نویسنده: سهند عباسپور
// پنجشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۱

شکایت از کمپانی زنیمکس به دلیل تبلیغات غیر اخلاقی بازی Fallout 4

از کمپانی مادر استودیو بتسدا، سازنده بازی Fallout 4، به دلیل تبلیغات خشونت‌بار و نامناسب شکایتی یک میلیون دلاری شده است.

از زنیمکس، کمپانی مادر بتسدا، ناشر بازی Fallout 4، به خاطر تبلیغات زننده و غیر‌ اخلاقی شکایت شده؛ شکایتی از سوی دیون دیموچی، خواننده و ترانه‌سرا‌یی که آهنگ The Wanderer وی در تریلری از بازی Fallout 4 استفاده شده است.

در این شکایت آمده:

تبلیغات متهم بسیار ناخوشایند است؛ چرا که چندین قتل را در فضایی تاریک و دیستوپیایی به گونه‌ای به تصویر می‌کشد که گویا یک ورزش است! این کشتار‌ها و خشونت فیزیکی برای حفاظت از جان انسان‌های بی‌گناه نیست؛ بلکه تصاویری دهشتناک و خلاف اخلاق است که دقیقا برای اینکه مشتری‌های جوان را هدف بگیرد، طراحی شده است.

گویا دیموچی قرار‌دادی با یونیورسال‌ موزیک گروپ، کمپانی ضبط موسیقی، بسته که اجازه می‌دهد آهنگش در تبلیغات بازی Fallout 4 استفاده شود. طبق بند‌های همین قرارداد، وی ادعا می‌کند این حق را داشته که در صورت استفاده نامناسب از آهنگش، استفاده از آن را ممنوع کند؛ مگر این که اول در‌خواست‌های او رعایت شوند. با این حال در شکایت بیان شده که زنیمکس نتوانسته دیموچی را سر میز معامله بنشاند و از او اجازه لازم را بگیرد. این یعنی دیموچی شانس آن را نداشته که حداقل درخواست تغییر اسکریپت و داستان این تریلر را از زنیمکس بکند؛ به نحوی که به جای نمایش خشونت‌های بزدلانه و غیر اخلاقی، داستانی از نبرد برای زنده ماندن در جهان پسا آخر‌الزمانی Fallout 4 روایت شود.

fallout 4

در نتیجه این شکایت ادامه پیدا کرده و همچنین در این پرونده آمده که دیون دیموچی می‌توانسته در قراردادش مبلغی را برای محافظت از خود در برابر خسارات احتمالی، نظیر مشکلی که اکنون گریبان‌گیرش شده (یعنی از دست دادن محبوبیتش به خاطر درگیر بودن در این پرونده) تعیین کند، که این کار را انجام نداده است. این شکایت مبلغ یک میلیون دلار را به عنوان غرامت از زنیمکس طلب می‌کند.

البته این تنها پرونده‌ای نیست که در حال حاضر زنیمکس با آن دست و‌ پنجه نرم می‌کند. جان کارمک یکی از مؤسسین اید سافت ور نیز خواهان غرامت ۲۲.۵ میلیون دلاری از این کمپانی است. دلیل به راه افتادن این پرونده هم تصمیم دادگاه مبنی بر دریافت غرامت ۵۰۰ میلیون دلاری توسط زنیمکس در دعوی بر سر خلق هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت است که اثبات می‌کند کارمک و کار وی در اید سافت‌ور بوده که امکان خلق این هدست را مهیا ساخته است.  


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده