// جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۵

گزارش کنفرانس راه های افزایش خلاقیت تیم به واسطه تکنیک Sprint در 2017 TGC

در روز دوم TGC، آریو جعفرزاده در کنفرانسی به چگونگی افزایش دادن خلاقیت تیم توسعه‌دهنده با تکنیک Sprint پرداخت.

در دومین روز نمایشگاه TGC 2017 آریو جعفرزاده، کارگردان تجربه کاربری (UX)، کنفرانسی را در رابطه با چگونگی ارتقا خلاقیت تیم توسعه‌دهنده با استفاده از تکنیک اسپرینت (Sprint) برگزار کرد. او کنفرانس را با معرفی خود و کارنامه کاری‌اش آغاز کرد و گفت که بیش از ۱۶ سال است که در زمینه طراحی مشغول به کار است. وی برای کمپانی‌های معروفی همچون مایکروسافت، گوگل و آمازون فعالیت کرده و توانسته است سیستم Priority Inbox را برای بخش ایمیل گوگل طراحی کند. او به تازگی به شهر بارسلونای اسپانیا سفر کرده و طراح ارشد جدید کمپانی King شده است؛ کمپانی‌ای که با بازی Candy Crush Saga شناخته شده است. جعفرزاده در دانشگاه واشنگتن نیز رشته تجربه کاربری یا همان UX را تدریس کرده است و حال در این کنفرانس تلاش کرد تا تکنیک‌های خود را با علاقه‌مندان در میان بگذارد.

او در این کنفرانس حضار را با تکنیک اسپرینت آشنا کرد؛ تکنیکی که به تیم توسعه‌دهنده اجازه می‌دهد که خلاقیت خود را در کمترین زمان ممکن گسترش دهد. برای تشکیل تیم اسپرینت، توسعه‌دهندگان در ابتدا باید اتاق یا مکانی بسته را به مدت زمان چند روز در اختیار بگیرند که در آن بتوانند مراحل این تکنیک را به اتمام برسانند. برای تشکیل چنین تیمی نیاز به ۶ نفر وجود دارد که این گروه شامل افرادی ماهر در رشته‌های طراحی، تسهیل‌کننده، کارشناس بازاریابی، متخصص مالی، متخصص فناوری و کارشناس طراحی می‌شود.

وی در ادامه افزود که تیم توسعه‌دهنده برای شروع روند اسپرینت باید از سه قانون اصلی پیروی کند. قانون اول این است که باید به دستورات تسهیل‌کننده احترام بگذارند. قانون بعدی این است که فرد تصمیم‌گیرنده باید تصمیمات خود را پس از اتمام جلسه اعمال کند. همچنین در این روند نباید از هیچ دستگاهی در اتاق استفاده شود.

جعفرزاده در ادامه افزود که ابزاری همچون ماژیک‌ها، برچسب‌ها و اتیکت‌های کوچک رنگی برای این کار استفاده می‌شود و تاکید کرد که از خودکار به جای ماژیک استفاده نشود؛ چرا که ماژیک به نفرات این اجازه را می‌دهد که ایده‌های خود را به طور خلاصه روی اتیکت‌های کوچک یادداشت کنند و این خلاصه‌نویسی با خط درشت می‌تواند برای نفرات دیگر خوانا باشد.

کنفرانس جعفر زاده

تکنیک اسپرینت به پنج روز زمان نیاز دارد که در هر روز، تیم به انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌ها می‌پردازد. اما جوانب مثبت و منفی این تکنیک از چه قرار است؟ تکنیک اسپرینت جنبه‌های مثبتی را در خود جای داده است که تا حدودی در بالا به آنها اشاره شد. تیم توسعه‌دهنده در کمترین زمان می‌تواند در پنج روز به ایده‌هایی جدید دست پیدا کند و آنها را گسترش دهد. البته از جنبه‌های منفی این تکنیک می‌توان به لزوم شکل‌دهی تیم جدید اشاره کرد که به اتاق مجزا و همچنین جا‌به‌جایی‌هایی نیاز دارد.

جعفرزاده در ادامه اشاره کرد که در مرحله اول، توسعه‌دهندگان باید کاربرانی را که قصد دارند محصول موردنظر را برای آنها توسعه دهند، به خوبی بشناسند تا بتوانند ایده‌هایی را با توجه به این کاربران خلق کنند. او افزود که توسعه‌دهندگان می‌توانند از دانشجویان برای کسب ایده‌های جدید کمک بگیرند و روی این ایده‌ها کار کنند؛ چرا که صنعت بازی‌سازی ترکیبی از هنر و علم است. در روز دوم، سازندگان باید ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورند و برای آنها طرح بریزند. وی در  ادامه برگه‌ای را نشان داد که به واسطه‌ی تا کردن، آن را به هشت قسمت تقسیم کرده و روی هر کدام یک طراحی انجام داده بود. پس از آن و در روز سوم، توسعه‌دهندگان تصمیم خود را در مورد طرح‌ها می‌گیرند. در روز چهارم تیم باید نمونه‌ای از آنچه که طراحی کرده است آماده کند و در آخرین روز نیز باید برای اطمینان از آیتم تولید شده، آن را تحت آزمایش قرار دهد.

متاسفانه بنا به دلایلی این کنفرانس همین‌جا و به‌طور نیمه‌تمام به پایان رسید. در نهایت سخنران نتوانست تمامی این مراحل را جز به جز باز کند و به اشاره‌ای کلی روی آنها بسنده کرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده