// جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۱۵

گزارش کنفرانس توسعه‌ بازی های موبایل با کیفیت در TGC 2017

باریش ازیستک، مدیر اجرایی کمپانی نت‌ماربل امروز کنفرانسی را پیرامون توسعه‌ بازی‌های موبایل با کیفیت در جریان TGC 2017 برگزار کرد.

نمایشگاه TGC 2017 امروز کار خود را آغاز کرد و در ادامه برگزاری‌ کنفرانس‌های مختلف، کنفرانسی با حضور باریش ازیستک، مدیر اجرایی کمپانی نت‌ماربل در پروداکنشنز هال برگزار شد. باریش ازیستک، از ماه فوریه‌ی ۲۰۱۱ به عنوان مدیر اجرایی ارشد شرکت Netmarble EMEA در اروپا، خاورمیانه وآفریقا فعال است. از جمله بازی‌های معروف نت‌ماربل می‌توان به بازی‌های Seven Knights ،Evilbane و Marvel: Future Fight اشاره کرد که به ویژه در بازار‌های آسیای شرقی محبوبیت بسیاری را میان بازیکنان پیدا کرده‌اند. باریش ازیستک در ابتدای آغاز کنفرانس خود با اشاره به فعالیت‌های کمپانی نت‌ماربل پیشگفتاری را از فعالیت‌های این کمپانی داشت.

در این کنفرانس ازیستک با ارائه صحبتی در رابطه با مبحث بررسی بازار جهانی بازی‌های موبایل به اهمیت جغرافیا و فرهنگ اشاره کرد و به عنوان بازارهای موفق و البته بزرگ از کشورهای آسیای شرقی نام برد. مدیر اجرایی نت ماربل با اشاره به نام کمپانی خود، گفت که نت ماربل یک برند قدرتمند در آسیا است و همیشه برای تاثیر گذاری بیشتر سعی دارد تا بازی‌ها را به همراه ویدیو نمایش دهد، زیرا این موضوع می‌تواند باعث نمایش کیفیت بازی شود. این مدیر اجرایی در ادامه با اشاره به تفکر نادرست پیرامون ساخت متمرکز بازی‌ها در کشورهای غربی، نموداری را از قدرت بازار آسیا نمایش داد و افزود که بازار آسیا بزرگ‌تر از غرب بوده و در مقابل حضور ۱۶۴.۳ میلیونی گیمرها در اروپا شاهد آمار ۲۶۹.۲ میلیونی گیمر‌ها در چین یا ۱۲۶ میلیونی گیمر‌ها در جنوب آسیا هستیم.

افشین ای بازیه بازی میگم:))))) این کنفرانس تو حوزه موبایل بود و واقعیت من طولانی در موردش نوشتم

باریش ازیستک: بهترین بازی باید سرگرم‌کننده و اجرای با ثباتی داشته باشد

باریش ازیستک، همچنین رشد بازار اپلیکیشن‌ها، آن هم بازی‌های ویدیویی باب طبع آسیای شرقی را به عنوان نمونه‌ای از اهمیت بازارهای آسیایی از جمله چین معرفی کرد و با نمایش نام بازی Lineage 2 در صدر برترین بازی‌هایی که بیشترین رشد و محبوبیت‌ را تا فوریه ۲۰۱۷ داشته‌اند، از حضور سه بازی آسیایی دیگر در جایگاه یک تا سوم خبر داد. نکته جالب حضور بازی‌های محبوب غربی از جمله بازی Game of War و Clash Royale در رده‌ی پنجم و ششم لیست بودند که نشان از اهمیت بازار کشورهای چین، ژاپن و کره دارد. از جمله نکات مهم این کنفرانس تمرکز باریش ازیستک روی بازار خاورمیانه و به ویژه آسیای شرقی بود که به نوعی توجه نشدن به اهمیت این بازار را دلیلی برای موفقیت کمتر بازیسازان می‌دانست.

در جریان این کنفرانس مدیر اجرایی شرکت نت‌ماربل ویدیوهای زیبایی را نیز از بازی‌های این کمپانی پخش کرد که می‌توان از جمله‌ی آنها به Marvel Future FIght، بازی Evilbane ،Lineage 2 و در نهایت Star Wars: Force Arena اشاره کرد که همه‌ی این بازی‌ها با کیفیت و گرافیک‌های فوق‌العاده‌ای برای یک بازی موبایل توسعه یافته بودند. ازیستک در ادامه اسلایدی را از آمار صنعت سرگرمی در سال ۲۰۱۶ نمایش داد که صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۶ را با ۴۱ میلیارد دلار سودد‌هی بالاتر از باکس آفیس با ۳۸ میلیارد دلار و حوزه‌ی موسیقی با ۱۵ میلیارد دلاری نشان می‌داد.

مبحث بعدی کنفرانس مدیر اجرایی ارشد نت‌ماربل در رابطه با دنیای بازی‌های موبایل و تاثیر آن روی سایر صنعت‌ها از جمله تکنولوژی بود. ازیستک به عنوان نمونه‌ای از این تاثیر به گوشی‌های موبایل و برند‌های بزرگ از جمله ال‌جی و سامسونگ اشاره کرد و گفت که در حقیقت دلیل اقبال بازیکنان برای تغییر گوشی‌های موبایل خود به نسخه‌ای جدید، پیشرفت بازی‌های موبایل است و بازی‌های سایر صنایع را هم تحت تاثیر گذاشته است.

باریش ازیستک با اشاره به تاریخچی کمپانی نت‌ماربل از اهمیت ساخت بازی‌های متنوع اشاره کرد و گفت که داده‌های وآمارهای ارائه شده از بازی‌های ویدیوی اهمیت بسیار زیادی در این صنعت دارند و افزود که حتی در صورت نیاز، اگر پروژه یک بازی با توجه به داده‌های خوب نبود، باید پروژه‌ی بازی فوق بسته شود.

کنفرانس باریش ازستیک TGC 2017

از مهم‌ترین نکاتی که این مدیر اجرایی نت‌ماربل به آن اشاره کرد، سه فاکتور اصلی برای موفقیت یک بازی موبایل بود:

  • اولین فاکتور Fun بودن یک بازی است که به اعتقاد باریش ازیستک بازی‌‌ها باید سرگرم‌کننده باشند و زمانی که بازیکنان در حال تجربه محصولی هستند باید نهایت لذت را ببرند.
  • دومین فاکتور Stable بودن بازی است. به این معنا که بازی نباید باعث آزار بازیکن شود و در نتیجه بازیکن نباید در زمان تجربه محصول با کرش‌ها و بسته شدن‌‌های متوالی بازی‌ روبرو شود.
  • سومین فاکتور اما Engagement یا در حقیقت تعامل دو فاکتور سرگرم‌کنندگی و ثبات بازی در اجرا بود که باید مورد توجه بازیسازان قرار بگیرد.

باریش ازیستک همچنین با ذکر این موضوع که صنعت بازی‌‌ها در حال رقابت با تلویزیون است، افزود که در صورتی که بازی نتواند یک تجربه‌ی پایدار را به ارمغان بیاورد، هوادارانش را از دست می‌دهد.

یکی از مباحثی که این روزها در بازی‌های ویدیویی شاهد آن هستیم، فدا شدن کیفیت برای فراهم کردن امکان اجرای بازی‌ها روی گوشی‌های مختلف است که باریش ازیستک انجام این موضوع توسط بازیسازان نادرست دانست. او با اشاره به حجم یک تا دو گیگابایتی بازی‌های Netmarble گفت که هر بازیکنی، هر بازی‌ای را به صورت روزانه تجربه نمی‌کند و بازیکنان به دنبال بازی‌های سرگرم‌کننده و لذت بخش برای نصب و اجرا هستند.

کنفرانس باریش ازستیک TGC 2017

باریش ازیستک: نت‌ماربل علاقمند به همکاری برای عرضه بازی‌های بومی در ایران است

ازیستک همچنین با پخش ویدیو‌یی از بازی Evilbone، اعلام کرد که این بازی به انتخاب گوگل بهترین بازی ۲۰۱۵ انتخاب شده است. با نگاهی به ویدیو باید بگویم که گرافیک‌ها به واقع چشم‌نواز بودند و شخصیت‌ها با جزئیات بالایی طراحی شده بودند. بازی دیگری که در این کنفرانس به نمایش در آمد، بازی اندروید و آیفون Traveling Millionaire بود که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۳ بود و بازیکنان در آن به صورت آفلاین و آنلاین به تجربه بازی می‌پرداختند. در حقیقت ازیستک با نمایش این بازی می‌خواست تا اهمیت ثبات در اجرای یک بازی آنلاین را بگوید.

Marvel: Future Fight، اولین موفقیت نت‌ماربل در بازارهای جهانی محسوب می‌شود و ازیستک با نمایش این بازی گفت که خریداری لاینسنس شخصیت‌های بزرگ لزوما موفقیت یک بازی را تضمین نمی‌کند و بازی باید با محتوا و کیفیتی که دارد به موفقیت دست پیدا کند. به اعتقاد مدیر اجرایی نت‌ماربل دلیل اصلی شکست بازیسازان این است که آنها فکر می‌کنند در صورت خریداری لایسنس‌های بزرگ بازی‌شان به موفقیت دست پیدا می‌کند، اما این موضوع اشتباه است. او تعامل با کاربر را مهم‌ترین نکته دانست و لزوم هماهنگی محتوای ساخته شده از یک IP با نمونه واقعی را مهم دانست. 

باریش ازیستک به تفاوت رنج سنی بازیکنان در کشورهای دیگر نیز اشاره‌ای داشت و گفت، در برخی کشورها بازی‌ها بخشی از فرهنگ هستند و او نمی‌تواند ایران را جزئی از این دست کشورها بداند. اهمیت ساخت بازی‌ها براساس فرهنگ یک کشور، یکی از مهم‌ترین مباحث کنفرانس مدیر اجرایی نت‌ماربل بود و ازیستک گفت که به عنوان نمونه در بازی Seven Kinght، آنها با وجود هزینه‌های زیاد بازی‌، Seven Kinght را برای کشورهای غربی بازطراحی کرده‌اند و در نتیجه رابط کاربری نسخه آسیایی این بازی با غربی متفاوت است. آنها همچنین بروزرسانی‌های بسیاری را برای این بازی منتشر می‌کنند که باعث تازه ماندن لذت تجربه بازی می‌شود.

کنفرانس باریش ازستیک TGC 2017

جذابیت ویدیوی بازی‌ها در نمایش المان‌های مهم با طعم طنز نیز دیگر موضوع باریش ازیستک در کنفرانس TGC 2017 بود. او با اشاره به بازی Stone Age و نمایش تریلری از این بازی، گفت که این بازی موفق شده در طول ۱۲ ساعت به صدر جدول بازی‌های تایوان برسد و این آمار در ژاپن ۲۴ ساعت است. با وجود تریلری به نظر کودکانه اما سوپرایز باریش ازیستک، اشاره به این موضوع بود که بازی Stone Age در حقیقت یک بازی Hardcore RPG است و در نتیجه با وجود سخت بودن بازی، هنوز هم بازیکنان به تجربه آن ادامه می‌دهند. او با اشاره به فرهنگ متفاوت بازیکنان در کشورهای مختلف گفت که برخلاف کشورهای اروپایی که محتوای بازی را به مرور تکمیل می‌کنند. در کشور ژاپن بازی باید با تمام محتوا، رویدادها، حالت‌ها، کمپین و همه ویژگی‌ها در روز اول به صورت کامل منتشر شود و این خواسته‌ی بازیکنان است.

در این کنفرانس همچنین به قابلیت جدید Auto-Play نیز اشاره شد که به تازگی در بسیاری از بازی‌ها شاهد استفاده از این ویژگی هستیم. بازی خودکار در حقیقت برای قشر متفاوتی از گیمرها از جمله بیزینس من‌ها ارائه شده که فرصت کمی را برای رقابت دارند. با انتخاب Auto-Play می‌توانید بدون نیاز به بازی، کاری کنید تا شخصیت به صورت خودکار مبارزه کند. باریش ازیستک در انتها نیز ویدیوهایی را از بازی‌های مختلف نمایش داد که گرافیک‌های فوق‌العاده‌ای برای یک گوشی موبایل داشتند.

مدیر اجرایی ارشد نت‌ماربل در انتها از تمایل Netmarble برای همکاری با بازیساز‌های ایرانی گفت و افزود که آنها به دنبال انتشار بازی‌هایی بومی برای مناطق مختلف هستند. کنفرانس نت‌ماربل نکات ریز زیادی را برای اهمیت فرهنگ هر کشور داشت و بازیسازان باید قبل از ساخت بازی‌ها بیشتر روی بازار مورد علاقه بازیکنان تحقیق کنند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده