// دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰

چرا جف جانز مارول را به مقصد دی سی ترک کرد؟

جف جانز، رئیس کنونی دنیای سینمایی دی سی، پیش از پیوستنش به این کمپانی در مارول مشغول به کار بود اما چگونه شد که او به یک‌باره دنیای مارول را رها کرد؟

زمانی که جف جانز به عنوان رئیس جدید دنیای سینمایی دی سی (DC Extended Universe) منصوب شد، بسیاری از هواداران از انتخاب فرد خوش فکر و کاربلدی همچون وی به وجد آمدند؛ اما اگر برخی شرایط در گذشته کمی متفاوت‌تر رقم می‌خورد، او چه بسا امروز به عنوان رئیس دنیای سینمایی مارول مشغول به کار بود. بسیاری بر این باورند که جانز اگر در مارول نیز به همین صورت پله‌های ترقی را از نویسندگی به تهیه کنندگی و از تهیه کنندگی به منصوب شدن به عنوان رئیس بخش خلاقیت طی می‌کرد، می‌توانست در گام بعدی رئیس دنیای سینمایی Marvel شود. در این میان، پی بردن به این موضوع که جانز با چه انگیزه‌ای به همکاری خود با مارول پایان داده و وارد دنیای دی سی شد، برای هر طرفدار آثار کمیکی می‌تواند بسیار جذاب باشد. فراموش نکنیم که جانز خالق تعداد زیادی از کمیک‌های باشکوه دی سی در دوران مدرن است.

جانز در ابتدا بیشتر به نویسندگی و کارگردانی آثار سینمایی علاقه‌مند بود ولی در ادامه، دلبستگی‌اش به ابرقهرمانان دنیای دی سی وی را به سمت آثار کمیک کشاند

جانز توضیح می‌دهد که در اوایل دوران کاری‌اش، بیشتر به نویسندگی و کارگردانی آثار سینمایی علاقه‌مند بوده ولی در ادامه، دلبستگی‌اش به ابرقهرمانان دنیای سنمایی DC، وی را به سمت آثار کمیک کشانده است. او با پایان یافتن دوران دبیرستان خود با یک دوراهی بزرگ مواجه شد. اینکه به مدرسه‌ی فیلمسازی دانشگاه ایالتی میشیگان برود یا برای دنبال کردن هنر کمیک استریپ وارد مدرسه‌ی جو کوبرت شود. اگر چه او از همان نخستین آشنایی‌اش با شخصیت‌های دی سی عاشق دنیای کمیک شده بود، ولی مسیر نویسندگی و کارگردانی را در پیش گرفت.

DC

جف جانز در کنار جیم لی (نویسنده و ویراستار دی سی)

جف پس از پشت سر گذاشتن روزهای پرالتهاب ابتدایی با ریچارد دانر، کارگردان آثار مطرحی همچون سوپرمن (Superman) و طالع نحس (The Omen) آشنا شده و در فیلم‌های تئوری توطئه (Conspiracy Theory) و اسلحه مرگبار ۴ (Lethal Weapon 4) به عنوان دستیار وی مشغول به کار شد. جانز در ادامه با انجام چند کار مستقل برای دی سی و مارول٬ مورد توجه یکی از ناشران دی سی به نام دن دیدیو قرار گرفت و او از جانز درخواست کرد که به طور جدی وارد کار نویسندگی کمیک استریپ شود.

نوشتن آثار کمیک مثل یک ماجراجویی بزرگ است. من مارول را دوست دارم ولی در عوض، عاشق دی سی هستم. از دنیای مارول، به شخصیت هالک علاقه‌مندم و کاش می‌شد او را از مارول به دی سی بیاورم. در این صورت به جای فیلم عذاب‌ آور ثور: راگناروک (Thor: Ragnarok)، فیلم هالک علیه سوپرمن (Hulk vs. Superman) را می‌ساختم.

او در ادامه‌ از نحوه‌ی آغاز همکاری جدی‌اش با مارول می‌گوید:

در حالی که مشغول کار برای دی سی بودم، مارول به من پیشنهاد کرد که داستان انتقام‌جویان (Avengers) را برای آنها بنویسم. یک سال و نیم روی این پروژه کار کردم اما به دلیل مشکلاتی که با مدیریت داشتم، هیچگاه از این تجربه به عنوان خاطره‌ای خوش یاد نمی‌کنم. با اینکه با تام بروورت به عنوان ویراستار آثارم رابطه‌ی بسیار خوبی داشتم، ولی کار در مارول در آن زمان چندان به درد من نمی‌خورد. به طور کلی کار کردن در مارول با کار در دی سی و یا هرجای دیگری کاملا متفاوت است.

اما دلایل جدایی جانز از مارول، تنها به اختلاف نظرهای خلاقانه‌ی وی با مدیر استودیو محدود نمی شود چرا که در اصل، جف با تعدادی از شخصیت‌های دنیای مارول اساسا مشکل داشت که ثور هم یکی از آنها بود.

زمانی که من برای نوشتن انتقام‌جویان (Avengers) با مارول وارد همکاری شدم و آنها این خبر را رسانه‌ای کردند، مدیر دی سی مرا فراخوانده و خواستار امضای یک قراداد انحصاری با من شد. با این حال به خاطر تعهدم به مارول، گفتم که برای مدت حدود یک سال قادر به امضای چنین قراردادی نخواهم بود. ولی از آنجایی که عاشق کار با دن دیدیو و سایر افراد شاغل در دی سی بودم و به نوعی قلب من برای این استودیو می‌تپید، دوباره به دی سی بازگشتم و در ادامه این اطمینان به من داده شد که برای سال‌های بعد نیز می‌توانم به صورت تمام وقت و بدون محدودیت برای این استودیو بنویسم و تازه اینجا بود که احساس کردم می‌توانم نام نویسنده‌ی حرفه‌ای را روی خودم بگذارم.

DC

دو مجموعه‌ی Green Lantern: Rebirth و فلش: The Flash: Rebirth، دنیای DC را دگرگون کردند

جانز که سابقه‌ی نوشتن کتاب کمیک تایتان‌های نوجوان (Teen Titans) را در کارنامه داشت، پس از کنار گذاشتن شک و تردید فراوانی که مدت‌ها با آن دست به گریبان بود، دست به تجدید حیات داستان فانوس سبز زده و در قالب مجموعه‌ی فانوس سبز: تولد دوباره (Green Lantern: Rebirth)، هال جوردن را به عنوان قهرمان اصلی به این داستان بازگرداند. پس از موفقیت غیرمنتظره‌ی این مجموعه، جانز کمیک فلش: تولد دوباره (The Flash: Rebirth) را نوشت که در ادامه این دو مجموعه، دنیای دی سی را دگرگون کردند. البته طبق گفته‌ی خود جانز، در این میان نباید نقش حمایتی مدیران دی سی را نیز نادیده گرفت که در چالش‌های مختلف پیش رو، همواره کمک حال جف بودند.

در ادامه دن دیدیو حقوق مجموعه‌ی دی سی: تولد دوباره (DC Rebirth) را به جف جانز واگذار کرد. البته جانز در ابتدا مخالف استفاده‌ی دوباره از عبارت تولد دوباره (Rebirth) بود اما موفقیت‌های پیشین فانوس سبز و فلش که در کنار نام خود، این عبارت را نیز یدک می‌کشیدند، نهایتا منجر به جلب رضایت جانز شد.

در اولین واکنشم گفتم که نمی‌خواهم از تولد دوباره (Rebirth) استفاده کنم چرا که از این عبارت پیش از این در فانوس سبز و فلش استفاده کرده‌ام. ولی دن دیدیو توضیح داد که این عبارت معنی ویژه‌ای دارد و حالا تبدیل به یک برند شده است.

جانز پس از بحث‌های فراوان با دیدیو، با توجه به اعتمادی که به او داشت با پیشنهاد وی موافقت کرد.

دن! من اعتقاد ویژه‌ای به تو دارم. اگر تو در دی سی حضور نداشتی هیچگاه با اینجا قرارداد نمی‌بستم. برای مارول هم نمی‌توانستم کار کنم. در نتیجه امروز یک نویسنده‌ی مستقل بودم. تو دلیل حضور من در دی سی هستی.

در واقع طرفداران دی سی نباید این نکته را فراموش کنند که بدون وجود دن دیدیو، کمیک‌هایی نظیر فانوس سبز (Green Lantern) و فلش (Flash) چه بسا هیچگاه مجال حیاتی دوباره نمی‌یافتند و از این بابت باید قدردان وی باشیم. خصوصا بخاطر بازگشت شخصیت‌های هال جوردن و بری آلن. البته طرفداران٬ خودشان همواره در بهترین زمان در بهترین مکان قرار می‌گیرند.

DC

دن دیدیو در کنار شخصیت سالومون گراندی در نمایشگاه کامیک‌کان نیویورک

جانز در همان کودکی، از طریق خواندن کمیک استریپ‌هایی که از اتاق زیرشیروانی خانه‌ی مادربزرگش یافته بود با دنیای شگفت‌انگیز ابرقهرمانان آشنا شد

جف جانز در بیست و پنجم ژانویه‌ی ۱۹۷۳ در دیترویت در ایالت میشیگان متولد شده است. او در همان کودکی، از طریق خواندن کمیک استریپ‌هایی که از اتاق زیرشیروانی خانه‌ی مادربزرگش یافته بود با دنیای شگفت‌انگیز ابرقهرمانان آشنا شد. داستان‌هایی درباره‌ی فلش، سوپرمن، فانوس سبز و بتمن که در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی به چاپ رسیده بودند. پس از آن او مشتری ثابت فروشگاه آثار کمیک تراورس سیتی شد و اولین کمیک‌هایی که خریداری کرد شماره‌های سوم و چهارم بحران در زمین‌های بی نهایت (crisis on Infinite earths) و شماره‌ی ۳۴۸ یا ۳۴۹ فلش (The Flash) بود که بعدها به شخصیت محبوب وی بدل شد. در همان زمان به جمع آوری آثار دی سی پرداخت و در ادامه به آثار انتشارات ورتیگو (Vertigo) علاقه‌مند شد.

جانز در سال ۲۰۱۰ به عنوان رئیس بخش خلاقیت آثار کمیک دی سی انتخاب شد و در ماه می ۲۰۱۶ نیز ریاست دنیای سینمایی دی سی (DC Extended Universe) را بر عهده گرفت. او پیش از این در نوشتن فیلمنامه‌ی سریال‌هایی نظیر فلش (The Flash) و کماندار (Arrow) نقش داشته است و این روزها مشغول کار روی فیلمنامه‌ی زن شگفت‌انگیز ۲ (Wonder Woman 2) است که در تاریخ سیزدهم دسامبر ۲۰۱۹ (۲۲ آذر ۱۳۹۸) به نمایش عمومی درخواهد آمد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده