نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی بازی رومیزی Splendor

بازی Splendor، یک بازی کارتی است که شما را در نقش یک تاجر جواهر قرار می‌دهد.

و من، به لطف داشتن چنین جواهری،
به مانند بیست دریایی ثروتمندم که شن‌ها در آن مرواریدند
و آب و صخره‌های آن طلای خالص
- ویلیام شکسپیر، دو نجیب‌زاده ورونایی

پس از معرفی دو بازی پی‌شوم و Secret Hitler، در جدیدترین سری از مقالات معرفی بازی‌های رومیزی، این‌بار به سراغ یک بازی رفته‌ایم که در عمل بسیار ساده به نظر می‌رسد اما کافی است که یک بار آن را امتحان کنید تا معتاد آن شوید. نکته‌ای که بازی را از دیگر بازی‌های این چنینی جدا می‌کند، این است که هر کسی می‌تواند این بازی را در ۵ دقیقه یاد بگیرد.

 بازی رومیزی اسپلندور

اولین باری که اسپلندور را تجربه کردم، در روز جهانی بازی‌های رومیزی بود که به پیشنهاد امیر، این بازی را انتخاب کردیم و به تجربه آن پرداختیم. در ابتدا گارد عجیبی نسبت به این بازی داشتم چون فکر می‌کردم یک بازی که از چند کارت و چند مهره تبدیل شده است، توانایی ایجاد هیجان را ندارد. اما در اواسط دست اول بود که به صورت عجیبی هیجان‌زده شده بودم و به شدت برای بردن تلاش می‌کردم و خدا خدا می‌کردم که کارتی را که برای بردن نیاز داشتم، کسی بر ندارد!

بازی اسپلندور، یک بازی کارتی است که شما را در نقش یک تاجر جواهر در دوران رنسانس قرار می‌دهد که در آن باید سعی کنید بیشترین امتیاز ممکن را کسب کنید تا به برنده بازی تبدیل شوید. این بازی، توسط مارک آندره طراحی شده و اولین بار در سال ۲۰۱۴ توسط Space Cowboys منتشر شد. این بازی در همان سال ۲۰۱۴، نامزد دریافت جایزه Spiel des Jahres (بازی سال) شد. 

هدف اصلی بازی Splendor مدیریت منابع است. این بازی را ۲ تا ۴ نفر می‌توانند بازی کنند و زمان اتمام هر دور از بازی، حدود ۳۰ دقیقه است. برنده بازی کسی است که بتواند زودتر از دیگر بازیکنان، ۱۵ امتیاز پرستیژ را کسب کند. ۴۰ مهره سنگ قیمتی متشکل از ۷ زمرد، ۷ یاقوت کبود، ۷ یاقوت، ۷ الماس، ۷ عقیق و ۵ طلا (که به عنوان هر کارتی می‌توانند استفاده شوند) به همراه ۹۰ کارت توسعه و ۱۰ کارت نجیب‌زاده، آیتم‌های بازی را تشکیل می‌دهند.  

 بازی رومیزی اسپلندور

پیش از آغاز بازی، N+1 کارت نجیب‌زاده (N= تعداد بازیکنان) به صورتی که تمام بازیکنان بتوانند آن را ببینند، روی زمین قرار می‌گیرند و بقیه کارت‌های نوبل از بازی حذف می‌شوند. از هر سطح (سطح یک، دو و سه)‌،‌ چهار کارت روی زمین قرار می‌گیرند. هر بازیکن در نوبت خود، سه کار می‌تواند انجام دهد:

  • سه مهره جواهر از سه رنگ مختلف یا دو مهره جواهر یک‌رنگ بردارد.
  • یک کارت را از روی زمین رزرو کند یا یک کارت را از دسته کارت‌ها بکشد و به دستش اضافه کند. 
  • یک کارت را با خرج کردن منابع خود (جواهراتی که جمع کرده است) خریداری کند و جواهر را به بازی بازگرداند. جواهر روی کارت می‌تواند برای خریدهای بعدی به کار برود.

اگر یک بازیکن تعداد معینی کارت داشته باشد، یک نجیب‌زاده به او سر می‌زند و بازیکن می‌تواند آن کارت را برای خود نگه دارد.

زمانی که تعداد امتیازات پرستیژ یک بازیکن به عدد ۱۵ رسید، بازیکنان تا اتمام آن دور باید صبر کنند و هنگام اتمام آن دور، بازی به اتمام می‌رسد. در شرایط امتیاز پرستیژ مساوی، کسی که کم‌ترین کارت را خریداری کرده است، برنده بازی محسوب می‌شود.

 بازی رومیزی اسپلندور

بازی اسپلندور از زمان عرضه‌اش توانسته به موفقیت‌های بسیار زیادی دست پیدا کند و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، موفق شد در مراسم مختلف نامزد دریافت جوایز مختلف شود و حتی تعدادی از این جوایز را نیز ببرد. استودیو Asmodee Digitall، به صورت رسمی نسخه‌های آیفون و اندروید این بازی را نیز را نیز منتشر کرده است که می‌توانید آن را با قیمت ۴.۹۹ دلار تهیه کرده و به تجربه بازی بپردازید. اگر هم می‌خواهید به طور کامل با قوانین بازی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم فایل پی‌دی‌اف قوانین بازی را دانلود کرده و مطالعه کنید.

بدون هیچ اغراقی، بازی Splendor یکی از جذاب‌ترین و اعتیادآورترین بازی‌هایی است که می‌تواند برای مدت‌ها شما را سرگرم کند. نسخه‌های ایرانی این بازی چندی است که موجود است و شما می‌توانید آنها را از بازار تهیه کنید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده