نویسنده: سجاد پاک آیین
// جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۵

گزارش زومجی از کنفرانس رویکردهای طراحی بازی های رومیزی در TGC 2017

با گزارش زومجی درباره کنفرانس جذاب امیر سلامتی و کامبیز سیروس بخت در نمایشگاه TGC 2017 با محوریت بازی‌های رومیزی همراه باشید.

کنفرانس امیر سلامتی و کامبیز سیروس بخت در نمایشگاه TGC 2017 با حال و هوایی شاد و جذاب شروع شد و تا پایان کنفرانس شاهد فضایی پرانرژی بودیم. کنفرانس آنها درباره موضوع «مکاتب و رویکردهای مختلف در طراحی بازی‌های رومیزی» بود که امیر سلامتی کنفرانس را آغاز کرد و درباره قدمت بازی‌های رومیزی (Board Game) صحبت کرد. وی عنوان کرد که بازی‌های رومیزی قدمتی سه هزار ساله دارند و برخلاف تصور عموم، بازار بازی‌های رومیزی بسیار پررونق است و به مرور، این نوع بازی رشد بسیار زیادی کرده است. بازی‌های رومیزی دارای مکاتب علمی است و شاخص‌های مختلفی برای طراحی بازی‌های رومیزی وجود دارند. سلامتی در ادامه کنفرانس درباره هسته‌های اصلی این سبک توضیحاتی داد و اعلام کرد که بازی‌های رومیزی در چهار سبک Ameritrash و German Style و Euro Games و War Games خلاصه می‌شوند.

TGC 2017 رومیز

پس از توضیحات سلامتی، کامبیز سیروس بخت درباره سبک‌ Ameritrash شروع به سخنرانی کرد. وی عنوان کرد این سبک دارای فضای داستانی خاص با دنیایی جدید است که طراحان، محیطی دراماتیک در بازی ایجاد می‌کنند. در سبک Ameritrash تعامل و تعارض وجود دارد و طراحان، یک سری آیتم‌های متضاد با یکدیگر در بازی قرار می‌دهند که بازیکنان با یکدیگر در کشمکش باشند. در این سبک، شانس در سرنوشت بازیکنان دخیل است و به همین دلیل تاس را در بازی‌های خود قرار داده‌اند تا بازیکنان شانس خود را با تاس امتحان کنند. بازیکنان در این سبک بسیار ریسک‌پذیر هستند و در تلاش هستند تا با ریسک کردن، شرایط بازی را به نفع خود تغییر بدهند.

شاخص رومیز / Featured TGC 2017

پس از سخنان سیروس بخت، دوباره امیر سلامتی پشت تریبون آمد و توضیحاتی را درباره سه سبک دیگر ارائه داد. وی از سبک Ameritrash انتقاد کرد و اعلام کرد بهترین سبک در بازی‌های رومیزی سبک Euro Games است و در این بین، کامبیز سیروس بخت از سبک Ameritrash دفاع کرد و فضای کنفرانس حالت جذابی به خود گرفت. سلامتی در ادامه اعلام کرد سبک بازی German Style دارای فضایی خانوادگی است و بسیار ساده طراحی شده است. کشور آلمان پس از جنگ جهانی به طراحی بازی‌های رومیزی رو آورد و بازی‌هایی قابل فهم و نیازمند زمان کم را معرفی کرد. سلامتی در ادامه توضیحاتی را نسبت به سبک Euro Games ارائه داد و شاخص اصلی این نوع سبک را چالش و معما اعلام کرد. وی یادآور شد این سبک مخصوص گیمرها طراحی شده است، تم و مکانیزم بازی مکمل یکدیگر هستند و فرد ملزم به یادگیری کامل سیستم بازی است. در این سبک، شانس عاملی برای انتخاب بهتر بازیکن است که به بازیکن کمک می‌کند تا استراتژی خود را در ادامه بازی پیاده کند. مجددا بحثی بین امیر سلامتی و کامبیز سیروس بخت درباره سبک Euro Games درگرفت که فضای کنفرانس را تغییر داد. پس از سخنان سلامتی، سیروس بخت دوباره در پشت تریبون قرار گرفت و در رابطه با بازی‌های War Games توضیحاتی ارائه کرد. وی اعلام کرد که این نوع بازی‌ها فارغ از هرگونه دیدی، سعی دارند بخشی از تاریخ را با جزئیات کامل و به صورت کاملا واقعی روایت کنند. طراحان این نوع بازی‌ها، به المان‌های شانس و تعامل در طراحی بازی خود نمی‌اندیشند و فقط و فقط قصد آنها ساخت یک بازی «واقعی» است که یک برهه تاریخی را روایت می‌کند. در این میان بازی‌هایی نیز وجود دارند که در فضایی فانتزی جریان دارند اما در دسته بازی‌های War Games یا همین بازی‌های واقعی قرار می‌گیرند. این بازی‌‌ها به دلیل دنیای غنی‌ای که دارند، یک دنیای واقعی محسوب می‌شوند. در پایان کنفرانس سیروس بخت اعلام کرد هدف طراحان بازی‌های رومیزی، شناخت مخاطب است و اگر طراحان شناخت خوبی از بازیکنان و علایق آنها نداشته باشند، بازی آنها با شکست روبه‌رو خواهد شد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده