نویسنده: رضا اکبری
// پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵

بلاک خنک کننده شرکت EKWB برای مادربردهای MSI X299 عرضه می‌شود

شرکت EKWB دست به ساخت مونوبلاک خنک‌کننده‌ی مایعی زده که می‌تواند هم دمای ماژول‌های مادربرد اطراف پردازنده و هم دمای خود پردازنده را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

در پی نارضایتی برخی کاربران و پخش ویدیویی در دو-سه هفته پیش، که در آن اُورکلاکر مطرح آلمانی Roman Hartung از ضعف سیستم خنک‌کننده و هیت‌سینک‌های استفاده‌شده در مادربرد‌های سری X299 اینتل انتقاد کرده بود، طبیعی بود که سازندگان برای رفع مشکل به سرعت دست به کار شوند! شرکت EKWB برای حل این مشکل مونوبلاک خنک‌کننده مایع خود را به کاربران پیشنهاد کرده است.

EK-FB MSI X299 GAMING PRO CARBON RGB به صورت قطعه‌ای کوچک به طور کامل پردازنده و هیت‌سینک‌های تنظیم‌کننده ولتاژ مادربرد (VRM) در اطراف آن را تحت پوشش قرار می‌دهد و از کند شدن کارکرد پردازنده که به خاطر دمای بالای ماژول تنظیم ولتاژ ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

EKWB

طبق گفته EKWB، این مونوبلاک دمای تنظیم‌کننده ولتاژ را تا میزان ۲۰ درصد نسبت به سیستم خنک‌کننده کارخانه‌ای موجود روی مادربرد کاهش می‌دهد. این میزان در صورتی محاسبه شده است که مونوبلاک بار حرارتی پردازنده را نیز مشترکا به دوش می‌کشد. در مراحل تست شرکت، برای آزمایش از پردازنده i7-7900X روی این مادربرد استفاده شد که با استفاده از سیستم کارخانه‌ای ام‌اس‌آی، پردازنده دمایی برابر با ۸۴ درجه سانتیگراد و تنظیم‌کننده ولتاژ دمای ۵۳ درجه را تولید می‌کرد که بعد از نصب مونوبلاک روی مادربرد این میزان به ۷۵ درجه برای پردازنده و تنها ۳۷ درجه برای تنظیم‌کننده ولتاژ کاهش پیدا کرد.

این مونوبلاک مثل قطعات قبلی شرکت EKWB، از جنس مس با روکشی از آلیاژ نیکل است که زیر قاب شفاف شیشه‌ای خود قرار گرفته است. بودن این قاب باعث می‌شود تا نور LED موجود در قطعه، پیرامون خود و تمام زوایایش را روشن کند و علاوه بر کارکرد خنک‌کنندگی مونو، برایش ظاهری زیبا و چشم‌نواز در داخل مادربرد ایجاد کند.

EKWB 2

ناگفته نماند که این قطعه روی تمامی مدل‌های مادربرد X299 MSI قابل استفاده است و روی وب‌سایت رسمی شرکت EKWB با قیمت ۱۳۶ دلار قابل پیش‌خرید است.


منبع eteknix
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده