نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی بازی رومیزی Codenames

در چهارمین قسمت از معرفی بازی‌های رومیزی، این‌بار به سراغ یک بازی جذاب، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده با نام Codenames رفته‌ایم.

بازی رومیزی Codenames، یک بازی کارتی است که توسط ولادا چواتیل طراحی شده است و در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شده است. این بازی، یک بازی جمع و جور است که هر دست آن بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد و یادگیری بازی نیز، بسیار ساده است.

بازی کدنیمز، در رده‌بندی بهترین بازی‌های وب‌سایت مرجع BoardGameGeek از میان ۸۴ هزار بازی، در رده هفدهم قرار گرفته است و در میان بازی‌های مهمانی (Party Games) این وب‌سایت، در رده اول قرار دارد. در سال ۲۰۱۶، بازی Codenames موفق شد جایزه معتبر Spiel des Jahres (بهترین بازی سال) را از آن خود بکند. این بازی تا به حال به ۲۵ زبان زنده دنیا منتشر شده است.

با اینکه در نگاه اول، این بازی یک بازی با کلمات ساده به نظر می‌رسد، اما قوانینی که در بازی وجود دارد، آن را به یک تجربه فوق‌العاده لذت‌بخش و هیجان‌انگیز تبدیل کرده است. با اینکه بازی را می‌توان با دو یا سه نفر نیز تجربه کرد،‌ اما حداقل تعداد افراد برای یک تجربه هیجان‌انگیز، چهار نفر است.

Codenames Tabletop Game / بازی رومیزی Codenames

در این بازی، ۴۰۰ کارت وجود دارد که روی هر کدام از آنها، یک کلمه نوشته شده است. در هر دست از بازی، ۲۵ کلمه از این ۴۰۰ کارت کلمه به صورت تصادفی انتخاب می‌شود و در یک مربع ۵ در ۵ در کنار هم چیده می‌شوند. افراد به دو تیم آبی و قرمز تقسیم می‌شوند و هر کدام از تیم‌ها، یک Spymaster برای خود انتخاب می‌کنند. هدف اصلی اسپای‌مسترها، این است که به تیم خود کمک کنند تا بتوانند تمام جاسوس‌های خودی را پیش از تیم مقابل پیدا کنند. پس از چیده شدن کارت‌های کلمات، یک کارت از ۴۰ کارت راهنما به صورت تصادفی کشیده می‌شود که این کارت‌ها را فقط اسپای‌مسترها می‌توانند ببینند. روی این کارت‌ها، تعدادی مربع آبی، قرمز و یک مربع مشکی وجود دارد. اسپای‌مسترهای هر تیم باید به گونه‌ای تیم خود را راهنمایی کنند که تیمشان بتوانند خانه‌های هم‌رنگ خود را حدس بزنند. هر تیمی که زودتر بتواند تمام کلماتی را که در نقشه هم‌رنگ تیمشان است، پیدا کند، به عنوان برنده شناخته می‌شوند. اما اسپای‌مسترها چگونه باید تیمشان را در یافتن کلمات راهنمایی کنند؟

در هر نوبت، اسپای‌مستر هر تیم، یک کلمه و یک عدد را اعلام می‌کند. این کلمه، نباید اشاره مستقیم به کارت‌های روی زمین باشد و عدد اعلام شده، تعداد کلماتی را اعلام می‌کند که به راهنمایی اسپای‌مستر ربط دارند. به طور مثال، روی زمین بازی، کلمات باتری و موتور وجود دارد که هر دو مربوط به تیم آبی هستند. حال اسپای‌مستر می‌تواند با گفتن «ماشین، ۲» هم‌تیمی‌های خود را به سمت این دو کلمه هدایت کند. سپس، تیمی که نوبتش است، کلمات خود را اعلام می‌کند و در این هنگام، ۴ حالت رخ می‌دهد. حالت اول،‌ این است که تیم مورد نظر، حدس‌های درستی زده باشند. در این هنگام کارتی به رنگ آن تیم، روی آن کلمه یا کلمات قرار می‌گیرد و آنها یک قدم به بردن نزدیک می‌شوند و نوبت به تیم دیگر می‌رسد. حالت دیگر زمانی است که حدس آنها اشتباه است و کلمه انتخاب شده، یک شهروند عادی را نشان می‌دهد. در این حالت نوبت به تیم بعدی واگذار می‌شود.

Codenames Tabletop Game / بازی رومیزی Codenames

حالت سوم، زمانی است که تیمی که نوبتش است، کارت تیم مقابل را حدس بزند. در این حالت، کارت تیم مقابل روی کلمه مورد نظر قرار می‌گیرد و نوبت به آنها می‌رسد. حالت آخر نیز زمانی است که تیم، کلمه‌ای را حدس بزند که در نقشه سیاه است. در این حالت کارت سیاه (آدم‌کش) روی آن کلمه قرار می‌گیرد و بازی سریعا با باخت تیمی که کلمه مربوط به آدم‌کش را حدس زده است، پایان می‌یابد.

پس از موفقیت بسیار زیاد این بازی، نسخه‌های بسیار زیادی از آن عرضه شد. نسخه Codenames: Pictures، در سال ۲۰۱۶ در دسترس قرار گرفت که به جای کلمات، در آن از عکس استفاده شده بود. Codenames: Deep Undercover نام نسخه دیگری از بازی بود که مخصوص بزرگسالان ساخته شده بود و آن هم در سال ۲۰۱۶ عرضه شد. Codenames: Duet، نام دیگر بازی این مجموعه بود که سال ۲۰۱۷ و با هدف ساخت یک بازی دو نفره در فروشگاه‌ها قرار گرفت. از کارت‌های تمام نسخه‌های بالا، می‌شود در نسخه اصلی نیز استفاده کرد. 

دو بازی Codenames: Marvel و Codenames: Disney نیز دو نسخه مخصوص از این بازی بودند. هر دوی این نسخه‌ها، دارای تصویر در یک طرف کارت و کلمه در طرف دیگر بودند و تمام عبارات و عکس‌های روی آنها، به ترتیب مربوط به دنیای مارول و دیزنی بود.

Codenames Tabletop Game / بازی رومیزی Codenames

این بازی، از آن دست از بازی‌هایی است که می‌تواند در هنگام دورهمی‌ها، شما را به شدت سرگرم کند و لحظات هیجان‌انگیزی را برای شما رقم بزند. برای آشنا شدن هر چه بیشتر با این بازی، می‌توانید فایل PDF قوانین آن را از وب‌سایت رسمی بازی دانلود کنید. استودیو سازنده بازی نیز یک اپلیکیشن همراه را برای Codenames توسعه داده است. این اپلیکیشن، برای اندروید، iOS و ویندوز فون عرضه شده است که اگر نسخه فیزیکی بازی را در اختیار دارید، دانلود و نصب این اپلیکیشن به لذت‌بخش‌تر شدن بازی،‌ کمک می‌کند. یک نسخه آنلاین از بازی نیز در دست ساخت است که تا زمان نوشتن این مطلب، به اتمام نرسیده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده