نویسنده: کیان کاظمی
// جمعه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۱

قفل DRM نسخه کامپیوتر بازی Sonic Mania موجب عصبانیت بازیکنان شده است

سگا در نسخه کامپیوتر بازی Sonic Mania در استیم از قفل DRM استفاده کرده و موجب ناراحتی و عصبانیت بازیکنان شده است.

بازی Sonic Mania پس از تاخیر دقیقه نودی خود این هفته برای کامپیوتر از طریق استیم عرضه شد و هنگامی که بازیکنان متوجه شدند این بازی از DRM بدنام Denuvo استفاده می کند، شاهد انتشار اخبار ناخوشایندی در مورد این بازی بودیم. نکته بدتر اینکه امکان تجربه بازی در حالت آفلاین وجود ندارد، با این حال به نظر می رسد این مشکل اخیرا توسط سگا برطرف شده است.

پس از اینکه بازی اخیرا روی استیم عرضه شد، بازیکنان گزارشاتی مبنی بر اینکه بازی Sonic Mania روی کامپیوترشان قفل Denuvo نصب کرده است، منتشر کردند. این قفل DRM در چند سال اخیر به بسیاری از کمپانی‌ها در برابر کرک شدن زودهنگام بازی‌هایشان کمک کرد، اما در ماه‌های اخیر هکرها با سرعت بسیار بالاتری نسبت به گذشته این قفل را کرک می‌کنند. علاوه بر محافظت از بازی‌ها، بسیاری از بازیکنان آن را به چشم بدافزار می‌بینند که روی عملکرد بازی‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. بیشتر اعتراضات بازیکنان هم از این نکته نشات می‌گیرد که چرا سگا در صفحه استیم بازی، وجود این قفل را اعلام نکرده است (البته این اتفاق پس از اعتراضات رخ داد).

در نتیجه اعمال سگا، شاهد واکنش بسیار منفی بازیکنان هستیم. با وجود اینکه میانگین امتیاز کاربران بازی در استیم همچنان در وضعیت «بیشتر مثبت» است، تمامی نقدهایی که دیگر بازیکنان به آن‌ها امتیاز مفید داده‌اند، در بخش اصلی صفحه استیم بازی نقش بسته‌اند. همچنین عدم امکان تجربه آفلاین بازی اوضاع را بدتر هم کرده است.

در واکنش به این انتقادات، سگا یک پیام جدید در استیم منتشر کرده و قول داده به وجود DRM در توضیحات بازی اشاره کند و مشکل تجربه آفلاین بازی را هم برطرف کند:

مثل شما، ما هم متوجه شدیم در فروشگاه استیم اشاره‌ای به DRM بازی Sonic Mania نشده است. در حال برطرف کردن این مشکل هستیم. قرار بود امکان تجربه آفلاین بازی Sonic Mania وجود داشته باشد و ما گزارشات منتشر شده پیرامون این مشکل را بررسی می‌کنیم. همچنین در حال بررسی دیگر مشکلات موجود مانند پشتیبانی از کنترلر هستیم. در چند هفته اخیر کریستین وایتهد، مدیر پروژه و تیمش روی تمامی این مشکلات مربوط به کامپیوتر کار کرده‌اند. لطفا تا هنگام جمع آوری و برطرف کردن مشکلات صبور باشید.

در یک پست منتشر شده در فیسبوک سگا هم آمده است که عدم امکان تجربه آفلاین بازی به علت یک باگ نامربوط بوده و ربطی به DRM بازی ندارد. حساب توییتر سگا در اروپا هم حل شدن مشکل مذکور را تایید کرد. با این حال مشخص نیست که سازندگان قصد دارند قفل Denuvo را حذف کنند یا خیر؛ موردی که برای بسیاری از بازیکنان نگرانی بزرگتری محسوب می‌شود.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده