هر آنچه در مورد گلکسی نوت 8 سامسونگ می‌دانیم

یک‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
در فاصله‌ی چند روز تا زمان رونمایی از گلکسی نوت ۸، مجموعه‌ی اخبار و شایعات منتشرشده تا به امروز در رابطه با این گوشی را با مورد بررسی قرار می‌دهیم.
تبلیغات

سامسونگ در حال آماده‌ شدن برای رونمایی از نسل جدید فبلت پرچم‌دار خود است که با نام گلکسی نوت ۸ راهی بازار خواهد شد. سال گذشته، سامسونگ روزهای بسیار بدی را پس از رونمایی از گلکسی نوت ۷ سپری کرد؛ چراکه مشکل انفجار و آتش گرفتن باتری گلکسی نوت ۷ نهایتا کره‌ای‌ها را مجبور کرد تولید این فبلت را متوقف و تمام نسخه‌های موجود در بازار را جمع‌آوری کنند. البته سامسونگ با تعویض باتری گلکسی نوت ۷، چندی پیش نسخه‌ی به‌روز شده‌ای که فاقد مشکل گذشته است با نام گلکسی نوت فن ادیشن رونمایی کرد.

کره‌ای‌ها پس از پی بردن به دلیل انفجار باتری گلکسی نوت ۷، خود را آماده‌ی عرضه پرچم‌دار سری گلکسی اس در زمستان ۲۰۱۷ کردند. گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس در اولین روزهای بهار سال جاری رونمایی شدند و پس از چند هفته، شاهد عرضه‌ی آن‌ها به بازار بودیم که به گواه شماری از گزارش‌ها، فروش موفقی را پشت سر گذاشته‌ و موفق شده‌اند خاطرات تلخ گلکسی نوت ۷ را کمرنگ‌تر کند. پس از شکست‌ بزرگ نوت ۷، بسیاری از کارشناسان از پایان عمر سری نوت سامسونگ دم می‌زدند؛ اما برخلاف نظر این کارشناسان، نوت ۸ توسعه‌ یافته است و به‌زودی معرفی خواهد شد. 

هرچند تصاویر و شایعاتی منتسب به گلکسی نوت ۸ سامسونگ منتشر شده است؛ اما هنوز روشن نیست که این گوشی هوشمند با چه تفاوت‌هایی در قیاس با گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس راهی بازار خواهد شد. البته با توجه به تصاویر و مجموعه‌ی اخبار و شایعات منتشرشده، می‌توان حدس زد که گلکسی نوت ۸ احتمالا چه زمانی و با چه مشخصات فنی و ظاهری راهی بازار خواهد شد.

تاریخ رونمایی و عرضه‌ی گلکسی نوت 8

پس از انتشار شایعات و گمانه‌های مختلف که آخرین آن‌ها نشان از رونمایی گوشی در تاریخ ۲۳ آگوست داشت، سامسونگ با انتشار دعوت‌نامه‌ی مراسم خود رسما تأیید کرد که این گوشی طی مراسمی در شهر نیویورک به تاریخ اول شهریورماه (۲۳ آگوست) رونمایی خواهد شد. از جمله‌ی دلایل ذکرشده برای رونمایی از این گوشی و عرضه‌ی آن در هفته‌های اول پس از رونمایی، استفاده از فرصت موجود تا زمان عرضه‌ی آیفون ۸ است؛ قیمت و زمان عرضه‌ی دقیق این گوشی قرار است در این مراسم اعلام شود. شنیده‌ها در مورد آیفون ۸، نشان از این دارند که این گوشی که عنوان نسخه‌ی مخصوص دهمین سالگرد عرضه‌ی آیفون را یدک می‌کشد، همچون آیفون ۷ اس و آیفون ۷ اس پلاس طبق زمان‌بندی سال‌های پیش عرضه نمی‌شود و با تأخیری چندهفته‌ای راهی بازار خواهد شد. کارشناسان معتقدند که سامسونگ در پی استفاده از این تأخیر و فروش گلکسی نوت ۸ در این بازه زمانی است. ضمنا بنا بر شماری از گزارش‌های برگرفته از کره‌ی جنوبی، شتاب فروش گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس نیز کاهش یافته و از این‌رو سامسونگ درصدد ایجاد موجی دیگر با گلکسی نوت ۸ است. بر اساس پستی که یکی از کارکنان فروشگاه بست‌بای چند روز پیش در وب‌سایت ردیت منتشر کرد، سامسونگ احتمالا عرضه‌ی گلکسی نوت ۸ در آمریکا را در تاریخ ۲ شهریور و تنها یک روز پس از رونمایی رسمی آن در رویداد Unpacked آغاز خواهد کرد

نوت ۸

سامسونگ سال گذشته نیز نسل جدید فبلت پرچم‌دارش را پیش از نمایشگاه ایفا رونمایی کرد. وب‌سایت آلمانی Galaxy Club با انتشار خبری مدعی شده که سامسونگ در حال تست گلکسی نوت ۸ به همراه اندروید ۷.۱.۱ است که این خبر، عرضه‌ی آن پیش از انتشار نسخه‌ی نهایی اندروید O را محتمل‌تر می‌کند. شایعات اخیر همچنین حاکی از استفاده از نسخه‌ی ۸.۵ رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس در نوت ۸ هستند؛ پرچم‌داران کنونی سامسونگ از نسخه‌ی ۸.۱ این رابط کاربری بهره‌ می‌برند. 

مشخصات ظاهری و طراحی گلکسی نوت 8

شنیده‌ها نشان از این دارند که سامسونگ در گلکسی نوت ۸ از همان الگوی طراحی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس پیروی کرده است. از اصول این طراحی باید به استفاده از یک نمایشگر موسوم به Infinity Display اشاره کرد که تقریبا جایی برای خودنمایی حاشیه‌های طرفین باقی نگذاشته است.

نوت 8

همچنین باید به ادامه‌ی سیاست حذف کلید فیزیکی هوم در پنل جلوی گلکسی نوت ۸ همچون پرچم‌دار سری گلکسی اس اشاره کرد. حذف کلید فیزیکی هوم علاوه بر افزودن بر زیبایی پنل جلوی گوشی، این امکان را فراهم می‌کند تا بخش بیشتری از پنل جلویی به نمایشگر اختصاص داشته باشد. سامسونگ در گلکسی اس ۸ نیز کلید فیزیکی هوم را حذف کرده و به اجبار، سنسور اثر انگشت را در پشت گوشی و کنار دوربین گنجانده بود. اما محل قرارگیری سنسور اثر انگشت انتقادات فراوانی را برانگیخت. افزایش ارتفاع نمایشگر و محل قرارگیری سنسور، دست به دست هم دادند و کاربرانی را که به این شرایط عادت نداشتند، به اشتباه وادار می‌کردند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط ایوان بلس، به نظر می‌رسد در گلکسی نوت ۸ همچنان شاهد استفاده از الگوهای طراحی ظاهری گلکسی اس ۸ خواهیم بود که سنسور اثر انگشت نیز شامل آن می‌شود. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، سامسونگ در گلکسی نوت ۸ محل سنسور اثر انگشت را با فاصله‌ی بیشتری از دوربین قرار داده است تا کاربران همچون گلکسی اس ۸ در لمس سنسور اثر انگشت دچار اشتباه نشوند.

افشای تصاویر شماری از قاب‌های توسعه‌یافته برای گلکسی نوت ۸ نشان از این دارد که کره‌ای‌ها سنسور اثر انگشت را در سمت راست دوربین قرار داده‌اند. در ماه‌های گذشته و هم‌زمان با انتشار اولین اخبار و شایعات در رابطه با گلکسی نوت ۸ سامسونگ، اطلاعاتی در رابطه با ترکیب سنسور اثر انگشت با نمایشگر ارائه می‌شد؛ ولی بعدها استفاده از سنسور‌ اثر انگشت زیر صفحه‌ی نمایش مردود شد و منابع نزدیک به سامسونگ آزمایش‌های صورت‌گرفته برای قرار دادن سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر را منتهی به شکست عنوان کردند.

تصاویر منتشرشده اخیر از گلکسی نوت ۸، آن را در رنگ‌های مشکی، طلایی، نقره‌ای، خاکستری، آبی مرجانی، آبی تیره، صورتی و آبی دریایی نشان می‌دهند. البته طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط Ice Universe، گلکسی نوت ۸ در سه رنگ راهی بازار خواهد شد که شامل مشکی و خاکستری ارکیده‌ای می‌شود. رنگ سوم آبی تیره خواهد بود که در ظاهر از آبی مرجانی متفاوت خواهد بود.

با توجه به اینکه گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس در برابر نفوذ مایعات و گردوغبار مقاوم هستند، انتظار می‌رود گلکسی نوت ۸ نیز از چنین ویژگی برخوردار باشد.

استفاده از صفحه نمایش Infinity Display بزرگ‌تر در گلکسی نوت 8

در سال‌های گذشته شاهد تغییر اندکی در صفحه‌ی نمایش گوشی‌های گلکسی نوت سامسونگ بوده‌ایم. این گوشی هوشمند پس از گلکسی نوت ۳ همواره از صفحه‌ی نمایشی با سایز ۵.۷ اینچ استفاده کرده است؛ حال آنکه به نظر می‌رسد نسخه‌ی سال ۲۰۱۷ با تغییراتی همراه خواهد شد.

نوت ۸

با توجه به اینکه گلکسی اس ۸ پلاس سامسونگ از وجود نمایشگر ۶.۲ اینچی سوپرامولد بهره می‌برد، این گوشی بسیار بزرگ‌تر از گلکسی نوت ۷ است. سامسونگ موفق شده با استفاده از الگوی طراحی جدید، حاشیه‌ی گوشی هوشمند را به‌مراتب کاهش دهد و در نتیجه بتواند از نمایشگر بزرگ‌تری استفاده کند. کاهش حاشیه‌ها از طریق تغییر نسبت تصویر نمایشگر، باعث افزایش سایز آن شده و نسبت تصویر صفحه‌ی نمایش گلکسی اس ۸ با عرض کم و درازای بیشتر، ۱۸ به ۹ است؛ حال آنکه در حالت معمول گوشی‌ها از نمایشگری با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ بهره می‌برند.

گلکسی نوت 8

با توجه به اینکه سری گلکسی نوت سامسونگ همواره از نمایشگر بزرگی بهره برده است، انتظار می‌رود در گلکسی نوت ۸ نیز شاهد به‌کارگیری نمایشگری با حداقل اندازه‌ی ۶.۲ اینچی یا بیشتر باشیم. گمانه‌ها و شایعات متعددی در رابطه با سایز نمایشگر گلکسی نوت ۸ مطرح شده است که می‌توان برای مثال به سایز ۶.۳ اینچی پیش‌بینی‌شده توسط ایوان بلس و حتی سایز ۶.۴ اینچی که توسط Slash Leaks مطرح شده است، اشاره کرد. لیست مشخصات گیک‌بنچ نوت ۸، استفاده از نمایشگر ۶.۴ اینچی و رزولوشن ۲۹۶۰×۱۴۴۰ را در این گوشی نشان می‌دهد که با اطلاعات منتشرشده توسط Slash Leaks هم‌خوانی دارد. 

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که احتمالا با گلکسی نوت ۸ همراه خواهد شد، رزولوشن 4K نمایشگر این گوشی هوشمند است. همچنین رسانه‌های کره‌ای در گزارش‌های خود به استفاده از نمایشگر حساس به فشار در نوت ۸ اشاره کرده‌اند. البته در این گزارش به استفاده از این فناوری در تمام نمایشگر اشاره نشده است. 

مشخصات فنی منتسب به گلکسی نوت 8

زمانی که سامسونگ در ماه مارس گلکسی اس ۸ را رونمایی کرد، به شماری از قابلیت‌های احتمالی گلکسی نوت ۸ نیز اشاره کرد. بسیاری از شنیده‌ها حکایت از این دارند که این گوشی هوشمند با بهره‌گیری از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام که در شماری از نسخه‌های گلکسی اس ۸ نیز مورد استفاده قرار گرفته است، راهی بازار خواهد شد. سامسونگ معمولا در شماری از نسخه‌های گوشی‌های پرچم‌دارش که در آمریکا عرضه می‌شوند، از تراشه‌ی اسنپدراگون استفاده می‌کند و بخش دیگری را مبتنی بر تراشه‌ی اکسینوس راهی بازار می‌کند. اگرچه اسنپدراگون ۸۳۵ در حال حاضر قوی‌ترین تراشه‌ی کوالکام است؛ اما در صورتی که این کمپانی نسخه‌ی بهبودیافته‌ای از این تراشه را رونمایی کند، داستان به چه ترتیب خواهد بود؟ با توجه به اینکه امکان رونمایی از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ به‌عنوان پرچم‌دار بعدی کاملا بعید است، می‌توان انتظار داشت که کوالکام تراشه‌ی بهینه‌شده‌ی اسنپدراگون ۸۳۶ را با گلکسی نوت ۸ همراه کند.

گلکسی نوت 8

استفاده از حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی در گوشی‌های گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس‌ عرضه‌شده در بازار آمریکا انتقاد بسیاری را برانگیخت؛ از این‌رو گزارش‌هایی منتشر شده است که استفاده از ماژول رم ۶ گیگابایتی در تمام نسخه‌های گلکسی نوت ۸ را وعده می‌دهد.

همچنین گفته می‌شود سامسونگ احتمالا نسخه‌ای از نوت ۸ را با نام امپرِر (Emperor) و مجهز به ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی عرضه خواهد کرد.

گلکسی نوت 8

هرچند بسیاری از گزارش‌ها روی عرضه‌ی نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی گلکسی نوت ۸ اتفاق نظر دارند؛ اما منابع مختلف در مورد عرضه‌ی نسخه‌ی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی هم‌عقیده نیستند. شماری از کارشناسان عرضه‌ی نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی را محتمل می‌دانند؛ اما در مقابل، برخی منابع عرضه نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی را عملی‌تر خوانده‌اند.

گلکسی نوت 8، اولین پرچم‌دار سامسونگ با دوربین دوگانه

دوربین یکی از حوزه‌هایی است که سامسونگ زیاد علاقه‌ای به تبعیت از دیگران در این حوزه ندارد. این کمپانی کره‌ای در گلکسی اس ۸ برخلاف روند بازار، استفاده از دوربین دوگانه را در دستور کار قرار نداد. حتی سامسونگ با بهبود الگوریتم‌های پردازش تصویر اقدام به استفاده از همان سنسوری کرد که در گلکسی اس ۷ مورد استفاده قرار داده بود؛ با این حال نتایج مقایسه و عکاسی با گلکسی اس ۸ سامسونگ بسیار خارق‌العاده و راضی‌کننده هستند. با وجود اینکه در گلکسی اس ۸ شاهد استفاده از دوربین دوگانه نبودیم؛ اما اغلب شنیده‌ها وجود دوربین دوگانه در گلکسی نوت ۸ را تأیید کرده‌اند.

نوت ۸

بنا بر گزارش The Korea Herald، گلکسی نوت ۸ اولین گوشی هوشمند پرچم‌دار سامسونگ خواهد بود که از وجود دوربین دوگانه در پشت گوشی بهره می‌برد. بر اساس این گزارش، در پشت گلکسی نوت ۸ از وجود دو سنسور ۱۲ و ۱۳ مگاپیکسلی استفاده خواهد شد. سنسور ۱۲ مگاپبکسلی به یک لنز واید مجهز می‌شود؛ حال آنکه سنسور ۱۳ مگاپیکسلی از وجود لنز تله‌فوتو بهره خواهد برد. شنیده‌ها نشان از این دارند که این دوربین از زوم اپتیکال سه برابری پشتیبانی خواهد کرد. البته برخی شایعات نیز از استفاده کردن سامسونگ از دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با عملکرد مشابه آیفون‌های اپل حکایت دارند. 

فوربز با تأیید استفاده از دوربین دوگانه در گلکسی نوت ۸ سامسونگ، به این نکته اشاره کرده است که چینش دوربین‌ها به‌صورت افقی خواهد بود و فلش در سمت راست دو لنز قرار خواهد گرفت. به گزارش فوربز، هر دو دوربین از وجود لرزش‌گیر اپتیکال بهره خواهند برد. فوربز نیز به پشتیبانی از زوم اپتیکال سه برابری در لنز تله‌فوتو اشاره کرده است.

نوت ۸

گزارش منتشرشده از جانب اوزدروید، استفاده از دوربین اصلی با گشودگی دیافراگم F/1.7 را نشان می‌دهد. همچنین گفته می‌شود این دوربین امکان بزرگنمایی اپتیکال دوبرابری دارد؛ با این حال پیش از این فوربز امکان بهره‌مندی از بزرگنمایی سه برابری را مطرح کرده است. 

سامسونگ تا به امروز هیچ یک از مشخصات گلکسی نوت 8 را تأیید یا رد نکرده است؛ با این حال تیزر تبلیغاتی جدید سامسونگ در کانال کره‌ای یوتیوب خود، به استفاده از دوربین دوگانه در آن اشاره دارد. 

ظرفیت باتری گلکسی نوت 8

پس از مشکل انفجار و آتش گرفتن گلکسی نوت ۷ سامسونگ که سال گذشته پایان ناخوشایندی برای این گوشی هوشمند رقم زد، حال باتری یکی از مسائل مهمی است که طبیعتا حساسیت بیشتری نسبت به آن وجود دارد.

گلکسی نوت 7

پس از انجام بررسی‌های گسترده که پس از توقف تولید گلکسی نوت ۷ و در زمستان سال پیش انجام شد، سامسونگ اعلام کرد که سیاست‌های جدید برای تولید و تست باتری‌هایش در پیش خواهد گرفت. سامسونگ در حال حاضر معتقد است که امن‌ترین باتری‌های لیتیوم-یونی موجود در جهان را تولید می‌کند. انتظار می‌رود سامسونگ با در پیش گرفتن جانب احتیاط، باتری گلکسی نوت ۸ را همچون گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس با ضریب اطمینان بالا تولید کند. حتی شماری از شنیده‌ها حکایت از این دارند که شاید سامسونگ برای تولید باتری گلکسی نوت ۸ از ال‌جی کمک بگیرد.

مدیران گروه مشاور باتری سامسونگ (Battery Advisory Group) اخیرا طی مصاحبه‌ای با خبرنگار پایگاه MIT Technology Review، اطلاعاتی در رابطه با پروسه‌ی تست جدید سامسونگ و استاندارد ایمنی ۸ مرحله‌ای این شرکت به اشتراک گذاشته‌اند. سامسونگ با بازبینی‌های سخت‌گیرانه به دنبال جلوگیری از وقوع دوباره‌ی حوادث مشابه با نوت ۷ است.

یک افشاگر چینی اخیرا در شبکه‌ی اجتماعی ویبو مدعی شده است که نوت ۸ از باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند.

قابلیت‌های ویژه

به‌طور حتم در گلکسی نوت ۸ نیز باید در انتظار وجود قلم S Pen باشیم. یقینا سامسونگ در یک سال اخیر دانش فنی خود در رابطه با قابلیت‌ها و توانایی‌های S Pen را افزایش داده است و از این‌رو باید شاهد بهبود قدرت لمس و دقت این قلم در پرچم‌دار جدید سامسونگ باشیم. ایوان بلس نیز به این نکته اشاره کرده است که سامسونگ قابلیت‌های جدیدی با قلم S Pen همراه خواهد کرد. از جمله‌ی ویژگی‌های جدید باید به اضافه شدن ترجمه به زبان‌های مختلف و همچنین امکان تبدیل واحدهای پول اشاره کرد.

بیکسبی را باید ویژگی جدید دیگری از گلکسی نوت ۸ خواند که البته همراه با گلکسی اس ۸ رونمایی شد. با توجه به انتشار نسخه‌ی انگلیسی بیکسبی، انتظار می‌رود سامسونگ در جریان رونمایی از فبلت پرچم‌دارش، مانور بیشتری روی قابلیت‌های گلکسی نوت ۸ بدهد. باید دید آیا سامسونگ همچون گلکسی اس ۸ کلید فیزیکی مخصوصی برای بیکسبی تعبیه خواهد کرد یا خیر؟

نوت 8

علاوه بر سنسور اثر انگشت که در پشت گوشی قرار گرفته است، انتظار می‌رود گلکسی نوت ۸ از توانایی‌های دیگری برای تشخیص هویت، نظیر اسکنر عنبیه استفاده کند. گلکسی نوت ۷ اولین گوشی هوشمند سامسونگ بود که از وجود اسکنر عنبیه بهره می‌برد.

به‌طور حتم گلکسی نوت ۸ همچون سایر پرچم‌داران این کمپانی از هدست واقعیت مجازی گیر وی آر سامسونگ پشتیبانی خواهد کرد که هم‌اکنون از کنترلرهای لمسی بهره می‌برد.

قیمت گلکسی نوت 8 چقدر خواهد بود؟

برای پیش‌بینی قیمت گلکسی نوت ۸، کافی است نگاهی به برچسب قیمت گلکسی اس ۸ پلاس داشته باشیم تا بدانیم نسل جدید فبلت سامسونگ چندان ارزان نخواهد بود. سامسونگ گوشی گلکسی اس ۸ پلاس را با قیمت ۸۵۰ دلار راهی بازار می‌کند. انتظار می‌رود قیمت گلکسی نوت ۸ سامسونگ کمی بالاتر از این گوشی باشد؛ چراکه امکانات بیشتری در کنار قلم S Pen در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ایوان بلس اعلام کرده است که منابع نزدیک، قیمت این گوشی را ۹۰۰ دلار عنوان کرده‌اند. قیمت گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار رفته‌رفته افزایش پیدا می‌کند و این موضوع در یک تا دو سال اخیر، بیش از پیش مشهود است. شایعات منتشرشده حکایت از این دارند که آیفون ۸ نیز قیمتی بیش از ۹۰۰ دلار خواهد داشت.

این مطلب در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات