// جمعه, ۳۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۱

احتمالا استیون اسپیلبرگ فیلم کلاسیک Poltergeist را کارگردانی کرده است

با وجود اینکه همواره از توبی هوپر به عنوان کارگردان فیلم کلاسیک پولترگایست (Poltergeist) یاد می‌شود ولی اظهارات اخیر یکی از دست اندرکاران فیلم، این موضوع را تا حدود زیادی زیر سوال برده است.

این که واقعا چه کسی فیلم ترسناک پولترگایست (Poltergeist) را کارگردانی کرده، سوالی است که از همان زمان نمایش این اثر کلاسیک تا به امروز همواره مطرح بوده است. طبق آنچه به طور رسمی اعلام شده و در تیتراژ فیلم هم دیده می‌شود، توبی هوپر کسی است که فیلم را کارگردانی کرده ولی از مدت‌ها قبل عده‌ای بر این اعتقادند که استیون اسپیلبرگ، علاوه بر نوشتن فیلمنامه و تهیه کنندگی پروژه، کارگردانی فیلم را هم بر عهده داشته است. اما دلیل اینکه اسپیلبرگ خود را به عنوان کارگردان معرفی نکرده این موضوع عنوان شده که او همزمان با این اثر، مشغول ساخت فیلم ای‌تی موجود فرازمینی (E.T. the Extra Terrestrial) بوده و در قرارداد وی بندی وجود داشته که او همزمان با کارگردانی ای‌تی، اجازه‌ی کار روی پروژه‌ی دیگری را ندارد.

این گمانه‌ زنی‌ها زمانی به واقعیت نزدیک شدند که جان رابرت لئونتی، به عنوان دستیار تصویربردار پولترگایست (Poltergeist) تأیید کرد که اسپیلبرگ کارگردان این اثر بوده است. لئونتی که تصویربرداری آثاری نظیر توطئه آمیز (Insidious) و احضار (The Conjuring) و کارگردانی فیلم آنابل (Annabelle) را در کارنامه دارد درباره‌ی این موضوع گفته است:

پولترگایست فیلمی سنگین، سرگرم کننده و فوق العاده تکنیکال بود و ساخت آن برای مدتی طولانی ادامه پیدا کرد. صادقانه بگویم که استیون اسپیلبرگ فیلم را کارگردانی کرده و بحثی در آن نیست. من واقعاً عاشق توبی هوپر هستم و او نیز چیزهای خلاقانه‌ای را به کار اضافه کرد ولی حقیقت این است که خود اسپیلبرگ پروژه را توسعه داده و فیلم را کارگردانی کرد ولی به دلیل ترس از اعتصاب کارگردانان، سعی کرد خود را چیزی بیش از یک تهیه کننده جلوه ندهد. البته اسپیلبرگ هر از چند گاهی تصویربرداری پروژه را ترک می‌کرد و کار را به توبی می‌سپرد و توبی نیز با این قضیه هیچ مشکلی نداشت.  

باید دید اسپیلبرگ و هوپر درباره ی این ابهام ۳۵ ساله حاضر به توضیح دادن خواهند شد یا خیر؟ دور بودن فیلم پولترگایست (Poltergeist) از حال و هوای سایر آثار هوپر و نزدیک بودن آن به فرمول‌های زیبایی شناسانه‌ی اسپیلبرگ، مسئله‌ی دیگری است که احتمال صحت این ادعا را افزایش می‌دهد. از طرفی در سال ۲۰۰۷، زلدا روبنشتاین به عنوان یکی از بازیگران پولترگایست، طی گفتگویی از اسپیلبرگ به عنوان کارگردان این اثر نام برده است::

من برای ۶ روز سر تصویربرداری فیلم پولترگایست حضور داشتم و در تمام آن مدت استیون اسپیلبرگ نیز آنجا بود و خودش کارگردانی فیلم را انجام می‌داد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده