نویسنده: علیرضا قاسمی
// دوشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۱

انتقاد شدید کریستوفر نولان از استراتژی‌ های تجاری Netflix

کریستوفر نولان، کارگردان تحسین شده‌ی فیلم Dunkirk، به شدت از استراتژی تجاری نتفلیکس انتقاد کرده است و آن را تلاش برای نابودی کسب و کار سینماها متهم کرده است. 

در تازه‌ترین اخبار سینما و تلویزیون، کریستوفر نولان در مصاحبه‌ای با Indiewire، پیش از نمایش Dunkirk، از تبعات منفی شرکت Netflixs علیه تولیدات سینمایی سخن گفت. او اشاره کرد که پخش فیلم‌ها در نت‌فلیکس، همزمان با نمایش فیلم‌ها در سینماها «یک مدل نامناسب برای نمایش‌های سینمایی است».

کریستوفر نولان گفت:

فکر می‌کنم که سرمایه‌گذاری که نت‌فلیکس روی کارگردان‌ها و پروژه های جالب توجه انجام می‌دهد، اگر به عنوان یک اهرم فشار برای تعطیلی سینماها استفاده نمی‌شد، قابل تحسین‌تر بود. این یک عمل بیهوده است. من واقعا آن را درک نمی‌کنم.

این اولین باری نیست که مدل تجاری نت‌فلیکس از سوی جامعه‌ی هنری با واکنش روبرو می‌شود. اخیرا حضور ۲ فیلم از این شرکت به نام‌های Okja و The Meyerowitz Stories در جشنواره فیلم کن، خبرساز شد. از آنجایی که Netflix فیلم های خود را در بازارهای فرانسوی منتشر نمی‌کرد، کمیته جشنواره تصمیم گرفت تا فیلم هایی که فقط به صورت آنلاین انتشار می‌یابند را ممنوع اعلام کند؛ به این معنی که فیلم‌های واجد شرایط، باید در فرانسه اکران سینمایی داشته باشند. این ماجرا، جامعه‌ی هنری را به سمت گفتگو در مورد نقش نت‌فلیکس در صنعت فیلم‌سازی سوق داد، در حالی که این شرکت تلاش دارد تا فیلم‌های بلند بیشتری تولید کند. 

همچنین این کمپانی امسال ۲ فیلم در سبک بلاک‌باستر منتشر خواهد کرد؛ فیلم Bright از دیوید آیر، کارگردان Suicide Squad و مانگای محبوب ژاپنی لایو اکشن (بدون جلوه‌های انیمیشنی) به نام Death Note.

نتفلیکس netflix

پس از جشنواره کن، هستینگز، مدیرعامل نت‌فلیکس با پیتر کافکا از Recode به مصاحبه در باره‌ی شرکت و اتفاقات رخ داده پرداخت. هستینگر گفت که این جشنواره در نهایت به دلیل یکپارچگی هنری، فیلم ها را حفظ کرد و افزود که این نوع کشمکش‌ها زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت با یک مدل جدیدتر تلاش کند که روش‌های قدیمی را تغییر دهد. 

رید هستینگز گفت:

بعضی اوقات، تشکیلات در شکست دادن شورشیان ناموفق عمل می‌کند. سپس این شورشیان هستند که باید واکنش نشان دهند؛ چیزی که ما انجام دادیم. 

این تمام چیزی نبود که هستینگز گفت. مدیرعامل نت‌فلیکس همچنین اشاره کرد که معتقد است، مردم همچنان به سالن‌های سینما خواهند رفت، حتی اگر این امکان را داشته باشند که در همان روز، آن فیلم را به صورت رایگان و آنلاین تماشا کنند. هستینگز گفت که در حالی که او مطمئن است که مدل فعلی باید تغییر کند تا با تکنولوژی در حال ظهور سازگار شود، مردم هنوز هم برای تماشای فیلم خاصی ترجیح می‌دهند که به سینما مراجعه کنند. 

درست مثل زمانی که شما ترجیح می‌دهید که به رستوران بروید، در حالی که آشپزی بلد هستید. 

مدل تجاری فیلم آمازون هم تاحدودی شبیه به نت‌فلیکس است و فیلم‌های تولیدی به صورت انحصاری در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. اما آمازون این فیلم‌ها را پیش از انتشار برای کاربران Amazon Prime، به مدت ۹۰ روز منحصراً در سالن‌های سینما به نمایش می‌گذارد. این کار به فیلم شانس سودآوری در باکس‌آفیس و دیده شدن در صفحه نمایش بزرگتر و صدای بهتر نسبت به تلویزیون و یا مک‌بوک را مهیا می‌کند. 

به این ترتیب، آمازون تا حدودی مانند یک استودیو سنتی عمل می کند. در حالی که نت‌فلیکس تلاش می‌کند که همه چیز را تغییر دهد. سوال اینجاست که این رویه برای Netflix چقدر جواب می‌دهد؟ نت‌ فلیکس آمار بینندگان فیلم و سریال‌های خود را اعلام نمی‌کند و غیرممکن است که تعداد بینندگان Okja در نت‌فلیکس را با سالن‌های سینما مقایسه کنیم. 

یا توجه به این که هستینگز پیش از این اعلام کرده بود که سیستم فعلی منجر به «خفه‌شدن کسب و کار فیلم» می‌شود، بنابراین بعید است که Netflix در آینده‌ای نزدیک، لحن خود را تغییر دهد.

این برای کسانی مانند نولان که گفته است که برنامه‌ای برای کار با Netflix در آینده ندارد، به این معناست که باید به دیگر استودیوها تکیه کنند؛ که البته برای کارگردان‌هایی با رزومه‌ی درخشان مشکلی نخواهد بود. 


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده