نویسنده: کیان کاظمی
// شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰

تلاش ولو برای کاهش فروش بازی های استیم در خارج از این فروشگاه

کمپانی ولو در راستای کاهش فروش بازی‌های استیم در خارج از آن، دیگر به صورت خودکار درخواست کد فعال سازی بازی از سوی سازندگان را قبول نخواهد کرد.

به تازگی مطلع شدیم کمپانی ولو در حرکتی بی‌سابقه قصد دارد فروش بازی‌های تحت استیم را که خارج از استیم به فروش می‌رسند محدود کند.

طبق پست منتشر شده در بُرد مخصوص سازندگان در انجمن استیم، کمپانی ولو دیگر به صورت خودکار درخواست دریافت کد فعال سازی را از سوی سازندگانی که بازی خود را در استیم می‌فروشند قبول نخواهد کرد. این پست توسط شاون جنکین، یکی از افراد ولو که از سازندگان همکار با استیم پشتیبانی می‌کند، نوشته شده است. تصویر این پست توسط سرگئی گالیونکین، یکی از افراد SteamSpy در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد.

و اما در مورد استراتژی ولو، کمپانی از این پس نگاه عمیق‌تری به میزان فروش بازی در استیم و تعدادی عامل دیگر خواهد انداخت تا متوجه شود آیا تعداد کد درخواستی از سوی سازندگان با عملکرد بازی در استیم هماهنگی دارد یا خیر. برای مثال، سازنده‌ای در حالی که بازی‌اش تنها چند هزار نسخه در استیم فروخته، اما درخواست نیم میلیون کد فعال‌سازی می‌کند.

Steam

بنابراین ایده کلی با هدف کاهش فروش کدهای فعال‌سازی استیم در خارج از استیم ارائه شده است؛ چرا که سازندگانی که درخواست این تعداد کد می‌کنند، معمولا آن‌ها را با قیمت بسیار کمتر به سایت‌های باندل می‌فروشند. اتفاقی که رخ می‌دهد پرداخت هزینه پهنای باند، سرویس‌ها و دیگر امکانات گران‌قیمت از سوی استیم و رفتن سود فروش بازی‌ها به جیب افراد دیگر خواهد بود.

برای افرادی که با سیستم تولید کد فعال‌سازی استیم آشنایی ندارند هم بگویم که هر سازنده‌ای که دسترسی به Steamworks یا همان API توسعه‌دهندگان استیم را داشته باشد، می‌توانید به هر اندازه که بخواهد برای خودش کد فعال‌سازی بازی ساخته‌شده توسط خودش را تولید کند. تعدادی از این کدها به دوستان و رسانه‌ها داده می‌شود، اما معمولا تعداد فراوانی از آن‌ها در اختیار سایت‌های باندل قرار می‌گیرد. به همین علت است که در بسیاری از فروشگاه‌ها شاهد ارائه چندین بازی مستقل باکیفیت در یک باندل به قیمت یک بازی هستید و همه آن‌ها در استیم فعال‌سازی می‌شوند. در این موارد که به وفور هم مشاهده می‌شوند، ولو هیچ سودی از فروش این‌گونه بازی‌ها نمی‌برد و به همین علت، کمپانی این استراتژی را پیاده‌سازی کرده است.

علاوه بر این، احتمالا هدف دیگر ولو از انجام این کار مبارزه با جریان جدید سازندگان درهم‌افزارها (Shovelware) و بازی‌های ساخته‌شده با منابع آماده است. همان‌طور که شاهد هستیم، سازندگان سودجوی این بازی‌ها از استیم برای تبلیغات و نمایش بازی‌های خود استفاده می‌کنند و سپس با گرفتن هزاران کد فعال‌سازی بازی از استیم آن‌ها را به فروشگاه‌های باندل می‌فروشند و این فروشگاه‌ها در باندل‌های ده‌تایی و حتی بیشتر، این بازی‌ها را به قیمت ناچیز به فروش می‌رسانند. بنابراین این افراد با استفاده از کدها و منابع آماده از بازی‌های خود درآمد کسب می‌کنند و شاید هم کلا ولو آن‌ها را مورد هدف قرار داده است.

تنها نکته منفی این استراتژی احتمال دردسرساز شدن آن برای سازندگان بازی‌های مستقل و خلاقانه‌ای است که برای بقا نیازمند فروش حراج بازی‌ها از طریق باندل هستند. در صورتی که درخواست آن‌ها برای دریافت کد فعال‌سازی بازی رد شود، تنها راه چاره، کاهش قیمت بازی‌هایشان در خود استیم خواهد بود که سود کمتری نصیبشان خواهد کرد؛ چرا که ۳۰ درصد از فروش بازی‌های استیم متعلق به ولو است.


منبع VG247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده