان انتخاب کرد. حال با رفتن به هریک از این حالت‌ها، می‌توانید با همان دو کلیدی که اشاره کردیم ضربات مختلفی به دشمن وارد کنید. پس اولین مساله‌ای که به ضربه‌ها تنوع می‌بخشد، امکان انتخاب گارد‌های مختلف است. اما این پایان کار هم نیست و Absolver برای تنوع‌بخشی به گیم‌پلی‌اش، پا را از این هم فراتر گذاشته است. به مرور زمان و پیشروی در بازی و مبارزه کردن با دشمنان مختلف، حرکات جدیدی را از آن‌ها یاد خواهید گرفت. حرکاتی شامل ضربات مختلف پا و مشت. سپس می‌توانید به قسمتی از بازی که در حالت Meditation در دسترس قرار می‌گیرد بروید و از آن‌جا، ضربات شخصیت‌تان را تغییر داده و شخصی‌سازی کنید. برای مثال می‌توانید تنظیم کنید که با زدن یک بار مربع در این گارد خاص فلان ضربه مشت زده شود و با دو بار زدن مربع هم یک ضربه دیگر پشت سر ضربه قبلی زده شود. همچنین می‌توانید ضربه مخصوص همان گارد را هم تغییر بدهید و کاملا با توجه به سلیقه خودتان، این ضربات را شخصی‌سازی کنید.

 

قابلیت شخصی‌سازی ضربه‌ها، تنوع فوق‌العاده‌ای به مبارزه‌های بازی داده و باعث شده تا هر مبارزی، با سیستمی خاص و غیرقابل پیش‌بینی مبارزه کند. چرا که شما اولا انواع و اقسام ضربه‌ها را در طول بازی یاد خواهید گرفت و ثانیا می‌توانید به سلیقه خودتان آن‌ها را پشت سر هم بچینید و کمبو‌های‌تان را تنظیم کنید. مثلا می‌توانید برای یک حالت گارد فقط ضربه‌های متنوع مشت را در نظر بگیرید و برای گارد دیگر فقط ضربه‌های پا را تنظیم کنید و برای گارد سوم و چهارم هم ترکیبی از ضربات مشت و پا را بچینید و به سبک کاملا دلخواه خودتان مبارزه کنید. درست است که شکست دادن دشمنان در ابتدای بازی هم لذت‌بخش است، اما لذت واقعی را زمانی درک خواهید کرد که بتوانید دشمنان را با ضرباتی که خودتان چینش آن‌ها را انتخاب کرده‌اید، شکست بدهید. در کل باید سازندگان بازی را برای خلق چنین سیستم مبارزاتی غنی و عالی‌ای، تحسین کرد و این موضوع اصلی‌ترین مساله‌ای است که Absolver را از یک سقوط نجات داده و به بازی شدیدا سرگرم‌کننده‌ای تبدیل می‌کند. 

حال که با سیستم مبارزات پیچیده بازی آشنا شدیم، شاید اینچنین به نظر برسد که Absolver بازی پیچیده و سختی است. خب این نظریه تا حدودی درست است و حتی معمولی‌ترین مبارزه‌های بازی هم پتانسیل به چالش کشیدن کاربر را دارند و می‌توانند در صورت انجام دادن حرکتی اشتباه، کاملا وی را دچار مشکل کنند. اما یکی دیگر از نقاط قوت بازی Absolver، داشتن منحنی یادگیری بسیار عالی است. به این صورت که اولا یاد گرفتن اصول اولیه بازی مثل ضربه زدن، دفاع کردن و جاخالی دادن، کار ساده‌ای است ولی حرفه‌ای شدن در آن‌ها، موردی است که برای آن نیاز به زمان خواهد داشت. همین مساله هم باعث می‌شود تا در طول بازی، یک نوع پیشرفت واقعی را حس کنید. منظورم از پیشرفت این نیست که فقط کاراکترتان را ارتقا بدهید، بلکه خود شما به عنوان یک گیمر که در بازی نقش یک مبارز را ایفا می‌کند، پیشرفت خواهید کرد. مثلا به شخصه در اوایل بازی صرفا حالتی دفاعی در مبارزات می‌گرفتم و همین هم باعث می‌شد تا انرژی شخصیتم تمام شود و در نتیجه انرژی کافی برای ضربه زدن  نداشته باشد. اما به مرور زمان یاد گرفتم که باید از جاخالی دادن هم به موقع استفاده کنم. این مساله در رابطه با حمله کردن هم صدق می‌کند و به مرور یاد خواهید گرفت که کدام یک از حملات‌تان در چه شرایطی بیش‌تر به دردتان می‌خوردند.

بررسی بازی Absolver

روند بازی به شکلی است که پس از مدتی، خودتان هم به مبارز بهتری تبدیل می‌شوید و می‌دانید که در چه جایی باید چه حرکتی را انجام دهید

با این حال درست است که به مرور زمان در بازی قوی‌تر شده و به مبارز بهتری تبدیل می‌شوید، اما بازی هرگز به تجربه‌ای ساده تبدیل نمی‌شود و دشمنان همیشه قدرت به چالش کشیدن شما را در بازی دارند. این مساله مخصوصا اگر به سراغ دیگر گیمر‌ها بروید، بیش‌تر هم خودش را نشان می‌دهد و عاملی است که تا حدودی باعث می‌شود که پس از تمام کردن بخش داستانی کوتاه بازی، انگیزه کافی برای بازی کردن آن را داشته و بخواهید که قدرت‌تان را به رخ دیگر گیمر‌ها بکشید. البته با وجود تمام این تعریف و تمجید‌ها، Absolver در زمینه مبارزات مشکلاتی، هرچند جزئی و ریز، دارد. یکی از این مشکلات وجود اسلحه در بازی است. سازندگان این کار را برای تنوع بخشیدن به بازی انجام داده‌اند اما بعدا به این نتیجه رسیده‌اند که اگر اسلحه‌ها قوی باشند، تعادل بازی به هم خواهد خورد و در نتیجه در مبارزه با اکثر دشمنان، ضرباتی که با اسلحه یا بدون اسلحه به وی وارد می‌کنید، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و همین باعث می‌شود تا به این نتیجه برسیم که ای کاش کلا چیزی به نام سلاح شامل شمشیر یا یک نوع پنجه مخصوص اصلا در بازی وجود نداشتند. یکی دیگر از مشکلاتی که در مبارزات بازی به چشم می‌آید، بحث زاویه دوربین است. این مساله مخصوصا وقتی که به یک دیوار نزدیک می‌شوید،  خودش را نشان می‌دهد و زاویه دوربین به شکلی می‌شود که نمی‌توانید دید درستی از دشمن داشته باشید و ممکن است حتی این مساله به قیمت شکسن خوردنتان هم تمام شود. 

بررسی بازی Absolver

مساله بعدی که روی گیم‌پلی تاثیر می‌گذارد و البته قابل رفع است، وجود یک سری باگ‌ها است. دشمنان بازی معمولا هوش مصنوعی خیلی خوبی دارند و مثلا هریک از آن‌ها به نوع خاصی مبارزه می‌کند که شباهتی به دشمن قبلی ندارد یا اگر در لبه یک پرتگاه باشید، به شکلی حرکت می‌کند که پرت کردنش به پایین کار سختی باشد. با این حال یک سری باگ‌ها در بازی هستند که مثلا باعث می‌شوند گاهی دشمنان به اشیا محیطی مثل سنگ و درخت گیر کنند و در نتیجه کشتن‌شان راحت‌تر شود. یا مساله دیگری که کمی عجیب است، این است که دشمنان در صورتی که به میزان خاصی از محل اولیه‌شان دور شوند، بیخیال مبارزه شده و به محلی که باید در آن باشند برمی‌گردند. این باعث می‌شود تا زمانی که در مبارزه با دشمنی به مشکل خوردید، بتوانید به راحتی محل را ترک کرده و فرار کنید! اما در کل با وجود این مشکلات ریز، مبارزات بازی Absolver بسیار لذت‌بخش هستند و باعث شده‌اند تا هرگز از مبارزه کردن به دشمنانی که از نظر ظاهری هم تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند، خسته نشوید و همیشه آن عطش کافی را برای ادامه دادن بازی و مبارزه با دشمنان بیش‌تر ادامه دهید. این مساله مخصوصا زمانی که دشمن شما یک گیمر واقعی باشد، بیش‌تر هم به چشم می‌آید. البته اجباری نیست که همیشه با گیمر‌های دیگر مبارزه کنید و می‌توانید حتی همراه با آن‌ها بازی را به شکل Co-Op هم تجربه کنید. 

با اینکه جنبه اصلی گیم‌پلی بازی Absolver مبارزات آن هستند، اما این بازی یک سری المان‌های نقش‌آفرینی هم در خود دارد که آن‌ها هم به خوبی طراحی شده‌اند. به مرور زمان و با شکست دادن دشمنان بیش‌تر، سطح شخصیت شما بالا می‌رود و با هر ارتقای سطح، می‌توانید توانایی‌های کاراکتر‌تان را در زمینه‌هایی مثل قدرت، سطح سلامتی، سطح انرژی و یکی دو مورد دیگر ارتقا بدهید. اما جالب‌ترین جنبه نقش آفرینی بازی، اهمیت داشتن وزن است. به این صورت که در Absolver، شما مبارزی هستید که باید با استفاده از فنون رزمی با دشمنانش مبارزه کند و خب یک چنین مبارزی، برخلاف مثلا شوالیه‌ها، نباید تجهیزات خیلی سنگینی داشته باشد که چالاکی وی را از بین می‌برند. به همین دلیل هم باید همیشه به وزن اهمیت بدهید و مثلا شاید زرهی که در طول بازی پیدا کرده‌اید از نظر قدرت دفاعی در سطحی عالی باشد، اما چون حرکات شما را کندتر می‌کند، خیلی به دردتان نخواهد خود و حتی اگر می‌خواهید حتما از این زره استفاده کنید، حداقل باید دیگر تجهیزات‌تان را سبک‌تر کنید. این المان‌ها هم پیچیدگی خاص دیگری به بازی بخشیده‌اند و نقطه مثبتی به حساب می‌آیند.

بررسی بازی No Man

بازی شاید از حیث فنی حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما از نظر هنری زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای دارد

از همان اولین ویدیویی که از بازی پخش می‌شود، متوجه خواهید شد که Absolver از نظر فنی در سطح خیلی خوبی قرار ندارد. در واقع سازندگان به جای اینکه سعی در خلق اثری داشته باشند که از نظر فنی در سطح بازی‌های روز دنیا است، ترجیح داده‌اند تا بازی‌شان از نظر هنری زیبا باشد و خب از این نظر هم کاملا موفق شده‌اند و Absolver از بعد هنری، واقعا بازی زیبایی است. گرافیک بازی چیزی بین سل‌شید و واقع‌گرایانه است و محیط‌های مختلف جهان نسبتا گسترده Absolver، از جنگل‌های سرسبز گرفته تا محیط روستایی که برج اصلی بازی در آن قرار دارد، همگی زیبایی خاص خودشان را دارند و هر از گاهی در بازی که در جایی مرتفع قرار می‌گیرید، زیبایی‌های محیط بازی قطعا جذب‌تان خواهد کرد. با این حال نمی‌توان منکر ضعف‌های فنی بازی شد و مثلا کیفیت پایین بافت‌ها، مخصوصا در خصوص شخصیت‌های بازی، کاملا به چشم می‌آید. البته با وجود چنین مشکلی، بازی در دو زمینه از بُعد فنی شرایط خوبی دارد و آن‌ها انیمیشن‌ها و مخصوصا فیزیک هستند. در طول متن اشاره کردم که در بازی شاهد حرکات رزمی مختلفی هستیم و خب این حرکات همگی با انیمیشن‌های طبیعی و خوبی در بازی اجرا می‌شوند. اما مورد مهم‌تر، فیزیک بازی است که حداقل در زمینه فیزیک مبارزه‌ها، کاملا عالی و طبیعی کار شده و شما کاملا آن سنگینی برخورد ضربه‌تان به دشمن را حس می‌کنید و برعکس وقتی دشمن هم ضربه‌ای به شما می‌زند، میزان سنگین بودن آن را کاملا حس می‌کند. شاید کمی توضیح درست این مساله سخت باشد، اما اینکه در بازی حس می‌کنید ضربات‌تان واقعا به حریف برخورد می‌کنند و ضربات سنگین و سبک حس مختلفی به‌تان منتقل می‌کنند، واقعا لذت‌بخش است.

بررسی بازی Absolver

در بازی Absolver از نظر صوتی هم همه‌چیز در حد متوسط و قابل قبولی است و با اینکه مثلا موسیقی‌های فوق‌العاده‌ای نمی‌شنویم یا صداگذاری‌های خاصی به گوش نمی‌رسند، اما در کل بازی از نظر صوتی هم در شرایط قابل قبولی قرار دارد. در مجموع اگر از طرفداران بازی‌های مبارزه‌ای باشید، Absolver تجربه سرگرم‌کننده خوبی برای‌تان خواهد بود و مخصوصا سیستم مبارزات آن، کاری می‌کند که دل کندن از بازی سخت باشد. در حال حاضر بازی تعداد کاربران خیلی زیادی نداشته و سرور‌های آن خلوت هستند که باعث می‌شود پیدا کردن همبازی یا رقیب واقعی در بازی کار نسبتا سختی باشد. با این حال در صورتی که موفق به تجربه کردن بازی با گیمر‌های واقعی شوید، از تجربه آن حتی لذت بیش‌تری هم خواهید برد و توانایی‌هایتان بیش‌تر به چالش کشیده خواهند شد. Absolver حس و حالی شبیه به بازی‌های مبارزه‌ای بزرگ را ارائه می‌کند و از طرف دیگر به لطف داشتن مواردی مثل امکان شخصی‌سازی حرکات رزمی، به چیزی فراتر از یک بازی رزمی و مبارزه‌ای ساده تبدیل می‌شود. البته نباید مشکلاتی را هم که به آن‌ها اشاره کردیم نادیده گرفت؛ مشکلاتی که ممکن است برخی از آن‌ها به مرور زمان با و انتشار آپدیت‌هایی، رفع شوند. 


منبع زومجی

Absolver

Absolver بازی‌ای است که مشکلات مختلفی دارد؛ مشکلاتی که البته برخی از آن‌ها می‌توانند به سادگی رفع شوند و می‌توان انتظار داشت که بازی در آینده، به اثر بهتری هم تبدیل شود. اصلی‌ترین ویژگی مثبت بازی Absolver، داشتن یک سیستم مبارزات عالی است که در آن کاملا حس یک نبرد تن به تن به گیمر منتقل می‌شود. همچنین بازی جهان بسیار زیبایی هم دارد که گشتن در آن و سر زدن به مناطق مختلفش، شدیدا لذت‌بخش است.
افشین پیروزی

7.5

نقاط قوت

  • - سیستم مبارزه‌های عالی و هیجان‌انگیز
  • - پیاده شدن درست قابلیت شخصی‌سازی حرکات
  • - وجود یک سری المان‌های نقش آفرینی خوب
  • - گرافیک هنری بسیار زیبا
  • - هوش مصنوعی خوب دشمنان
  • - فیزیک عالی که حس طبیعی مبارزه را انتقال می‌دهد
  • - انیمیشن‌های طبیعی اجرای حرکات رزمی

نقاط ضعف

  • - نبود داستانی خاص در بازی که کمی باعث تکراری شدن روند آن می‌شود
  • - وجود باگ‌هایی مثل گیر کردن دشمنان به اشیا محیطی
  • - زاویه بد دوربین در حین مبارزه‌ها
  • - گرافیک فنی نه‌چندان خوب و کیفیت پایین بافت‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده