نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۹

مصاحبه زومجی با ویراستار ارشد سایت پالی گان در TGC 2017

زومجی در جریان TGC 2017 مصاحبه‌ای با بن کوچرا، ویراستار ارشد سایت پالی‌گان داشت و با وی در مورد مسائل مختلفی صحبت کرد. 

بن کوچرا یک روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی است که تا به امروز در سایت‌ها و مراکز مختلفی در حوزه بازی‌های ویدیویی فعالیت داشته و این روز‌ها هم ویراستار ارشد سایت مطرح پالی‌گان است. نمایشگاه TGC 2017 بهانه‌ای شده تا کوچرا به ایران سفر کند و او دیروز هم کنفرانسی در این نمایشگاه داشت. حال در جریان نمایشگاه TGC، نادر امرایی مصاحبه‌ای با این فعال حوزه بازی‌های ویدیویی داشته که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید:

زومجی: ضمن عرض سلام و خسته نباشید، آیا اولین باریه که به ایران سفر میکنی و نظرت راجع به اینجا چیه؟

بله، اولین باریه که به ایران سفر می‌کنم و فقط میشه گفت که همه چیز عالیه. تو این مدت از جاهای مختلفی دیدن کردم و این فرصت رو داشتم که با بازی‌ساز‌های مختلفی دیدار کنم و فردا هم قراره که به اصفهان بریم و برای این کار هم خیلی هیجان‌زده هستم. همچنین دیروز به یک رستوران رفتیم و دیزی خوردیم (اگه درست گفته باشم) و کلا همه چی راجع به این غذا هم عالی بود و در کل از اینکه تونستم به جایی بیام که قبلا اطلاعات زیادی ازش نداشتم و تو خیابان‌های اون قدم بزنم و با مردمش دیدار کنم، حس خیلی خوبی دارم. 

زومجی: قبل از این اطلاعاتی از فعالان حوزه بازی در ایران و رسانه‌ها و مجله‌های گیم اون داشتید؟

راستشو بخواید من حتی با خیلی از رسانه‌های اروپایی هم آشنا نیستم! چون معمولا همیشه سرگرم کار هستیم و فرصت چندانی برای سر زدن به رسانه‌های سایر کشور‌ها نداریم. 

مصاحبه با بن کوچرا

زومجی: دیروز صحبتی در رابطه با اهمیت ارتباط بین رسانه‌ها و بازی‌ساز‌ها داشتید. به نظر شما ارتباط این چنینی چه تاثیری روی شناخته‌شدن بازی‌ها داره؟

به نظرم اول باید یه سری دیدگاه‌ها تو این مورد تغییر کنن. مثلا شخصا وقتی بخوام مطلبی بنویسم، مطلبی رو انتخاب می‌کنم که اولا خود من ازش خوشم بیاد و بعد اینکه مطمئن باشم که این مطلب رضایت خواننده رو هم جلب می‌کنه. به همین دلیل هم به نظرم اولین کاری که بازی‌ساز باید انجام بده، اینه که افرادی مثل ما رو که در رسانه‌ها فعال هستیم، راضی نگه داره و توضیحاتی در مورد بازیش بده که بازیش به نظرمون جذاب بیاد. به این شکل ما هم می‌تونیم مطلب جذابی در مورد اون بنویسیم و در نتیجه نظر مردم هم به بازی جلب خواهد شد. این یه رابطه مهم بین بازی‌ساز و نویسنده مطلبه و کار ما رو در نوشتن یه مطلب جذاب راجع به بازی راحت‌تر می‌کنه. 

زومجی: به نمایشگاه TGC برگردیم. این اولین باریه که چنین نمایشگاهی برگزار میشه؛ نظر شما در مورد نمایشگاه چیه؟

اول باید اینو در نظر داشته باشیم که من موفق نشدم از همه اونچه که اینجا ارائه میشه بازدید کنم. اما با توجه به چیزایی که دیدم، میشه گفت که صنعت بازی‌سازی تو ایران یک صنعت نوپا است؛ ولی با توجه به سال‌هایی که این صنعت فعال بوده، تونسته به جایگاه خوبی برسه. چون همیشه باید این مورد رو در نظر داشت که صنعت بازی‌سازی در هر کشوری که باشه، برای رسیدن به پختگی به زمان نیاز داره و مخصوصا در ایران چالش‌های این کار بیش‌تر هم هست؛ چون شما افراد باتجربه‌ای که مثلا این کار رو برای ۲۰ سال انجام داده باشن، ندارید. به همین دلیل هم شما قادر نخواهید بود شخصی رو به عنوان استاد یا راهنما پیدا کنید. این در حالیه که تو آمریکا یا اروپا، شرایط به این شکل نیست و افراد باتجربه‌ای هستن که می‌تونن افراد جوان این حوزه رو هدایت کنن. به همین دلیل هم، من حس خیلی خوبی به پیشرفت این صنعت توی ایران تو این مدت خیلی کم دارم و مطمئنم که این صنعت بهتر و بهتر هم خواهد شد و به مرور، افراد تجربیات زیادی کسب خواهند کرد که می‌تونن اون رو به نسل‌های بعدی هم منتقل کنن. 

زومجی: این دقیقا چیزیه که تو کشور‌های غربی هم اتفاق افتاده و شما اعتقاد دارین که تو ایران هم باید چنین شرایطی پیش بیاد. درسته؟

بله، قطعا باید چنین اتفاقی بیفته... راستش من خودم پدر چند تا بچه هستم و پنج فرزند دارم. (زومجی: برای این کار خیلی جوون هستین!) خیلی خوبه که همچین چیزی رو بشنوم! (زومجی: چند سالتون هست؟) من دقیقا امروز ۳۷ ساله شدم! (زومجی: پس تولدتون مبارک!) ممنونم از شما! خب داشتیم در مورد پدر بودن من صحبت می‌کردیم. یه چیزی که پدر بودن به من یاد داده، اینه که وقتی می‌خواین چیزی رو به یکی دیگه یاد بدین، اول از همه خودتون هم چیزای جدید یاد می‌گیرین. در مورد بازی‌سازی هم دقیقا همین قضیه اتفاق میفته و یاد دادن بازی‌سازی به نسل‌های جوان‌تر، باعث می‌شه که هم خود شما و هم افرادی که بهشون تدریس می‌کنین، چیزای جدید یاد بگیرین و بهتر و بهتر بشین. همچنین این پروسه چیزیه که هیچ راه میان‌بُری هم نداره و یادگیری اون و به پختگی رسیدنش زمان زیادی طول می‌کشه. ولی زمانی که صنعت بازی تو یه کشوری هنوز نوپاس، چنین نمایشگاه‌هایی می‌تونن خیلی مفید باشن.

مصاحبه با بن کوچرا

زومجی: به نظرم، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دید خیلی درستی نسبت به ایران و مخصوصا صنعت بازیش ندارن و شاید حتی تصور کنن که چنین صنعتی اصلا تو ایران وجود نداره. به نظر من همچین نمایشگاهی باعث میشه تا افرادی مثل شما اینجا باشن و بعد بتونن به همه جهان منتقل کنن که صنعت بازی ایران با وجود نوپا بودن، پتانسیل خیلی بالایی داره. درسته؟

صد درصد. یکی از ویژگی‌های خیلی خوب بازی‌های ویدیویی که تو موسیقی و سینما هم دیده می‌شه، اینه که هرچی تعداد افرادی که تو این فضا کار می‌کنن و محتوا تولید می‌کنن بیش‌تر باشه، نتیجه نهایی هم بهتر خواهد بود. اگه واقعا بازی‌ها برای ما اهمیت داشته باشن و خواستار پیشرفت‌شون باشیم، باید از کشور‌هایی که این صنعت تو اون‌ها هنوز جوون هست، حمایت کنیم؛ چون این در نهایت باعث میشه بازی‌هایی از نقاط مختلف دنیا ساخته و منتشر بشن که هرکدوم از اونا دیدگاه یه ملت رو نشون میدن و با دید متفاوتی ساخته شدن. من حتی فکر می‌کنم که این وظیفه ما است که از این کشور‌ها حمایت کنیم و این باعث می‌شه که در نهایت بتونیم فرهنگ‌های مختلفی رو از طریق بازی‌های ویدیویی یاد بگیریم و با کشور‌های مختلف از این طریق آشنا بشیم و ارتباط بهتری با مردم کشور‌ها از این طریق داشته باشیم. 

زومجی: به نظرم بازی‌های ویدیویی باعث می‌شن که فارغ از مسائل سیاسی، ملت‌ها بتونن ارتباط بهتری با هم داشته باشن. نظرتون در این مورد چیه؟

راستش من نمی‌خواستم راجع به سیاست صحبت کنم! اما خب شما کاملا درست می‌گید. سیاست یک مساله کاملا پیچیده است، ولی خب وقتی که شما این شانس رو دارین که با مردم عادی یک منطقه ارتباط داشته باشین، متوجه می‌شین که اونا هرکدوم کاری رو انجام می‌دن که واقعا ازش لذت می‌برن. به همین دلیل هم حتی زمانی که ارتباطات سیاسی بین دو کشور پیچیده باشه، چیزی که ما رو به هم مرتبط می‌کنه این هنر و کاری هست که در حال انجامش هستیم و این باعث می‌شه که بتونیم با هم در ارتباط باشیم. این یکی از بهترین مزیت‌های سفر کردن هم هست و باعث می‌شه که با مردم و کشور‌های مختلف دنیا آشنا بشیم. 

زومجی: ما تو ایران ضرب‌المثلی داریم که میگه «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی» و به نظرم این کل حرف‌های شما رو خلاصه می‌کنه. 

به نظرم این یک حرف کاملا درسته و من کاملا با اون موافق هستم. درسته که شاید این صحبت‌ها خیلی ربطی به گیم نداشته باشن، اما بد نیست راجع بهشون حرف بزنیم. یکی از چیزایی که راجع به سفر کردن هست، اینه که سفر باعث می‌شه که شما تغییر کنین. هرچی به جا‌های بیش‌تری برید، بیش‌تر تغییر خواهید کرد و چیز‌های جدید‌تری یاد خواهید گرفت. من هم به این نتیجه رسیدم که هرچه بیش‌تر سفر کنم، بیش‌تر به اون شخصی که باید باشم نزدیک می‌شم. جاهایی که بهش سفر می‌کنم باعث می‌شه بیش‌تر به این پی ببرم که واقعا شخصیت من به چه شکلی است. 

مصاحبه با بن کوچرا

زومجی: من هم کاملا با شما موافقم. به عنوان صحبت پایانی، برنامه‌ای برای برگشتن به اینجا، چه برای مسائل کاری و چه برای مسائل شخصی و تفریحی، دارین یا نه؟

من واقعا امیدوارم که این اتفاق (برگشتن به ایران) رخ بده. البته تو روز‌های آتی فرصت دارم که به جاهای مختلفی از این کشور سفر کنم. همچنین قراره یه رویداد دیگه هم برگزار بشه که البته من فرصت نمی‌کنم تو اون دوباره به ایران بیام، ولی امیدوارم که یه نویسنده آمریکایی دیگه این شانس رو داشته باشه که تو اون رویداد به ایران سفر کنه و بتونه تجریبات خوبش از این کشور رو به مردم آمریکا منتقل کنه. 

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتین. 

نظرات خود را در مورد صحبت‌های ویراستار پالی‌گان با زومجی در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده