نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

مجموع بودجه ساخت چهار فیلم آواتار بیش از یک میلیارد دلار است

دنباله‌های فیلم Avatar (آواتار) به هیچ عنوان فیلم‌های کم‌خرجی نیستند و در مجموع نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه ساخت آن‌ها خواهد شد.

جیمز کامرون فیلم‌برداری قسمت جدید مجموعه Avatar (آواتار) را آغاز کرده است؛ امروز اعلام شد چهار فیلمی که وی قرار است کارگردانی آن‌ها را بر عهده داشته باشد، نزدیک یک میلیارد دلار هزینه دربرخواهند داشت. پس از سال‌ها وقفه در ساخت دنباله‌های فیلم آواتار، سرانجام به‌صورت رسمی فیلمبرداری دنباله‌های مجموعه آواتار کلید خورد. همان طور که گفتیم جیمز کامرون کارگردانی هر چهار فیلم را بر عهده خواهد داشت. قسمت دوم، سوم، چهارم و پنجم این مجموعه پشت‌سرهم ساخته و اکران خواهند شد.   

در ابتدا خبر ساخت چهار دنباله از فیلم آواتار زیاد جدی به نظر نمی‌رسید، ولی گویا فروش ۲.۸۰۰ میلیاردی این فیلم همه‌چیز را ممکن ساخته است. دو فیلم از جیمز کامرون در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار دارند، پس زیاد جای تعجب نخواهد داشت که تهیه‌کنندگان با خوش‌بینی و اعتماد زیاد بودجه‌‌ای قابل توجه را در اختیار این کارگردان قدیمی و صاحب سبک قرار دهند. اولین قسمت فیلم آواتار فروش ۲.۸۰۰ میلیاردی را تجربه کرد و دیگر اثر معروف جیمز کامرون نیز فیلم Titanic (تایتانیک) بود که با فروش ۲.۱۸۰ میلیون دلاری در رده دوم لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ قرار گرفته است.

سایت Deadline در گزارش جدید خود میزان بودجه کلی چهار دنباله فیلم آواتار را یک میلیارد دلار برآورد کرده است. به نظر هر چهار فیلم بودجه یکسانی دریافت کرده‌اند و تخمین زده می‌شود بودجه هر کدام رقمی نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار بوده باشد.

Cameron

بودجه ساخت فیلم‌ها موضوعی محرمانه برای استودیوها است و معمولاً به‌صورت رسمی بودجه ساخت فیلمی را اعلام نمی‌کنند، از همین رو نمی‌توان به رقم دقیق بودجه هر کدام از این چهار فیلم دست یافت. البته سایت Variety نظر دیگری در مورد بودجه ساخت چهار فیلم مجموعه آواتار داشته است و کمترین بودجه را ۲۳۷ میلیون دلار اعلام کرده است و با توجه به ترتیب اهمیت فیلم‌ها این رقم ممکن است تا ۴۲۵ میلیون دلار نیز افزایش یابد. بدون توجه به این اعداد و ارقام، همچنان فروش فیلم ابتدایی آواتار بسیار بالاتر از رقم‌های مطرح‌شده است و حتی بودجه سنگین ۴۰۰ میلیون دلاری برای هر فیلم نیز توجیه‌پذیر خواهد بود.

به لطف دست‌ودل‌بازی کمپانی فاکس، قرن بیستم، بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری برای هر فیلم می‌تواند موفقیت فیلم‌های جدید را نیز در گیشه تضمین کند. البته با توجه به وضعیت فعلی سینمای هالیوود، چنین بودجه‌ ساختی آنچنان رقمی عجیبی نیز محسوب نمی‌شود. در حال حاضر اکثر فیلم‌های بلاک باستری هزینه ساختی در همین حدود دارند. بودجه فیلم Captain America: Civil War (کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی) ۲۵۰ میلیون دلار بوده است، برای ساخت فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت) هزینه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری شده است. ساخت سه‌گانه The Hobbit (هابیت) پیتر جکسون در مجموعه ۶۷۵ میلیون دلار هزینه دربرداشته است. دیگر بلاک باستر معروف این سال‌ها، یعنی فیلم Star Wars: The Force Awakens (جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد) نیز بسیار پرهزینه بوده است و بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری صرف ساخت آن شده است. تمام فیلم‌های نامبرده فروش بسیار خوبی نیز داشته‌اند و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بودجه بالا و حداقل داشتن کیفیت بصری خوب، در جلب نظر تماشاچیان و فروش فیلم‌ها بسیار تأثیرگذار است.

Avatar-II

شاید چهار فیلم دنباله آواتار همچون دیگر فیلم‌های معروف بلاک باستری بازیگران گران‌قیمتی نداشته باشند، ولی پیش از این دیده‌ایم که فیلم‌های جیمز کامرون نه پرهزینه در قسمت پرداخت دستمزد به بازیگران، بلکه در طراحی صحنه‌های خارق‌العاده و جلوه‌های ویژه تاریخ‌ساز هزینه‌بردار بوده‌اند. ناگفته پیداست که اکثر این بودجه‌ها صرف ساخت جلوه‌های بصری این فیلم‌ها خواهد شد و البته این تصمیم معمولاً مورد تأیید تماشاچیان و منتقدان نیز بوده است، چون در چنین فیلم‌هایی شاید نقش‌آفرینی بازیگری مطرح آنچنان در برابر قدرت جلوه‌های تصویری به چشم نیاید. در هر صورت برای اینکه این چهار فیلم بتوانند همچون فیلم ابتدایی فروشی فوق‌العاده را تجربه کنند، می‌بایست در زمینه جلوه‌های تصویری حتی از آن فیلم انقلابی نیز بهتر عمل کنند. مطمئناً این موضوع برای جیمز کامرون بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود، ولی وی پیش‌تر نیز ثابت کرده است که از پس مواردی این چنینی برخواهد آمد.

سایت Variety کمترین بودجه ساخت را ۲۳۷ میلیون دلار دانسته و اعلام کرده است با توجه به ترتیب اهمیت فیلم‌ها این رقم ممکن است تا ۴۲۵ میلیون دلار نیز افزایش یابد   

از بازیگران فیلم ابتدایی آواتار که در دنباله‌ آن نیز ایفای نقش خواهند کرد می‌توان به سم ورتینگتون (جک سالی)، زویی سالدانا (نیتیری)، جوئل دیوید مور (نور اسپلمن)، سی‌سی‌اچ پاندر (موآت)، استفان لانگ (مایلز کوآریچ) و سیگورنی ویور (گریس آگوستین) اشاره داشت. کلیف کورتیس (بازیگر سریال Fear the Walking Dead) و اونا چاپلین (بازیگر سریال Taboo) نیز به دنباله‌های فیلم آواتار ملحق خواهند شد. تهیه‌کنندگی قسمت جدید مجموعه آواتار بر عهده جیمز کامرون و جان لاندو خواهد بود و کمپانی مشترک این دو یعنی لایت‌استورم اینترتینمنت در کار ساخت آن با کمپانی وتا دیجیتال همکاری خواهد داشت. نویسندگی دنباله‌های مجموعه‌ آواتار را شخص جیمز کامرون و نویسندگانی چون ریک جافا، آماندا سیلور، جاش فریدمن و شِین سالرنو بر عهده خواهند داشت.

جیمز کامرون فیلمسازی بسیار نکته‌بین و وسواسی است و در طی این سال‌ها به دقت بر روی جنبه‌های تکنیکی و روایی داستان کار کرده است. وی زمان زیادی را برای نوشتن فیلمنامه و دقت به جزئیات داستانی صرف کرده است و انتظار می‌رود دنباله‌های آواتار از داستانی قوی برخوردار باشند.

کمپانی فاکس پیش از این، تاریخ اکران چهار دنباله‌ی فیلم آواتار را اعلام کرده بود که بدین ترتیب بوده‌اند:

قسمت دوم فیلم آواتار در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آذرماه ۱۳۹۹)، قسمت سوم فیلم آواتار در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۶ آذرماه ۱۴۰۰)،  قسمت چهارم فیلم آواتار در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۴ (۳۰ آذرماه ۱۴۰۳) و سرانجام قسمت پنجم فیلم آواتار در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۸ آذرماه ۱۴۰۴) به روی پرده‌ سینما خواهد رفت.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده