نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۱

مصاحبه زومجی با مهدی بهرامی با محوریت بازی انگاره در TGC 2017

زومجی در جریان نمایشگاه TGC 2017 مصاحبه‌ای با مهدی بهرامی داشته که می‌توانید در ادامه آن را بخوانید. 

مهدی بهرامی یکی از بازیسازان مستقل موفق کشورمان است که بازی‌هایی چون «فرش» را ساخته است. زومجی پیش از این مصاحبه‌ای با وی داشته و این بار در جریان TGC 2017 هم فرصتی شده تا دوباره صحبتی با این بازیساز داشته باشیم که بازی انگاره را به نمایشگاه آورده است. در ادامه می‌توانید صحبت‌های آرش عیاری و مهدی بهرامی را بخوانید:

زومجی: سلام مهدی. بازخورد بازدید‌کننده‌های خارجی از بازی انگاره به چه شکل بوده است؟

در مجموع سه نفر بازدید‌کننده خارجی امروز در غرفه ما حاضر شدند که یکی از آن‌ها هم یک روزنامه‌نگار اسپانیایی بود که به شکل جالبی پیش از آمدن به اینجا، اطلاعات خیلی زیادی در مورد نمایشگاه و بازی‌ها کسب کرده بود. اما در کل، این سه نفر از بازی انگاره راضی بودند و از آن تعریف می‌کردند. 

زومجی: بازخورد بازدید‌کننده‌های ایرانی به چه شکل بود؟

با اینکه در کل افراد کمی به این غرفه آمدند و خب این هم طبیعی است؛ چرا که وقتی شما هزینه و زمان صرف آمدن به چنین نمایشگاهی می‌کنید، ترجیح می‌دهید تا وقت‌تان را در کنفرانس‌های افراد و بازیسازان خارجی که به ایران سفر کرده‌اند سپری کنید. با این حال همین تعداد کمی هم که در غرفه ما حاضر شدند و بازی را از نزدیک دیدند، از آن لذت برده بودند و از بازی راضی بودند. 

زومجی: مهدی کمی هم در مورد فعالیت‌های فعلی خودت توضیح بده. 

این روز‌ها در حال تمام کردن کار‌های انگاره هستم و تمرکز کاملی روی این بازی دارم تا بتوانم آن را روی استیم منتشر کنم؛ چرا که معمولا ۱۰ درصد پایانی پروسه ساخت بازی دشوار و زمان‌بر است و باید باگ‌های ریز و درشت آن را رفع کرد و همچنین بازی را برای افراد مختلفی فرستاد و براساس بازخورد آن‌ها، تغییراتی در بازی اعمال کرد. به همین دلیل هم فعلا تمام تمرکزم روی این بازی است تا بتوانم آن را به سرانجام برسانم. 

همچنین به جرات می‌توانم بگویم که انگاره جدی‌ترین و بهترین چیزی است که تا به امروز ساخته‌ام. بازی‌هایی مثل فرش در برابر انگاره چیزی شبیه به یک شوخی بودند! چرا که فرش بیش‌تر حالتی شبیه به یک بازی ساده داشت که صرفا می‌خواستم آن را روی فروشگاهی مثل کافه بازار منتشر کنم، اما انگاره بازی‌ای است که چندین سال زمان و وقتم را صرف ساخت آن کرده‌ام و آنقدر هم از این بازی درس یاد گرفته‌ام که حتی اگر فروش بازی هم خیلی خوب نبود، چیزی از دست نداده‌ام. البته که اگر بازی با استقبال خوبی رو‌به‌رو شود قطعا خوشحال خواهم شد. 

هنگامه

زومجی: آیا ناشر و قیمت بازی انگاره مشخص شده است؟

هدف من این است که بازی را شخصا منتشر کنم؛ چرا که موسسه ایندی‌فاند که یک موسسه آمریکایی است و روی بازی‌های مستقل با‌کیفیت سرمایه‌گذاری می‌کند، روی این بازی سرمایه‌گذاری کرده و من هم روی حمایت‌های آن‌ها حساب کرده‌ام. چرا که افرادی مثل جاناتان بلو یا سازنده‌های بازی World of Goo در این شرکت حضور دارند. البته این شرکت تضمینی به حمایت صد درصدی از بازی نداده است و همه‌چیز بستگی به کیفیت نهایی بازی دارد و اگر بازی کیفیت خوبی نداشته باشد، شاید این شرکت هیچ تبلیغات یا حمایتی برای آن نکند. با این حال، من روی حمایت‌های این شرکت حساب باز کرده‌ام. علاوه بر این در طی این مدت با برخی سایت‌های خارجی نیز در ارتباط بوده‌ام و امیدوارم زمانی که بازی منتشر می‌شود آن‌ها نیز همان‌طور که وعده داده‌اند از آن حمایت کنند و در موردش مطلب بنویسند. با این حال هیچ‌چیز مشخص نیست و شاید زمانی که بازی منتشر شد، مشکلات و اتفاقات عجیب و غریبی رخ بدهد. 

ولی خب، من ترجیح می‌دهم این ریسک را بکنم و مهم این است که برای ساخت بازی‌های خوب تلاش کنم و پس از آن مهم نیست که چه اتفاقی پس از انتشار بازی رخ می‌دهد. 

زومجی: از آنجایی که پیش از این هم بازی‌هایت را به نمایشگاه‌های خارجی برده‌ای و با این محیط‌ها آشنا هستی، به نظرت نمایشگاه TGC در برقراری ارتباط بین خریدار و بازیساز موفق بوده یا خیر؟

به نظر من TGC واقعا عالی است و شخصا زمانی که از مهمانان خارجی آن مطلع شدم، شگفت‌زده شده بودم. چرا که تعدادی از مطرح‌ترین و موفق‌ترین فعالان این حوزه در این نمایشگاه حاضر شده‌اند که حتی برخی از آن‌ها را در در نمایشگاه‌های خارجی هم به سختی می‌توان دید! مثلا افرادی مثل مایک اکتون، بری کد یا بن کوچرا افرادی هستند که حتی در GDC هم نمی‌توان با آن‌ها ملاقات داشت، ولی اینکه چنین اشخاصی در این نمایشگاه حاضر شدند و صحبت کردند عالی است. پیش از این هم افرادی از این حوزه به ایران سفر کرده بودند که اگر واقع‌گرا باشیم، چهره‌های شناخته‌شده‌ای نبودند و شاید حتی در کشور خودشان هم کسی آن‌ها را نمی‌شناخت. به همین دلیل هم شخصا تصور می‌کردم که قرار است در TGC هم شاهد چنین افرادی باشیم؛ ولی وقتی اسامی مهمانان خارجی را دیدم، واقعا سورپرایز شده بودم. 

به همین دلیل هم قطعا چنین اتفاقی بسیار مثبت بوده و تا به امروز در ایران سابقه نداشته است و نتیجه آن هم چیزی جز موفقیت برای‌مان نخواهد بود. 

زومجی: و به عنوان سوال آخر، بازی انگاره چه زمانی منتشر خواهد شد؟

من امیدوار هستم که چند هفته دیگر بتوانم ویدیویی از گیم‌پلی بازی منتشر کنم و در آن، تاریخ انتشار دقیق بازی را بگویم. اما در کل هدفم این است که بازی در تابستان منتشر شود و از این بیش‌تر عرضه آن طولانی نشود. 

نظرات خود را در مورد صحبت‌های مهدی بهرامی با زومجی در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده