نویسنده: رضا اکبری
// پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۹

پردازنده 16 هسته‌ ای AMD Threadripper سریعترین پردازنده کامپیوتر های دسکتاپ لقب گرفت

AMD‌ با سری Threadripper توانسته در عملکرد و کارایی به نسبت قیمت و توان مصرفی از Intel پیشی بگیرد و پرسرعت‌ترین پردازنده حال حاضر دسکتاپی را به نام خود ثبت کند.

کمپانی Advanced Micro Devices در حال فروش پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای Ryzen Threadripper است که توانسته پس از یک دهه، تاج پر سرعت‌ترین پردازنده‌‌ دسکتاپی را از Intel بگیرد و بر سر خود بگذارد.

طبق گفته AMD سریعترین پردازنده جهان AMD Ryzen Threadripper 1950X نام دارد، پردازنده‌ای که در فرکانس پایه ۳.۴ گیگاهرتز کار می‌کند و با بوست به سرعت ۴ گیگاهرتز می‌رسد. همچنین در بنچمارک‌ Cinebench نمره‌هایی بین ۲۹۰۰ تا ۳۱۰۰ بسته به قطعات دیگر سیستم و میزان اورکلاک دریافت کرده است. نمرات به‌دست آمده خیلی متفاوت هستند اما آنها نشان می‌دهند که AMD در حال رقابت با Intel بر سر پادشاهی پر سرعت‌ترین پردازنده است که از سال ۲۰۰۶ تا به حال دیده نشده بود. (همچنین انتظار می‌رود بررسی‌های دیگری نیز در همین روز‌ها از اورکلاکر‌ها منتشر شود که AMD انتظار نتایج به مراتب بهتری نیز دارد.)

Ryzen

در مقایسه پردازنده ۱۰ هسته‌ای Intel Core i9-7900X نمره‌ای بالای ۲۰۰۰ از Cinebench دریافت کرده که بسته به اورکلاک نمرات متفاوت است. این مقایسه منصفانه است زمانی که می‌بینیم هر دو پردازنده به بازار عرضه شده‌اند و هر کدام ۱۰۰۰ دلار قیمت گذاری شده‌اند. با مراجعه به امتیازات Cinebench، شرکت AMD معتقد است که پردازنده‌ی این شرکت در قیمتی یکسان با اینتل، ۳۸ درصد کارایی بالاتری ارائه خواهد کرد.

جیم اندرسون مدیر کل گروه کامپیوتر و گرافیک AMD در مصاحبه‌ای با VentureBeat گفت:

ما باید سریع‌ترین پردازنده جهان را برای کامپیوتر‌ ها داشته باشیم. من یک طراح پردازنده‌ام و برای من رسیدن به این موقعیت هیجان انگیز است.

البته که مشخص نیست تا چه زمانی شرکت AMD‌ قادر خواهد بود این عنوان را حفظ کند. شرکت Intel قصد برگزاری یک رویداد معرفی پردازنده در تاریخ ۳۰ مرداد را دارد که در آن از پردازنده دسکتاپی Core i9-7980XE Extreme Edition رونمایی خواهد کرد که ۲۰۰۰ دلار قیمت گذاری خواهد شد. این پردازنده ۱۸ هسته و ۳۶ رشته پردازشی دارد و کاملا متفاوت از ساختار پردازنده‌های Xeon است که برای دیتا سنتر‌ها ساخته می‌شوند. اینتل اعلام کرده که این پردازنده در تاریخ ۳ مهر راهی بازار خواهد شد. پردازنده ۱۶ هسته‌ای Core i9-7960X دارای نمره ۳۲۰۰ از Cinebench است و پردازنده ۱۸ هسته‌ای Core i9-7980XE همچنان نمره‌ای دریافت نکرده است.

AMD Ryzen Threadripper

آیا AMD قادر است در رقابت پرسرعت‌ترین پردازنده در برابر اینتل دوام بیاورد؟ یا هیولای ۱۸ هسته‌ای و ۲۰۰۰ دلاری Core i9 کارش را تمام خواهد کرد؟

اگر پردازنده AMD سریعتر از i9-7900X‌ باشد، احتمالا سرعت کمتری از i9-7980XE خواهد داشت که به این صورت شرکت AMD می‌تواند ۴۶ روز تاج پادشاهی پرسرعت‌ترین پردازنده را برای خود حفظ کند. آخرین باری که AMD تا این حد به Intel‌ نزدیک شده بود مربوط به عرضه پردازنده Athlon 64 X2 دو هسته‌ای در سال ۲۰۰۶ می‌شد. اما این یک دستاورد شگرف برای AMD است، با ارزش سهام بازاری معادل ۱۲.۱ میلیارد دلار در مقابل ۱۷۲ میلیارد شرکت Intel، البته دارایی شرکت AMD هم در مقایسه با Intel که بزرگترین شرکت سازنده تراشه در جهان است بسیار کمرنگ به نظر می‌رسد.

اندرسون همچنین اضافه کرد:

بازار چند سال اخیر هیچ نوآوری تجربه نکرده و دچار رکود شده بود. با Ryzen و Threadripper ما یک نوآوری واقعی داریم که در چند سال اخیر تجربه نکرده بودیم.

Threadripperها، پردازنده‌های AMD Ryzen مناسب برای مصرف کنندگان و همچنین پردازنده‌های دیتا سنتری Epyc بر اساس Zen‌ ساخته شده‌اند؛ هسته محاسبه‌گر جدیدی که توسط Sunnyvale California پنج سال زمان برای ساخت آن صرف شده است. هسته‌های Zen می‌توانند ۵۲ درصد دستورالعمل‌های بیشتری را در هر گردش کلاک نسبت به نسل قبلی پردازش کنند، که این یعنی با سایز یکسان شما می‌توانید کارهای بسیار بیشتری را به انجام برسانید.

این نوسازی در طراحی به AMD فرصتی برای برتری به Intel‌ داده که پیشرفت مشابهی در طراحی‌های آن به چشم نمی‌خورد.

اندرسون در قسمت دیگری گفت:

ما احساس خوبی داریم از اینکه در قیمت و کارایی به ازای مصرف در حال رقابت هستیم. موضوع اصلی بر سر عنوان اولی در جهان نیست بلکه برای ما مهم کاربران هستند. آنها کسانی هستند که ما برایشان محصولات خود را می‌سازیم و این باعث ارزش بسیار بالای آنها می‌شود.

AMD پردازنده‌های Threadripper خود را با ۱۲ و ۱۶ هسته‌ عرضه کرده است و در ادامه هم پردازنده ۸ هسته‌ای خود را در پایان ماه میلادی عرضه خواهد کرد. اندرسون از تعداد قطعاتی که با تراشه‌های جدید این شرکت ساخته شده‌اند نیز ابراز رضایت کرد. امسال اندرسون صحبت‌هایی درباره تراشه‌های جدید نوت بوکی AMD کرده بود که از چیپ‌هایی با کد اسمی Raven Ridge استفاده خواهند کرد و همراه با گرافیک پردازنده رده پایینی عرضه خواهند شد.

در میان خریداران بسیار زیاد Threadripper که اغلب گیمر‌ها هستند، بخش لپ تاپ‌های گیمینگ Dell با نام Alienware که اخیرا پیش فروش دستگاه‌های Area 51 را اعلام کرده نیز به چشم می‌خورد. این بخش در جواب به این سوال که آیا سیستم‌های Area 51 که بر پایه پردازنده‌های AMD ساخته شده‌اند توان رقابت با دیگر دستگاه‌های ساخته شده بازار را دارند یا خیر، در حال حاضر باید گفت پاسخ مثبت است.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌های AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده