نویسنده: نادر امرایی
// پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۹

تن تن و میلو؛ کمیک های بچگی

در این مقاله قصد داریم وارد ماشین سفر زمان شویم و به گذشته‌ها برگردیم و نگاهی به کمیک ماجراهای تن تن و میلو، یکی از تاثیرگذارترین کمیک‌های تاریخ بیاندازیم.

نمی‌دانم شما دوران کودکی و نوجوانی خود را چگونه گذراندید. اما حدود ۲۲ سال پیش، زمانی که من یک بچه ۸ - ۱۰ ساله بودم، نه کنسول‌های پیشرفته وجود داشت و نه رایانه‌های شخصی قدرتمند که توانایی اجرای بازی‌ها با رزولوشن‌های بالا و گرافیک نزدیک به واقعیت را داشته باشند. آن زمان، تفریحات ما به خصوص در فصل تابستان، در سوپر نینتندو، سگا در کلوپ، گل کوچیک و تن تن خلاصه می‌شد و شاید به جرات بتوانم بگویم که مورد علاقه‌ترین تفریح من، خواندن کمیک‌های تن تن بود. زمانی که دسترسی به اطلاعات به این وسعت وجود نداشت و خبری از اینترنت و گوشی هوشمند و تبلت نبود، من بعد از ظهرهای گرم تابستان را زیر کولر و با خواندن داستان‌های مصور تن تن می‌گذراندم. خودم را در دنیای فوق‌العاده زیبای ساخته شده توسط هرژه غرق می‌کردم، به عصبانیت‌ها و دشنام‌های کاپیتان هادوک می‌خندیدم، به تن تن و میلو افتخار می‌کردم، از خنگ‌ بازی‌های دوپونت و دوپونط عصبانی می‌شدم، مجذوب حواس پرتی‌های پروفسور تورنسل می‌شدم، بی‌صبرانه منتظر زنگ خوردن تلفن کاخ مولینسار و پاسخ نستور می‌ماندم و از راستاپاپولوس می‌ترسیدم! به دلیل علاقه بسیار زیادی که به این مجموعه کتاب‌ها داشتم و اعتقاد دارم که هر انسانی حداقل باید با این دنیای جادویی آشنا باشد، تصمیم گرفتم در یک مقاله، ابتدا کمی در رابطه با تاریخچه کمیک‌های ماجراهای تن تن بگویم و سپس در ۲۴ مقاله جداگانه، هر کدام از ۲۴ جلد کمیک‌های مجموعه ماجراهای تن تن را که توسط دستان و ذهن خلاق هرژه خلق شده، معرفی کنم. پس اگر می‌خواهید با یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین کمیک‌های تاریخ معاصر بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

هرژه تصویری از هرژه، خالق تن تن

کتاب‌های مصور ماجراهای تن‌تن، توسط جورج رمی که با نام هنری هرژه (Hergé) شناخته می‌شد، خلق شدند. از این مجموعه کمیک‌ها، به عنوان یکی از محبوب‌ترین کمیک‌های اروپایی قرن بیستم یاد می‌شود. تا سال ۲۰۰۷، این مجموعه به بیش از ۷۰ زبان مختلف در دنیا ترجمه شد و بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه از کتاب‌های ماجراهای تن‌تن، در سرتاسر دنیا به فروش رفت. برنامه‌های رادیویی، تئاتر، سریال تلویزیون و فیلم سینمایی نیز بر اساس این شخصیت ساخته شده است.

تن‌تن برای اولین بار در ۱۰ ژانویه سال ۱۹۲۹ در مجله Le Petit Vingtième، ضمیمه مخصوص کودکان و نوجوانان روزنامه بلژیکی  Le Vingtième Siècle، چاپ شد. موفقیت این کمیک، باعث شد که پای تن‌تن به بزرگ‌ترین روزنامه بلژیک یعنی Le Soir باز شود. در نهایت هرژه مجله تن‌تن را تاسیس کرد که به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. در سال ۱۹۵۰، هرژه استودیوهای هرژه را تاسیس کرد. اولین داستان تن‌تن، «تن تن در شوروی» نام داشت که هفته‌ای یک صفحه در سال ۱۹۲۹ به صورت سیاه و سفید چاپ می‌شد. به غیر از تن‌تن در شوروی، هشت کتاب دیگر این مجموعه نیز به صورت سیاه و سفید چاپ شدند و بعدها نسخه‌های رنگی‌ آنها ساخته شد.

تن تن / Tintin

با مرگ هرژه در سال ۱۹۸۳، آخرین ماجرای تن‌تن با نام تن‌تن و هنر الفبا، به صورت نیمه‌کاره رها شد

سال ۱۹۴۰ مصادف بود با حمله آلمان نازی به بلژیک و تصرف این کشور. در این زمان جنگ جهانی دوم تمام اروپا را فرا گرفته بود. هرژه، تصمیم گرفت برای مدتی به کشور فرانسه برود اما نهایتا، علی‌رغم تصرف بلژیک توسط نازی‌ها، به زادگاه خود برگشت. به دلیل مسائل سیاسی، روزنامه Le Vingtième Siècle بسته شد و طی این فعل و انفعالات، هرژه بی‌کار شد. بالاخره وی در روزنامه Le Soir که تحت نظارت آلمان‌ها مدیریت می‌شد، به عنوان طراح استخدام شد و دوباره نوشتن داستان‌ها تن‌تن را از سر گرفت. در شرایطی که بلژیک تحت تصرف آلمان‌ها بود، هرژه دیگر نمی‌توانست ماجراهای تن‌تن را با تم سیاسی منتشر کند زیرا در این‌ صورت توسط گشتاپو دستگیر می‌شد. در همین دوره تاریخی بود که تن‌تن از یک خبرنگار، به یک ماجراجو تبدیل شد. از سال ۱۹۴۳، هرژه به کمک ادگار پی جاکوبز، کتاب‌های اولیه تن‌تن را بازطراحی و آنها را به کتاب‌های مصور رنگی تبدیل کرد. همکاری این دو در سال ۱۹۴۷ به دلیل اینکه هرژه راضی نشد نام جاکوبز را روی کتاب‌ها بیاورد، به اتمام رسید اما با این حال این دو، دوست هم باقی ماندند.

در سال ۱۹۴۴ زمانی که متحدین وارد بروکسل شدند، مجله Le Soir تعطیل شد و برای مدتی ماجراهای تن‌تن معلق ماند. در سال ۱۹۴۶، یک ناشر کتاب‌های کمیک بلژیکی با نام ریموند لبلانک، تصمیم گرفت که ماجراهای تن‌تن را چاپ کند و از هرژه دعوت به همکاری کرد.

با مرگ هرژه در سال ۱۹۸۳، آخرین ماجرای تن‌تن با نام تن‌تن و هنر الفبا، به صورت نیمه‌کاره رها شد. هرژه کار روی این کتاب را در سال ۱۹۷۸ شروع کرده بود و داستان آن با الهام از دنیای هنر مدرن بروکسل الهام گرفته شده بود. باب دو مور، همکار هرژه، پیشنهاد اتمام این کتاب را به همسر هرژه ارائه کرد و با اینکه همسر هرژه، ابتدا موافقت خود را با این کار اعلام کرده بود، در ادامه تصمیم خود را عوض کرد. در نهایت این کتاب در سال ۱۹۸۶ چاپ شد و توانست به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این مجموعه تبدیل شود.

تن تن / Tintin

برخی شخصیت‌های فرعی ماجراهای تن‌تن، حتی از شخصیت‌های اصلی هم جذاب‌تر هستند

داستان کمیک‌های تن‌تن،‌ در قرن بیستم جریان دارد. قهرمان داستان، خبرنگاری جوان با نام تن‌تن است. میلو، سگ باوفای تن‌تن هم همیشه در تمام داستان‌ها، همراه او است. کاپیتان هادوک، پروفسور تورنسل، بیانکا کاستافیوره و دوپونت و دوپونط، از دیگر شخصیت‌های اصلی این کتاب‌ها هستند. با این حال ماجراهای تن‌تن، شخصیت‌های فرعی بسیار زیادی دارد که از لحاظ شخصیت‌پردازی حتی برخی اوقات از شخصیت‌های اصلی هم قوی‌تر هستند که یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این مجموعه کمیک‌ها، شخصیت‌های دوست‌داشتنی و فوق‌العاده آن هستند. ژانرهای مختلفی مانند تریلرهای سیاسی،‌ علمی تخیلی، رازآلود و حتی فانتزی درونمایه داستانی هر یک از کتاب‌های این مجموعه هستند و همین تنوع است که باعث شده ماجراهای تن‌تن هرگز تکراری نشوند. هرژه در سال ۱۹۶۶ در مصاحبه‌ای در رابطه با ایده شکل گرفتن شخصیت تن‌تن گفت:

ایده شخصیت تن‌تن و ماجراهای مختلفی که برای وی اتفاق می‌افتد، در پنج دقیقه به سراغ من آمد. ابتدا من یک طراحی اولیه از این شخصیت روی کاغذ کشیدم. شخصیتی که درباره‌اش هیچ پیش‌زمینه ذهنی نداشتم. شاید تن‌تن، کسی بود که من زمانی که بچه بودم،‌ دوست‌ داشتم در بزرگسالی شبیه او شوم. 

تن تن در ۲۴ ماجرای خود، به نقاط بسیار زیادی سفر کرده است و تقریبا داستان هر کدام از کتاب‌های تن‌تن، در یک مکان جدید رخ داده است. از مکان‌های واقعی مانند کونگو، ایالات متحده، مصر، هند، چین و انگلستان گرفته تا کشورهای ساختگی مانند جمهوری سن تئودوروس در آمریکای لاتین، کشور اروپای شرقی سیلداویا و ایالت فاشیستی بوردوریا (که توسط ماستلر، شخصیتی که تلفیقی از هیتلر و موسولینی بود، اداره می‌شد.) 

از این پس قصد داریم به طور هفتگی، به ترتیب سال انتشار، نگاهی به تمام کتاب‌های ماجراهای تن‌تن داشته باشیم.

فهرست کامل ۲۴ کتاب تن‌تن:


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده