نویسنده: محسن وزیری
// سه شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۱

آخر هفته چه فیلمی ببینیم: از Whiplash تا Silver Linings Playbook

در «آخر هفته چه فیلمی ببینیم» این هفته سراغ چهار سبک دیگر خواهیم رفت و چهار فیلم دوست‌داشتنی دیگر معرفی می‌کنیم.

این هفته هم طبق روال هفته‌ی گذشته، چهار فیلم از چهار سبک مختلف معرفی خواهیم کرد تا اگر لیست فیلم‌هایتان ته کشیده، برای این آخر هفته چند فیلم دیدنی داشته باشید. ژانرهای این هفته اکشن، درام، رومانتیک و استاپ موشن خواهد بود. برای ژانر اکشن فیلم World War Z را در نظر گرفتیم که اخیرا صحبت‌هایی از ساخت قسمت دوم آن به کارگردانی دیوید فینچر پیش آمده است. درام Whiplash و عاشقانه‌ی Silver Linings Playbook هم انتخاب‌هایی عالی برای دوست‌داران این سبک‌ها هستند. در انتها استاپ موشن شازده کوچولو یا The Little Prince را داریم که اثری متفاوت در لیست است. با «آخر هفته چه فیلمی ببینیم» هفته‌ی اول مرداد همراه باشید.

فیلم world war z

World War Z

فیلم World War Z یکی از آثار خوش‌ساخت و دیدنی ساب‌ژانر آخرالزمان است. فیلم سال ۲۰۱۳ به کارگردانی مارک فراستر روی پرده‌های سینما رفت و بازی برد پیت به اضافه‌ی سکانس‌های نفس‌گیر اکشن و تنش‌زا از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. World War Z از روی کتابی به همین نام اقتباس شده که در سال ۲۰۰۶ جزء رمان‌های پرفروش آن سال قرار گرفت. فیلم داستان جری لین، مأمور سابق سازمان ملل با بازی برد پیت را دنبال می‌کند که باید به کشورهای مختلفی سفر کند تا جلوی گسترش شیوع بیماری که انسان‌ها را تبدیل به زامبی می‌کند بگیرد.

World War Z که با بودجه‌ی نسبتا بالای ۱۹۰ میلیون دلاری ساخته شده، ۲۰۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی و در مجموع ۵۴۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروش کرد. فیلم موفق نشد رتبه‌ی اول نخستین هفته‌ی اکران را کسب کند و قافله را به انیمیشن Monster University باخت اما به پرفروش‌ترین اولین هفته‌ی فیلمی با بازی برد پیت تبدیل شد. وبسایت راتن تومیتوز از ۲۵۲ نقد امتیاز ۶.۲ را به فیلم داده و در متاکریتیک هم از ۴۶ نقد، میانگین امتیازات فیلم به عدد قابل قبول ۶۳ رسیده است.

منتقد شیکاگو سان-تایمز World War Z را «بی‌نهایت سرگرم‌کننده» خوانده و از اکشن‌های بی‌توقف آن تعریف کرده است. پیتر تراورس از رولینگ استونز صحنه‌های تنش‌زای فیلم را «کشنده» توصیف کرده و منتقد گاردین هم World War Z را تلاشی موفق در ساب‌ژانر آخرالزمان و زامبی دانسته که منجر به تریلری کوبنده و البته کمی کلیشه‌ای شده است. منتقدان دیگر از روند هوشمندانه‌ی فیلم در قبال سوژه‌ی زامبی‌ها تعریف کرده‌اند و آن را اثری شایسته و درخور دانسته‌اند و البته بازی تأثیرگذار و کمک‌کننده‌ی برد پیت هم از نقاط مثبت دیگر فیلم است. آلونسو دورادل در نقدی جالب گفته انسان‌های این فیلم آنقدر بی‌روح هستند که می‌توان World War Z را نسخه‌ی سینمایی بازی Plants vs Zombies دانست!

فیلم whiplash

Whiplash

مقاله مرتبط

اولین فیلم بلند دیمین شزل، استعداد شگفت‌انگیز جدید سینما یعنی ویپلش فیلمی کوبنده است که شخصا آن را بیشتر از موزیکال او یعنی لا لا لند می‌پسندم. ویپلش در سال ۲۰۱۴ بر اساس فیلم کوتاهی از خود شزل ساخته شد و با اینکه اکران محدودی داشت، مثل بمب صدا کرد علاوه بر فروشی بیش از ۱۵ برابر بودجه‌اش، پنج نامزدی اسکار هم نصیب فیلم شد که سه‌تای آن‌ها از جمله اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد برای جی‌کی سیمونز را به خانه برد. شزل فیلم کوتاه ۱۸ دقیقه‌ای از ایده‌ی خود ساخته بود و پس از نمایش در فستیوال فیلم ساندنس سال ۲۰۱۳ و استقبال گسترده از آن، سرمایه‌گذاران حدود ۳.۳ میلیون دلار برای ساخت یک فیلم کامل به دیمین شزل کمک مالی کردند.

فیلم داستان پر از پستی و بلندی اندرو نیمن با بازی مایلز تلر را دنبال می‌کند که در پی آرزوی خود برای تبدیل شدن به یک نوازنده‌ی درامر جاز است. او به مدرسه‌ی موسیقی شیفر، یکی از بهترین مدارس موسیقی می‌رود و زیر دست استاد بی‌رحم و قسی‌القلب خود یعنی ترنس فلچر با بازی بی‌نظیر جی‌کی سیمونز آموزش می‌بیند. فیلم بی‌دلیل نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه نشده و داستان پرتنش و بعضا تراژیک اندرو سرشار از لحظات به یادماندنی است و تنها یک بار دیدن فیلم کافیست تا سکانس‌های متعدد آن تا مدت‌ها در ذهنتان نقش ببندد. فیلم Whiplash به دلیل اکران محدودش تنها ۴۹ میلیون دلار فروش کرد اما شزل دنبال شکستن رکورد باکس آفیس نبود، او تنها می‌خواست زمینه را برای ساخت لا لا لند آماده کند.

ویپلش با استقبال عالی منتقدان رو به رو شد به طوری که از ۴۹ نقد در سایت متاکریتیک، میانگین امتیاز ۸۸ را کسب کرده است. فیلم همچنین در سایت راتن تومیتوز امتیاز ۹۴ درصد کسب کرده و منتقدان آن را فیلمی تنش‌زا، الهام‌بخش و با بازی‌های عالی توصیف کرده‌اند. جی‌کی‌ سیمونز تقریبا در تمام نقد‌ها تحسین شده و همانطور که اشاره شد این نقش جایزه‌ی اسکار را برای او به ارمغان آورد. از لحاظ فنی هم تدوین فیلم ستایش شده و حرکات دوربین و کارها، دارای ریتم درگیرکننده‌ای هستند که درخور فیلمی از نوع ویپلش است.

فیلم silver linings playbook

Silver Linings Playbook

یکی از بهترین کارهای دیوید او راسل، کارگردان تحسین‌شده‌ی هالیوود فیلم Silver Linings Playbook محصول سال ۲۰۱۲ با بازی بردلی کوپر و جنیفر لارنس است. فیلم نامزد هشت اسکار از جمله چهار اسکار برای بخش‌های بازیگری شد که اولین اسکار جنیفر لارنس را برای او به ارمغان آورد. Silver Linings Playbook در مورد یک بیمار روحی روانی به نام پَت است که به تازگی از بیمارستان ترخیص شده و با پدر و مادرش (با بازی‌های رابرت دنیرو و جکی ویور) زندگی می‌کند. او با تیفانی آشنا می‌شود که به پت پیشنهاد می‌دهد در یک مسابقه‌ی رقص با او شرکت کند و در عوض، تیفانی به او کمک می‌کند تا به همسرش بازگردد. این زوج طی تمرین‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند و رابطه‌ی آن‌ها بن‌مایه‌ی اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد.

فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم تورنتو سال ۲۰۱۲ اکران شد و موفقیت‌هایش روز به روز بیشتر می‌شد. چهار نامزدی گلدن گلوب و سه نامزدی بفتا در میان لیست موفقیت‌های فیلم دیده می‌شود. Silver Linings Playbook همچنین با فروشی بیش از ۲۳۰ میلیون دلار، حدود ۱۱ برابر بودجه‌اش درآمد کسب کرد که موفقیت مالی فیلم را نیز در پی داشت. جالب است بدانید راسل ابتدا با حضور لارنس در فیلم مخالف بود و بازیگرانی چون ان هاتوی، زویی دشنل، آنجلینا جولی و ریچل مک‌آدامز را برای این نقش در نظر داشت چرا لارنس در آن زمان تنها ۲۱ سال سن داشت و برای بازی در مقابل کوپر ۳۸ بسیار جوان به نظر می‌رسید. اما هنگام تمرینات نظر راسل عوض شد که در نهایت منجر به کسب جایزه‌ی اسکار توسط لارنس شد.

فیلم واکنش بسیار مثبت منتقدان را بر عهده داشت به طوری که از ۴۵ نقد در سایت متاکریتیک، امتیاز ۸۱ را ثبت کرده است. بیشترین تحسین منتقدان مربوط به بازی دو بازیگر اصلی فیلم می‌شود که با دقت به کاراکترها شکل می‌دهند و به طور بی‌نقصی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. دیوید رونی، منتقد هالیوود ریپورتر می‌گوید رابطه‌ی بین کوپر و لارنس باعث می‌شود فیلم دلنشینی را شاهد باشیم. کارگردانی راسل نیز از نگاه منتقدان دور نمانده که البته یکی از نامزدی‌های اسکار فیلم نیز مربوط به همین بخش می‌شد. راسل با کنار هم آوردن چند شخصیت فیلم کمدی رمانتیک جمع و جوری ساخته که دیدنش بسیار لذت‌بخش است.

فیلم شازده کوچولو

The Little Prince

کسی نیست که شازده کولوچو را نشناسد و اگر فکر می‌کنید نمی‌توان بعد از ۷۰ سال از رمان شاهکار دوسنت اگزوپری اقتباسی ساخت، باید نگاهی به فیلم The Little Prince محصول سال ۲۰۱۵ فرانسه بیاندازید. این انیمیشن استاپ‌موشن با سبک ظاهری خاص خود یکی از بهترین اقتباس‌های کتاب شازده کوچولو است که با کمی تغییر در داستان، مخاطب کوچک و بزرگ را پای خود می‌کشاند. اما یکی دیگر از دلایلی که این انیمیشن در لیست معرفی فیلم‌های این هفته جای گرفته، جمع پرستاره‌ی صداپیشگان آن است. جف بریجز با صدای گرم خود جای خلبان صحبت می‌کند که حالا پیر شده و از خاطراتش در مورد ملاقات با شازده کوچولو می‌گوید. ریچل مک‌آدامز، جیمز فرنکو، ماریون کوتیار، بنسیو دل‌تورو، ریکی جرویس و پل راد از دیگر صداگذاران این انیمیشن فرانسوی انگلیسی‌زبان هستند.

فیلم داستان دختر جوانی را روایت می‌کند که با خلبان آشنا می‌شود، همان خلبان معروف کتاب که سر از سیاره‌ی شازده کوچولو در می‌آورد. خلبان که حالا پیر شده، در مورد ملاقات خود با شازده کوچولو می‌گوید. فیلم در کنار لیست بلندبالای صداپیشگانش، هانس زیمر را نیز در سمت آهنگساز دارد تا جمع ستاره‌ها جمع شود. The Little Prince در فرانسه اکران گسترده‌ای داشت و قرار بود در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۱۶ به صورت سه بعدی اکران شود اما به طرز نامعلومی لغو شد و حق پخش آن به دست نتفلیکس افتاد. فیلم با اینکه با بودجه‌ی ۷۷ میلیون دلاری ساخته شده بود، ۹۷ میلیون دلار فروش کرد که البته به عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن فرانسوی در خارج از فرانسه لقب گرفت.

فیلم The Little Prince تحسین منتقدان را برانگیخت و بیش از همه، سبک خاص تصویری و وفاداری به کتاب از نقاط قوت آن به شمار رفت. فیم در سایت متاکریتیک امتیاز ۶۹ را کسب کرده و منتقدان آن را اثری خانوداگی با داستانی رضایت‌بخش، شخصی و تأثیرگذار دانسته‌اند که نمایانگر انسانیت است. اگر انیمیشنی متفاوت با صداپیشگانی آشنا می‌خواهید، شازده کوچولو همانی است که دنبالش بودید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده