نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی بازی رومیزی Pandemic

بازی رومیزی Pandemic، یک بازی تخته‌ای چند نفره است که در آن بازیکنان باید با همکاری یکدیگر،‌ از شیوع بیماری‌های مختلف در سطح زمین جلوگیری کنند.

بیشتر بازی‌های رومیزی،‌ بازی‌هایی هستند که شما را مجبور به رقابت با دوستانتان می‌کنند. این رویه در سال‌های اخیر در حال تغییر است و چند سالی است که شاهد عرضه بازی‌هایی هستیم که شما را در قالب یک تیم در برابر بازی قرار می‌دهند و شما باید با همکاری یکدیگر،‌ بر بازی غلبه کنید. بازی تخته‌ای Pandemic نیز در این دسته از بازی‌ها قرار می‌گیرد که در جدیدترین مقاله از سری مقاله‌های معرفی بازی رومیزی، این بازی را معرفی کرده‌ایم. 

لوگو بازی Pandemic

بازی تخته‌ای Pandemic در سال ۲۰۰۷ توسط Z-Man Games عرضه شد. این بازی توسط مت لی‌کاک طراحی شده است. داستان این بازی نیز از این قرار است که چهار بیماری اپیدمیک در حال شیوع در کره زمین هستند و هر کدام از آنها، برای بخشی از زمین خطرناک هستند. بازیکنان باید با همکاری همدیگر،‌ سعی کنند که از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند تا بتوانند پیروز شوند. پنج تخصص در بازی وجود دارد که هر کدام از بازیکنان،‌ یکی از این تخصص‌ها را بازی می‌کنند. توزیع کننده، دکتر، داشنمند، محقق و متخصص عملیات، پنج تخصصی هستند که در بازی وجود دارند. بازیکنان باید با همکاری یکدیگر، درمان این چهار بیماری را پیدا کنند و زمین را از مرز نابودی نجات دهند. چندین سناریو مختلف برای باختن بازیکنان وجود دارد و تنها در صورت از بین بردن هر چهار بیماری،‌ بازیکنان برنده می‌شوند.

تخته یا برد بازی، دارای شهرهای مختلفی است. بازیکنان در هر نوبت، می‌توانند چهار عمل مختلف را انجام بدهند. این اعمال شامل مسافرت کردن بین شهرها، درمان کردن جمعیت بیمار، کشف درمان یا ساخت یک مرکز تحقیقات می‌شوند. یک دسته کارت به بازیکنان قدرت انجام این عملیات را می‌دهند اما در میان این کارت‌ها، یک کارت Epidemic نیز وجود دارد که باعث می‌شود فعالیت بیماری، بیشتر شود و با سرعت بیشتری جمعیت را مریض کند. یک دسته کارت دیگر نیز وجود دارد که مربوط به بیماری است و هر کدام از کارت‌های درون این دسته،‌ یکی از قابلیت‌های بیماری را افزایش می‌دهد.

بازیکنان که هر کدام دارای یک تخصص هستند، باید با برنامه‌ریزی و استراتژی نقشه خود را به پیش ببرند تا بتوانند بر بیماری‌ها غلبه کنند. به طور مثال، متخصص عملیات، می‌تواند مراکز تحقیقات را در شهرهای مختلف بسازد تا هم مسافرت بین شهرها با سهولت بیشتری انجام پذیرد و هم راه درمان بیماری سریع‌تر پیدا شود یا دانشمند برای درمان یک بیماری، نیاز به چهار کارت از آن بیماری دارد در حالیکه دیگر تخصص‌ها، نیاز به پنج کارت دارند. اگر یک بیماری به اندازه کافی در دنیا پخش شود یا زمان زیادی از آغاز بازی بگذرد، بازیکنان می‌بازند و اگر آنها بتوانند با همکاری یکدیگر درمان تمام بیماری‌ها را کشف کنند، به برنده بازی تبدیل می‌شوند.

بازی Pandemic

در سال ۲۰۱۳، نسخه جدیدی از بازی عرضه شد که دارای دو شخصیت جدید بود. متخصص قرنطینه و برنامه‌ریز، دو کلاس جدیدی بودند که به بازی اضافه شدند و عمق جدیدی به Pnademic اضافه کردند. بازی Pandemic به اعتقاد بسیاری یکی از موفق‌ترین بازی‌های رومیزی همکاری چند نفره است که موفق شده نظر مثبت بسیاری از افراد را جلب کند. به دلیل سادگی داستان بازی، زمان کم هر دست آن (حدود ۴۵ دقیقه) و تعداد بازیکنان بین ۲ تا ۴ نفر، این بازی توانست با اقبال عمومی مواجه شود و باعث شد که بسته‌های الحاقی و نسخه‌های فرعی زیادی از آن توسط Z-Man Games ساخته شود. 

سه بسته الحاقی کامل با نام‌های On the Brink، In the Lab و State of Emergency تا به حال برای این بازی عرضه شده‌اند که هر کدام ویژگی‌های جدیدی را به بازی اضافه می‌کنند و همه با نسخه پایه بازی سازگار هستند. همچنین این بسته‌های الحاقی امکان اضافه شدن بازیکن پنجم را نیز به بازی اضافه می‌کنند. علاوه بر این بسته‌های الحاقی، Z-man Games، تعدادی سناریو نیز برای بازی به صورت دانلود رایگان قرار داده است که بازی پایه را تغییر می‌دهند. 

Pandemic Legacy Season 1

اما بسته‌های الحاقی،‌ تمام بازی‌هایی نیستند که بر اساس بازی Pandemic عرضه شده‌اند. تا به حال پنج بازی مجزا نیز از این مجموعه عرضه شده‌اند که هیچ‌کدام با بازی پایه سازگار نیستند و هر کدام به عنوان بازی تخته‌ای مجزای خود محسوب می‌شوند. این بازی‌ها عبارتند از Pandemic: The Cure،‌ Pandemic: Cnotagion، Pandemic Legacy، Pandemic: Reign of Cthulhu و Pandemic: Iberia. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های فرعی مجموعه، بازی Pandemic: Legacy است. این بازی، پاییز سال ۲۰۱۵ عرضه شد و با استناد به وب‌سایت معتبر Board Game Geek، توانست مقام اول را در بهترین بازی‌های رومیزی از میان تمام بازی‌هایی که تا به حال منتشر شده، از آن خود بکند. این بازی توسط لی‌کاک و راب داویاو طراحی شده است و توسط یک بازی تخته‌ای، یک داستان را روایت می‌کند. فصل دوم این بازی که وقایع آن ۷۱ سال پس از فصل اول به وقوع می‌پیوندد، برای انتشار در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی شده است.

وب‌سایت برد گیم گیک به نسخه اصلی Pandemic نمره ۷.۷ را اختصاص داده است. بازی پندمیک از زمان عرضه خود تا به حال،‌ نامزد دریافت جوایز بسیار زیادی شده است و موفق شده در سال ۲۰۰۹، جایزه بهترین بازی خانوادگی از مجله GAMES را به دست بیاورد. همچنین این بازی موفق شد جایزه بهترین بسته الحاقی (برای بسته الحاقی On the Brink)، بهترین بازی رومیزی، بهترین بازی استراتژی، نوآورانه‌ترین بازی و بهترین بازی موضوعی (برای بازی Pandemic Legacy: Season 1) را از مراسم Golden Geek Award به خود اختصاص دهد. استودیو Asmodee Digital نیز نسخه‌های اندروید و iOS این بازی را نیز با قیمت ۴.۹۹ دلار چندی پیش منتشر کرده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده