// جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵

گزارش کنفرانس طراحی بازی های کامپیوتری برپایه سیستم‌ های ساده در TGC 2017

در دومین روز رویداد TGC 2017، مهدی بهرامی، سازنده بازی انگاره، کنفرانسی را در رابطه با طراحی بازی‌های کامپیوتری برپایه سیستم‌های ساده برگزار کرد.

با ورود به دومین روز نمایشگاه TGC 2017 در مرکز همایش‌های صدا و سیما، این‌بار به سخنرانی مهدی بهرامی، سازنده بازی‌های موفقی از جمله انگاره رفتیم. مهدی بهرامی یکی از بازیسازان مستقل موفق در جشنواره‌های بین‌المللی بوده و در طول سال‌های گذشته جوایز متعددی را به دست آورده است. از جمله آثار او می‌توان به بازی انگاره اشاره کرد که در سال ۲۰۱۴ موفق شد تا جایزه بخش رقابتی دانشجویی از جشنواره بازی‌های کامپیوتری را به دست بیاورد. این بازیساز همچنین پروژه جدیدی به نام «تندیس»‌ دارد که از هنر ایرلندی در طراحی آن وام گرفته شده است.

مهدی بهرامی ابتدا با اشاره به تحصیلات در کشور هلند به مبحث تفاوت معماری‌ها در دو کشور هلند و ایران پرداخت و گفت که در کشورهای غربی بیشتر از نماد انسان استفاده می‌شود و حتی طراحان غربی اجسام بی‌جان را به جاندار تبدیل می‌کنند. در این میان می‌توان به بازی زیبای World of Goo اشاره کرد که هرچند موضوع معماری دارد، اما در آن موجودات بی‌جان با اضافه شدن چشم، به موجوداتی جاندار تبدیل شده‌اند. این توسعه‌دهنده مستقل در ادامه با نمایش تصاویری از آثار هنری ایرانی گفت که در هنر ایرانی و اسلامی، قوانین هندسی و استفاده از ریاضیات بیشتر به چشم می‌آید و در نتیجه، هنر ایران دارای تفاوت‌هایی از نظر فرهنگی است. بهرامی با اشاره به بازی‌های ایرانی از جمله گرشاسپ گفت که این بازی یک کپی‌برداری از بازی God of War است و کپی‌برداری صرف را امری نادرست دانست.

مهدی بهرامی

سازنده بازی انگاره در ادامه با اشاره به قوانین ایرانی-اسلامی و البته بدون قضاوت این قوانین گفت که محدودیت‌های مربوط به هنر اسلامی در رابطه با ممنوعیت ترسیم انسان‌ها، باعث شد که این محدودیت‌ها هنرمندان را به سمت خلق هنری دیگر سوق دهد. ادامه کنفرانس اما بیشتر متمرکز روی دو بازی انگاره و تندیس بود و بهرامی با اجرای انگاره از سادگی این بازی گفت و به نمایش مراحل مختلف آن پرداخت. در این بازی باید با انتخاب نقطه‌ای از اشکال هندسی که حرکتی ثابت را انجام می‌دهند، تلاش کنید تا شکل نهایی مورد هدف ترسیم شود. این توسعه‌دهنده مستقل در ادامه، هدف از نمایش این بازی را ایده مستتر در آن بیان کرد.

وظیفه‌ی ساخت موسیقی بازی انگاره بر عهده محسن رسولی بوده و گوش دادن به آن در جریان کنفرانس بسیار لذت‌بخش بود. بازی انگاره در حقیقت ترکیبی از هندسه،‌ ریاضیات و البته عنصر سادگی است که به لطف آن، تنها با یک کلیک در بازی اشکال هندسی زیبایی ترسیم می‌شود.

مهدی بهرامی

بهرامی همچنین نمایشی از «تندیس»، پروژه جدید خود داشت. در این بازی باید با تکان دادن یکی از تندیس‌ها و قرار دادن آن در یکی از خانه‌ها، کاری کنید تا تندیس دوم شبیه به تندیس اول شود. سخنرانی مهدی بهرامی بیشتر روی نمایش بازی انگاره و تندیس تمرکز داشت و این توسعه‌دهنده مستقل می‌خواست به علاقمندان بازی‌سازی بگوید که باید با بازکردن ذهن خود سعی کنند تا بازی‌هایی الهام‌گرفته از موضوعات تاریخی یا هندسی را توسعه‌ دهند. اینکه صرفا در قالب یک شخصیت به نبرد با هزار نفر برویم از نظر مهدی بهرامی جذابیت لازم برای ماندگاری را ندارد؛ هرچند بهرامی به طور کلی نیاز به وجود چنین بازی‌هایی را رد نکرد. این بازیساز در نهایت گفت که بازیسازان بدون کپی‌برداری صرف از توسعه‌دهندگان خارجی باید بازی‌‌های متفاوتی را تولید کنند.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده