نویسنده: یونس بهرامی
// پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰

توسعه بازی The Banner Saga برای پلی‌‌ استیشن ویتا لغو شد

بعد از مدت‌ها تلاش و پشتیبانی کمپانی‌های مختلف، ساخت بازی The Banner Saga برای پلی‌استیشن ویتا متوقف شد.

بازی The Banner Saga برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ برای رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند منتشر و بعد از مدتی برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان عرضه شد. سازنده بازی، استودیوی استویک گیمز (Stoic Games)، به دنبال موفقیت این اثر به‌خاطر گیم‌پلی استراتژی قوی بازی و جلوه‌های بصری جذاب، نسخه‌ی دوم این بازی را بعد از مدتی عرضه کرد. با این حال، در همان زمان اعلام شد که قرار است نسخه‌ی اول برای پلی استیشن ویتا نیز منتشر شود، اما متأسفانه این موضوع رنگ واقعیت را به خود ندید.

طی یک پست در بلاگ که توسط کمپانی ورسِس اویل (Versus Evil)، ناشر بازی، ارسال شده، آن‌ها به‌طور رسمی اعلام کردند که توسعه این بازی برای پلی‌استیشن ویتا، بعد از تلاش به مدت دو سال، لغو شده است. آن‌ها در پست خود نوشتند: 

از آن هنگامی که درباره‌ی وضعیت ساخت بازی The Banner Saga روی پلی‌استیشن ویتا خبررسانی کرده‌ایم، مدت زیادی می‌گذرد. متأسفانه بعد از تلاش‌های فراوان و جمع‌آوری منابع گوناگون، ما تصمیم گرفتیم که این پروژه را لغو کنیم و این سری بازی‌ها را برای پلی‌استیشن ویتا منتشر نکنیم. این پروژه با پشتیبانی و کمک از سوی استویک گیمز، ورسس اویل، سونی و تعدادی استودیوی خارجی دیگر به مدت دو سال در دست توسعه قرار داشت.

اما تنها استویک و ورسس اویل نبودند که برای آوردن این بازی به پلی‌استیشن ویتا تلاش می‌کردند؛ بلکه کمپانی سونی در این تلاش قابل توجه با آن‌ها سهیم بود و کوشش می‌کرد تا با همراهی استودیوی دیگری به نام کد میستیکز (Code Mystics) این بازی نقش‌آفرینی را برای این پلتفرم منتشر کند. ورسس اویل بابت اینکه سونی این‌گونه به یک استودیوی مستقل کمک می‌کند، تشکر می‌کند و می‌نویسد:

در این مقطع، دوستان ما در سونی برای ادامه‌ی توسعه‌ی این بازی وارد همکاری با ورسس اویل و استویک گیمز شدند. این شگفت‌انگیز بود که تیم سونی آمد و به‌طور عمومی به این شکل به یک استودیوی مستقل کمک‌رسانی کرد. در پشت صحنه، این پشتیبانی‌ها شگفت‌انگیز بودند. سونی رهبری این پروژه را بر عهده گرفت و به انتخاب خودش یک سازنده‌ی ترد پارتی به نام کد میستیکز نیز برای همکاری انتخاب شد. سونی و کد میستیکز با همراهی یکدیگر بیش‌ از یک سال روی این بازی کار می‌کردند. باید تأکید شود که تلاش، زمان و هزینه‌ای‌ که کردند بیشتر از بودجه‌ای بود که برای این کار از طرف همه در نظر گرفته شده بود. 

اما دلیل لغو این توسعه برای پلی‌استیشن ویتا چه بود؟ سازندگان مشکلات تکنیکی را موانع این راه می‌دانستند. آن‌ها متوجه شدند که «به دلیل بعضی از جنبه‌های مختلف موتور گرافیکی بازی The Banner Saga» توسعه‌ی این بازی «برای این پلتفرم به این سادگی نیست». سازندگان به این نتیجه رسیدند که این پروژه شدنی نیست و باید توسعه‌ی آن لغو شود. این تصمیم دشواری بود، اما بقیه‌ی شرکت‌ها و استودیوهایی که در این پروژه مشارکت داشتند در این زمینه موافق بودند. آن‌ها در ادامه‌ی پست می‌نویسند: 

 هنگامی که بازی را [روی پلی‌استیشن ویتا] اجرا کردیم، موانع قابل توجهی را در عملکرد آن دیدیم که ما را به نتیجه‌ی نهایی رساندند؛ باید توسعه را متوقف کنیم. این برای همه‌ی ما و کسانی که با ما همکاری می‌کردند تصمیم سختی بود، اما در عین حال تصمیمی متقابل. 

با اینکه این موضوع مایه‌ی تأسف است، اما طرفدارهای بازی The Banner Saga می‌توانند روی بقیه‌ی پلتفرم‌ها به انجام این بازی بپردازند. همچنین نسخه‌ی سوم این بازی در دست ساخت است و قرار است تا در دسامبر سال ۲۰۱۸ به‌طور رسمی به بازار عرضه شود. 

بازی The Banner Saga را هم‌اکنون می‌توانید روی پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی، مک، لینوکس، iOS و اندروید اجرا کنید. همچنین در دیگر اخبار بازی، خالق سری The Banner Saga اعلام کرده است که پس از ساخت نسخه سوم این سری به سراغ بازی جدیدی می‌رود.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده