نویسنده: محسن وزیری
// سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۹

آخر هفته چه فیلمی ببینیم: از King Kong تا Constantine

این هفته لیست متفاوت‌تری را برای بخش «آخر هفته چه فیلمی ببینیم» انتخاب کردیم، از فیلمی کلاسیک گرفته تا یک کمدی امروزی.

در پنجمین قسمت از سری جدید معرفی فیلم زومجی، چهار فیلم کاملا متفاوت خواهیم داشت تا سلایق بیشتری را پوشش دهیم. اول از همه به مناسبت بازگشت کینگ کونگ به سینما، به سال ۱۹۳۳ بازمی‌گردیم و به سراغ اولین کونگ سینما می‌رویم تا ببینم چگونه این غول بزرگ پا به عرصه‌ی هالیوود گذاشت. در ژانر کمدی این هفته فیلم بسیار خوب «جاسوس» را خواهیم داشت که یکی از بهترین کمدی‌های هجو سری جیمز باند و فیلم های جاسوسی است. در انتخابی شخصی هم سراغ فیلم کنستانتین با بازی کیانو ریوز می‌رویم که شاید خیلی‌ها ریوز را با شمایل کنستانتین به یاد داشته باشند. در انتها نیز یکی از بهترین فیلم‌های رومانتیک سینما را خواهیم داشت. اشتباه نکنید، در مورد کازابلانکا صحبت نمی‌کنم! پس با این لیست متفاوت همراه «آخر هفته چه فیلمی ببینیم» آخرین هفته‌ی مرداد/اولین هفته‌ی شهریور باشید.

فیلم کینگ کونگ

King Kong

شاید هر کسی با شنیدن نام کینگ کونگ، یاد اقتباس پیتر جکسون از فیلم کلاسیک کینگ کونگ محصول سال ۱۹۳۳ بیفتد اما این بار می‌خواهیم همین فیلم کلاسیک را معرفی کنیم. فیلم کینگ کونگ توسط مریان سی کوپر و ارنست بی شوداسک کارگردانی شده و فی ورِی، بروس کبت و رابرت آرمسترانگ در آن ایفای نقش کرده‌اند. فیلم در سالن ۶۲۰۰ نفری ریدیو سیتی میوزیک هال نیویورک اکران شد و بالافاصله دل منتقدان را به دست آورد. بلیت‌ها از ۳۵ تا ۷۵ سنت قیمت داشتند و فیلم در طول تنها چهار روز، بیش از ۸۹ هزار دلار فروش کرد. از نگاه راتن تومیتوز، کینگ کونگ بهترین فیلم ترسناک تاریخ و بیستمین فیلم برتر تاریخ سینما است. فیلم داستان گوریل ماقبل‌تاریخ و عظیم‌الجثه‌ای را تعریف می‌کند که در جریان رسیدن به یک زن جوان کشته می‌شود. کینگ کونگ به دلیل انیمیشن‌های استاپ موشن ساخته‌ی ویلیس اوبرایان و موسیقی فوق‌العاده‌ی مکس استاینر شناخته می‌شود.

راجر ایبرت در سال ۲۰۰۲، در لیست برترین فیلم‌های خود کینگ کونگ را نیز قرار داد و در مورد آن گفت: «کینگ کونگ کیفیتی دارد که با گذشت زمان تغییر نمی‌کند، ویژگی‌ای که هنوز هم پابرجاست.» کینگ کونگ یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک و تریلر سینماست اما هیچ نامزدی اسکاری کسب نکرد و بخش بهترین جلوه‌های ویژه نیز تا سال ۱۹۳۸ در جوایز آکادمی وجود نداشته است. فیلم شش بار از سال ۱۹۳۳ بازپخش شد و سپس حق پخش آن به تلویزیون فروخته شد. در اواخر دهه‌ی هشتاد فیلم برای پخش تلویزیونی رنگی شد که انتقادهایی را در پی داشت. نکته‌ی جالب اینکه برادران وارنر پس از شش سال جستجو در سراسر دنبال به دنبال مواد بازیابی و نگه‌داری حلقه‌های فیلم، کینگ کونگ را به صورت دیجیتال و 4K در سال ۲۰۰۵ بازسازی کرد.

فیلم جاسوس

Spy

فیلم کمدی «جاسوس» یا Spy یکی از کمدی‌های خوش‌ساخت چند سال اخیر است که با وجود مضمون کلیشه‌ای و نخ‌نماشده‌ی تمسخر فیلم‌های جاسوسی جدی همچون جیمز باند، توانست خنده‌ی خوبی از مخاطبانش بگیرد و هم در باکس آفیس و هم در نزد منتقدان مورد استقبال خوبی قرار گیرد. فیلم جاسوس در سال ۲۰۱۵ به کارگردانی و نویسندگی پاول فیگ اکران شد و با بازیگرهایی چون ملیسا مک‌کارتی، جیسون استاتهام و جود لا به موفقیت خوبی دست پیدا کرد. فیلم در مورد یک کارمند پشت میز نشین CIA به نام سوزان کوپر با بازی مک‌کارتی است که مجبور می‌شود وارد عمل شود و به عنوان یک مامور عملیاتی، جلوی فروش یک سلاح اتمی در بازار سیاه را بگیرد. جاسوس که با بودجه‌ی ۶۵ میلیون دلاری ساخته شده توانست حدود چهار برابر بودجه‌اش فروش کند و در هفته‌ای اول اکرانش پشت سر فیلم ترسناک Insidious: Chapter 3 قرار بگیرد.

فیلم جاسوس در سایت متاکریتیک نمره‌ی ۷۵ را ثبت کرده که برای یک کمدی قابل قبول به نظر می‌رسد. اکثر نقدها از عمکرد مک‌کارتی و استاتهام در نقشی کمدی تعریف کرده‌اند و ملیسا مک‌کارتی و پاول فایگی را ترکیبی مناسب دانستند که از پتانسیل‌های همدیگر به خوبی استفاده می‌کنند. فیلم Spy نامزد دو گلدن گلوب هم در بخش‌های بهترین فیلم کمدی یا موزیکال و بهترین بازیگر زن شده است. فیلمبرداری فیلم در شهر بوداپست انجام گرفته چرا که معماری ساختمان‌ها یادآور شهرهای دیگری مانند پاریس که داستان فیلم در آن‌ها جریان داشت بود. برای این آخرهفته‌ی خود اگر دنبال یک کمدی خنده‌دار و با بازی‌های دیدنی هستید، «جاسوس» را از دست ندهید.

فیلم جاسوس

Constantine

فیلم کنستانتین با بازی کیانو ریوز را شاید هرکسی برای یک آخر هفته پیشنهاد نکند اما تجربه‌ی آن به هیچ وجه خالی از لطف نیست. این فیلم که در سال ۲۰۰۵ اکران شد نتوانست نظر منتقدان را جلب کند اما به عنوان یک فیلم کارآگاهی/ترسناک که از روی یکی از بهترین کاراکترهای دی‌سی اقتباس شده، می‌تواند برای عده‌ی زیادی از علاقه‌مندان جذاب باشد. فرنسیس لارنس در اولین تجربه‌ی کارگردانی خود از کیانو ریوز، ریچل وایس، شیا لبوف و تیلدا سوئینتن بازی گرفت تا یک اثر جنایی بسازد. فیلم که از روی رمان گرافیکی Hellblazer اثر نویسنده‌ی جاودان دنیای کمیک یعنی الن مور اقتباس شده، با بودجه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شد که توانست در سراسر دنیا ۲۳۰ میلیون دلار فروش کند. فیلم داستان جان کنستانتین، یک جن‌گیر را روایت می‌کند که می‌تواند با نیمه‌فرشته‌ها و نیمه‌شیطان‌ها در بدن واقعی خود صحبت کند. او به کمک یک کارآگاه می‌رود تا از راز خودکشی خواهر او پرده بردارد و در این راه راز‌های بسیار بزرگ‌تری را افشا می‌کند.

فیلم با اینکه نقدهای متوسطی دریافت کرده اما اکثر منتقدان متفق‌القول از بازی ریوز تعریف کرده‌اند و توانایی حفظ کاریزما حتی در مضحک‌ترین صحنه‌ها را توانایی خاص او دانستند. کنستانتین با اینکه فیلم خوش‌ساختی است و از روی منبعی قوی اقتباس شده، اما به گفته‌ی منتقدان تمرکز لازم روی داستان خود را نداشته و نقطه‌ی اوج خود را به خوبی پرداخت نمی‌کند. اما دلیل اصلی معرفی فیلم در این هفته، نگاهی به اولین اقتباسی سینمایی از روی کاراکتر کارکشته‌ی دی‌سی و آشنایی با کمیک آن بود که سریال کنستانتین شاید بهتر از فیلم توانست آن را به تصویر بکشد اما شوربختانه این سریال هم بعد از یک فصل لغو شد. شاید طلسم‌های که جان کنستانتین با آن‌ها سر و کله می‌زند گریبان سازندگان فیلم و سریال را نیز گرفته باشد و پنل‌ها و صفحات کمیک، بهترین جا و مکان برای قدرت‌نمایی او باشد.

انیمیشن وال ای

WALLE

انیمیشن وال‌ای قطعا یکی از بهترین عاشقانه‌های سینماست و حتی اگر سبک رومانتیک ژانر مورد علاقه‌تان نیست به احتمال زیاد با من هم‌نظر خواهید بود. نهمین انیمیشن پیسکار یک موفقیت بی‌نظیر برای این شرکت بود و برای اثبات این گفته لازم نیست از فروش ۵۳۳ میلیون دلاری و امتیاز ۹۵ متاکریتیک و رتبه‌ی اول بهترین فیلم دهه‌ی تایم و پنج نامزدی اسکار سخن گفت. همینکه کسانی موفق شدند با دو ربات بدون قابلیت حرف زدن که از اجزای صورت تنها چشم دارند داستانی چنین تأثیرگذار و ماندنی تعریف کنند، خبر از شاهکار بودن این انیمیشن می‌دهد. Wall-E یا Waste Alloction Load Lifter - Earth Class در سال ۲۰۰۸ اکران شد و اندرو استنتن، کارگردان «در جستجوی نمو» شاهکار خود را به معرض نمایش گذاشت. استنتن دو قسمت از سریال Stranger Things و همچنین دنباله‌ی «در جستجوی نمو» را نیز کارگردانی کرده و دو بار اسکار را به خانه برده است.

وال‌ای ربات کوچکی است که زباله‌های روی سطح زمین را فشرده می‌کند و باید شهر متروکه‌ی بزرگی را تمیز کند. روبات دیگری از سفینه‌ی اکسیوم روزی او را ملاقت می‌کند و وال‌ای که او را «ایوا» می‌نامد، یک دل نه صد دل عاشقش می‌شود و سراسر کهشکان دنبال او می‌رود. فیلم با واکنش بسیار مثبت منتقدان مواجه شده و به ده‌ها لیست بهترین فیلم‌های دهه راه پیدا کرده است. کرک هانی‌کات منتقد هالیوود ریپوتر از وال‌ای به عنوان اوریجینال‌ترین فیلم پیکسار تا آن روز نام برده و تا جایی پیش رفته که وال‌ای را دارای احساس، روح و عشق فیلم‌های دوران سینمای صامت دانسته است. وال‌ای بی‌شک یک شاهکار سینمایی است و تعریف از آن فقط وقت را برای دوباره دیدنش تنگ می‌کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده