نگاهی به قابلیت‌ها و ویژگی‌های رابط کاربری UX 6.0 ال جی جی 6

سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
ال‌جی گوشی جی ۶ را به همراه رابط کاربری UX 6.0 روانه‌ی بازار کرده است؛ رابطی که انبوهی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف ارائه می‌دهد.
تبلیغات

ال‌جی پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ خود را حدود ۵ ماه پیش و در جریان کنگره‌ی جهانی موبایل به جهانیان معرفی کرد. ال‌جی نخستین شرکتی محسوب می‌شود که از گوشی هوشمندی با نسبت تصویر ۱۸:۹ پرده‌برداری کرد؛ از این رو، کره‌ای‌ها برای آنکه بتوانند بیشترین استفاده را از این نسبت تصویر داشته باشند، LG G6 را با نسخه‌ی جدیدی از رابط کاربری اختصاصی خود با نام UX 6.0 همراه کردند.

بر اساس تحقیقات و نظرسنجی‌های انجام‌شده از سوی ال‌جی، کره‌ای‌ها یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کاربران را داشتن گوشی هوشمندی با ابعاد کوچک و در عین حال نمایشگری بزرگ می‌دانند. ال‌جی برای پوشاندن جامه‌ی عمل به این خواسته‌ی کاربران، فناوری جدیدی موسوم به FullVision توسعه داده‌ است که به‌ لطف آن، نسبت نمایشگر ال‌جی جی ۶ از حالت مرسوم ۱۶:۹ به ۱۸:۹ تغییر پیدا کرده است.

رابط کاربری ال جی جی 6

به لطف نسبت تصویر ۱۸:۹، نمایشگر ال‌جی جی ۶ حدود ۱۳ درصد محتوای بیشتری نسبت به گذشته به تصویر می‌کشد و فضای بیشتری نیز برای مالتی‌تسکینگ و اجرای هم‌زمان اپلیکیشن‌ها در اختیار کاربر می‌گذارد؛ از این رو کره‌ای‌ها در نسخه‌ی ۶.۰ رابط کاربری اختصاصی خود سعی کرده‌اند با تقسیم محیط‌های مختلف نرم‌افزار به دو مربع با نسبت ۱:۱، از فضای اضافه‌ی به‌ وجود آمده، بیشترین بهره را ببرند و بدین ترتیب تجربه‌ی لذت‌بخشی برای کاربر به‌ ارمغان آورند.

از بین مزایای متعددی که رابط کاربری جدید UX ال‌جی با بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های نمایشگر FullVision‌ جی ۶ ارائه می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجربه‌‌ای متمایز و لذت‌بخش از تماشای ویدیو و وب‌گردی

نمایشگر فول‌ویژن جی ۶ تجربه‌ی جدید و منحصر‌به‌فردی از تماشای محتوا برای کاربران به‌ ارمغان می‌آورد. با تغییر یافتن نسبت تصویر نمایشگر جی ۶ از حالت مرسوم ۱۶:۹ به ۱۸:۹، فضای اضافه‌ای در بخش بالا و پایین نمایشگر به‌ وجود آمده است؛ این فضای اضافه به کاربران اجازه می‌دهد حین وب‌گردی و مطالعه، اطلاعات بیشتری مشاهده کنند و تجربه‌ی فراگیری از تماشای ویدیو یا اجرای بازی روی گوشی خود داشته باشند.

ال جی جی 6 / lg g6

با توجه به آنکه پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ی نزدیک گوشی‌های بالارده‌ی بیشتری با نسبت تصویر ۱۸:۹ روانه‌ی بازار شوند؛ بسیاری از تولیدکنندگان محتوا و توسعه‌دهندگان نیز در صدد سازگار ساختن فیلم‌ها، اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خود با این نسبت تصویر هستند؛ اما برای آنکه تا زمان بدل‌ شدن نسبت تصویر ۱۸:۹ به استانداردی رایج، به تجربه‌ی کاربران از گوشی جی ۶ صدمه‌ای وارد نشود، ال‌جی قابلیتی در رابط کاربری UX 6.0 فراهم کرده است که امکان تماشای محتوای ۱۶:۹ را در قالب نسبت ۱۸:۹ فراهم می‌کند.

تجربه‌ی کاربری بهبودیافته در بخش نرم‌افزار دوربین به‌لطف بهره‌گیری از فضای اضافه‌ی نمایشگر ۱۸:۹

ال‌جی با بهره‌ گرفتن از نسبت تصویر ۱۸:۹ نمایشگر، تجربه‌ی کاربری نرم‌افزار دوربین جی ۶ را به لحاظ راحتی استفاده و جذابیت بصری، به‌ میزان قابل توجهی بهبود داده است. در نسخه‌ی ۶.۰ از رابط کاربری ال‌جی، کاربران می‌توانند به‌صورت هم‌زمان به ثبت و مرور تصاویر بپردازند. رابط کاربری جی ۶ قابلیتی موسوم به Square Camera در اختیار کاربر می‌گذارد که نمایشگر را به دو مربع یکسان تقسیم می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد در یک مربع، تصاویری با فرمت ۱:۱ (فرمتی مشهور که در شبکه‌های اجتماعی گوناگون مانند اینستاگرام به‌کار می‌رود) ثبت کند و در مربع دیگر به مرور آن‌ها بپردازد. 

رابط کاربری ال جی جی 6

ال‌جی قابلیت موسوم به Food Mode را نیز برای آن دسته از کاربرانی در نظر گرفته است که به ثبت تصویر از غذای خود علاقه دارند؛ این قابلیت در حقیقت یکی از حالت‌های عکاسی با دوربین جی ۶ محسوب می‌شود که به کاربر اجازه‌ی ثبت تصاویری با رنگ‌های اشباع‌شده و با کیفیت بالا می‌دهد. کره‌ای‌ها امکان ایجاد فایل‌های گیف از طریق ترکیب ۲ تا ۱۰۰ عکس را نیز فراهم کرده‌اند.

مالتی‌تسکینگ پیشرفته، با اجرای هم‌زمان دو اپلیکیشن در قالب دو پنجره‌ی کاملا مربعی‌شکل

ال‌جی به‌ لطف رابط کاربری UX 6.0، به‌طور کامل از پتانسیل‌های نمایشگر ۱۸:۹ جی ۶ بهره برده است؛ کاربر می‌تواند اپلیکیشن تماس صوتی را در کنار تقویم اجرا کند یا حین ارسال پیام به مرور تصاویر در اپلیکیشن گالری بپردازد. ال‌جی امکان ادغام تصاویر مربعی و نمایش آن‌ها به‌صورت Collage Wallpaper در لاک اسکرین را فراهم کرده است.

رابط کاربری ال جی جی 6

کاربر می‌تواند حین نوشتن یک یادداشت، به‌صورت هم‌زمان در پنجره‌ای مربعی و هم‌اندازه با پنجره‌ی دیگر، به وب‌گردی بپردازد. حین کار کردن با اپلیکیشن تقویم با چرخاندن جی ۶ و نگه‌داشتن آن در حالت افقی، تقویم در پنجره‌ی سمت چپ به‌ نمایش در می‌‌آید؛ در حالی که جزئیات مربوط به قرار ملاقات‌ و برنامه‌های شخص در پنجره‌ی دیگر به تصویر کشیده می‌شود.

ال‌جی پرچم‌دار جدید خود را به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۷.۰ نوقا روانه‌ی بازار کرده است؛ البته ظاهر این سیستم عامل به‌ لطف رابط کاربری اختصاصی UX 6.0 ال‌جی، تغییرات گسترده‌ای تجربه کرده است و فاصله‌ی زیادی با نسخه‌ی خالص خود دارد. کره‌ای‌ها برای تأکید بر منحصر‌به‌فرد بودن نمایشگر جی ۶، رابط کاربری اختصاصی خود را Full-screen UX می‌نامند. ال‌جی در بخش‌های مختلف از محیط رابط کاربری جی ۶، از دو مربع یکسان استفاده کرده است که در کنار هم، به‌صورت عمودی یا افقی قرار گرفته‌اند. این الگو در تعدادی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض جی ۶، نظیر اپلیکیشن پخش موسیقی، تقویم و در بخش‌هایی از اپلیکیشن مخاطبان به چشم می‌خورد.

رابط کاربری ال جی جی 6

کره‌ای‌ها قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن را برای نمایش زمان و اعلان‌ها در ال‌جی جی ۶ در نظر گرفته‌اند. کاربر می‌تواند از بین سه‌ حالت ساعت دیجیتال، ساعت آنالوگ و امضا، یکی را برای نمایش در نمایشگر همیشه‌روشن انتخاب کند. با فعال کردن قابلیت Always on display، نوتیفیکیشن‌های مربوط به تمام اپلیکیشن‌ها به‌ نمایش در‌می‌آیند. ال‌جی امکان تعیین یک بازه‌ی زمانی خاص را نیز برای غیرفعال ‌کردن قابلیت یادشده فراهم کرده است. در صفحه‌ی لاک‌اسکرین جی ۶، امکان انتخاب ۵ میان‌بر فراهم شده است؛ در حالت پیش‌فرض، دو میان‌بر برای اپلیکیشن‌های تماس و دوربین انتخاب شده‌اند که در بخش پایین لاک‌اسکرین به نمایش در می‌آیند. لاک‌اسکرین گوشی، وضعیت آب‌وهوا را نیز از طریق یک لایو والپیپر و با قطرات باران یا دانه‌های برف به نمایش می‌گذارد.

رابط کاربری ال جی جی 6

حسگر اثر انگشت جی ۶ در پنل پشت گوشی جای گرفته است و امکان ثبت ۵ اثر انگشت متفاوت را دارد؛ این حسگر عملکرد بسیار خوبی دارد و به‌سرعت گوشی را از حالت قفل، وارد محیط رابط کاربری می‌کند. کاربر می‌تواند از حسگر اثر انگشت برای ایمن‌سازی محتوای اپلیکیشن‌های گالری و +QuickMemo استفاده کند. ال‌جی همانند نسل گذشته‌ی گوشی‌های سری جی، امسال نیز اپ‌دراور را به‌صورت پیش‌فرض از رابط کاربری جی ۶ حذف کرده است؛ البته شما می‌توانید اپ‌دراور را از بخش تنظیمات هوم‌اسکرین بازگردانید (شما می‌توانید برای مشاهده‌ی این تغییر، اسلایدر روی عکس روبه‌رو را جابه‌جا کنید). اما نکته‌ی جالب توجه، متفاوت‌ بودن ظاهر فولدرها در حالت با و بدون اپ‌دراور است.

به‌لطف اندروید نوقا، قابلیت اجرای هم‌زمان دو اپلیکیشن یا تقسیم صفحه، به پرچم‌دار جدید ال‌جی راه یافته است؛ البته ال‌جی در پرچم‌داران گذشته‌ی خود نیز قابلیت مشابهی ارائه می‌داد؛ اما این بار، امکان اجرای هم‌زمان اپلیکیشن‌ها در قالب سیستم‌عامل اندروید در اختیار کاربران جی ۶ قرار گرفته است. در حال حاضر، بسیاری از اپلیکیشن‌ها (نه همه‌ی آن‌ها) از قابلیت اجرای هم‌زمان با اپلیکیشن‌های دیگر پشتیبانی می‌کنند. شما می‌توانید از این قابلیت در حالت افقی یا عمودی استفاده کنید؛ اما باید به یاد داشته باشید که گوگل نسبت‌‌های تقسیم محدودی برای نمایش دو اپلیکیشن در نظر گرفته است؛ در حالت عمودی، امکان انتخاب از بین سه نسبت ۵۰/۵۰، ۶۰/۴۰ و ۴۰/۶۰ وجود دارد؛ اما در حالت افقی تنها می‌توان از نسبت ۵۰/۵۰ بهره‌مند شد.

رابط کاربری ال جی جی 6

ال‌جی قابلیت QSlide را که در پرچم‌داران گذشته‌ی خود ارائه می‌کرد، بار دیگر در سال ۲۰۱۷ بازگردانده و آن را در جی ۶ نیز به‌ کار گرفته است. به‌ لطف این قابلیت، شما می‌توانید برخی از اپلیکیشن‌ها نظیر اپلیکیشن تماس و پخش ویدیو را در قالب پنجره‌های شناوری اجرا کنید؛ ال‌جی امکان تغییر سایز و میزان شفافیت این پنجره‌ها را نیز فراهم کرده است. ال‌جی در بخش نوتیفیکیشن‌ها نیز تغییرات ظاهری زیادی ایجاد کرده‌ و اسلایدری برای تغییر میزان روشنایی نمایشگر در نظر گرفته است که قابلیتی بسیار کاربردی محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه امکان ویرایش کلیدهای تنظیمات سریع به‌ دلخواه کاربر نیز فراهم شده است.

رابط کاربری ال جی جی 6

یکی از مشکلات نمایشگرهای بلند، دسترسی دشوار به لبه‌ی بالایی نمایشگر برای مشاهده‌ی بخش اعلان‌ها است. ال‌جی برای رفع این مشکل، امکان شخصی‌سازی نوار ناوبری را فراهم کرده است؛ به‌لطف این قابلیت، شما می‌توانید علاوه‌ بر تغییر نوع چینش‌ کلیدهای اصلی ناوبری (بازگشت، هوم و تسک سوئیچر)، کلید چهارمی را نیز از بین کلیدهای QSlide، ابزار ثبت اسکرین‌شات +Capture و میان‌بر بخش اعلان‌ها به نوار ناوبری اضافه کنید. چنانچه در هوم‌اسکرین جی ۶ به‌ سمت پایین سوایپ کنید، صفحه‌ی In-app search را مشاهده خواهید کرد؛ همان‌طور که از نام این صفحه برمی‌آید، شما می‌توانید به جست‌وجوی عبارات مورد نظر خود در بین اپلیکیشن‌ها، مخاطبان و تنظیمات بپردازید، ضمن اینکه می‌توانید محل انجام جست‌وجو را نیز تعیین کنید.

رابط کاربری ال جی جی 6

ال‌جی در صفحه‌ی تسک سوئیچر، کلید clear all را برای حذف یکجای اپلیکیشن‌های اخیر در نظر گرفته است؛ ضمن اینکه در لبه‌ی بالای کارت‌ مربوط به اپلیکیشن‌ها، دو کلید برای اجرا در حالت تقسیم صفحه (Split Screen) و پین‌ کردن آن‌ها در صفحه‌ی تسک سوئیچر وجود دارد. در حالتی که یکی از اپلیکیشن‌ها به صفحه‌ی یادشده پین شود، حتی با تپ‌کردن کلید Clear All نیز از این صفحه پاک نخواهد شد. در پرچم‌دار جدید ال‌جی، هنگامی که اپلیکیشنی را حذف (Uninstall) می‌کنید؛ این اپلیکیشن پیش از حذف کامل، در ابتدا به مدت ۲۴ ساعت به بخش App trash‌ منتقل می‌شود تا چنانچه نظرتان در مورد اپلیکیشن مورد نظر تغییر کرد، قادر به بازگرداندن آن باشید. ال‌جی برای آن دسته از اپلیکیشن‌هایی که ممکن است با نسبت ۱۸:۹ نمایشگر جی ۶ سازگار نباشند، قابلیتی موسوم به App scaling را در نظر گرفته است؛ به لطف این قابلیت، نوار ناوبری کمی بلندتر می‌شود (نسبت آن از حالت ۱.۳:۹ به ۲:۹ تغییر می‌کند) تا بدین‌ ترتیب اپلیکیشن‌ها به‌گونه‌ای اجرا شوند که گویی نسبت تصویر در نمایشگر جی ۶ (بدون در نظر گرفتن نوار ناوبری)، ۱۶:۹ است.

رابط کاربری ال جی جی 6

در حالت کلی، اگرچه رابط کاربری ال‌جی تفاوت زیادی با اندروید خالص دارد؛ به‌هیچ‌وجه ناخوشایند یا کند نیست. ال‌جی زمان زیادی صرف طراحی آیکون‌ها و رنگ بخش‌های مختلف کرده است تا بدین ترتیب رابط کاربری گوشی با ظاهر و رنگ آن همخوانی داشته باشد. نسخه‌ی ۶.۰ از رابط کاربری UX ال‌جی ظاهر زیبایی دارد؛ به‌طوری که به‌هیچ‌وجه کاربر را ناگزیر به نصب لانچری دیگر نمی‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات