نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱

EA: مسابقات فوتبال بازی فیفا از پیش تعیین شده نیستند

اخیرا یکی از سازندگان بازی فیفا تئوری از پیش تعیین‌شده بودن مسابقات فوتبال در این مجموعه را رد کرده است.

اگر از جمله افرادی باشید که زمان زیادی را صرف بازی کردن فیفا می‌کنند، قطعا لحظه‌های دراماتیک زیادی را تجربه کرده‌اید؛ گل خوردن در آخرین لحظات بازی یا برعکس گل زدن در این دقایق، اشتباهات عجیب بازیکنان بزرگ در لحظه‌های حساس یا حتی سوپر واکنش‌های دروازه‌بان‌ها که مانع از گل شدن موقعیت‌های ۱۰۰ درصد شده‌اند. همین اتفاقات باعث شده تا همواره تئوری‌ای پیرامون سری فیفا جریان داشته باشد که بر اساس آن، کاربران بازی ادعا می‌کنند که الکترونیک آرتز به نوعی کاری کرده تا چنین اتفاقاتی به صورت از پیش تعیین‌شده در بازی رخ بدهند و در نتیجه در بازی شاهد لحظه‌های دراماتیک باشیم. حتی جامعه کاربران بازی فیفا، نامی هم برای این اتفاقات از پیش تعیین‌شده انتخاب کرده و آن را Momentum می‌نامند.

ادعای مبنی بر وجود ویژگی Momentum زمانی داغ‌تر شد که یکی از کاربران ردیت عبارت «Momentum» را در بین کد‌های بازی پیدا کرد و این امر باعث شد تا افراد زیادی در سایت یوتیوب ویدیو‌های مختلفی در رابطه با از پیش‌تعیین‌شده بودن بازی‌ها ساخته و حتی یک دادخواست نیز تنظیم شد که البته تعداد امضا‌های آن به حدنصاب نرسید.

فیفا 17

همچنین همان کاربر ردیت مذکور با گشتن بیش‌تر در بین کد‌های بازی، به قابلیت درجه سختی متغیر در بازی پی برد که بر اساس آن، به نظر می‌رسد هرچه شما بازی بهتری از خود به نمایش بگذارید درجه سختی بازی بالاتر می‌رود و هرچه بازی شما ضعیف‌تر باشد، بازی نیز راحت‌تر خواهد بود. علاوه بر این مواردی مثل گل زدن در دقایق ابتدایی نیز می‌توانند روی درجه سختی بازی تاثیر داشته باشند.

فیفا

ممکن است هر از گاهی شاهد اشتباهات عجیب و باورنکردنی از جانب بازیکنان حتی مطرح در بازی باشیم. اما این اتفاقات برنامه‌ریزی‌شده نبوده و ربطی به ویژگی Momentum ندارد؛ بلکه بیش‌تر وابسته به خود آن بازیکن و نقاط ضعف و قوتش هستند

البته برای کاربرانی که به از پیش تعیین‌شده بودن بازی‌ها اعتقاد دارند، این سوال پیش آمده که آیا این ویژگی فقط مختص بخش آفلاین بازی است یا روی مسابقات آنلاین نیز تاثیر دارد و مثلا در صورتی که بازی شما بهتر باشد، درصد خطا‌های بازیکن مقابل کاهش پیدا می‌کند یا خیر. این سوال مورد مهمی به نظر می‌رسد؛ چرا که در صورت واقعیت داشتن این قضیه و تاثیر داشتن آن روی بخش آنلاین، عدالت بازی زیر سوال می‌رود.

حال با در نظر داشتن این مدارکی که کاربر ردیت پیدا کرده و ادعای برخی از کاربران بازی، سایت یوروگیمر مصاحبه‌ای با مت پرایر، سازنده بازی فیفا، ترتیب داده و از وی در مورد ویژگی Momentum و از پیش تعیین‌شده بودن شرایط بازی‌ها سوال کرده است. پرایر در ابتدا به شدت این ادعا را رد کرده و گفت:

همواره کاربران این سوال را از ما می‌پرسند که آیا مسابقات فوتبال در بازی فیفا حالتی از پیش تعیین‌شده دارد یا خیر. به جرات و با قاطعیت می‌گویم که چنین چیزی در بازی وجود ندارد و تمامی اتفاقاتی که در بازی رخ می‌دهند، کاملا نشات‌گرفته از ذات واقعی ورزش فوتبال هستند.

البته پرایر اعلام کرد که ممکن است هر از گاهی شاهد اشتباهات عجیب و باورنکردنی از جانب بازیکنان حتی مطرح در بازی باشیم. اما این اتفاقات برنامه‌ریزی‌شده نبوده و ربطی به ویژگی Momentum ندارد؛ بلکه بیش‌تر وابسته به خود آن بازیکن و نقاط ضعف و قوتش هستند. سازنده بازی فیفا در این مورد گفت:

بله؛ برای مثال ممکن است هر از گاهی شاهد خطا در کنترل توپ توسط بازیکنان باشیم. اما این ربطی به شرایط بازی نداشته و بیش‌تر به کیفیت خود آن بازیکن مربوط می‌شود. یعنی به این شکل نیست که مثلا بگوییم الان دقیقه ۹۰ بازی است و این بازیکن هم ۱-۰ از حریف جلو است پس بیایید درصد خطای وی را بیش‌تر کنیم تا هیجان بازی بیش‌تر شود. چنین خطاهایی کاملا وابسته به خود بازیکن و کیفیت آن هستند و علاوه بر آن، چنین مواردی جزو زیبایی‌های فوتبال هستند که ما سعی کرده‌ایم آن‌ها را در بازی هم پیاده کنیم.

حالا اجازه بدهید مثالی در مورد خودم بگویم. من شخصا طرفدار تیم منچستر سیتی هستم و چندی پیش ما با تیم میدلزبرو بازی داشتیم. در مقطعی از بازی درصد مالکیت توپ ۸۰ به ۲۰ به نفع سیتی بود. اما در یک لحظه میدلزبرو توپ را به زمین ما برد و در اولین موقعیت واقعی‌اش به گل رسید! حال اگر ما چنین ویژگی‌ای را در بازی فیفا قرار دهیم، طرفداران خواهند گفت که بازی شما از پیش تعیین‌شده و برنامه‌ریزی‌شده است. اما واقعیت این است که چنین اتفاقاتی بخشی از فوتبال بوده و اصلا دلیل زیبایی فوتبال هم چنین چیز‌هایی است. اگر همه چیز قابل پیش‌بینی و بر اساس برنامه بود و اتفاقات عجیب رخ نمی‌داد، بخشی از آن احساس و هیجان فوتبال از بین می‌رفت. هدف ما در سری FIFA ارائه تجربه‌ای واقعی از فوتبال است و چنین اتفاقاتی هم که شاید گاهی برای برخی کاربران عجیب به نظر برسند، در اصل اتفاقاتی هستند که در دنیای واقعی هم رخ می‌دهند.

فیفا

در کل منظور پرایر از صحبت‌هایش این است که خطا و اشتباهات در بازی فیفا وجود دارند اما به هیچ وجه از پیش تعیین‌شده نیستند. بلکه بسته به کیفیت بازیکنان و شرایط آن‌ها مثل خستگی، ممکن است رخ بدهند:

به هر حال نمی‌توان انتظار داشت که یک مدافع که در لیگ دسته سه بازی می‌کند بتواند توپ را مثل لیونل مسی کنترل کند. پس سطح بازیکن و کیفیت وی تاثیر زیادی روی اشتباهاتش دارد. همچنین خستگی هم عامل تاثیرگذار دیگری است که حتی می‌تواند بازیکنان بزرگ را هم تحت تاثیر قرار دهد؛ چرا که اگر پاهای یک بازیکن خسته باشند، درصد خطا و اشتباه وی بیش‌تر می‌شود.

پس به جرات می‌گویم که ما هیچ تقلبی در بازی نکرده و هیچ چیز از پیش تعیین‌شده‌ای در بازی قرار نداده‌ایم. علاوه بر این واقعیتی وجود دارد و آن هم اینکه وقتی یک بازیکن شکست می‌خورد، همواره سعی می‌کند بهانه آورده و شکستش را توجیه کند. در حالی که وقتی همین بازیکن برنده بازی باشد، فقط توانایی وی منجر به پیروزی شده است!

به هر حال توضیحات پرایر تا حدود زیادی درست هستند و در دنیای واقعی فوتبال هم شاهد اتفاقات دراماتیک زیادی هستیم؛ اتفاقاتی مثل سر خوردن استیون جرارد و از دست رفتن قهرمانی لیورپول یا قهرمانی منچستر سیتی در لیگ انگلیس با پیروزی لحظه آخری برابر کویینز پارک رنجرز.

در نهایت نظر شما در مورد توضیحات سازنده بازی چیست؟ آیا به نظرتان مسابقات فوتبال سری فیفا از پیش تعیین‌شده هستند یا خیر؟


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده