// یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۵

شکایت تهیه کنندگان سریال The Walking Dead از AMC

تهیه کنندگان سریال مردگان متحرک (The Walking Dead) در اقدامی دسته جمعی، شبکه‌ی AMC را به نقض قرارداد، دخالت‌های زیان‌آور و فعالیت‌های اقتصادی نامنصفانه متهم کردند.

پس از شکایت فرانک دارابونت، خالق سریال پرطرفدار The Walking Dead از شبکه AMC، گیل آن هارد، گلن مازارا و دیوید الپرت به عنوان تهیه‌کنندگان این مجموعه و رابرت کرکمن به عنوان خالق کمیک‌های مردگان متحرک نیز از این شبکه شاکی شدند. این افراد AMC را به نقض قرارداد، دخالت‌های زیان‌آور و فعالیت‌های اقتصادی نامنصفانه متهم کرده‌اند که در صورت اثبات ادعای آنها، این شبکه ملزم به پرداخت مبلغی حدود یک میلیارد دلار خواهد بود که این رقم بسیار بالاتر از میزان درخواستی دارابونت است که در شکایت خود به دنبال دریافت ۲۸۰ میلیون دلار بود.

به ادعای شاکیان، شبکه‌ی AMC با پیاده کردن روش اقتصادی ادغام عمودی، در سال‌های اخیر به سودآوری کلانی دست یافته، اما حاضر به پرداخت حق و حقوق سازندگان سریال نیست

تهیه‌کنندگان سریال The Walking Dead بر این باورند که AMC از طریق پیاده کردن روش اقتصادی ادغام عمودی، سعی در نگه داشتن پول در مالکیت خود داشته و با توجه به اینکه تصویربرداری کار در استودیوی خود AMC انجام می‌شود و خود شبکه هم کار نمایش سریال و توزیع آن را در اختیار دارد و سایر موارد مرتبط با سریال را هم به تصاحب خودش درآورده، دیگری نیازی به پرداخت رقم‌های بالا برای صدور مجوزهای گوناگون ندارد؛ به گونه‌ای که گویی پولی را از یک جیبش خارج کرده و داخل جیب دیگرش می‌کند. به ادعای شاکیان پرونده، شبکه با این روش در سال‌های اخیر به سودآوری کلانی دست یافته، اما با وجود این حاضر به پرداخت حق و حقوق سازندگان سریال نیست. این شکایت شامل سریال از مردگان متحرک بترسید (Fear the Walking Dead) و برنامه‌ی گفتگو-محور Talking Dead که به تحلیل این دو مجموعه می‌پردازد، نیز می‌شود.

The Walking Dead

طبق آنچه در قرارداد تهیه‌کنندگان سریال با AMC آمده، حق و حقوق آنها بدین گونه است که باید ۷.۵ درصد از سود حاصله‌ی مجموعه پس از کسر هزینه‌ها به گیل آن هارد، ۵ درصد به رابرت کرکمن، ۲.۵ درصد به دیوید الپرت و ۱.۵ درصد نیز به گلن مازارا پرداخت شود.

فرانک دارابونت که اواسط فصل دوم سریال، به عنوان تهیه‌کننده‌ی اجرایی از کار اخراج شد در شکایت خود مدعی شده که دستمزد وی در قرارداد، ۱۵ درصد از سود ناخالص سریال قید شده؛ در حالی که AMC ادعا می‌کند که قرارداد دارابونت در صورتی با ۱۵ درصد محاسبه می‌شد که وی فصل دوم این مجموعه را به اتمام می‌رساند، اما از آنجایی که او بر کل کار نظارت نداشته، بسته به میزان فعالیتش مبلغی معادل ۱۰ الی ۱۲ درصد به وی پرداخت خواهد شد. پرونده‌ی دارابونت و AMC همچنان در جریان است.

The Walking Dead

با وجود تمام اتفاقات اخیر، طبق آنچه سخنگوی AMC اعلام کرده، این شبکه از شکایت تهیه‌کنندگان مجموعه‌ی مردگان متحرک چندان غافلگیر نشده است:

این قبیل پرونده‌های شکایت در صنعت ما چیزی طبیعی است و تمام این موارد یک نقطه‌ی مشترک در خود دارند؛ اینکه تمام این اتفاقات پس از دستیابی به موفقیت رخ می‌دهند. تقریبا هر استودیویی که دست به ساخت مجموعه‌ای  موفق بزند در ادامه هدف شکایت افراد مختلف قرار می‌گیرد. چه برسد به سریال The Walking Dead که برای پنج سال، عنوان موفق‌ترین مجموعه‌ی تلویزیونی را در اختیار داشت. بنابراین این شکایات چندان غافلگیرکننده‌ نیستند. ما احترام زیادی برای شاکیان قائلیم و در ادامه نیز کارمان را به عنوان شرکای خود با آنها ادامه خواهیم داد. البته ما در برابر این طرح دعوی فرصت‌طلبانه، بی‌اساس و قابل پیش‌‌بینی، به طور کامل از خودمان دفاع خواهیم کرد.

در حال حاضر گیل آن هارد و رابرت کرکمن به عنوان تهیه‌کنندگان اجرایی مشغول کار روی فصل هشتم سریال مردگان متحرک هستند. طبق برنامه‌ریزی‌ها، قسمت اول این فصل بیست و دوم اکتبر (۳۰ مهر) از شبکه‌ی AMC پخش خواهد شد.


منبع ComingSoon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده