// دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵

مارتین لاندو، بازیگر برنده جایزه اسکار درگذشت

مارتین لاندو، بازیگر برنده جایزه اسکار و ستاره آثاری نظیر اد وود (Ed Wood) و سریال ماموریت غیرممکن (Mission: Impossible) در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

مارتین لاندو، بازیگر پرسابقه‌ی آمریکایی که بیش از هر چیز به واسطه‌ی نقش‌آفرینی‌های دراماتیک و قدرتمندش در فیلم‌هایی نظیر شمال از شمال غربی (North by Northwest)، اد وود (Ed Wood) و جنایت‌ها و بزهکاری‌ها (Crimes and Misdemeanors) به شهرت رسیده بود، روز شنبه پس از مدت کوتاهی بستری شدن در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، بر اثر عوارض غیرمنتظره‌ی ناشی از بیماریش درگذشت. او در هنگام مرگ ۸۹ ساله بود.

لاندو که از سن ۱۷ سالگی به مدت پنج سال به عنوان کاریکاتوریست برای نیویورک دیلی نیوز کار کرد، از همان اوایل جوانی جذب دنیای تئاتر شد و تحت آموزش بزرگانی همچون لی استراسبرگ و الیا کازان قرار گرفت. وی کار حرفه‌ای بازیگری را از اواسط دهه‌ی پنجاه، با حضور در سریال‌های تلویزیونی مختلف به عنوان بازیگر مهمان آغاز کرد و در ادامه، در سال ۱۹۵۹ با نقش‌آفرینی در فیلم شمال از شمال غربی (North by Northwest) به کارگردانی آلفرد هیچکاک به طور رسمی وارد دنیای سینما شد. لاندو در دهه‌ی شصت در نقش‌های مکمل چند فیلم سینمایی ظاهر شد که از مشهورترین آنها می‌توان به بزرگ‌ترین داستان گفته شده (The Greatest Story Ever Told) و کلئوپاترا (Cleopatra) اشاره کرد؛ اما با بازی در نقش اصلی سریال ماموریت غیرممکن (Mission: Impossible) بود که نامی برای خودش دست و پا کرد. لاندو در همین زمان سه مرتبه نامزد دریافت جایزه‌ی امی به عنوان بهترین بازیگر مرد مجموعه‌های درام شد و جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد تلویزیون را نیز از آن خود کرد. او در این سریال به همراه سریال مطرح بعدیش یعنی فضا: ۱۹۹۹ (Space: 1999) که در اواسط دهه‌ی هفتاد به روی آنتن رفت، با همسرش باربارا بین همبازی بود. لاندو نخستین انتخاب برای نقش اسپاک در مجموعه‌ی تلویزیونی پیشتازان فضا (Star Trek) به حساب می‌آمد؛ اما وی بازی در سریال ماموریت غیرممکن (Mission: Impossible) را به این مجموعه ترجیح داد.

Martin Landau

مارتین لاندو در فیلم North by Northwest

لاندو پس از گذراندن یک دوره‌ی افول در بازیگری، با نقش‌آفرینی در فیلم تاکر: یک مرد و رویاهایش (Tucker: The Man and His Dream) به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار در شاخه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و دومین جایزه‌ی گلدن گلوب خود را تصاحب کرد. او یک سال بعد به واسطه‌ی بازی چندبعدی‌اش در فیلم جنایت‌ها و بزهکاری‌ها (Crimes and Misdemeanors) به کارگردانی وودی آلن نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار در شاخه‌ی بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد. لاندو در سال ۱۹۹۴ در فیلم اد وود (Ed Wood) به کارگردانی تیم برتون نقش بلا لاگوسی، بازیگر آمریکایی-مجارستانی سینما را ایفا کرد که به خاطر بازی در فیلم‌های ترسناک خصوصا نقش کنت دراکولا به شهرت رسیده بود. او برای ایفای هر چه بهتر این نقش، چیزی حدود ۲۵ فیلم از آثار لاگوسی را تماشا کرد و لهجه‌ی مجارستانی را آموخت. لاندو در نهایت به واسطه‌ی این حضور، برنده‌ی جوایز اسکار و گلدن گلوب در شاخه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او یک سال پیش از این موفقیت، از همسرش باربارا جدا شده بود.

Martin Landau

مارتین لاندو در فیلم Ed Wood

لاندو پس از گذراندن این مقطع درخشان، بیشتر در نقش‌های مکمل آثار سینمایی ظاهر شد که این نقش‌آفرینی‌ها تا زمان مرگش نیز ادامه یافت. او در طول نزدیک به هفت دهه فعالیت هنری، با کارگردانان بزرگی همچون آلفرد هیچکاک، فرانسیس فورد کوپولا، جوزف ال منکیه‌ویچ، هنری هاتاوی، وودی آلن، فرانک دارابونت و تیم برتون همکاری داشته و شاگردان بسیاری را تربیت کرده که از مشهورترین آنها می‌توان به جک نیکلسون و آنجلیکا هیوستون اشاره کرد.


منبع Wikipedia Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده