نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵

ال جی وی 30 معرفی شد؛ نمایشگر OLED بدون حاشیه، پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ و حذف نمایشگر دوم

ال‌جی در جریان مراسمی که امروز و در شهر برلین برگزار شد، گوشی الی جی V30 را به عنوان پرچمدار جدید خود معرفی کرد. 

شرکت ال جی سرانجام پس از شایعات و گمانه‌زنی‌های فراوان از ال‌جی وی ۳۰، پرچم‌دار جدید خود با نمایشگر بدون حاشیه، دوربین دوگانه و پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ رونمایی کرد. کره‌ای‌ها در نسل سوم گوشی‌های بالارده‌ی سری V خود، نمایشگر دوم را نیز کنار گذاشته‌اند.

ال‌‌جی وی ۳۰ محصولی است که کره‌ای‌ها برای رقابت با گلکسی نوت ۸، فبلت پرچم‌دار شرکت هم‌وطن خود و آیفون ۸، پرچم‌دار کوپرتینونشین‌ها تدارک دیده‌اند. ال‌جی قصد دارد تا پرچم‌دار جدید خود را ابتدا در تاریخ ۳۰ شهریور در کره‌ی جنوبی و سپس در سایر کشورها روانه‌ی بازار کند.

ال جی وی 30

در دنیای گوشی‌های هوشمند، سال ۲۰۱۷ را می‌توان سال حذف حاشیه‌‌‌های نمایشگر و افزایش نسبت نمایشگر به بدنه دانست؛ ال‌جی نیز به‌عنوان یکی از پیشروهای صنعت موبایل، با علم به این موضوع، جی ۶ را در شرایطی روانه‌ی بازار کرد که از نمایشگر فول‌ویژن با نسبت تصویر ۱۸:۹ بهره می‌برد و حاشیه‌های آن نسبت به گذشته، به‌میزان قابل توجهی کاهش یافته بود. ال‌جی بدنه‌ی فلزی وی ۲۰ را در نسل جدید این گوشی کنار گذاشته و به‌جای آن از ترکیب گوریلا گلس ۵ و فلز استفاده کرده است.

حال ال‌جی با تجربه‌ی پرچم‌دار خود در نیمه‌ی نخست سال، وارد میدان شده است تا ال‌جی وی ۳۰ را با حاشیه‌هایی بسیار باریک‌تر معرفی کند. وی ۳۰ از نمایشگری ۶ اینچی و نسبت تصویر ۱۸:۹ بهره می‌برد، این نمایشگر از پنل OLED با رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۸۸۰ استفاده می‌کند و به لطف فناوری فول‌ویژن به‌کاررفته در آن، پرچم‌دار جدید کره‌ای‌ها ۸ میلی‌متر کوتاه‌تر و ۳ میلی‌متر باریک‌تر از نسل گذشته‌ی خود شده است. طبق ادعای ال‌جی، وی ۳۰ با ضخامت ۷.۳ میلی‌متر و وزن ۱۵۸ گرم، «سبک‌ترین گوشی هوشمند در بین محصولات ۶ اینچی است.»

ال جی وی 30

ال‌جی پنل IPS LCD را کنار گذاشته و وی ۳۰ را به نمایشگری با پنل OLED مجهز کرده است؛ بنابراین این گوشی نسبت به جی ۶، تصاویر، روشن‌تر و شفاف‌تری را ارائه خواهد داد؛ اما نمایشگر گوشی خمیده نیست؛ چرا که کرهای‌ها معتقدند، نمایشگرهای خمیده استحکام پایینی دارند و علاوه‌بر این، استفاده از آن‌ها نیز دشوار است، اما لبه‌های پوشش نمایشگر به‌لطف انحنای زیبایی با فریم فلزی گوشی پیوند خورده است. با وجود آنکه بدنه‌ی شیشه‌ای گوشی شکننده‌ و ظریف به‌نظر می‌رسد؛ اما بد نیست بدانید که ال‌جی موفق شده است تا گواهی IP68 را از مؤسسه‌ی IEC برای آن دریافت کند؛ بنابراین وی ۳۰ در برابر آب و گردوغبار نیز مقاومت بالایی خواهد داشت. ال‌جی در نسل سوم گوشی‌های سری V، نمایشگر دوم را نیز کنار گذاشته است.

ال جی وی 30

ال‌جی نسخه‌ای ارتقاءیافته از قابلیت نمایشگر همیشه روشن جی ۶ را برای وی ۳۰ در نظر گرفته است که اکنون نه‌تنها زمان و اعلان‌های اخیر به نشان می‌دهد؛ بلکه می‌توان از آن برای نمایش Quick Tools، اپلیکیشن پخش موسیقی یا یک تصویر شخصی نیز استفاده کرد. علاوه‌بر موارد یادشده، ال‌جی یک نوار شناور نیز برای وی ۳۰ طراحی کرده که طبق ادعای کره‌ای‌ها، نسخه‌ی تکامل‌یافته از نمایشگر دوم وی ۲۰ است، اما عملکرد این نوار شناور تا حدودی مشابه اج‌پنل‌های سامسونگ است و در آن می‌توان مواردی مانند میان‌بر برای تنظیمات و یادداشت‌ها را یافت. این نوار از طریق سوایپ از لبه‌ی گوشی در دسترس خواهد بود.

ال جی وی 30

قلب تپنده‌ی ال‌جی وی ۳۰، پردازنده‌ی هشت هسته‌ای و قدرتمند اسنپدراگون ۸۳۵ است که آن را ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم همراهی می‌کند. ال‌جی برای گوشی بالارده‌ی خود یک باتری با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعت و قابلیت شارژ بی‌سیم در نظر گرفته است. کره‌ای‌ها نسل سوم از گوشی‌های سری V‌ خود را در دو نسخه‌ی وی ۳۰ و وی ۳۰ پلاس روانه‌ی بازار خواهد کرد که تفاوت آن‌ها در حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی است؛ این دو نسخه از حافظه‌ی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی بهره می‌برند و هردوی آن‌ها از کارت حافظه تا سقف ۲ ترابایت پشتیبانی می‌کنند.

کره‌ای‌ها مدعی هستند که وی ۳۰ نخستین پرچم‌دار در دنیای گوشی‌های هوشمند است که دوربین عقب آن از لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.6 بهره می‌برد؛ بنابراین از لحاظ تئوری، این لنز نور بیشتری را عبور می‌دهد؛ علاوه‌بر این، پوشش کریستالی این لنز نیز نسبت به نمونه‌هایی با پوشش پلاستیکی، رنگ‌های دقیق‌ و تصاویر شفاف‌تری را به‌ ارمغان می‌آورد. ال‌جی باور دارد که موارد یادشده، وی ۳۰ را «به توان‌مندترین گوشی هوشمند در زمینه‌ی عکاسی بدل می‌کند.»

ال جی وی 30

دوربین دوگانه‌ی وی ۳۰ از دو حسگر ۱۶ و ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که نمونه‌ی دوم از یک لنز با زاویه‌ی واید بهره می‌برد. به‌لحاظ سخت‌افزاری، نکته‌ی جدیدی به استثنای گشودگی دیافراگم f/1.6 لنز حسگر ۱۶ مگاپیکسلی گوشی مشاهده نمی‌شود؛ اما ال‌جی وعده‌ی قابلیت‌های نرم‌افزاری متعدد را به‌همراه اپلیکیشن جدید دوربین می‌دهد.

اپلیکیشن دوربین وی ۳۰ از قابلیتی موسوم به Graphy بهره می‌برد که به شما امکان تقلید از سبک عکاس مور علاقه‌تان را می‌دهد. گرافی به‌نوعی، آلبومی از آثار عکاس‌های حرفه‌ای دنیا است که هرکدام از آن‌ها سبک خاصی از عکاسی را ارائه می‌دهند و گرافی، امکان الهام‌گرفتن از این سبک‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ال جی وی 30

ال‌جی وی ۳۰ به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۷.۱.۲ نوقا روانه‌ی بازار خواهد شد که رابط کاربری اختصاصی ال‌جی شخصی‌سازی شده است؛ البته می‌توان انتظار داشت که کره‌ای‌ها پرچم‌دار جدید خود را به اندروید اوریو نیز به‌روزرسانی کنند. برخلاف سامسونگ که روی دستیار دیجیتالی اختصاصی خود موسوم به بیکسبی تمرکز دارد، ال‌جی تصمیم گرفته است تا به گوگل اسیستنت تکیه کند.

همانند نسل‌های اول و دوم گوشی‌های سری V، ال‌جی وی ۳۰ نیز از تراشه‌ی Hi-Fi Quad DAC بهره می‌برد که به اعتقاد کره‌ای‌ها، می‌تواند نقش ویژه‌ای در جلب نظر علاقه‌مندان موسیقی داشته باشد. ال‌جی تراشه‌ی یادشده را با همکاری شرکت ESS Technology توسعه داده است. این تراشه قابلیت‌هایی همچون فیلترهای دیجیتال و تنظیمات پیش‌فرض صوتی را ارائه می‌دهد. به‌موجب این تراشه، ال‌جی وی ۳۰ با هدفون‌های عادی نیز، صدای شفاف، باکیفیت و با امکان شخصی‌سازی به ارمغان می‌آورد. 

ال‌جی همکاری با شرکت B&O Play را نیز کماکان می‌دهد؛ شرکتی که مسئولیت تنظیم کیفیت صدای خروجی را در ال‌جی وی ۳۰ بر عهده دارد. علاوه‌بر این، همانند وی ۲۰، پرچم‌دار جدید ال‌جی نیز به‌صورت پیش‌فرض با هدفون‌های توگوشی بالارده‌ی B&O Play‌ عرضه خواهد شد.


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده