// دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: جنگ برای صدر جدول با پیروزی میمون ها به پایان رسید

در گزارش باکس آفیس این هفته (۱۴ تا ۱۶ جولای) درباره‌ی عملکرد فیلم جدید «سیاره‌ی میمون‌ها» و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های جدول صحبت می‌کنیم.

مهم‌ترین تازه‌اکران این هفته‌ی باکس آفیس آمریکای شمالی «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» (War for the Planet of the Apes) بود که با افتتاحیه‌ی ۵۶ و نیم میلیون دلاری‌اش در صدر جدول قرار گرفت. سومین قسمت از مجموعه علمی‌-تخیلی شدیدا تحسین‌شده‌ی استودیوی فاکس قرن بیستم، درآمدی نزدیک به افتتاحیه‌ی ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری «ظهور سیاره‌ی میمون‌ها» (Rise of the Planet of the Apes) داشت تا افتتاحیه‌ی ۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری «طلوع سیاره‌ی میمون‌ها» (Dawn of the Planet of the Apes). پس آره متاسفانه این فیلم با وجود تمام نقدهای شگفت‌انگیزش، بلیت‌های کمتری نسبت به تمام فیلم‌های «سیاره‌ی میمون‌ها» تا «نبرد برای سیاره‌ی میمون‌ها» (Battle for the Planet of the Apes) در سال ۱۹۷۳ فروخته است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند فیلم این پتانسیل را دارد تا به درآمد خانگی نهایی بین ۱۶۱ تا ۱۸۳ میلیون دلار دست پیدا کند. ولی اگر فیلم اکرانی ضعیف‌تر از دو فیلم قبلی داشته باشد، با مضربی معادل ۲/۶۷، کارش را با ۱۴۹ میلیون دلار به اتمام خواهد رساند.

دلیل استفاده‌ام از مضرب ۲/۴۷ به خاطر این بود که این مضربِ فروش «پیشتازان فضا: فراتر» (Star Trek: Beyond) است. فیلمی که درست مثل «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها»، قسمت سوم مجموعه‌ی لایو-اکشنِ ریبوت‌شده‌ی علمی‌-تخیلی پرطرفداری بود. سال گذشته «فراتر» اولین فیلمی بود که بعد از «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) به عنوان مهم‌ترین بلاک‌باسترِ تابستان ۲۰۱۶ اکرانش را با ۵۸ میلیون دلار آغاز کرد. در مقایسه باید به افتتاحیه‌ی ۸۳ میلیون دلاری «پیشتازان فضا: به درون تاریکی» (Star Trek: Into the Darkness) و افتتاحیه‌ی ۷۹ میلیون دلاری «پیشتازان فضا» (Star Trek:) اشاره کرد. «فراتر» در نهایت کارش را با ۱۵۸ میلیون به اتمام رساند (در مقایسه با ۲۲۸ میلیون دلار درآمد «به درون تاریکی» و ۲۵۶ میلیون دلار درآمد «پیشتازان فضا»). «فراتر» حتی با وجود نقدهای خیلی خوب افتتاحیه‌ی کوچک‌تر، اکرانِ ضعیف‌تر و درآمد خانگی نهایی کمتری نسبت به دو قسمت قبلی‌اش داشت. در دنیای آنالیزهای باکس آفیسی، وقتی دنباله‌های بزرگ افتتاحیه‌های کوچک‌تری نسبت به قسمت‌های قبلی مجموعه‌شان دارند، این به معنی شکستِ فاجعه‌بار آنها نیست. بلکه به این معناست که علاقه‌ی مردم به فلان مجموعه چند سال پیش به اوج خودش رسیده بوده است و بالاتر از آن نخواهد رفت. مسئله این است که «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» شاید نقدهای فوق‌العاده‌ای دریافت کرده باشد و از لحاظ سروصدای رسانه‌ای در وضعیت عالی‌ای باشد، اما از لحاظ ظاهر و احساسی که از خود ساتع می‌کند فرق چندانی با «ظهور سیاره‌ی میمون‌ها» ندارد. در مقایسه «طلوع سیاره‌ی میمون‌ها» اگرچه درام علمی‌-تخیلی‌ای با محوریت انسان‌ها بود، اما «ظهور» یک اکشن تریلر تمام‌عیار با محوریت نبرد بین میمون‌ها و انسان‌ها بود و در نتیجه با تغییر و تحول بزرگی روبه‌رو بودیم. اما «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» از لحاظ «تبلیغاتی» فرق بزرگی با قبلی نکرده است و شبیه نسخه‌ی دیگری از فیلم قبلی به نظر می‌رسد.

resident evil the final chapter

این در حالی است که اگر یادتان باشد تغییراتی که در برنامه‌ی اکران تابستان ۲۰۱۴ صورت گرفت، باعث شد که «خشن ۷» (Furious 7) و «دایناسور خوب» (The Good Danseur) به سال ۲۰۱۵ و «مالفیسنت» (Maleficent) از اول جولای به اواخر ماه می منتقل شوند و این موضوع به‌علاوه‌ی عملکرد نسبتا ضعیف «ترنسفورمرها: عصر انقراض» (Transformers: Age of Extinction) در گیشه‌ی خانگی، کاری کردند تا «ظهور سیاره‌ی میمون‌ها» بعد از چند هفته به اولین بلاک‌باستر باکس آفیس تبدیل شود و مورد توجه قرار بگیرد. همچنین «ظهور» بعد از یک ماه برهوت فیلم‌های خوب، در آن زمان اولین بلاک‌باسترِ لایو-اکشن تحسین‌شده‌ی تابستان محسوب می‌شد. این در حالی است که «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» درست پشت سرِ فیلم عامه‌پسندی مثل «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» (Spider-Man: Homecoming) به نمایش در آمده است. قابل‌ذکر است که «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» از زمان قسمت دوم «هانگر گیمز: مرغ‌مقلد» (The Hunger Games: Mockingjay)، تیره و تاریک‌ترین بلاک‌باستر پرخرج تابستان محسوب می‌شود. پس امکان دارد خیلی‌ها حال و حوصله‌ی فیلمی را که قرار است روح و روانشان را آزار بدهد نداشته‌اند. بالاخره فیلم‌های «هانگر گیمز» هم بعد از اینکه از زرق و برق بازی‌ها دور شدند و به مسائل جدی پرداختند، در باکس آفیس با کله سقوط کردند.

با تمام اینها، این تازه اولین آخرهفته‌ی داخلی «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» محسوب می‌شود (فیلم همین الانش ۱۰۲ و نیم میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است). امید می‌رود که فیلم در هفته‌‌های پسا-افتتاحیه‌اش، اکرانی شبیه به «طلوع» (۲۰۸ میلیون/۷۲ میلیون=مضرب ۲/۸۸) داشته باشد. مضرب ۳/۲ «ظهور» (۱۸۰ میلیون/۵۴/۵) هم از آن اتفاقات غیرممکنی است که «جنگ» فقط باید خوابش را ببیند! مخصوصا با توجه به رقابت فیلم با کسانی همچون «دانکرک» (Dunkirk) و «بلوند اتمی»‌ (Atomic Blonde). در پایان این نکته را هم نباید فراموش کنیم که این فیلم ۱۵۰ میلیون دلار خرج روی دست تهیه‌کنندگانش گذاشته است که در مقابلِ بودجه‌ی ۱۷۰ میلیون دلاری «ظهور سیاره‌ی میمون‌ها» قرار می‌گیرد. پس بودجه‌ی کمتر به این معناست که درآمد کمتر می‌تواند به موفقیتی نسبتا مساوی منجر شود. «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» یکی از آن مجموعه‌های نادری است که نباید به خاطر ساخته شدنِ این دنباله عذرخواهی کند. برخلاف امثال «ترنسفورمرها»، «دزدان دریایی کاراییب»، «ماشین‌ها» و سری «مرد عنکبوتی»، منتقدان و مخاطب یک‌صدا قسمت‌های قبلی این مجموعه را دوست داشتند و برای ساخت دنباله‌اش لحظه‌شماری می‌کردند. اتفاقی که به ندرت می‌توانید در فضای بلاک‌باسترهای این سال‌ها با آن روبه‌رو شوید.

Wonder Woman

با عبور از میمون‌های سخنگو به زن شگفت‌انگیز می‌رسیم! «واندر وومن»، محصول برادران وارنر ۶ میلیون و ۸۸۵ هزار دلار در هفتمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و با وجود از دست دادن ۳۴۷تا از سالن‌هایش، فقط با ۳۰ درصد افت فروش مواجه شد. این رقم مجموع درآمد این فیلم ۱۵۰ میلیون دلاری را به ۳۸۰ میلیون و ۶۸۶ هزار دلار در گیشه‌ی خانگی می‌رساند. این یعنی «واندر وومن» حدود ۶ میلیون نیاز دارد تا از «نگهبانان کهکشان ۲» (۳۸۶ و نیم میلیون تا امروز) عبور کند. پس انتظار می‌رود این فیلم بتواند تا پایان هفته‌ی آینده از «نگهبانان ۲» عبور کرده و به پرفروش‌ترین فیلم تابستان امسال در گیشه‌ی خانگی تبدیل شود و از آنجایی که «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» در بهترین حالت ۲۹۵ میلیونی خواهد شد و «من نفرت‌انگیز ۳» (Despicable Me 3) در بهترین حالت رسیدن به ۲۷۵ میلیون دلار را در ذهن دارد، می‌توانیم این اتفاق را تضمین‌شده بدانیم. البته مگر اینکه «دانکرک» افتتاحیه‌ی فرا-دیوانه‌کننده‌ای داشته باشد یا «والریون» (Valerion) به «جنگ ستارگان» بعدی یا «برج تاریک» (The Dark Tower) به «ارباب حلقه‌ها»ی بعدی تبدیل شود (که هیچکدامشان محتمل نیست). خلاصه اگر اتفاق عجیب و غریبی نیافتد، «واندر وومن» قهرمان تابستان امسال خواهد شد.

«واندر وومن» هم‌اکنون با ۳۸۰/۷ میلیون دلار، فقط چند صد دلار برای عبور از درآمد ۳۸۱ میلیون دلاری «هری پاتر و یادگاران مرگبار: قسمت دوم» (Harry Potter and the Deathly Hollows) فاصله دارد تا این‌گونه پشت سر درآمد ۴۴۸ میلیون دلاری «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (The Dark Knight Rises) و ۵۳۴ میلیون دلاری «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) به سومین فیلم پرفروش برادران وارنر در گیشه‌ی خانگی تبدیل شود. اگر این اتفاق بیافتد، «واندر وومن» لقب پرفروش‌ترین فیلم سه‌بعدی در آمریکای شمالی از زمان «آواتار» (Avatar) در سال ۲۰۰۹ را که توسط یونیورسال یا والت دیزنی عرضه نشده‌اند هم به دست می‌آورد. راستش «واندر وومن» همین الانش هم از زمانِ درآمد ۴۲۴ میلیون دلاری «هانگر گیمز: آتش گرفتن» (The Hunger Games: Catching Fire) در سال ۲۰۱۳، پرفروش‌ترین فیلم گیشه‌ی خانگی که توسط یونیورسال یا دیزنی عرضه نشده‌ محسوب می‌شود.

نکته‌ی جالب تابستان امسال که هنوز ۶ هفته تا اتمامش باقی مانده این است که همه‌ی پول‌ها را یک استودیو به جیب نزده است، بلکه ثروت بین همه تقسیم شده است. برادران وارنر «واندر وومن» (و احتمالا «دانکرک») را دارد، دیزنی «نگهبانان کهکشان ۲» و «کاراییب ۵» را دارد، سونی «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» و «بچه راننده» (Baby Driver) را دارد و یونیورسال هم «من نفرت‌انگیز ۳» و «مومیایی» (کسب ۴۰۰ میلیون با بودجه‌ی ۱۲۵ میلیون دلار چیز کمی نیست) را دارد. و لاینزگیت هم «همه نگاه‌ها به من» (All Eyez on Me)، «بیماری بزرگ» (The Big Sick) و احتمالا هفته‌ی بعد «بادی‌گارد آدمکش» (The Hitman’s Bodyguard)‌ را دارد. تنها بازنده‌ی جمع، پارامونت است که «گارد ساحلی»‌اش (Baywatch) در آمریکای شمالی موفق ظاهر نشد و «ترنسفورمرها: آخرین شوالیه»اش (Transformers: The Last Knight) نیز قرار است به ناامیدی غول‌پیکری تبدیل شود. این در حالی است که باید تا هفته‌ی بعد صبر کرد و دید آیا نقدهای خوب و تبلیغات «اینو باید روی پرده‌ی بزرگ ببینین!» فیلم «والریون» برای استودیوی STX جواب می‌دهند یا نه. اما روی هم رفته تابستان امسال برخلاف دو تابستان گذشته به دیزنی و یونیورسال خلاصه نشده بود. «واندر وومن» همچنین این هفته از مرز ۷۶۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار درآمد جهانی عبور کرد و خود را به فاصله‌ی نزدیکی با «نگهبانان کهکشان» (۷۷۳ میلیون)، «ددپول» (۷۸۳ میلیون) و «مرد عنکبوتی ۲» (۷۸۴ میلیون) رساند. «واندر وومن» در حال حاضر از درآمد ۷۵۷ میلیونی «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» (The Amazing Spider-Man) و ۷۵۸ میلیونی «مالفیسنت» عبور کرده است. کماکان ۸۰۰ میلیونی شدن «واندر وومن» قابل‌تضمین نیست، اما اگر فیلم با شروع اکرانش در ژاپن واقعا بترکاند، امکان وقوعش هفته به هفته محتمل‌تر می‌شود.

Spider-Man: Homecoming

اما به خبرسازترین فیلم این هفته یعنی «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» می‌رسیم که در جایگاه دوم بدترین افت فروش هفته‌ی دوم دنیای سینمایی مارول قرار می‌گیرد! این به هیچ‌وجه به معنای شکستِ «بازگشت به خانه» نیست. محصول ۱۷۵ میلیون دلاری مارول اگرچه ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در هفته‌ی دومش کسب کرد و به درآمد ۱۰ روزه‌ی ۲۰۸ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار دست پیدا کرد، اما با ۶۱ درصد افت فروش مواجه شد که برابر با افت فروش هفته‌ی دوم «مرد عنکبوتی ۳» و «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» است و درآمد ۴۵ میلیون دلاری «بازگشت به خانه» در هفته‌ی دومش بعد از افتتاحیه‌ی ۱۱۷ میلیون دلاری‌اش، برابر با ۴۵ میلیون دلاری است که «مرد عنکبوتی» سم ریمی در هفته‌ی سومش و «مرد عنکبوتی ۲» در هفته‌ی دومش فروخته بودند. پس «بازگشت به خانه» احتمالا مضربی شبیه به «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» (۲۰۲ میلیون/۹۱ میلیون) و «مرد عنکبوتی ۳» (۳۳۶ میلیون/۱۵۱ میلیون) خواهد داشت. این به معنای مجموع درآمد خانگی نهایی ۲۶۲ میلیون دلاری «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» خواهد بود.

اگرچه «بازگشت به خانه» در رده‌ی دوم بدترین افت فروش هفته‌ی دوم مارول قرار می‌گیرد، اما نباید فراموش کنیم که افتتاحیه‌ی ۱۱۷ میلیون دلاری این فیلم هم پشت سر «نگهبانان کهکشان ۲» جزو بزرگ‌ترین فیلم‌های مارول که خارج از دوران پیک بلاک‌باسترهای تابستانی در ماه می اکران نشده‌اند قرار می‌گیرد. تازه داریم درباره‌ی فیلمی حرف می‌زنیم که کماکان پتانسیل بدل شدن به سومین فیلم پرفروش تابستان امسال در گیشه‌ی خانگی را دارد. این در حالی است که بودجه‌ی این فیلم خیلی کمتر از بودجه‌ی ۲۳۵ و ۲۵۵ میلیون دلاری دو فیلم «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» است و اگر فیلم به جای فیلم‌های مرد عنکبوتی، عملکردی شبیه به فیلم‌هایی مثل «کاپیتان آمریکا» (Captain America) یا «مرد آهنی ۲» (Iron Man 2) داشته باشد (فیلم‌هایی با افتتاحیه‌ای بزرگ و اکرانی کوچک)، به جای ۲۶۵ میلیون، می‌تواند به ۲۸۵ میلیون هم دست پیدا کند. اما با وجود تمام اینها اگر یادتان باشد قبل از تابستان توضیح دادم که تحلیلگران فکر می‌کنند اضافه کردن مرد عنکبوتی به دنیای سینمایی مارول و همراه کردن رابرت داونی جونیور می‌تواند به بمب این مجموعه تبدیل شود. اتفاقی که به وقوع نپیوست. هرچند بعد از خرابکاری‌های دو فیلم «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» چنین فروشی اصلا بد نیست. اینکه مارول توانسته دوباره مردم را نسبتا به فیلم‌های مرد عنکبوتی علاقه‌مند کند خودش یک دستاورد محسوب می‌شود. برخلاف باور اولیه‌ی تحلیلگران وظیفه‌ی «بازگشت به خانه» ترکاندن دنیای سینمایی مارول نبود، بلکه عمل به عنوان چسب زخمی برای بند آوردن خونریزی این آی‌پی بود؛ وسیله‌ای برای بازگرداندن مرد عنکبوتی به وضعیت قبلی‌اش. خبر خوب این است که «بازگشت به خانه» تاکنون ۲۶۰ میلیون در خارج فروخته و به مجموع جهانی ۴۶۸ میلیون دلار دست پیدا کرده که هنوز اکران در بازار چین هم مانده است. در پایان باید به «بازگشت به خانه» لقبِ «استیو جابز» ریبوت‌های ابرقهرمانی را دارد. فیلمی که اگرچه فوق‌العاده نفروخت، اما از لحاظ هنری خیلی بهتر از فیلم‌های اخیر آنها مورد استقبال قرار گرفت و از این جهت برای آنها بُرد مهمی بود.

در زمینه‌ی اخبار فروش فیلم‌های قدیمی بیایید از «بیماری بزرگ» شروع کنیم که بعد از سه هفته بالاخره اکران گسترده‌اش را آغاز کرد. این کمدی رومانتیکِ بسیار تحسین‌شده تعداد سینماهایش را به ۲ هزار و ۵۹۷ سالن افزایش داد و پس از تجربه‌ی ۱۱۴ درصد رشد فروش، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به جیب زد. این درآمد ۱۴ روزه‌ی این فیلم را به ۱۶ میلیون دلار می‌رساند. رقمی که تحلیلگران قبل از اکران فیلم آن را برای فروش کلی‌اش پیش‌بینی می‌کردند، ولی حالا فیلم بعد از سه هفته اکرانش به آن دست پیدا کرده است. تحلیلگران معمولا در رابطه با فیلم‌های غیربلاک‌باستری بدبین هستند، اما با وجود فروش خوب «۴۷ متر پایین» (47 Meters Down)، «بچه راننده» (Baby Driver)، «فریب‌خوردگان» (The Beguiled) و «بیماری بزرگ»، ظاهرا مردم راستی راستی دارند به تماشای آنها می‌روند. البته که آنها به اندازه‌ی «من نفرت‌انگیز ۳»‌ یا «بازگشت به خانه» نمی‌فروشند، اما به اندازه‌ی کافی دارند پول درمی‌آورند و در جدول حضور دارند و این خیلی برای استودیوهایی که نمی‌خواهند بیست و چهار ساعته به ریبوت آی‌پی‌های قدیمی بپردازند خبر خوبی است.

«من نفرت‌انگیز ۳» در هفته‌ی سومش فقط با ۴۴ درصد افت فروش مواجه شد و ۱۸ میلیون و ۹۴۷ هزار دلار فروخت. ساخته‌ی استودیوی ایلومینیشن دارد با افت فروشی نزدیک‌تر به افت فروش هفته‌ی سوم «زندگی مخفی حیوانات خانگی» و دو فیلم قبلی «من نفرت‌انگیز» در مقایسه با «مینیون‌ها» (۵۳ درصد افت)، دوام خیلی خوبی را تجربه می‌کند. مجموع درآمد ۱۷ روزه‌ی این فیلم ۱۸۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار است که احتمالا به این معنی است که فیلم در طولانی‌مدت به درآمد خانگی نهایی ۲۵۵ تا ۲۷۵ میلیون دلار دست پیدا خواهد کرد. اگرچه این رقم در مقایسه با سه فیلم تابستانی قبلی ایلومینیشن، به درآمد «آواز بخوان» (Sing) که در دسامبر اکران شده بود نزدیک‌تر است و با احتساب نرخ تورم دارد بلیت‌های کمتری نسبت به قسمت اول «من نفرت‌انگیز» می‌فروشد، اما اینجا همان جایی است که برگ‌برنده‌ی این فیلم در قالب بودجه‌ی ۸۰ میلیونی‌اش وارد میدان می‌شود. این در حالی است که «من نفرت‌انگیز ۳» این هفته ۷۱ میلیون دلار هم در کشورهای خارجی فروخت و از مرز ۴۰۰ میلیون دلار درآمد خارجی عبور کرد و به ۶۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار درآمد جهانی دست پیدا کرد و همچنین با کسب ۱۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در چین، هم‌اکنون در رده‌ی چهارم پرفروش‌ترین انیمیشن در بازار این کشور قرار دارد و پشت سر درآمد ۲۳۵ میلیون دلاری «زوتوپیا» (Zootopia) در رده‌ی دوم پرفروش‌ترین فیلم غیرچینی این کشور جای می‌گیرد. پس انتظار داشته باشید «من نفرت‌انگیز ۳» حداقل «زندگی مخفی حیوانات خانگی» (۸۷۵ میلیون دلار) را پشت سر بگذارد.

«بچه راننده» ۸ میلیون و ۷۵ هزار دلار دیگر در سومین هفته‌ی اکرانش به دست آورد. رقمی که مجموع درآمد فیلم ادگار رایت را بعد از ۱۹ روز به ۷۳ میلیون و ۱۵۱ هزار دلار می‌رساند. پس آره، این فیلم ۳۴ میلیون دلاری بدون شک و تردید یکی از موفقیت‌های بی‌سروصدای تابستان امسال است. اگرچه نمی‌توان تضمین کرد، اما احتمال اینکه ادگار رایت با «بچه راننده» به اولین فیلم بالای ۱۰۰ میلیون دلاری‌اش در گیشه‌ی خانگی دست پیدا کند بالاست. «ماشین‌ها ۳» اما ۳ میلیون و ۱۶۷ هزار دلار دیگر در چهارمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به درآمد ۲۴ روزه‌ی ۱۴۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. این فیلم رسما می‌تواند لقب یکی از ناامیدکننده‌ترین اکران‌های خانگی امسال را به دست بیاورد. اگرچه فیلم تاکنون ۲۲۲ میلیون دلار در دنیا فروخته و به آرامی در حال گسترش است، اما موفقیت بزرگی محسوب نمی‌شود و احتمالا پایانی بر مجموعه «ماشین‌ها» خواهد بود.

«ترنسفورمرها: آخرین شوالیه» ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار دیگر در چهارمین هفته‌اش کسب کرد و به درآمد ۲۴ روزه‌ی ۱۲۴ میلیون و ۸۸۸ هزار دلار دست پیدا کرد. تنها خبر خوب این است که با وجود ۳۹۲/۴ میلیون دلاری که این فیلم در کشورهای خارجی فروخته، وضع فیلم در خارج از آمریکای شمالی بهتر است. این یعنی محصول ۲۱۶ میلیون دلاری پارامونت تاکنون به ۵۱۷/۳ میلیون دلار در دنیا دست یافته است. پس آره «آخرین شوالیه» ظاهرا قرار است به اولین شکستِ ۵۵۰ میلیون دلاری زمان ما تبدیل شود. «فریب‌خوردگان»، جدیدترین فیلم سوفیا کاپولا هفته‌ی چهارمش را با ۹/۴ میلیون دلار درآمد داخلی و ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش جهانی به اتمام رساند. و راستی، «کاراییب ۵» هم از ۷۵۰ میلیون دلار درآمد جهانی عبور کرد و رسما به جمع موفق‌های تابستان پیوست.

در ادامه می‌توانید جدول ۱۰ فیلم پرفروش باکس آفیس را مشاهده کنید:

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱War for the Planet of the Apes۵۶/۵ میلیون دلار
۲Spider-Man: Homecoming۴۵/۲ میلیون دلار
۳Despicable Me 3۱۸/۹ میلیون دلار
۴Baby Driver۸/۷ میلیون دلار
۵The Big Sick۷/۶ میلیون دلار
۶Wonder Woman۶/۸ میلیون دلار
۷Wish Upon۵/۵ میلیون دلار
۸Cars 3۳/۱ میلیون دلار
۹Transformers: The Last Knight۲/۷ میلیون دلار
۱۰The House۱/۷ میلیون دلار

 

 نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها

War for the Planet of the Apes

در کنار «دانکرک»، جدیدترین ساخته‌ی کریس نولان، مهم‌ترین بلاک‌باستر تابستانی ۲۰۱۷ است. بعد از دو فیلم قبلی که یکی از یکی بهتر بودند و جای خالی سه‌گانه‌ی بتمن نولان را به عنوان بلاک‌باسترهایی تیره و تاریک که به موضوعات فلسفی/سیاسی/اجتماعی عمیقی می‌پرداختند، پر کردند، «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» حکم جمع‌بندی درگیری چندین ساله‌ی دار و دسته‌ی سزار (اندی سرکیس) با بشریت را برعهده دارد. داستان از جایی آغاز می‌شود که سزار با وجود تمام تلاش‌هایش برای برقراری صلح و زندگی در آرامش، مجبور به درگیر شدن با آخرین باقی‌مانده‌های انسان‌ها به رهبری سرهنگ بی‌رحمی با بازی وودی هارلسون می‌شود. بعد از اینکه میمون‌ها تعداد زیادی از افرادشان را از دست می‌دهند، سزار کفرش در می‌آید و شروع به تقلا با بخش تاریک وجودش می‌کند و این‌گونه سفر اسطوره‌ای‌اش برای گرفتن انتقام هم‌نوعانش را آغاز می‌کند. سفری که قرار است به جنگی حماسی منجر شود که سرنوشت میمون‌ها و انسان‌ها و آینده‌ی سیاره‌ی زمین را مشخص می‌کند.

جاستین چنگ از لس آنجلس تایمز که فیلم را فوق‌العاده دوست دارد می‌نویسد: «خیلی سخت است بدون اینکه اغراق‌آمیز به نظر برسم بگویم که این فیلم چقدر در جدی گرفتن هدفش و قدرتِ فوق‌العاده‌اش در درگیر کردن و شگفت‌زده کردن یگانه است. البته جدیت (یا الکی جدی‌بودن) اتفاق جدیدی در فضای فیلم‌های بلاک‌باستری نیست و سه فیلم اخیر "سیاره‌ی میمون‌ها" اولین فیلم‌هایی نیستند که تمثیل‌های تیره و تاریکی در رابطه با سرکوب و بیگانه‌هراسی هستند. اما تفاوت حیاتی بین این فیلم‌ها با بقیه این است که چشم‌انداز این سری به جای تحت شعاع قرار گرفتن توسط تکنولوژی‌های جلوه‌های ویژه‌اش، به اندازه‌ی آنها متحول شده است». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که سه و نیم ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «همیشه بهترین رو برای آخر نگه بدارید... این اصطلاحی نیست که درباره‌ی مجموعه‌های سینمایی زیادی صدق کند. اگرچه هر از گاهی اتفاق می‌افتد، اما مجموعه‌هایی که به سوی پایانی رضایت‌بخش مقدمه‌چینی می‌شود، خیلی کمیاب هستند. این یکی از چیزهایی است که تریلوژی ریبوت/پیش‌درآمدِ "سیاره‌ی میمون‌ها" را به یک اتفاق منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند. "جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها" که پایانی بر داستان چگونگی تغییر ساکنان نسخه‌ی دیگری از زمین از انسان‌ها به میمون‌های هوشمند را به تصویر می‌کشد، نه تنها بهتر از دو قسمت قبلی است، بلکه بهتر از تمام ۹ فیلم "سیاره‌ی میمون‌ها" هم محسوب می‌شود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۸۳ است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده